Sormiruokailu

Tänään meinaa tukehtua kurkkuun. Sai irti isomman palan, ja kakoi sitä silmät vedessä pois. Nostin pois syöttötuolista ja käänsin kasvot alaspäin. Irtosi.
Jos vielä annan kurkkua, niin siinä ei ole muuta kuin sitä vetistä keskiosaa. Voi olla, että jää nyt hetkeksi kokeilut.

Siis apua!

Juuri noiden juttujen takia meillä ei sormiruokailla! Ihan sama mitä joku kirja sanoo siitä, että vauvat osaa myöhentää ruuan ikenillään. Pyhpah tämä tapaus ei ainakaan möyjennä mitään, vaan nielee kokkareineen päivineen ruokansa.

Sormiruokailu aiheittaisi mulle ainakin vaan harmaita hiuksia...

Meillä kyllä tyttö työntää kielellä ulos liian isot palaset. Montaa kertaa ei olla vielä ehditty sormiruokaa kokeilla, mutta joka kerta on työntänyt irronneita isompia palasia ulos suusta. Meillä on enemmän ongelmana se että neiti ei malttaisi itse laittaa ruokaa suuhun, vaan tykkäisi että äippä pitelisi esim banaanin palasta tai kurkkulohkoa suussa kun sitenhän se pysyy siellä paremmin...

Meilläkin oli noin ensin että tosi äkkiä tunki isommat palaset ulos. Tämä oli kooltaan ehkä puoli senttiä kanttiinsa, mutta kun lapsen nielu on aika ahdas niin ei varmaan olisi saanut sitä nieltyä vaikka olisi yrittänytkin. Jäi vaan sinne nieluun.

Kyllä toi yrittää ikenillä pureskella ja siksi se palanen lähtikin irti. Melkein olis parempi että vaan imeskelisi kun ei kumminkaan osaa kunnolla pilkkoa, ja noin pieni ja liukas pala ja tylsät ikenet...

Vesimelonia ehkä uskallan vielä yrittää. Harmi, kun poika on aiemmin irvistänyt kurkun maulle ja nyt maisteli. Tai sitten ostan semmosen imeskelypussukan, josta saa makuja suuhunsa.

suositten kyllä sitä food feederiä, jos pelkää noita palasia. Sen kanssa oon uskaltanut tytön antaa mutustella vaikka oisin itse käymässä toisessa huoneessa :) mutta sormiruokailusta; kyllä meilläkin ikenillä pureskellaan ja paloja syljetää ulos, mutta osa jää pyörimään suuhun tai saattaa vähän kakoa, silloin aina autan sormella ne palat ulos. En siis jätä koskaan yksin vaan olen aina vieressä kun sormiruokailee

Meillä alkaa sormin ruokailu sitten kun edes se pari hammasta. Näin esikoltakin ja hyvin söi myöhemminkin itse niin sormin kun lusikallakin!

Meilläkin sitten hampaiden kanssa vasta.. Nyt ollut käytössä tuo food feeder ja on kyllä hyvä :happy: Mutta ilman sitä en anna vielä mitään.. Osaa kyllä suurimmaksi osaksi sylkeä suuremmat kokkareet ulos, mutta usein on myös vauhti päällä ruokailutilanteessa ja menee sileä sosekin väärään kurkkuun..

Niin kobe jos ostat sellasen maisteluapuvälineen niin tuo silikoninen food feeder, koska meillä on se kankainen/verkkohässäkkä ja se ei oo hyvä. Se pussi on liian iso vauvan suuhun ja ruoka ei kestä siinä kärjessä vaan valuu sinne perälle ja vauva päätyy imeskeleen sitä pelkkää verkkoa.

Meillä ei myöskään aina pykellä ulos isompia palasia, vaan on nielaissut ne ja pari kertaa, kun on ruoka jäänyt kurkkuun niin on pitäny nostaa syöttötuolista pois ja taputella hellästi selkään. Pehmeät menee aika lailla ja esim. sai mansikasta todella ison palan niin osasi möyhentää sen suussa ja silloin sylki osan poiski.

