Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Minä syön päivällistä joskus viiden maissa yhdessä esikoisen kanssa. Sitten vähän illasta riippuen syön iltapalaa samalla kun lapsi syö iltapuuron (noin klo 19) tai vasta sen jälkeen, kun lapsi nukkuu (noin 20.30). Yleensä leivän tai pari, ehkä hedelmiä tai joskus jotain herkkua (eli jätskiä :hungry:) ja sitten siihen lisäksi se rahka juuri ennen maate menoa.
 
Syklamaatti ja sakariini oli kiellettyjä raskausaikana noista makeutusaineista, Skyreissä ei oo kumpaakaan :) Muita makeutusaineita sai kohtuudella syödä.
 
Kiitos kun virkistit muistia :)
 
Mulle diab hoitaja sanoi että ei riitä jos syön vain rahkan ja piltin, täytyy lisätä jotain hiilaria siihen....olin vähän ihmeissäni. Mut tosiaan, ärsyttää no paastot kun ei tahdo pysyä kurissa sitten millään keinolla. Ja ku viikkoja vasta toi 20+5 ni ei ihan hyvälle näytä. Paino tosiaan mullakin laskenut lähinnä.
 
Mie testasin illalla, söin puol kasin aikaan 2 leipäpalasta juustolla ja kasviksilla, sekä puolukoita. 21, ennen kun lähin nukkumaan niin söin viel raejuuston sekä 2 tomaattia, aamun paasto 5.1 Et sekin voi nostaa tota paastoa, jos on liian niukka iltapala, sekä just se et siinä olis sopivassa suhteessa hiilaria sekä proteiinia, ja se löytyy vaan kokeilemalla mikä omalle kropalle on se oikea suhde :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä söin eilen illalla 2 palaa graham paahtoleipää kalkkunalla ja kurkulla ja rahkan. Aamun sokerit 5.2, toivotaan et nyt ois löytyny se oikee iltapala :)
 
Joo onhan tää välillä aikamoista viilaamista noissa aterioissa et sais sokerit pysyy aisoissa, ja välillä tuntuu et vaikka kuinka söis oikein niin silti ne heittää. Sillon oon päätelly et tähdet on vaan väärässä asennossa tai jotain :)
 
Ja siis mulle sanoi edellisessä odotuksessa sisätautipolin johtava lääkäri(erikoistunut siis radiin nimenomaan) ettei muutama ylitys silloin tällöin vauvaa kasvata makrosomiseksi, vaan siihen tarvitaan säännönmukainen sokerien koholla olo. Ja ne muutama ylitys kuuluu elämään, eikä ole vauvalle niin haitallista, kun se et ne sokerit on kokoajan koholla.

Eli mie en muutamasta ylityksestä oo ollu huolissani, varsinkaan jos ite tiedän syöneeni päin pyllyä, toki se silloin näkyy sokereissa. Äitipolilla ne kuulema pyrkiivät siihen ettei ylityksiä saisi olla, mutta enempi mie ehkä uskon tuota sisätautipolin lääkäriä, joka oikeesti tietää diabeteksestä, kuin äitipolin lääkäreitä, joka ei yksikään oo perehtyny kunnolla diabetekseen ja sen hoitoon :)
Mutta täähän on siis vain mun näkemys ja ton lääkärin kanssa jutustelun tulos :)
 
Nonni. Just olin menossa nukkumaan ja ajattelin, että piru nyt pitää vielä se rahka saada alas... No eipä ollukaan enää rahkaa eikä mitään vastaavaakaan... Paistoin sit juts itselleni kaksi munaa :facepalm: Ei ehkä mun ykkösvalinta myöhäisillan iltapalaksi, mutta onpahan proteiinia :joyful:
 
Laske, mittaa, räknää, puljaa... Ku ei vaan jaksa!

Mitä te muut syötte, että saatte ruokavalion toimimaan?

Mistä proteiinia, kun lihasta ei tykkää - Pähkinät ei sovi nyt vatsalle - Pavutkin kuulemma tekee hallaa sokereille ??? Rahka tökkii.
 
Mä en ole vieläkään joutunu sokerirasitukseen! :eek: Ikää 28, ylipainoa melkein 30kg ja suvussa diabetesta. Verikokeissa otettiin pitkä sokeri ja se oli niin hyvä, ettei neuvolan terkka nähny sillon (rv12) tarvetta sokerirasitukselle, eikä asiasta ole sen jälkeen puhuttu. :eek: 18+2
 
Kanaa, kalaa, papuja, ei oo mulla pavut ainakaan vaikuttanu sokereihin, kananmunat. Raejuusto, jos menee alas, maustamaton jugurtti, maustamaton viili?

