Sormiruokailu

En ole vielä antanut leipää, mut oon kanssa järkeillyt, että kyllä sitä pieniä määriä voi antaa ihan kaupanleipää, niitäkin löytyy hiivattomia ja vähäsuolaisia, ainakin uotilan limput, joita on joka kaupsssa, paremminvarustelluissa noita hiivattomia on enemmänkin

Kysyin eilen neuvolassa mielipidettä tähän leipähommaan, ja kuulemma se hiiva ei haittaa, kunhan olis suolatonta. Ajattelin itse leipoo leipää, jota sit pääasiassa söisi, mutta satunnaisesti (esim kylässä tai ravintolassa) ajattelin kyllä antaa syödä myös normaalia leipää.

Kiva kuulla tuosta hiivasta :) Itse en oo muistanu kysellä keneltäkään aiheesta...

Meillä on onnistunut tää sormiruokailu yli odotusten. Kaiken syö itse, mitään ei ole mun tarviinnut syöttää. Nyt ollaan harjoiteltu tätä noin kuukauden päivät ja syöminen on meillä tosi mukava tuokio :) Syödään kaikki saman pöydän ääressä yhtäaikaa ja viimeisen viikon ajan Oliver on selkeästi lisännyt syömänsä ruoan määrää. Esimerkiksi eilen taisin onnistua tekemään ihan huippuhyviä jauhelihapötköjä, koska niitä poitsu veti kaksi kappaletta (noin etusormeni pituisia ja jonkin verran paksumpia), lisäksi samalla aterialla pari kierrepastaa ja pari kurkkutikkua. Väittäisin, että pienen vatsa tuli täyteen :grin Oliver on myös noin viikon ajan osannut avata nyrkkinsäkin ruokaa suuhun laittaessaan, eli ruoissa ei tarvitse välttämättä enää olla sitä "kahvavaraa".

Tämän hetken sesonkiherkku on oman pihan vadelmat :happy:

Meillä poika ei tykkää ottaa kiinni mistään märästä/tahmaisesta, maissinaksut on pop :) Sitö apinaevästä haluaisin koittaa myös.

Onko hampaiden määrällä merkitystä kun lapselle antaa leipää? Kun mie oon miettiny et pitäskö kokeilla tykkääkö poika leipää pureskella mut on vasta kaks hammasta alhaalla. Oon jotenkii ajatellu et pitäs ne ylähampaat ootella vielä ennen leivän syöttämistä (?) Tai mites riisikakut?

Meillä ei ole hampaita vielä ja on jo tovin saanut leipää, riisikakkua ja nyt apinaevästä. Annan käteen sopivan palan jota neiti itse mutustaa.

Hankittiin Tripp Trappiin se uusi tuoliin kiinnitettävä tarjotin ja on ollut ihan huippu kätevä, kun meillä sormiruokaillaan niin paljon. Sotkut jää pöydälle joka on todella helppo pestä.

Meillä kanssa stokke tray ja tykätään :)

Ei meilläkään hampaita vielä, mutta tykkää mukeltaa leipää, kyllä se nopeasti suussa pehmenee ihan mössöksi.

Tonne soseosioon jo kirjoitinkin, mutta siis meidän soseiden syönti on tyssännyt ihan tyystin. Viikkoon ei ole syönyt oikeestaan mitään sosetta, mitä tarjottu (poikkeuksena marjapuuro, jos se lasketaan soseeksi) eli ollaan alettu siirtymään entistä enempi sormiruokailuun. Pitkään tyttö on saanutkin jo joka aterialla myös jotain sormiruokaa, nyt lähes pelkästään niitä. Mua vaan pelottaa ettei saa niistä riittävästi syötyä.. vaikka maitohan se tärkein ravinto vuoden ikään asti on!

