Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Varmaan jos ei aikaisemmin oo radia ollu, et tuon pco:n ja sukurasitteen takia, niin voi mennä tuollon rv 16. Ja siis tuohan on ihan yleisohje rasitteiden takia meneville et 12-16 viikoilla pitää käydä, jokainen kai sen sit vähä niinkuin päättää et millä viikoilla tuolloin käy ja pääsee parhaiten käymään.

Mie siis kävin jo rv 10 tuossa rasituksessa kun koti mittailussa paasto oli toistuvasti koholla :)
 
Hmm...mä taas ymmärsin th:n puheista neuvolassa (kun ite asiaa kysyin) että mulla ois sokerirasitus vasta syyskuussa KELA-neuvolan jälkeen jolloin viikkoja on lähes 24. Onkohan tää ihan normaali käytäntö? Oon siis kuitenkin 34-vuotias ja ennen raskautta jo vähän ylipainookin kertynyt, ekaa siis odotan. Sukurasitetta mulla ei oo.
 
On ihan normaalia, tässä ihan Suomen diabetesliiton ohjeet odottaville :)

Raskausdiabeteksen toteaminen
Raskausdiabetes todetaan sokerirasituskokeella. Nykyään suositellaan sokerirasituskokeen tekemistä lähes kaikille raskaana oleville.

Sokerirasituskoe tehdään tavallisesti 24.–28. raskausviikolla. Kun sairastumisriski on erityisen suuri, koe suositellaan tehtäväksi jo 12.–16. raskausviikolla. Jos tulos tuolloin on normaali, koe uusitaan raskausviikoilla 24–28.

Sokerirasituskoe
Vain pienen riskin äitejä ei seulota sokerirasituskokeella. Sokerirasituskoe pääpiirteissään:
  • 2–3 päivän ajan ennen sokerirasitusta on hyvä syödä ravintoa joka sisältää runsaasti kuitupitoisia hiilihydraatteja (täysjyväviljaa ym.)
  • 12 tunnin paasto ennen koetta
  • Koe järjestetään laboratoriossa aamulla klo 8–10.
  • juodaan 75 grammaa glukoosia (sokeria) liuoksena (3 dl nestettä)
  • verensokeri mitataan heti liuoksen juomisen jälkeen sekä 1 ja 2 tunnin kuluttua
  • sokerirasituskoe voi aiheuttaa kuvottavan olon
  • sokerirasituskoe ei ole sikiölle vaarallinen
No onko se diabetes?
Raskausdiabetes todetaan, kun yksikin näistä toteutuu:

  • verensokerin paastoarvo on 5,3 mmol/l tai enemmän
  • verensokeri tunnin kuluttua kokeen alusta on 10,0 mmol/l tai enemmän
  • verenokeri kaksi tuntia kokeen alusta on 8,6 mmol/l tai enemmän
 
^Kiitos tästä :) itsekin löysin saman sivun, liian hätäinen vaan olin kun luurilla en netissä surffaile vaan pelkästään täällä foorumilla :D
 
_hanna_ mulla on kanssa sokerirasitus tulossa vasta joskus syyskuun puolella. Siitä oli mun kohdalla jo ekassa neuvolassa ja myös neuvolalääkärissä puhetta, että menee enemmän loppuraskauden puolelle, kun ei oo muuta rasitetta kuin ikä.
 
Joo elikkä mulle on terkkari antanu kyl vähän väärät ohjeet ajanvaraukseen. Koska siitä kyllä oli puhe että pcon takia mun pitää käydä kahdesti.
No, eipä tuo nyt paljon heitä, kun aika siis varattuna päivälle jolloin 16+4.

Ja siis ekassa raskaudessa kävi niin että mut rasitettiin vaan kerran (tuona jälkimmäisenä ajankohtana, ja silloin kaikki ok). Vasta nyt neuvolassa kävi ilmi että tuolloinkin olisi pitänyt käydä rasitus kahdesti. Mut meillä oli muutto ja neuvolan vaihto just siinä ajankohdassa ja varmaan sen takia mua ei kukaan huomannu ohjeistaa...
 
Täällä pysyy sokerit onneksi aika nätisi ruokavaliolla aisoissa. Vähän pakkopullaa väilllä se illan viimeinen rahka, mutta ilman sitä aamupaasto kyllä paukkuu yli rajojen. Viime viikolla kävin leffassa illalla ja söin paaljon poppareita. Sitten en syönytkään ehkä klo 9 jälkeen muuta, kun ei vaan tuntunut mahdolliselta enää saada sitä rahkaa alas kymmenen maissa kun oli kotona. Aamupala vielä myöhässä, niin nätisti lähenteli kuutta paastosokeri :mad: Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis... :shifty: No nyt on taas roti syömisissä. Maks. 10 tunnin paasto ja illan päätteeksi joku reilusti proteiinia sisältävä rahka, niin tällä mennään.

