Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Oih, kuulostaakin jo niin monimutkaiselta, saati jos itse pitäis alkaa kokeileen...
Sympatiat teille :Heartred

Mä sain kuulla eilen tulokset rasituksesta, ja kaikki arvot ihanteellisia. Osaan olla nyt entistä kiitollisempi omasta tilanteesta, kun oon lukenut teidän kokemuksia. Aiemmin mulla ei oo ollu juurikaan tietoo mitä kaikkee radi sit käytännössä tarkoittaa.
 
Skyr-rahkat osoittautui niin ällöiksi makeutusaineineen, että jää jatkossa kauppaan. Mitähän seuraavaksi..? Tavan rahka+ananas?? Sopii yrittää, mut sitäkin taisin jo syödä jossain välissä pahoinvointiin ni ei oikein houkuta. Ananaksesta en oo ihan varma, mut (pakaste)mustikat on ainaki "ei pysty"-listalla..
 
Mun uus iltaproteiinisuosikki on sekoitus sitä Valion (?) rahkajuomaa (0,75 l maitotötsissä) ja bonnen hedelmäsosetta (löytyy hillohyllystä). Aprikoosi+rahkajuoma on melkein paras, kun se aprikoosi on aika kirpeä. Mangokin on hyvä. Ehkä suhteessa 3:1 rahkajuomaa ja bonnea (rahkaa enemmän).

Noita bonneja meillä on esikoisen puuroa varten aina kaapissa. Noissa bonneissa on vain hedelmää, ei lisätty sokeria eikä säilöntäaineita. Kiinteisen syöttämiseen näille tulokkaille on tietty vielä melkein vuosi aikaa, mutta nyt jo vinkkinä, että noi bonnet tulee aika paljon halvemmaksi kuin vauvaosaston hedelmäsoseet :wink
 
Noi on kyllä hyviä noi bonnen soseet, oon jo muutaman vuoden niitä käyttäny :)
 
Mistäs se sokerirasitus aika varataan?
Netissä lukee neuvolassa tehdään... Oletan kuitenkin että siihen tarvitaan labraa?
 
Mistäs se sokerirasitus aika varataan?
Netissä lukee neuvolassa tehdään... Oletan kuitenkin että siihen tarvitaan labraa?
Riippuu mist päin oot. HUSlla pystyy netistä huslab.fi varata ajan joddain paikoissa varmaan puhelimitse. Lähete muistaakseni neuvolasta tarvii olla
 
Mä odottelen edelleen omaa sokerirasitusta. Otan sen kyl puheeks kela-neuvolassa jos ei terkka ota. Mulla on niin paljon riskitekijöitä taustalla ja vaikka labrassa oli alkuraskaudessa pitkä sokeri ok ja pissassa myös sokerit ollu ok, niin kyllä nyt jonkinlaisen varmuuden haluaa tähänki! :eek:
 
Mä sain kela-neuvolassa lähetteen ja aikahaarukan, jolloin pitäisi käydä. Eilen varasin huslabin sivuilta ajan 30.9. Meidän labrassa oli tosi hyvin aikoja tarjolla melkein mille aamulle tahansa (Helsinki/Malmi).
 
Mäkin odottelen aikaa mun sokerirasitukseen.. Hyvä tietää toi hus:n alueen käytäntö.
 
Mulla olis sokerirasitus tulossa nyt keskiviikkona. En kyllä odota mitenkään innolla, mutta kukapa odottais. Täytyy vaan toivoa, että arvot olis hyvät.
Itseni tuntien paastosta tulee vaikeeta, mähän en mitään muuta ajattelis kun ruokaa, jos tiedän että pitää paastota. :D Ja sillonhan se nälkä vaan kovasti kurnisi..
 
Joo muaki kyllä kauhistuttaa se paasto. Mulla on nyt koko ajan nälkä, ja normaalistikin tulee yleensä niin huono olo jos ei saa syödä. Ja sitte pitäis vielä juoda sitä litkua:eek:
 
Hmm hmm.. Täytynee soitella labraan huomenna uudelleen jos pääsisi läpi.
Eniten mietityttää että miten sitä nukkuu nälässä. Ja jos on iltamyöhän työvuoro edellisenä iltana niin kiva syödä aikainen iltapala töissä ja kotona suoraan nukkumaan.

