Soseet ja puurot

Miten nopeasti olette kasvattaneet soseiden määrää? Ohjeeksi saatiin sillon joskus teelusikallinen kerralla, mutta missä vaiheessa ruveta määriä kasvattamaan?! Nyt olen huomannut tytön kiinnostuksen ruokaan kasvaneen huomattavasti ja söisikin paljon enemmän. Tänään sit annoin ehkä n. 3-4 teelusikallista ruokaa ja olis varmaan syönyt vielä lisääkin. Ja annatteko useammin kuin kerran päivässä soseita/kiinteitä? Me ollaan vielä annettu kerran päivässä, mutta ajattelin sit kun puuroja ruvetaan ens viikolla varmaan maistelemaan, et sit antais kahdesti päivässä..

tiitu, meillä on sama tilanne. Soseet maistuu, enemmänkin kuin teelusikka, olisko annos ollut siis ruokalusikka kerran päivässä tähän asti. Tänään meni palsternakka ensimmäistä päivää.
Omalla kohdalla meinaan mennä pienin maisteluannoksin vielä kolmisen viikkoa ainakin, kun ollaan reissuun lähdössä. En aio matkalla ottaa mitään tavoitetta tai stressiä ruokavalion laajennukseen maistelumielessäkään.

Meillä 5kk neuvolassa sanottiin, et saa antaa enemmänkin kuin 1tl jos näyttää maistuvan. Ruokalusikallisen oon siis antanut jos sille näyttänyt, en vielä sen enempää. Kohtahan ne määrät kasvaa kai aika rajusti kun se 6kk napsahtaa, eikös sit pidä kohta jo se 5x päivässä jotain antaa...

Mä nostin määriä pikkuhiljaa. Eka viikko meni 1 tl päivä, seuraavalla viikolla 1 tl 2 kertaa päivässä ja sit kolme. Nyt menee 3 kertaa ja melkein puoli desiä. Meillä mennään osittaisimetyksellä, joten ei tarvitse imetystä niin miettiä. Nyt annetaan kasviksia niin paljon kun suu aukeaa, se puoli desiä. Hedelmiä annan vähän vähemmän.

Mekin ollaan aloitettu maistelut. Teelusikallisen kerrallaan saanut porkkanaa. Hyvinhän tuo näyttää maistuvan. Vatsantoiminnassa tapahtui käänne samantien. Ennen vatsa toimi kerran viikossa, mutta nyt joka päivä toiminut kun saanut sosetta.
Ihan hassua, että toiset jo lihaa maistelee ja toiset vasta ekoja makuja. Miten suuri kuukauden ikäero näin pienillä onkaan. :)
Meillä poika viikkoa vaille 5kk.

Me ollaan annettu ehkä n. 2 tl / päivä. Suu aukeaa niin hyvin. :D Peruna ja päärynä on olleet ekalla kerralla niin pahaa, että ei mennyt edes sitä teelusikallista. Nekin kyllä maistuivat sitten seuraavina päivinä. :happy: Tänään maisteltiin kesäkurpitsaa ja se taisi olla parasta kaikista! Mutta siis me aiomme nostaa määriä ja kertoja pikkuhiljaa. :)

Meillä on maisteltu perunaporkkanaa, luumua ja päärynää. Muuttohässäkän vuoksi kaikki suoraan purkista, mitään en ole itse laittanut. Suht isoja määriä syönyt kerralla, olisiko max puoli desiä. Ei kuitenkaan joka päivä, vaan silloin tällöin. Oonko ainoa jota surettaa ihan hirveästi, että tissin lisäksi pitää alkaa syöttämään jo muutakin ruokaa?!? Minun pieni tissitakiainen kasvaa isoksi :( tyttö 5kk.

Tänään oli 6 kk neuvola ja siellä oli puhetta ruokamääristä, terkka sanoi että voi antaa niin paljon kun syö kunhan pitää huolen että sitä maitoakin menee. Hyvin tytölle tuntuu ruoka maistuvan, äskenkin joi maitoa 120 ml ja sen perään veteli puuroa päärynäsoseella ison annoksen :)
Me on syöty jo useamman kerran päivässä jotain, 3-4 kertaa.

Meillä kans syödään soseita 4 kertaa päivässä. Kasvissosetta saa niin paljon ku haluaa syödä ja hedelmää sit vähän annostellaan..(ei meinannu enää kasvikset kelvata :grin )
Neuvolasta saatiin tähän "siunaus" ku ei oo tullu mitään oireita ja alko korvike määrät menemään päivässä niin suuriksi ettei sekään taas ollu hyvä. Silti korviketta menee päivässä melkein litra :rolleyes:

Meillä on maisteltu perunaporkkanaa, luumua ja päärynää. Muuttohässäkän vuoksi kaikki suoraan purkista, mitään en ole itse laittanut. Suht isoja määriä syönyt kerralla, olisiko max puoli desiä. Ei kuitenkaan joka päivä, vaan silloin tällöin. Oonko ainoa jota surettaa ihan hirveästi, että tissin lisäksi pitää alkaa syöttämään jo muutakin ruokaa?!? Minun pieni tissitakiainen kasvaa isoksi :( tyttö 5kk.