Kolibri, meillä just tuo tray :)
Ja aika sama juttu soseiden kanssa ja samat fiilikset täällä tuon riittävyyden suhteen. Onneksi maitoa juo rinnasta hyvin :)

Meillä maisteltiin eilen makaroneja :) huvitti kun otti itse niitä table topilta ja yritti viedä suuhun. Harjoitusta harjoitusta ;)

Meilläkin on syöty makarooneja, tai no koira lähinnä syö ne mitkä poika paiskoo lattialle , on sinne suuhunkin tainnu muutama eksyä :) yleensä itse syötän hänellepari kolme, että osa edes menee suukkuun :P

Meilläki aina suurin osa ollu lattialla niinku kaikki muuki sormiruoka. Esikoisella kun tuli jossain vaiheessa stoppi syömisen kans (ja ku oltiin päästy hyvin vauhtiin ja säännölliseen ateriatytmiin) niin keksin hulluna tekemistä periaatteella kaikki keinot sallittuja eli syötävä ois. eka hälle omalle lautaselleki hieman sosetta, oli kirja pystyssä, josta katseli kuvia, lapsen ulottumattomissa kylläki ja sit viimeisenä oljenkortena iPad, joka oli kyllä tehokas.

Nyt en edes enää aio koittaa sormiruokailua, muuta kuin maissinaksuja ja makarooneja!

Poika ei osaa oikeasti möyhentää mitään suussaan, tänään tukehtui melkein pehmeään ylikypsään päärynään, kun sai liian ison palan suuhun.. Äkkiä nosto ylös penkistä ja pää kohti lattiaa, onneksi pala tuli pois!

Kiva paskaäiti-fiilis taas, kun koittaa tarjota sormiruokaa, kun kaikki sitä hehkuttaa, ja melkeen tukehduttaa toisen :sad001

Ei sovi meille kyllä yhtään! Väärin minusta, että joka paikassa vakuutetaan, että vauva osaa kyllä möyhentää ruuan jne. kun ei kaikkien kohdalla tosiaankaan niin ole!

Varmasti säikähdyttää tuollainen, meilläkin muutaman kerran käynyt noin. Tänäänkin veti riisikakkua antaumuksella niin, että piti köhiä kunnolla, mutta ei noin vakavasta tilanteesta ollut kyse kuin kuvailit. Vasta nyt hiljattain tuntuu, että tyttö on oppinut tuon möyhentämisen, vaikka viikkoja jo annettu sormiruokailla päivittäin. Olen laittanut vain palat todella pieniksi, aluksi niin, ettei kunnolla saanut varsinkaan esim hedelmistä kiinni vaan syötin ne tytölle.

Voithan kokeilla myöhemmin, jos nyt stressaa ja huolettaa omatoiminen ruokailu, ja pitäytyä niissä turvalliseksi todetuissa vaihtoehdoissa.

Meillä käy aina niin. Kokeilen joka kerta kuiteski uudelleen, mutta poitsu tunkee kokonaan esim. porkkanatikun suuhunsa ja/tai saa ison palan kurkkunsa. Oon kans päätyny sen takia antaan pienempiä palasia. No tapailee pinsettiotetta eli kehittyypä se ainaki.

Miten pieni palasen pitää olla ettei siihen voi tukehtua? Mie edelleen pelkään tukehtumista ni meillä sormiruokaillaan pääasiassa maissinaksuilla...

Mun mielestä meidän poika oppii maissinaksuista väärin sen, että ruoka sulaa suuhun. Ne on kuitenkin suosikkeja. Kiukku-känkkäränkkä ruokapöydässä unohtuu, kun saa maissinaksun eteensä.
Olen rutistanut mustaherukasta sisällön pojan suuhun. Joskus saa vain nesteen, joskus myös siemenet. Pureskelee niitä, joskus sylkee ja joskus nielee. Vadelmia olen hiukan rikkonut, ja antanut puolikkaita. Niistä syö osan ja osa tulee ulos.
Melonista olen pitänyt itse kiinni, tosin nyt viimeksi taisin antaa käteenkin palan. Välillä tuntuu että tukehtuu, mutta saa yskittyä palat pois. Mies kun hakkasi pojan selkää, niin kielsin sen ehdottomasti. Inhoan itse yli kaiken sitä, kun joku tulee hakkaamaan selkää kun yskittää. Koskaan siitä en ole kokenut apua olevan. Pitäisi olla jotain kunnolla kiinni kurkussa ja isku tulla napakasti oikeaan kohtaan.

Pojalla kun ei ole yhtään hammasta, niin pureskelu on puhtaasti ikenillä tapahtuvaa. Uskon kuitenkin, että oppii pikkuhiljaa suun motoriikkaa, nimenomaan syömällä kiinteitä.

Takaisin