Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Kuulin eilisessä neuvolassa että jos on poco
(munasarjojen monirakkulaisuutta) joskus todettu niin joutuu käymään raskaudenaikana 2 kertaa sokerirasituksessa. Ennen ei kukaan ole asiasta kysynyt saati maininnut vaikkei nuorimmaisen odotuksestakaan kauaa ole. Paino on mulla normaali eikä sokereissa ole koskaan ollut mitään häikkää edellisissä raskauksissa mutta onhan se hyvä että ovat tarkkoja.
 
Mulla on sokerirasitus huomenna, kun viikkoja on 12+6. Oli esikoisen kanssa radi, niin siksi näin aikaisilla viikoilla. Hyvin epätodennäköistä, että nyt välttyisi samalta tuomiolta....

Radi oli mulla ihan ruokavaliohoitoinen. Paastot kokoajan ok, mutta aamuisin syöminen nosti sokereita liikaa. Jouduin vaihtamaan aamupalaa, mutta muuten aika normaalisti sai olla. Aiempi aamupala oli puuroa, marjoja ja maitoa. Radin aikana puuro voisilmällä ja marjat rahkan kanssa n. 2 tunnin päästä. Sitten pysyi ruodussa. Aika pienestä kiinni siis. Mutta mulla tosiaan vaan pidemmän paaston jälkeen piti hiilarimäärä pitää tosi maltillisena.

Oon täysin normaalipainoinen (65 kg ja 169 cm), urheilen ja syön ihan suht fiksusti. Geenirasite ton laukaisee. Tavallaan ihan kiva tietää, että tuollainen rasite on. Onpahan motivaattori pitää paino normaalina ja elintavat terveellisinä, kun muuten se kakkostyyppi odottaa kyllä oven takana...
 
Niin ja esikoinen syntyi aika pienikokoisena (mutta ihan normaalina) viikoilla 39+1. Mutta sokerit eivät ilman lisämaitoa pysyneet alkuun kuosissa. Eka viikko siis pienellä lisämaitoannoksella ja kello herätti syöttämään, jos ei vauva herännyt. Mutta nopeasti ne sokerit siitä tasaantui. Eli vaikutti siis vauvaankin tuo vaikka pysyi mittaukset ihan kunnossa eikä vauva ollut iso.
 
Mä jouduin ylipainon vuoksi aikaisemmin sokerirasitukseen, olin siis perjantaina hörppimässä litkua. Tulokset saan varmaan huomenna. Mulla ei oo diabetekseen taipumusta, vaikka suvussa isän puolelta moni on ylipainoinen. Mulla tosin on poistettu kilpirauhanen ja tupakoinnin lopettamisen jälkeen paino nousi 10kg melko lyhyessä ajassa, joten voihan se radi napsahtaa mullekin.
 
Mä kävin tosiaan perjantaina rasituksessa. Huomenna varmaan pitäisi soitella neuvolaan tulokset. Mulla on edellisestä mittari ja mittausliuskoja joku nippu vielä kaapissa. Niillä pääsee alkuun. Diabeteshoitajalle en jaksaisi mennä. Ei siellä viimeksi saanut mitään hyödyllistä infoa paitsi opeteltiin mittarin käyttö. Tai siis oli paljon hyödyllistä tietoa, muttei mitään mitä en olisi tiennyt ennestään :)
 
Mulla rasitus huomenna ja nyt jo janottaa... >_< toivottavasti selviän hommasta oksentamatta.
 
Mä joudun kans sokerirasitukseen ku on ylipainoa ja sukurasite. Eniten jännittää, etten pökrää ku oon tottunu syömään heti herättyäni aamupalan ja jos en sitä syö ni alkaa huimata ja oksettaa...
 
Awsedr tsemppiä rasitukseen!
Taikavarpu mulla oli sama pelko, mut onneks sain litkut pidettyä sisällä! Kannattaa ottaa joku suolainen eväs ja vaikka pillimehu mukaan, että saa heti rasituksen jälkeen syötyä. :-)
 
Täällä istun rasituksessa...hyihele...ei se litku vaan tekemälläkään hyvää ole. :P mut kai tästä selviää. Inhottavaa vaan kun pistellään, kun multa saa niin huonosti muutenkin aina näytteitä.
Ja siis tosiaan en kestä jos arvot pielessä...en halua jatkotutkimuksia. Omaseuranta kyllä ok, mut ei ramppaukset sairaalassa ja ylimääräiset lääkärikerrat.
Nyt siis viikkoja 17+6...siirrettiin paristi aikaa kun niin paljon pahoinvointia ollut.
 
Mulla myös PCO joten tässä raskaudessa kuten edellisessäkin sokerirasituksia kaksi kertaa. Toisen kävin jo joskus 13 viikolla ja toinen tulossa ennen viimeistä kolmannesta. Ei ollut niin paha kuin mitä muistelin edellisestä raskaudesta. Hyvä kirja vaan mukaan niin aikakin menee nopeeta.
 
Selvisin rasituksesta ilman oksua, vaikka viimeset 15min tuntukin, että kohta lentää kaaressa pitkin seiniä. Maanantaina saa soitella tuloksia!
 
ainakin itse joudun rasitukseen uudelleen viikolla 25 suunnilleen. Sukurasite löytyy. Eilen olin ensimmäisessä eikä löytynyt mitään vikaa. Koko rasitus oli aivan iisi homma muutenkin. Mulla se litku oli sitruunan makuista ja vähän hapotettua. Toki tosi makeaa. Meni ihan hyvin alas tuon sitruunan maun vuoksi. Tylsää se odottelu vain oli :confused:
 
Napsahti se radi sieltä. Ja tänään ekat mittaukset....ja ollu heti kaks koholla....vimeks selvisin ruokavaliolla...ilman koho mittauksia. Huoh....ehkä nyt sit en selviä :(
 
Niin sehän taitaa joka kerta olla vaikeempi ja vaikeempi tuo radi( ainakin allekirjottaneella, kun ei oo saanu tarpeeks paljo lisättyä liikuntaa, eikä siivottua ruokavaliota:oops:)

Mut tsemppiä kuitenkin, huomaatko ite mikä nostaa herkemmin tuota sokeria vai eikö oo mitään sääntöä mikä nostas?
 
Soittelin sokerirastuksen tuloksista tänään ja joku paastoarvo oli 5 kun raja on 5.3 eli normi mutta himpunverran lähellä ylärajalla muut oli 5.9 ja 9.1 en nyt muista missä aikajärjestyksessä noi oli. Terkka sanoi että hieman ylärajoilla mutta kuitenkin normaalin rajoissa...nyt mietityttää että voiko noi arvot ennustaa radia...mulla on vieläkin ajoittain huonoa oloa, väsymystä, voimattomuutta ja janottaa (rv on nyt 17)....mitä oireita radiin liittyy ja näkyykö neuvolan pissa testissä jos sokerit nousee? Seuraava rasituskoe on joskus viikolla 24.
 
Radi harvoin näkyy oireisena, näin ainakin lähipiirissä...
 
Voi ei vadelmavaahtis... :-( toivottavasti saat pelkällä ruokavaliolla arvot kuriin.
Liljaana en mä ainakaan oo huomannut, että radi millään tavalla oireilis...
 
Kiitos Desiree84 :)
En tiiä. Paasto tuntuu pysyvän korkeena (ei onneks paljon) vaikka mitä söisin iltasella...ja paasto välillä liian pitkä. Iltaa kohti arvot parempia...mut päivällä liian korkeita. :(
Katotaan miten tä tästä.
 
Takaisin
Top