Päivällä on jotenkin helppo syödä tasaisin väliajoin ja fiksusti. Ilta on selkeesti mulle vaikea. Ja aamukin, kun ei mulla heti oo nälkä kun herää, mutta jotain on vaan pakko syödä, ettei sokerit nouse. Nyt on muuten painokin lähtenyt nousemaan. Ehkä on muutenkin sen verran pitkällä, että kuuluukin jo nousta tai sitten se on tää mun diabetes-ruokavalio :wideyed:
 
No onpas jännä et nousee toi paino tolla ruokavaliolla, no mutta toki tässäkin on yksilökohtaisia eroja, miten kroppa reagoi? Miulla nimittäin laskee, edelleen ollaan 3-4kg miinuksella. Tuosta ruokavaliosta poiketen en kyllä syo leipää niin älyttömästi, kun ei kroppa siedä ja heti lähtee sokerit nousuun :)
 
Mulla on normaalisti aika terveellinen ruokavalio. Ainoastaan ehkä just liian vähän proteiinia varsinkin iltaisin. En oo muuten muuttanut ruokavalioa mitenkään, lisännyt vaan ton iltaproteiinin ja vähän protskua päivän mittaankin. Aikaisemmalla ruokavaliolla tosin paino siis laski alkuraskaudessa, eli ehkä se ei ollut ihan riittävä...

Edellisestä raskaudesta poiketen, mikään syöminen ei oikeastaan nosta sokereita kauheesti. Ainoa ongelma on toi paastoarvo. Toki edellisessä aloin mittaamaan vasta viikolta 22, kun silloin vasta todettiin, eli ehkä tääkin muuttuu raskauden edetessä. Edellisessä nimittäin paastoarvo ei ollut kertaakaan ongelma. Jännä, että kroppa toimii niin eri tavalla eri kerroilla.
 
Ja oon normaalipainoinen, eli painonpudotusta en toivoisi. Mutta tietysti pyrin pitämään tän raskaudenaikaisen painonnousun siellä 8-12 kg tuntumassa. Edellisessä imetys pudotti painoa aika reippaasti, eli ei viitsi riuduttaa itseään valmiiksi. On sitten jotain mistä pudottaa. En ole alipainoa lähellä (painoindeksi about 23), mutta oon huomannut, että voin parhaiten, kun paino on lähellä 65 kg (nyt 66 kg), vaikka 55 kg:kin olisi vielä normaalin rajoissa.
 
Mulla ei vaan mee jakeluun nää mun arvot. Paastot 5,7 joka aamu kun oon edellisen päivän syöny terveellisesti. Parina päivänä tuli sitten syötyä epäterveellisemmin niin paastot 5,4 ja 5,2.. What!? En ymmärrä
 
Mulla paastoarvoon vaikuttaa kaikkein eniten paaston pituus (syö mahdollisimman myöhään illalla ja mahdollisimman aikaisin aamulla) ja illan viimeisen syömisen proteiinimäärä (vähintään 15 g proteiinia). Muu päivän syöminen ei mulla vaikuta juurikaan paastoon.
 
Yritän joka ilta puoli kymmenen kymmenen maissa vielä vetää purkillisen jotain proteiinirahkaa (yleensä niitä profeel tai vastaavia), niin sitten kestää olla klo 8 asti aamulla syömättä. On se klo 8 maissa jo nousemaan päin, mutta vielä rajoissa. Arvot siis selkeästi alempia aamulla seiskan maissa kuin kasilta.

Niissä profeeleissä ja skyreissä on musta ärsyttävää, kun joutuu tosi tarkkaan syynäämään missä on keinotekoisia makeutusaineita ja missä ei. Yritän siis vältellä niitä makeutusaineita. Mulla kestää arvot hyvin sen verran sokeria mitä niissä on. Eihän makeutusaineet tietty mitenkään kiellettyjä oo, jos sokerit ei kestä muuten. Pelkkä maustamaton rahka on vähän turhan rajua mun makuun :p
 
Mie en voi sietää noita valmiiks maustettuja proteiini rahkoja, on niin keinotekoisen makuisia olipahan maukeutettu sokerilla tai makeutusaineella (kaikki makeutusaineet ei muuten sovi sit raskaana oleville, et kannattaa tarkistaa mitkä oli sopivia, ulkoo en nyt muista kun asesulfaami k:n) Syön mieluumin maustamatonta rahkaa kera marjojen tai sokerittoman piltin, en muutenkaan tykkää hirveesti tuotteista missä on lisäaineita työnnetty kamalasti :)

Mulla taas heti huomaa paastossa, jos edellisen päivän syömiset on ollu huonompia. Et tuokin on niin tapauskohtaista miten kroppa reagoi syömisiin ja syömättättömyyteen.

Tuo toki kun on normaalipainoinen niin on varmasti suotavaa et paino nouseekin, eikä laske :)
 
Joo on kyl tosi yksilöllistä miten kroppa reagoi. Ja ilmeisesti myös raskauden vaihe vaikuttaa, eli voi olla jollain viikoilla toisenlaista ja sitten taas muuttua. Vaikeinta onkin löytää itselle se just sopiva ruokavalio ja rytmi.
 
Ja viikot millon insuliiniresistenssi huononee on 28-32, milloin yleensä on suurimmat ongelmat saada pysymään sokerit aisoissa. Niitä odotellessa :rolleyes:
 
Jos saa kysyä niin syöttekö sitten mitään muuta "iltapalaa" ennen sitä rahkaa? Tai millainen ateria on sitä rahkaa edeltävä ateria ja mihin aikaan? :)
 
Takaisin
Top