Sormiruokailu

Te ketkä olette antaneet vauvalle leipää niin onko vinkkiä että mitä leipää? :) onko kaupassa jotain vähäsuolaista hyvää leipää vauvalle? Ostin itselleni pågen oivallus leipää, suolaa 100g:saa 1.0% onko liikaa vauvalle?

Meillä on syöty leipää jo muutama viikko, ihan kaupan leipää, on useampia joissa suolaa 0,7% riippuu kaupasta, mutta pääosin ruisleipää. Satunnaisesti oon antanut myös ns. Normisuolaista eli se 1-1,2% suolaa, esim jossain ulkona syötäessä, mutta ei siis päivittäin. Sit meillä syödään maissinaksuja, vauvojen pieniä riisikakkuja ja ruislandian naperonaksuja, jotka kaikki suolattomia :)

Tais olla 1,2% suolaa jälkiuunipaloissa mitä annoin pojalle. Niin vähän siitä mahaan menee et en viittiny enempää leipähyllyjä kaivella suolattoman perässä. Täällä kans toivoisin vinkkejä hyvästä leivästä :) eiköhän tuo kohta opi paremmin syömään ni saattaa leipää eksyy mahaankin, sillon ois hyvä olla vähempi suolasta.

meillä kans saa kaikkea leipää mitä kotona on kun siitä menee niin murto-osa lopulta masuun asti :)

Oon kans antanut muutaman kerran ihan normia leipää, mitä on sattunut olemaan. Ei montaa murua ole mennyt suuhun. Real -leipä kuulemma vähäsuolaista ja maistuu pienille. Sormiruokailijoiden fb-ryhmästä luin vinkin että voi mikrossa tehdä "leipää": 1dl kaurahiutaleita tms, yks kananmuna ja loraus öljyä, täydellä teholla mikrossa 1min. Ajattelin kokeilla! Riisikakkua (suolaton), maissi- ja ruisnaksuja ja talk-muruja tyttö syö viljatuotteista puuron ohella. Kaurapuuroa on pääsääntöisesti syönyt, viime päivinä neljäviljaa. Siitäkin luin vinkin, jos sormiruokana haluaa puuroa antaa, että muussa banaania joukkoon niin saa niin paksua, että voi kokkareita lapsi itsekin suuhun laittaa. Jos lusikkaa boikotoi.

Pitääpä yrittää muistaa joku päivä kokeilla mikroleipää NuuNun ohjeella, hyvä vinkki :)

Itsekin vielä testaamatta IceQueen mutta kokeiltava on. Kiitos vinkistä Indie! Eipä tarttis tosiaan pannua sotkea. Sormiruokailijoiden foorumeita tuntuu löytyvän somesta, luin jo moooonta juttua mitä en olis osannut ajatella itse!

Mie kun en facebookissa ikinä käy ni oon tän foorumin varassa :grin

Testasin tuota indien ehdottamaa banaanilettua mikrossa ja kyllä oli neidin mieleen! Laitoin lautaselle, jollon siitä tuli noin sentin paksuinen kakku joka oli helppo leikata paloihin. Tyttö söi innokkaasti kaiken mitä suuhun meni, mutta joutui äiti auttaa aika paljon sillä kiva, kevyt ja pehmeä koostumus innosti tyttöä vaan rutistelemaan paloja nyrkissä mössöksi :wink

Meillä oli kans tätä lounaalla. Hyvin maistuu, vaikka vähän mössöä onkin. Annan pojan reenata erilaisia koostumuksia ja pikkuhiljaa oppii, kuinka lujaa mitäkin ruokaa voi ja kannattaa puristella. :D

Samaa vauhtia tein nyt illalla aamua varten valmiiksi tuon mikroleivänkin ja vaikutti oikein hyvältä, neljän viljan hiutaleista tein. Itse vain maistoin tuotosta, tyttö saa aamulla sitten. Ihan uppoaisi itsellekin kun vähän margariinia ja juustoa sipaisis päälle! Suolan puutteen toki huomaa mutta tosi kätevä ja nopee eväs!

Joo ehdottomasti! Pojalle ei kananmuna muutenkaan oikeen ole mitään lempparoa, niin olisi kyllä kiva jos saisi jossain muodossa siitä herkkua :) Olisin vaan heti halunnut päästä kokeilemaan :P

Kun jätin kaikki kikkailut ja lihan lisukkeeksi laitoin perunaa ja hiukan porkkanaa kasvikseksi, niin uppoaa pojalle. Jos yritän antaa monipuolisesti kasviksia, niin ei vaan maistu. Välillä syötin vain valmisruokia kun omat eivät menneet lainkaan. Jännä että niistä voi mennä nälkä. Kun purkillisen lämmittää, niin sitä ruokaa tuntuu olevan tosi vähän. Eikä poika koskaan syö koko purkillista. Oman ruoan kanssa tuntuu siltä, että määrällisesti olisi enemmän.

Meillä taas ei peruna uppoa ollenkaan, sylkee kaikki ruoat missä on vähänkään enemmän perunaa niin pihalle. No onneksi kasvikset menee.

Meillä ei kelpaa valmisruoat yhtään. Viikonloppuna oltiin markkinoilla ja annettiin purkista lämmitettynö, nii naana meni niin ruttuun että.:grin Tykkää vaan äitin tekemästä ruoasta. Eilen löytyi jo aika hyvin pinsettiote. Vähän vielä muut sormet koukistui mukana, mutta pääosin tarttui pinsetillä ja sai leivän murun suuhun. Aikasemmin on kahmaissut koko nyrkillä eikä oo saanut mitään pienempää suuhun asti, kun ruoka on nyrkin sisällä.

Meilläkin mustikoita syödään pistettiotteella, ihme sinänsä kun en oo juuri uskaltanut antaa mitään ennen hampaiden tuloa. Nyt kun on jo kaksi hampia niin uskalsin antaa mustikoita, ja kyllä ne suurimmaksi osaksi pinsettiotteella menee..välillä kyllä koko kouralla, ihme kun ei varpaillaan kun on niin sotkussa koko pikku akka♡ :D

Mun mielestä meillä oli välillä jo parempi pinsettiote. Nyt enemmän koko nyrkki käytössä. Esim. banaanimunakas maistui hyvin, mutta poika rutisti sen nyrkkiinsä, eikä onnistunut saamaan suuhun juuri mitään.
Ehkä pitäisi antaa yksittäisiä marjoja. Pitäisi vaan syöttötuolin alunen vuorata kerniliinalla. Koirat syö kyllä jätteet, mutta meillä on matto ruokailutilassa.

Ehkä meille kotiutuu kerniliina, kun olen ensin laittanut lattialle avatun jätesäkin. En usko, että mies kestäisi katsoa sitä kovin kauan, niin päästäisiin äkkiä yhdessä valitsemaan kivaa suojaa :grin

Takaisin