Mie syön ihan tavallista kotiruokaa, lämpimän ruuan osuutta oon pienentäny, kasviksia oon lisänny joka aterialle. Leipää syön 2-3 viipaletta päivässä. Joillakinhan sokerit heittää vaikka tekis mitä ja silloin ei oikein voikkaan enää muuttaa ruokavaliota ja tarvitsee avuksi lääkityksen :)
 
Mä söin eilen lounaaksi kanasalaatin (ei edes fetaa tms) ja tunnin arvo pomppas 8.0....ääää en kestä ku mikään ei sovi...ja aina vaa pomppaa. Ja siis mulla jo alotettiin pillerit. Huoh! :(paastot sentää nyt kurissa...ja suurin osa tunnin arvoista. Mut hei...SALAATTI! ja siis en syö salaatinkastikkeita.
 
No onpas kurjaa et salaatti hyppäytti arvot? Olisiko salaatin joku ainesosa voinu kuitenkin vaikuttaa arvoja nostavasti? Ja monesti rasva/öljy hillitsee arvojen nousua kun se vaikuttaa hiilarien imeytymiseen:)
 
Mä nyt oon oppinu ainaki sen, ettei passaa venyttää ruokaväliä yhtään!
Siis ihan uus juttu näin KOLMANNESSA radissa, että maksa tuottaa sokeria, jos ei syökään tarpeeks usein!?
Eli nyt, kun jakso taas tehä (ihan oikeeta, oikaisematonta) ruokaa ja syödä parin tunnin välein ni jo on tänään ollu numerot kurissa, ihanaa!
Ja juu, raejuusto, juustot yleensäkin ja maito/piimä on mun vähäiset proteiininlähteet.. ehkä, jos sitä sais lisättyä ni ei tarvis syyä ihan 2h välein..?
Ja oon mä kyl tänään syöny taas RUISleipääkin. Sehän se mahaa vaivaakin... Josko arvoja parantaa. Puuh*
 
Minä oon vasta muutamana päivänä mittaillu sokeria ja hyvänä on ollu, mutta mitenkäs sitte ku on edelleen pahoinvointia ja oksentelua ja syönnin päätteeksi juoksee vessaan. Ite en saa mitään alas pariin tuntiin, pakolla vettä juon, ja vähä mietityttää tyhjällä mahalla elää seuraavaan syöntiin. Kuinka nopeesti se sokeri voi nousta tuollasessa tilanteessa? Vai pitäskö yrittää pakolla syödä jotain?
 
Joo, siis toi maksan tuottama sokeri on se mikä mulla heittää paastot persiilleen( eli yöllä loppuu ns. Polttoaine elimistöltä ja maksa rupee tilalle tuottaa sokeria, joka sit näkyy aamunpaasto arvossa kun elimistö ei pysty hyödyntämään niin hyvin tuota maksan tuottamaa sokeria. Sama homma päivällä jos on liian pitkät ateria välit niin se ateriaa ennen arvo alkaa kohota)

Tuohon en osaa sanoa mitään tuohon pahoinvointiin ja oksenteluun sekä sokereihin. Voithan kokeilla jos jotain saisit alas, kun jossain vaiheessa voi olla et rupee olemaan noi ennen ateriaa arvot pielessä tai sit ei? Voihan se olla et meneekin hyvin ja arvot ei heitä oksentelusta huolimatta :)
 
Eilen illalla oksensin viimeisen ruuan (rahkaa piltillä)...ja en tiedä menikö samalla lääkekin. Aamulla tosi huonosti nukutun yön jälkeen paasto 5,8 ja kun söin aamupalaksi viilin ja banaanin(jonka oletin nostavan arvoja ennestään) ni 4,6 :D ....mä en nyt enää nää mitään loogisuutta mun sokereissa!

Ja siis mulla liian pitkä paasto nostaa kans sokerit.ja lääkitys nyt helpannu sitä. Ja siis salaatinkastikkeista vaan en tykkää.
 
Mulla on aina paasto korkeampi kuin aamupalan jälkeinen. Eli sinänsä kuulostaa normaalilta. Hiilaripitoinen aamupala käynnistää oman insuliinintuotannon yön jäljiltä ja sokerit putoaa nopeasti.
 
Takaisin
Top