Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Mulla koko ohjeistus unohtunut ja oon syöny niinkuin haluan. Pitäs vissiin syyä tarkemmin että sokerit nousis kun nyt pyhien aikaan mittaillu tosi matalia arvoja. Mutta vielä ei onneksi ole alkanut sama mikä esikon aikaan tai viime kesänä, että sokerit aina max 5.1.

Mä syön ihan mitä sattuu ja silti arvot hyviä ainaki aamusin. Eilen erehdyin sen jugurtin kiskasee leivän kanssa ni pomppas tunnin arvo 8.5 mut muuten pysyny oikeissa lukemissa. Täytyy kattoa taas ens viikolla kun mittaa kaikkien päivän ruokien aikana että mitä arvot sanoo mutta viimeks ei heittäny liikaa.

Mua ärsyttää nää kotimittailut vaikkei vie aikaa ja ymmärrän et hyvää tarkoitetaan. Mut mulla ei ei oo mitään ongelmia noiden numeroiden kanssa, rasituksessa paastoarvo oli inan koholla ja sen jälkeen yksikään arvo ei oo ollu koholla vaan reilusti yläarvon alapuolella. Toki mittailua vähennettiin kahteen kertaan viikkoon mutta itestä tuntuu niin turhalta.. Vaikka olisin sipsiä syönyt niin ei kohoo arvot.

No tässä on osittain varmaan se kun en voi sietää jos mua paapotaan ja luetellaan mitä sais ja ei sais.

No joo, tuntuu kyllä että Suomessa ollaan vähän liiankin tarkkoja. Vaikka onhan se ihan hyvä juttu lopulta, että seurataan tarkkaan. :)

On se toki ja ymmärrän miks näitä seurataan ja mittaillaan, mutta esim minä jolla kaikki arvot on jatkuvasti ok, niin eikö vähempikin mittailu riittäisi. Kauheesto neuvolantäti puhui mitä täytyis syödä ja mitä välttää. No paskat, mä en muuttanu paljoakaan, ainoo et kasviksia lisäsin mut muuten pysyny aikalailla samassa ja silti ei mitään hätää arvojen kanssa ole.

Ja sillon ku kävin laitteet hakemassa niin ei puhunu diabeteksestä mitään vaan siitä et seurataan ettei se vauva olis kovin iso niin on kivempi synnyttää. No joo mulla on vähän ylimäärästä painoa muttei se tarkota sitä, että sairastun raskausdiabetekseen, suvunkaan puolella mulla ei ole mitään riskiä diabetekseen. :)

Toki ymmärrän, että hyvää näillä tarkoitetaan, mutta mietin vaan miten ennen vanhaa on saatu terveita lapsia. :D Angst, olen puhunut. :D

Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa muutaman päivän ajalta (esim. 3 pvää) mihin kirjaa kaiken mitä syö ja juo päivän aikana kellonaikoineen. Siis ihan kaiken. Siitä näkee hyvin, missä olis parantamisen varaa. Ja mittausohjeet on jokaiselle yksilölliset, enpä usko että ne on samat kaikille.

Seki et mä tai me syödään ihan perus kotiruokaa, silloin tällöin käydään ulkona. Jos peruna ja pasta pitäis jättää pois hiilarin takia niin mitä hittoa mä syön. No ihan oon syönyt ja ei oo mun arvoja tai painoa nostanut. :D Neuvolassa kaamee hätä heti ku paastoarvo oli aavistuksen koholla.

Ennen häitä pudotin hyvin painoa joten uskon tietäväni millaisilla ruuilla pidän oman painoni kurissa. Silloinkin söin ihan surutta mm. makaroonia, tummia kylläkin ja hienosti tippui paino. Diapetestä, edes raskaus, ei ole. Joskus laihdutuksen aikaa yritin pitää ruokapäiväkirjaa, ei tullut mitään, ei ooe mun juttu.

