Sormiruokailu

Semperin pienet rinkula maissi- ja porkkanamaissinaksut on meillä Ihan hitti, neiti tykkää tosi paljon ja on hyviä juuri pinsettiotteen treenaamiseen :).

Mä pyöräytin kaikesta kiireestä ja tän päiväisistä häsellyksistä huolimatta pojalle "Nallen leipäsiä" :) maistui muuten äidille (ja iskällekin). Näitä teen kyllä jatkossakin, terveellinen vaihtoehto omalle kahvihetkellekin pullan tilalle.

Nallen leipäset
1 pss kuivahiivaa
1rkl sokeria
Ripaus suolaa
Puoli tl valkosipulijauhetta
Puoli dl rypsiöljyä
N. 4dl vehnäjauhoja
2dl ohrahiutaleita

Sekoita reilusti kädenlämp veteen sokeri, vsjauhe ja suola. Sekoita hiutaleet ja kuivahiiva ja lisää nesteeseen. Lopuksi kaada öljy ja jauhot ja sekoita. Kohota 30min. Levitä taikina jauhotetulle pellille ja vaivaa tasaiseksi. Leivo tangoksi ja jaa 12 lienee palaan. Laita pellille ja muotoile halk n 9cm kokoisia leipäsiä. Kohota liinan alla 30min. Paina sormella/haarukalla kuvioita leipiin. Sekoita rypsiöljy ja esim oreganomausteseos ja voitele leivät. Paista 225 n 10min. Nam! Poika maisteli pieniä paloja ja hyvin upposi :)

Blaah. Meillä parhaat pinsettiotteet tulee kun poimii roskia lattialta suuhunsa. Totesin tänään. Miten se löytääkin...

Meillä pinsettiotetta on lähinnä testattu äitiin, tissillä. Napakka ote on, kyllä. :D

Meillä välillä pinsettiote. Neuvolassaki otti muka heti lääkärin tarjoaman helmen niin nättiin pinsettiotteeseen. Ruoka (myös ne Semperin maissirenkulat) menee koko kouralla suuhun, vaikka pinsettiotteelle tarttuiski niihin. :D

Meillä hitti myös ella's kitcenin ne pikkupussit, etenkin tomaatin ja juustonmakuiset pallerot. Ne on näppäriä mukana ja tosiaan hyvää pinsettiote treeniä :) kotona harjoitellaan paljon myös mm mustikoilla ja vadelmilla.

Hyrrr, meillä on syöty punaherukoita, mutta oon mieluummin antanut valkoherukoita kun eivät ole niin happamia. Tuntuu jännältä että noi pienet syö noin happamia marjoja.

Niin se on jännä, meillä jo aiemmin kokeiltu puna- ja mustaherukka ja nyt tosiaan tuo puolukka.

Sormiruokailu on meillä edelleen leikkiä. Kaiken ruuan lähinnä muussaa käsiensä välissä soseeksi. Aamun vadelmistakin tuli vadelmahilloa. Eikä edes yritä laittaa niitä suuhun vaikka on nälkä!

Meillä on ehkä kuukausi sitten muuttunut syöminen ihan selkeästi syömiseksi, ei oo enää pelkkää leikkimistä. Kokonainen banaani voi mennä ihan muutamassa minuutissa! Tän lisäksi poika on mielestämme ihan hetki sitten alkanut vaatimaan kiinteää ruokaa, koska joskus on selkeästi nälkäinen mutta tissi ei kelpaakaan ja syöttötuoliin laitettaessa rauhoittuu ja alkaa nuoleskelemaan huuliaan ja seuraamaan mitä se äiti oikein tällä kertaa tarjoilee. Ruokaan tarttuu sitten tosi ahnaasti.

Miten suuria paloja teillä syödään kerrallaan sormiruokailussa? Olen antanut nyt jonkin aikaa maissinaksun jälkiruuaksi, jotta saa vähän opetella tuota itsenäistä syömistä. Mitään huonommin hajoavaa en ole uskaltanut toistaiseksi antaa kun tuo syöminen soseiden kanssakin on niin pelleilyä ja aina "väärässä kurkussa".. Eilen söi hienosti maissinaksua kunnes sitten laittoi lopun noin puolet naksusta kerralla suuhunsa. Itse pelästyin kun huomasin, että sinne katosi koko naksu, mutta tyttö söi hienosti suunsa tyhjäksi.. Alkuunkin laittoi puolet naksuista suuhunsa ja haukkasi suuren palan..

Oletteko rajoittaneet jotenkin naksujen kohdalla palan suuruutta vai luottaneet siihen, että ne hajoavat niin pian ja katoavat suusta? Meillä kun ei voi luottaa siihen, että tulisi yökkäysrefleksi kun meillä on tyttö koko elämänsä aikana yökännyt vain kahdesti ja molemmat kerrat kun oli vatsa niin täynnä ettei lisää mahtunut.. Ja syö todella karkeaa ja kokkareista ruokaa täysin ilman yökkimisiä tai pois sylkemistä..

Mä luotan, että sulaa Meilläkin poika laittaa isoja paloja suuhun, olen varuiksi antanut vettä päälle jos on kovin iso pala mennyt suukkuun, ettei tarraa kitalakeen kiinni.

Joo, maissinaksut sulaa tosi hyvin. Vähän liiankin hyvin, mutta eiköhän hiljalleen opi että muut ei sula. Viikonloppuna oksensi vaivalla syötetyn vähäisen valmissoseen kun sen jälkeen söi liian isoja paloja vesimelonia.

Meillä tyttö saa esim kurkustakin (sama omenassa ja päärynässä) ikenillä pureskeltua paloja irti, usein kyllä sylkee ne hetken päästä ulos. Oon myös antanu kokonaisia viinirypäleitä ja mustikoita. Se maissinassu lussahtaa kasaan heti kun sen laittaa suuhun, joten siitä en olis huolissaan ja niinku kobe sanoi, ni jos haluu pelata varman päälle niin antaa vesihuikan perään, niin se menee ihan löysäks mössöks.

Tai NiBaBa sanoi niin vedestä.

Joskus olen miettinyt, että leikkaisin kurkusta vaan sen vetisen keskiosan pojalle.

Takaisin