Sokerirasitus

Mimmu80

Jostain jotain jo tietävä
Kävin tänään aamulla juomassa tuon ylimakean muka vadelman makuisen juoman. Kuvittelin paljon pahemmaksi koko hommaa, mutta melko helpolla ainakin itse pääsin. Pahin vaihe taisi olla se juominen maun/mauttomuuden vuoksi, sitä seurannut 10 min kestänyt tärinä ja toisen odottelutunnin loppupuolen järjetön nälkä.

Nyt sitten vaan odottelemaan arvoja. Ainoa minkä ottivat sormenpäästä oli paastoarvo ja se maltilliset 5.1. :angelic:
 
Mä kävin kanssa pari viikkoo sitten, oli viikkoi varmaan 13 sillo :) normaalit oli, sit täytyykin myöhemmin raskaudes käydä uudelleen...
 
Mulla on joskus rv17 sokerirasitus.. oksettaa ajatuskin siitä.. plaah.
 
Mulle tehtiin raskausdiabeteksen riskiä nostavan lääkityksen takia sokerirasitustesti heti plussaamisen jälkeen. Alkuraskauden pahoinvoinneissa sen sokerilitkun juominen ja sisällä pitäminen oli yhtä tuskaa. Onneksi arvot oli ok eikä kai uudestaan testata. Ei se tosin enää varmaan ihan niin kauheeta ois.
 
Mistä se tärinä tuli? Ihan pihalla näistä, mulla ei vielä pariin viikkoon.

Mä veikkaan että tärinä johtui siitä kun sokerit nousi aluksi niin rykäyksellä, kun takana 12 tunnin paasto ja sitten minuutissa juo kolmisen desiä TODELLA makeaa litkua. Onneksi ei kestänyt sen enempää.
 
Mulle sanottiin, että pitää mennä soketirasitukseen vko 24-28 välillä. Esikoisen odotuksen aikana otettiin myös ja silloin arvot hyvät. Ei se litku niin hyvää ollut, että olisin halunnut nyt tässäkin raskaudessa kokeeseen..
 
Mun pitäisi käydä myös, tai olisi pitänyt jo, mutta en lasten kanssa oikein viitsi mennä labraan kahdeksi tunniksi istumaan. Onneksi neuvolatäti antoi luvan käydä ensi viikolla. Ja kahdesti täytyy käydä, mulla molemmissa edellisissä raskauksissa ollut radi. Ei ole mitään lempparihommaa..
 
Mulle soitti kätilö aamulla, ja raskaus ajan diabetes tuli sitten :/ kyllä ärsyttää. Ensi viikolla käymään sairaalassa ja pitää mittailla taas joka päivä monta kertaa ja pitää ruoka päiväkirjaa. Pitäs välttää kaikkea mahdollista hiilihydraattia ja syödä tasaisemmin. On vaan aika mahdotonta omassa ammatissa.... Nii toivotaan parasta ja todella toivon että mahdollisimman moni säästyy tältä...
 
Kävin kanssa jo tuossa rv 15 alussa, ne lukemat oli vielä hyvät, mutta sitten tosiaan uudestaan sillon rv 24--> uskallan epäillä, että sillon diagnoosi napsahtaa, koska edellisessä raskaudessa minulla oli radi ja sen takia jouduin nyt aikaisemmin käymään. Jouduin tosin silloinkin sukurasituksen takia, enkä silloinkaan vielä ekassa saanut diagnoosia. Radin kanssa syöminen oli tosi ahdistavaa ja se oli tosiaan niin kummallista, että mikä millonkin sopi. Erityisesti aamuisin ei voinut kovin hiilarista syödä, nosti ihan eritavalla sokereita kun illalla. Itsellä oli mm. puuro, useampi kuin yksi ruisleipä tai marjat ja hedelmät ihan nou nou. Herkuttelin grilliruualla sitten ja söin jonkun verran jätskiä, koska jos sitä söi välipalana, ei nostanut paljoa :) rasvanen ruokahan ei nostanut juuri yhtään, vaikka ei terveellistä olekaan.
 