Täällä toinen jota surettaa,että tissitakiainen syö kohta muutakin.Varsinkin kun tämä jätkänpätkä on miun viimeinen vauva.Poika täyttää 24.pv 6kk ja vasta silloin aloitetaan soseet.Tyytyväisenä ollu tissitakiainen tähän asti! :D

Kyllä, täällä kanssa yksi, jota surettaa pojan kasvu... Tai siis ihanaa, että kasvaa, mutta miksi se pitää tapahtua näin nopeasti! Poika ei ole enää vauva vaan pikkuinen pojankoltiainen <3 Haaveilu seuraavasta vain pahenee...

Haaveilua täälläkin,mut haaveeksi jää,kun on otettava huomioon elämän realiteetit.Ikionnellinen kuitenkin kolmikosta! :) Enkä vielä muutama vuosi sitten yhna arvannut,että kolmannen kullanmurun saisin![emoji7]

Meillä myös täytyy ottaa nyt tosissaan kiinteät kehiin, ainakin iltapuuro/sose, kun huomattiin kun ei kahtena iltana saanutkaan soseita (ollaan siis maistateltu ja mitä isommaksi tullut niin muutamaa lusikallista ihan sen parin sijaan ku neiti niin tykkäsi - ja protestoi jos meinattiin antaa liian vähän!) niin kitisi pitkin yötä ja roikkui tississä, mutta kun eilen sai taas kiinteää illalla ja tissiä ennen nukkumaanmenoa, niin yö selvittiin vain sillä muutamalla syötöllä (aamusta aina roikkuu tississä) ja ilman kitinöitä. Eli vissii nälkä jäänyt niinä iltoina kun ei saanut kiinteää.

Meillä 3 krt päivässä syyääb muutaki ku issiä. Puuroa ja tissiä aamulla soseen kanssa (sama setti illalla ja marjasosetta) ja kananmunaa ja vihannessosetta päivällä. Miuten tissiä.

N. 10g puuroa ja puol desiä vihannessoaeta ja noin puol munan valkuaista.

Mä täällä keittelen palsternakasta ja bataatista pyreitä.. ensi reaktio palsternakkaan oli aika jäätävä: naama meni ihan mutruun ja sylki sen herneen kokoisen murenan heti suustaan eikä suostunut ottamaan lisää - räki oikein viimeisetkin maut rinnuksille. :hilarious: Taidanpa siis suosiolla pakastaa kaiken suoraan ja testata seuraavaksi suosiolla jotain muuta..

Meillä oli sama reaktio tänään kananmunasta, vaikka kaksi kertaa aiemminkin maisteltu sitä. Luumusosekin oli niin ja näin, että rupeenko sylkee pois vai maistelenko loppuun. Maisteli silti ja sit uppos :D
Mustikkakin syljettiin kaaressa pois..
Mustikkasose siis.

Nyt ei oo Mileimilla ollu kovinkaan mavut kohdallaan jos kaikki on ollu kiikka kaakka :hilarious:

Kun jaksais sohvalta nousta nii ois iltapuuron keitto tiiossa... paljonkohan sitä menis tänään ku on ollu selkeesti hyvä päivä?

Mitä puuroja olette antaneet? Ihan perus kaurahiutaleita vai niitä vauvojen omia tosi sileitä jauhepuuroja? Syön itse puuroa amulla ja houkuttelisi tehdä samaa, mutta aika karkeita ovat minun puuron olleet. Mietin oisko jotain sileämpää aikuisten puuroa. Ainahan ne hiutaleet voi tietty sauvasekoittimella pienentää. Ostin yhden vauvojen jauhepuuron ja se oli aika makeaa ja näytti olevan suurilta osin vehnää, vaikka kaurana sitä mainostettiin o_O

Mie annoin esikoiselle kaurapuuron useemman kuukauden jauheena kun ei sihtikurkku muuta huolinu. Hiutaleet hienontamalla sain vaan liisteriä aikaan, ja muutenkii tosi vaikee keittää ihan pieniä annoksia puuroa (en ole ekasta raskaudesta lähtien saanut puuroa menemään alas ni ei voi loppua itse syödä), aina on liian löysää tai klimppiä. Nyt tytölle meinasin ensin testata ihan tavan puuron jos kelpaa, mut muuten on ostettava taas jauhetta. Muksun kaurapuuro oli ainoa löytämäni jauhepuuro missä ei oo lisättyä mitään, kaikissa muissa maitoa. Jos joku muita maidottomia sokerittomia jauhepuuroja tietää ni saa vinkata.

Teen Elovena hiutaleista kaurapuuron likalle. Sormilla hienontelen aina aamuin illoin hiutaleita sen 10g suoraan lautaselle nii tulee sen verran ku mitä syö. On vähä velliä/liisteriä välillä mut ei oo se sihtikurkuu nii menee alas

Takaisin