Sokerirasitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimmu80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huojentavaa! Koska se helpottaa ainaki mua paljon et saa juoda vettä ees! Vähän.. Tsemppiä kellä se vielä on tulossa!

No se on kyllä kiva että saa juoda! Pitää tarkistaa meilläkin ohjeistus uudelleen, ite oon tämmöisissä aina niin megatarkka. Helpottaisi oloa kyllä.

Neuvolassa sanottiin, että 12h täysin ilman ruokaa ja juomaa, edes hampaita ei saa aamulla pestä! vain vedellä purskutus aamulla jos haluttaa raikastaa suuta. Mitenkähän tästä selviää :grumpy:

Höh! No kai se on pakko kysyä kunnon ohjeet vielä neuvolasta. Vissiin tässäkin asiassa sit kuitenkin pieniä eroja...

Neuvolassa sanottiin, että 12h täysin ilman ruokaa ja juomaa, edes hampaita ei saa aamulla pestä! vain vedellä purskutus aamulla jos haluttaa raikastaa suuta. Mitenkähän tästä selviää :grumpy:

No onpa outoa :wideyed: Meillä kyllä ihan labran kirjallisessa ohjeessa luki, että lasillisen vettä saa juoda aamulla. Eikä kyllä mainittu mitään hampaiden pesusta :grin Onkohan ollut vaan ylitarkka terkka, vai voiko jossain oikeasti olla noin tiukat ohjeet...? :eek: Anyway, täällä rasitus just onnellisesti ohi! Paitsi kai tuonne vielä sit loppuraskaudessa joutuu uudestaan...

Toi on kyllä hassua kuin nuo ohjeet vaihtelee niin... Voi olla että tässäkin jotain vanhaa ja uutta koulukuntaa.
Mulla tais viimeksi olla ohje että pienen lasin saa aamulla/yöllä ottaa tai kostuttaa suuta tms. Ja kokeen aikana ei saanu enää juoda.
Oli kyllä tuskaa mulle joka normaalisti juon öisin sen 0,7litraa vettä....

Äsken oli taas sokerineuvonta äitiys polilla. Jos jotain positiivista tästä pitää repiä niin itselle tuli ainakin yllätyksenä että taas ultrattii ja pääsin vauvan näkemään siellä se haukotteli ja kölli. Vastasi hyvin viikkoja ja kaikki näytti olevan hyvin. Lisää taas nähdään kolmen viikon päästä rakenne ultrassa.

Mullekin ohje oli, että ei mitään juotavaa 12h ennen rasitusta. Sitten kun sen litkun oli juonut, sai juua puolilasia vettä, että saa sen sokerisen maun suusta.

Mites ennen tätä testiä... siis sanotaan vaikka edelliset kaks viikkoa. Vaikuttaako omat syömiset tulokseen? Eli jos on välttänyt kaikkea sokeria/epäterveellistä ja vastapainoisesti syöny vaa terveellisesti vaikka kasvisruokaa? Ehkä vähä tyhmä kysymys, mutta ku en tiiä :grin

Ainakin tuos huslabin ohjeessa lukee, että ois tärkeetä syödä edeltävästi normaalia/hiilihydraattipitoista ruokaa, joten uskon vaikuttavan

Mites ennen tätä testiä... siis sanotaan vaikka edelliset kaks viikkoa. Vaikuttaako omat syömiset tulokseen? Eli jos on välttänyt kaikkea sokeria/epäterveellistä ja vastapainoisesti syöny vaa terveellisesti vaikka kasvisruokaa? Ehkä vähä tyhmä kysymys, mutta ku en tiiä :grin

Glukoosi metaboloituu aika nopeasti, joten en usko että parin viikon takaisilla syömisillä on enää sokeriarvoihin niin suurta vaikutusta joka tuloksissa näkyisi. Edellisen päivän tai ehkä parin päivän syömisillä varmaan voi ollakin.

Juu ja uskoisin että on muutenkin tämmöisissä asioissa toimia niinkuin normaalistikin toimii ja syö. Silloin testi vastaa sitä arkea ja antaa kaikista parhaimmat viitteet siitä mitä ne luvut kertoo. Eihän sinne testiin testitulosten takia mennä (tai no mennään, mut ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan), vaan sen että voidaan vaikuttaa vauvan (ja omaan) hyvinvointiin ja terveyteen.