Meen huomenna mittauttamaan paastosokerin, vähän jännittää mitä se näyttää. :confused1 Mulla oli siis sokerirasituksessa paasto huimat 6,1 (muut arvot ok) ja kotona mitattuna paastosokeri on ollut 4,4-4,5. Huomenna sit selviää menikö mun sokerirasitus pieleen. Toivottavasti olis hyvä arvo huomenna ja voisin lopettaa tän diabetesstressaamisen. :)

Mihin sä sen meet mittauttaa? Mulla oli sokerirasituksessa paasto huikee 5.3 kaikki muut hyvät. Kotona mittaillessa ollu aina paasto alle 5.0... Ja kaikki muutki arvot hyvät ja neuvolatäti vaa sano et mä mittailen arvoja koko raskauden ajan... huoh.

Eikös mies sitten tuonu puoli kiloa irtokarkkeja ja sipsejä mun viereeni sohvalle! :@

Eikö se vitun tampio voi yhtään mua tukea??

Mä teen kaikkeni et olis ne arvot ok. Sitä paastoa mä ehkä eniten jännitän, kun siihen ny voi itse jotenkin vaikuttaa :D siis oon syöny tänään ihan normaalisti ettei mitään ylimääräsiä mässyjä.

Mulla ei hyppää arvot taivaisiin edes karkkien ym jälkeen, että on tosi huolestuttavaa. Tekis mieli torstaina neuvolassa vähän avautua. Tuntuu niin turhalta.

Moonflower, sain lähetteen samaan labraan kuin olin sokerirasituksessakin. Ihana tuo mun hoitaja, kun sanoi että laittaa heti lähetteen niin saan mielenrauhan asiasta. :D Mäkin joudun joka tapauksessa ainakin jonkun verran mittailemaan, vaikka arvot olisikin hyvät nyt labrassa. o_O Keskiviikkona meen diabeteshoitajalle, niin varmaan siellä sitten selviää lisää.

Koita säkin pyytää uutta lähetettä. :) Vaikka luultavasti silti joutuu mittailemaan, vaikka olisikin hyvät arvot. Meneetkö uudestaan sokerirasitukseen myöhemmällä viikoilla?

Ei oo ollu puhetta, että täytyis. Se olis ollu vissii laittamassa mua uudelleen, mutta ku näki arvot jotka on ollu kotimittauksilla totes ettei tartte mennä uudestaan. Mä mittailen nyt kaks kertaa viikossa joista toisen neuvola haluaa olevan viikonloppuna tehty. Neuvola käynneillä sit vaan katotaan niitä arvoja ja niin kauan, kun ne on normaalit ei myöskään äitiyspolia tarvii asialla vaivata.

Moonflower ymmärrän niin hyvin sun tuskan! Itseäni ärsyttää että sitten hoidetaan diabeetikkona, vaikka olis paastot aina 4,5. Korkein mitä ylipäätänsä oon mitannu on ollu 5 tunti ruokailun jälkeen. Hyvä se on, että tarkkaan seurataan, mutta kyllä välillä tuntuu vähän naurettavalta kaikkien ajan haaskaukselta. :mad:

Esikoisen äippäryhmässä, johon siis kuulun, eräs äiti sanoi että sokerirasituksissa täytyy käydä säännöllisesti, ilmeisesti muutaman vuoden välein senkin jälkeen kun vauva on syntynyt. Eli niistä ei vissiinkä oo eroon pääsemässä totaalisesti jos radi napsahtaa.

Toivon, että mulla nää arvot pysyy samanlaisina loppu raskaudenkin, sit ei oo mitään pelkoa radin suhteen.

Tämän päiväisessä labrassa paastosokeri oli 4,9 eli kyllä se sokerirasitukseen paastoarvo oli noussut sen mun juoksuspurtin takia. Muistakaa ihmiset istua rauhasta ennen sitä ensimmäistä mittausta! Nyt voi onneksi olla rauhallisin mielin, ettei olekaan diabetesta. :)

Takaisin