Ja pelkkä se 2h odottelu ällöjen sokerilitkujen kera kuulostaa tylsältä ja selkää särkevältä.
 
Mä sain myös kela-neuvolassa aikahaarukan sokerirasituskokeen menoa varten. Mullahan tämä ikä erityisesti on sellainen, että on hyvä mennä. Tosin kovasti neuvolan kätilö vakuutti, että ensi synnyttäjät joutuvat lähes poikkeuksetta kyseiseen kokeeseen. Pitää varmaankin yrittää saada kyseinen koe syyslomaviikolle, niin voi kaikessa rauhassa viettää tuntitolkulla aikaa labrassa ja odotushuoneessa. Lisäksi mulla otetaan taas kilpirauhaskokeet, jotta tarkistetaan, onko lääkeannostelussa edelleen riittävä. Ja vielä kaiken päälle, kun mulla on rhesus-tekijältään miinusmerkkinen veriryhmä, tarkistetaan verestä mahdolliset vasta-aineet sekä sikiön veriryhmä. Jos pikkuisen veriryhmä on positiivinen, saan taas uuden piikin, jotta en alkaisi tuottaa vasta-aineita pikkuista "vastaan". Nämä kaikki siis testataan samalla kertaa...
 
Tää aloittaa huomenna insuliinipistot lounaalla. Nyyh* En tykkää... mut jos sit pystyis syömään kokonaisen lounaan ja alkais riittää 5-6 ateriaa päivässä ni olishan se jotain :-)
 
Toivotaan et insuliini tuo helpotuksen! Tsemppiä kovasti pistosten aloitukseen:)
Oliko miten huonot arvot et määräsivät insuliinin aloitettavaksi?
 
Kiitos Huli !
Ei ne pahat ollu, kun oon niin tarkasti syöny. Pe oli lounaan jälkeen 8,2 ja tänään 8,1. Mutta kun laskin, että hiilareita olis ollu max. 35g vaikka sallittu olis 50g. Ni ehkä parempi ottaa lääke ja syödä kunnon ateriat, kun stressata ja silputa annokset liian pieniin.
 
No joo, ehkä on viisasta aloittaa, että voi ees syödä suht normaalisti:) Käy kertoilemassa miten toi aloitus sujuu, jos tässä itsekkin joutuu jossain vaiheessa aloittamaan tuon insuliinin, niin on vähän osviittaa et mitä se on :)
 
Siinä on tietty annos tietylle aterialle jota sitten seurataan ja muutetaan tarpeen mukaan hoitajan konsultoimana. Ei tartte joka suupalaan laskea erikseen, onneksi !
Ite pistokaan ei tunnu missään. Toisin kuin sormien tikutus jo sattuu. Ajatus siitä, että kohta voi olla maha parka täynnä mustelmia ei kuulosta kivalta ja kyllä mua ällöttää ajatus pistämisestä ja etenkin laittaa "vierasta ainetta" itteensä.. mut mitäpä ei vauvan eteen tekis. Kai sitä kaikkeen tottuu.
 
Mulla oli eka sokerirasitus viikoilla 16. Missään aijemmissa raskauksissa (3) ei ole ollut sokerirasitusta. Nyt määräsi sukurasitteen ja pitkään jatkuneen mahavaivan jälkeen. Kävin ja kokemus oli karmaseva.
Eilen neuvolassa terkkari puhui , että pitäsi taas mennä viikon 24 jälkeen (nyt viikkoja 22+6). Kieltäydyin. En todellakaan mene, ellei olis todella suuri epäily (tai edes epäily) raskausdiabeteksestä. Ei kuulema voi pakottaa. Voi vain suositella.
Mulle oli kyllä kaikkineen niin kamala kokemus, tärisin pari tuntia labran pedissä, oksetti ja palelsi ja väsytti. En lähde mielellään uudestaan.
 
Jännä, että voi olla noinkin vahva kokemus! Mulla ei koskaan oo niin kovin pahaa tehnyt vaikka se edellisvuosien "väljähtynyt kokis" oli huomattavasti parempaa kuin nykyinen "siirappi". Ai, kamala että se voikin olla makeaa! Sulla Mimmi81 ei vissiin eka rasituksessa ollut valittamista? Hyvä, jos ei ♡
 
Takaisin
Top