Juu emmä sitä meinannukkaa :happy: kuten täälläkin oon todennu, menisin mielelläni jo nyt siihe rasitukseen ja et jos se diagnoosi tulee, niin "hyvä" (kun seurataan ja osaa ite olla tarkempi).

Tässä vaa tulee pohdittua kaikenlaista :sorry: ja mä olen koko raskauden ajan (lukuunottamatta sitä alun järkkyä oksentelua) pyrkiny kiinnittää huomiota mun syömisiin.. paitsi emmä nyt millää kasvisruokavaliol oo. Mut mietin et jos testi ois vaik perjantaina ja viikon syöny normaalisti, et vasta vloppuna jotai herkkuja, ni vääristääkö tulosta.. koska kyllä mä välil (usein vloppuna) herkuttelen. No mut se siitä, ku en osannu pukee tätä hyvin sanoiks ja tää käsitetään helposti väärin ja oon nyt herkillä enkä kestä kritiikkiä ettenkö aattelis vauvan parasta ja ja ja... :shifty::rolleyes:

Juu emmä sitä meinannukkaa :happy: kuten täälläkin oon todennu, menisin mielelläni jo nyt siihe rasitukseen ja et jos se diagnoosi tulee, niin "hyvä" (kun seurataan ja osaa ite olla tarkempi).

Tässä vaa tulee pohdittua kaikenlaista :sorry: ja mä olen koko raskauden ajan (lukuunottamatta sitä alun järkkyä oksentelua) pyrkiny kiinnittää huomiota mun syömisiin.. paitsi emmä nyt millää kasvisruokavaliol oo. Mut mietin et jos testi ois vaik perjantaina ja viikon syöny normaalisti, et vasta vloppuna jotai herkkuja, ni vääristääkö tulosta.. koska kyllä mä välil (usein vloppuna) herkuttelen. No mut se siitä, ku en osannu pukee tätä hyvin sanoiks ja tää käsitetään helposti väärin ja oon nyt herkillä enkä kestä kritiikkiä ettenkö aattelis vauvan parasta ja ja ja... :shifty::rolleyes:

En mä ainakaan ymmärtäny että tahallaan haluaisit "manipuloida" tuloksia nyt jollain pikakuurilla :) Ja uskon että muutkin vaan ylipäätään pohti eri kanteilta asiaa!
(Mutta heh tuttua täälläkin että nyt raskaana ei kestäis yhtään sanaa jonka voi ees ajatella kritiikiksi:rolleyes:) Ihan mielenkiintoisia kysymyksiä nuo että miten se lyhyen aikavälin ruokavalio vaikuttaa ja niihin ei tosiaan ohjeita kauheesti anneta paitsi edellistä päivää koskien. Kyllähän välillä puhutaan pätkäpaaston tms vaikutuksista veriarvoihin. Itse stressasin siitä joinko liikaa vettä ennen rasitusta ja siksi ei ois tullu radi diagnoosia....:oops:vaikken tiedä vaikuttaako vesi yhtään.

Juu, en todellakaan ajatellut minäkään että haluaisit tuloksia manipuloida! Enkä missään nimessä halunnut antaa tunnetta että kritisoisin! Vaikka pitää myöntää että helposti näin jälkeenpäin nuo sanamuotoni voisi sellaisena ottaakin. Pointti oli vain että Relax! Take it easy! - herkuttelukin kuuluu elämään.

No itteenikii välillä huvittaa ku oon normaalia herkkiksempi :facepalm: mut ehkä tää palsta on just sellane mis ymmärretää pienet ailahdukset :angelic:

Enkä kyllä tuota veden juomistakaan oo tajunnu miettii. Noh mut ehkä mä pähkäilen näitä vasta sitte, ku on ajankohtasta (testi ehkä n. kk päästä) ja saapahan sit ohjeet että mitä pitää ottaa huomioon ennen testipäivää :joyful:

Eilen vasta hokasin kysyä tulokset tuosta rasituksesta. Kaikki arvot olivat 0.1 alle sallitun. Eli uudelleen sitä pitää mennä juomaan litkua tuossa myöhemmässäkin vaiheessa :depressed:

Takaisin