Sokerirasitus

Viimeisimmällä neuvola käynnillä tuuraaja teki lähetteen sokerirasitukseen jonka ajankin varasin heti. Ihmettelin kyllä koska mulla ei täyty yksikään kriteeri miksi sinne olisi pakko mennä. Nyt varsinainen neuvolatäti ihmetteli miksi lähete on tehty :eek: pohdin nyt perunko ajan vai menenkö muuten vain..
 
Viimeisimmällä neuvola käynnillä tuuraaja teki lähetteen sokerirasitukseen jonka ajankin varasin heti. Ihmettelin kyllä koska mulla ei täyty yksikään kriteeri miksi sinne olisi pakko mennä. Nyt varsinainen neuvolatäti ihmetteli miksi lähete on tehty :eek: pohdin nyt perunko ajan vai menenkö muuten vain..

Mulle tehdään ihan kai vain siksi että oon yli 25..

Nyt on aika varattu. Rv 27-28 suosittetiin, joten kesäkuun ensimmäisenä päivänä sitten labraan kärsimään.
 
Mulle neuvolantäti sanoi lähetettä tehdessään, että vaikkei olisikaan riskitekijöitä, niin testi antaa sinällään kiinnostavaa tietoa oman kehon toiminnasta. Minäkin jännitin kovasti ennakkoon mahdollista radi-diagnoosia, mutta onneksi arvot oli ihan kohdillaan. Tiedänpä nyt, että tuon testin perusteella keho näyttäisi sietävän sokeria ihan hyvin (ollaan lomareissulla miehen kanssa ja nyt voi hyvällä omatunnolla popsia jätskiä...hih).
 
Mulle neuvolantäti sanoi lähetettä tehdessään, että vaikkei olisikaan riskitekijöitä, niin testi antaa sinällään kiinnostavaa tietoa oman kehon toiminnasta. Minäkin jännitin kovasti ennakkoon mahdollista radi-diagnoosia, mutta onneksi arvot oli ihan kohdillaan. Tiedänpä nyt, että tuon testin perusteella keho näyttäisi sietävän sokeria ihan hyvin (ollaan lomareissulla miehen kanssa ja nyt voi hyvällä omatunnolla popsia jätskiä...hih).

Niinpä. Täällä toisen kerran käskettiin sukurasitteen takia ja lähetteen saatuani kuulinkin suvusta ettei kellään sitä diabetestä olekaan vaikka niin luulin ja ilmoitin neuvolaan. Eipä tuosta rasituksesta haittaakaan ole ja samaa ajattelin minäkin, tietääpähän miten oma keho reagoi. :)
 
Mulla oli tänään sokerirasitus ja meni kyllä ihan helposti. Ainoa vaikeus oli pysytellä hereillä se kaksi tuntia, mikä piti odotella.

Tulosten saamisesta ei sitten olekaan tietoa. Mulle on muutenkin edelleen epäselvää, mihin täällä Helsingissä pitää oikein soitella, jos on neuvolaan jotain asiaa. Siihen keskitettyyn palvelunumeroon vai suoraan omalle hoitajalle? En ees tiedä, onko mulla sen oman terkkarin numeroa ja tuonne oman terveysaseman neuvolaan ei ainakaan ole mitään numeroa missään.
 
Mä oon Vantaalla soittanut siihen keskitettyyn numeroon kaikissa kysymyksissä ja se onkin vissiin oikea kanava asioiden selvittelyyn. Sokerirasitustulokset näkyi mulla kanta.fi palvelussa koepäivän illalla.
 
Mulla laitto terkka tekstarin tosi nopeesti rasituksen jälkeen..
 
Mulla ei näy kanta.fissä ja kesti tosi pitkään, että ne seulontatuloksetkaan näkyi siellä kokonaisuudessaan. Laitoin tänään terkalle yhteydenottopyynnön. On kyllä ollut myös harkinnassa vaihtaa hoitajaa, kun on aika paljon pitänyt itse muistuttaa laittamaan näitä lähetteitä. Esim. tätä sokerirasitusta ei olisi muistanut laittaa, ellen olisi itse kysynyt. Ja se kuitenkin mulle tällaisena yli 30-vuotiaana ja lievästi ylipainoisena kuului tehdä.
 