Me ollaan pelkästään sormiruokailulla menty, aamupuuro ainoa mikä lusikalla syyään mutta sekin lusikka pitää poitsun ite saaha laittaa suuhun :D me ollaanki sitte maisteltu porkkanaa, parsakaalta, kananmunaa, maissinaksuja, kurkkua, tomaattia ja makaronia. Kaks pikku hammasta auttaa saamaan palasia irti mutta kaikista mahtavinta syömisessä näyttäs olevan ruuan imeskely ja suuhun saaminen, kovin paljoa ei näytä vattaan vielä päätyvän :D ja hyvin on sylkeny liian isot palat pois, eipä oo ollu mitään läheltä piti tilanteita ees :)

Enpäs oo muuten ottanut tuota food feederiä edes paketista pois, ei oo ollut tarvetta. Meilläkään ei oo ollut mitään tavallista kakomista kummempaa, joten aika luottavaisin mielin olen ruokia tarjoillut. Höyrytetystä porkkanasta ja avokadosta on selkeästi tulleet poitsun suosikit, ne hän ensimmäisenä ottaa käteensä jos vain on tarjolla. Kumpaakin on jopa niellyt! Kuten myös banaania.

Milloinkohan sitä alkaisi tarjoamaan tällaisten vihannesten ja hedelmien lisäksi jo samaa ruokaa jota itse syömme aterioilla? Tekisi mieli jo kokeilla mitä siitäkin tulisi :grin

Kyllähän se onnistuu jo piankin. Sit kun proteiinit ja viljat on maisteltu ja otettu mukaan, ni ei kai siinä oo mitään estettä. Suolaa vaan täytyy karttaa, eli mitään puolivalmisteita (marinoituja lihoja, maustettuja kermoja tai valmiskastikkeita) ei voi käyttää. Itse oon aika laiska kokki ja käytän noita aika usein, mut pian on muutettava tyyliä...

No meillä ei oikeastaan käytetäkään mitään puolivalmisteita, joten se suola ei tule olemaan ongelma :)

Tänään tein ensimmäistä kertaa "apinaevästä", eli sekotin yhden banaanin, 1dl kaurahiutaleita ja 1tl rapsiöljyä kulhossa, tein massasta neljä pötköä ja laitoin uuniin vartiksi 200 asteeseen. Sai poitsu ensimmäistä kertaa kauraa. Itsekin söin yhden. Ei hullumman makuista! Oliverkin tykkäsi :)

Nam mikä idea :) kiitos hyvästä ideasta! Harmi kun meillä ei oo nyt banaaneja, äidil olis maittanu ;)

Tuo apinaeväs on ymmärtääkseni aika yleinen välipala/aamupala tai reissueväs tms sormiruokailijoilla, itse löysin tämän idean Sivustolta-jonka-nimeä-emme-mainitse. Variaatioita on yhtä monta kuin tekijöitäkin: jotkut tekee tattarihiutaleista tai muusta, näitä voi maustaa esim. kanelilla (vanhemmille lapsille!), pähkinämurskaa ja/tai marjoja sekaan tai mitä ikinä keksiikään. Googlaamallakin löytyy erilaisia reseptejä jos ei itse jaksa keksiä :)

Oi miten kiva idea, pitääpäs tehdä meidänkin tytsylle (ja vähän isälle ja äidillekin :D)

Ootteko antaneet vauvoillenne jo leipää? Sehän olis kätevä sormieväs, mut kaikissa kaupan leivissä taitaa olla suolaa? Teettekö itse vai onko joku suolaton leipä? Ja mites hiiva, voiko vauvalle antaa hiivaan leivottua leipää?

Olen miettinyt ihan samaa Anskurai!

Muoks. Monet ilm. leipoo itse, mutta tuo hiiva ja mietityttää..

Kyllä me ollaan annettu ihan kaupan leipää (jälkiuuni-, ruis-, kaurra- ja ohraleipää), vähän katsoo mitä sisältää ja ettei ole paljoa suolaa. Neiti tykkää leivästä todella paljon, mutta ei sitä kovin paljon vielä masuun asti päädy (suurin osa muruina lattialla tai koiran masussa), niin en ole tuosta suolanmäärästä huolissani.

Oon antanu ihan tavallista ruisleipää palan popsittavaksi. Onhan joissain pilteissäkin muistaakseni aavistus suolaa, samoin kanasuikaleissa. Sitä ei pidä lisätä mihinkään, mutta kyllä se määrä on niin vähäinen, että oon uskaltanut sen pienen leipäpalan silloin tällöin antaa.

Takaisin