Ja rasvasena tarkoitan siis jotain lihaa ym. en pizzaa tai hamppareita, mitkä on hiiharipommeja :D
 
Munakas ja salaattia aamupalaksi? Nams :) siis kun hiilarit nostaa sokereita liikaa aamulla... kannattaa tsekata paleo ruokavalion aamupaloja, esim. muna-pekoni "muffinssit" yksi kiva resepti johon voi lisätä kaikkea kasvista ja juustoa.
 
Ikävä kuulla Evelin, että diagnoosi tuli. Mulla napsahti edellisen raskauden myöhäisempi sokerirasitus ja jouduin mittaamaan. Hankalinta oni justiin toi ruokailujen ajoitus ja kaiken välinapostelun lopettaminen. Tsemppiä!
Mä kävin ekassa sokerirasituksessa ja siinä arvot ok, mutta voi olla että toisessa on taas koholla. Neuvolan täti sanoi, että usein on niin kun raskaushormonia on silloin vielä enempi.
 
Ai pitääkö ennen sitä sokerirasitusta olla syömättä ja juomatta 12h?

Jep. Joissain sairaanhoitopiireissä on annettu ohjeeksi 10-12h, mutta virallinen ohje on käsittääkseni kuitenkin tuo 12h. Näin saadaan esille paastoverensokeri eli miten kehosi käsittelee paaston aikana sokereiden pilkkomista ja käsittelyä kehossa. Sitten juodaan se 75g sokeria sisältävä litku, ja mitataan sokeriarvot tunnin ja kahden tunnin jälkeen. Taas saadaan tietoa siitä miten elimistö käsittelee sokereitaan. Ja vasta Sitten kun toinenkin arvo litkun jälkeen on saatu, voi syödä ja juoda jotain.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168
 
Ei taivas.. Miten tuun onnistumaan!! Nukuin tosi huonosto viime yönä kun stressasin tuota asiaa. :mad: Mua on nyt ruvennut huimaamaan välistä aika pahastikin. Niin mietin vaan miten sekin vaikuttaa sit kun verensokerit on aivan minimissä.. Plus että janottaa varsinkin öisin aina kun herää. Mukava hörpätä vähän vettä lasista. Niin sekin mietityttää jos ei vettäkään saa yhtään juoda. Ja kaupan päälle mulla iltatyö, eli syön iltaruuan aina n. 19.30 ja sit iltapalan joskus 22-23 maissa. Jostain luin, että 20-08 on se paastoväli. Mutta eikai sillä nyt mitään väliä oo. Kun nykyään voi labraan varata ajan netistä. Ja jostain luin et lasin vettä voi juoda ennen sitä testiä. No, nää pitää kysyä ens kerralla neuvolassa.

Ja onko niin, että kaikille ensisynnyttäjille tehdään nykyään sokerirasitus?
 
Ja onko niin, että kaikille ensisynnyttäjille tehdään nykyään sokerirasitus?
Ei välttämättä tehdä, jos ei ole mitään riskitekijöitä ja on alle 25-vuotias. Eli suurimmalle osalle käytännössä tehdään jossain vaiheessa.
 
Jostain luin, että 20-08 on se paastoväli. Mutta eikai sillä nyt mitään väliä oo. Kun nykyään voi labraan varata ajan netistä. Ja jostain luin et lasin vettä voi juoda ennen sitä testiä.
Kannattaa toki tarkastaa tuo vesi, mutta itse oon elänyt siinä käsityksessä että ei edes vettä juoda paaston aikana. 20-08 on juuri se 12h, ja tietysti siinä mielessä helpoin että paasto osuu yölle. Itsellä oli mahdollisuus varata labra-aika 7.30, niin sain mahdollisimman nopeasti sitten aamulla taas jotain kupuuni. Jos paha olo yllättää testin aikana, niin ainakin meillä tarjosivat siihen makuupaikkaa. Ymmärsivät hyvin ettei testi ole kaikille helpoin eikä varmasti kenellekään mieluisin.
Tsemppiä! Meikälläkin toinen rasitus edessä vielä muutaman viikon päästä!
 
Kyllä vettä saa juoda lasillisen ainakin :) Mulle on oikein sanottu ennen paastokokeita, kun mulla on tosi hennot ja hankalasti löytyvät suonet, että juo pari lasillista vettä ennen verikoetta niin pullistuisi suonet vähän :D Mulla olis huomisaamuna tää ihanuus edessä... :/
 
Takaisin
Top