Aamulla kävin sokkerirasituksessa ja nyt jo tulokset näkyivät kanta.fi:ssä. Jos oikein noita tulkitsin ei raskausdiapeteksestä ole huolta, mutta soittelen vielä huomenna terkkarille varmuuden vuoksi.
 
Ei täälläkään soitella neuvolasta perään, mikäli kaikki on ok...soitin itse ja kysyin kun ei ollut tullut tuloksia 5 päivään omakantaan ja neuvolasta sanoi että tulleet heille jo samana päivänä :inpain: ilmeisesti soittavat vain silloin kun on huomautettavaa:playful:
 
Nyt on paastonäyte otettu ja litku juotu, tunnin odottelu ja homma jatkuu. Ei se liemi nyt niin oksettavaa ollu onneksi. Pääsin vielä pienempään private odotusaulaan nojatuoliin istumaan, ettei tuolla isossa aulassa tartte tuolista tapella, tupa ihan täynnä. :) Oispa tulokset jo illalla kannassa, hirvee jännitys tästä! :nailbiting: terkka käski soittaa seuraavana päivänä tuloksista, eli maanantaille sitten menis.
 
Mä kans istun täällä sokerirasituksessa. Yhden litkun oon juonu. Joo, kyl se alas meni aika helposti. :) Mut join sen niin tunteella, että 5min siitä tuli aika huono olo. Onneks meni ohi. 20min päästä ois toinen litku. Pitää varmaan yrittää juoda hitaampaa et pysyy sisällä. Nälkä ei oo yhtään, mistä oon yllättyny! Mut nukuin viimeyönä aivan sairaan huonosti. Niin tässä nyt yritän pysyä hereillä. Ja mulla herkästi huonosti nukutun yön jälkeen on huono olo. Täytyy tosiaan toivoa et toi viiminenki litku pysyy sisällä.

Niin, ja mulle terkkaopiskelija (joka teki mulle sellasen haastattelun hänen opintojaan varten) sanoi, että riittää et on sen vähintään 10h syömättä. No, mä uskoin häntä. Lopetin eilen syömisen 21.15 ja rasitus alkoi klo 8. Kysyin vielä kahdelta hoitajalta onko ok, ja ne sanoi että on. Jes! Mua helpotti ihan älyttömästi se, ettei tarttenu lopettaa syömistä jo klo 20. Kun mun rytmi on iltapainotteinen. Syön tosi myöhään iltaruuan ja iltapalan.

Tsemppiä Naffa!
 
Mitä mitä.. Ei mun tarvinu juua ku se yks litku heti aamulla! Nyt vaan otettiin paastoarvo ja ootellaan viel tunti. Hmm.. Luulin et 2x. Onkohan sit joissain paikoissa niin, et se litku puolitetaan..
 
Mäkin sain vaan kerran sitä litkua. Tai melkein pari lasillista sitä kaadettiin mutta kerralla huiviin vain. :grin tunnin sisään alkoi kyllä vatsassa vellomaan ja vähän etova olo tuli.
 
Sama juttu täällä, paastoarvon jälkee ne 2 mukillista, kuulostaa oudolta et yks muki kerrallaa...?
 
Joo täällä myös kolme kertaa rasituksessa takana ja jokaisella vaan alussa se pullollinen (vajaa 2 muovimukillista) juotu :eek:
 
Oon malttamaton. Olin saanut jo omakantaan tulokset sokerirasituksesta mutta niitä ei oltu selitetty mitenkään. Luin netistä että 1h arvo on normi jos on alle 10 ja 2h arvo on normi jos on alle 8. Jos nyt muistan oikein. Mulla oli eka joku päälle 4 ja se toka päälle 5. Niin ja se sormenpäästäkin otettava oli joku päälle 4. Onkohan normaalit arvot?
 
Paastoarvon jälkeen juodaan vain kerran se litku (1 tai 2 lasillista) ja sitten 1h jlk mitataan sokeriarvo sekä 2h jlk sokeriarvo.
Jemppuli, kuulostaa normaalilta nuo arvot jos ne kaksi oli päälle 4 ja viimeinen päälle 5. Hyvin matalia ovat sokerilitkunkin jälkeen. Eivät ainakaan nouse liikaa, eli sun keho toimii hyvin: insuliinia erittyy ja se on tehokasta.
 
Takaisin
Top