Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Ei meillä vaan tarvi olla pissaamatta. Sokeriarvot otetaan verestä, neuvolassa tutkitaan pissanäyte siltä varalta, ettei oo valkuaista tai sokeria pissassa.

Ens viikolla pitäs alkaa taas mittaamaan.. Mä meinaan AINA unohtaa sen. Sain erikoisluvan olla tän jouluviikon mittaamatta et voi herkutella :D

Mä soitin tänään neuvolaan, se hoitaja sanoi että todennäköisesti mulla ei olekaan raskausdiabetestä ja se sokerirasitustulos oli virheellinen mun juoksun takia. Nyt kun kaikki arvot oli kotimittauksissa tosi matalat, niin ei kai tarvitsekaan mennä äippäpolille. Käyn kuitenkin diabeteshoitajalla, niin saan sen oman mittarin ja voin sitten aina välillä kotona mitata. Jee. :) Pitää vielä odottaa että ne soittavat äippäpolilta tarviiko mun käydä siellä näyttäytymässä vai ei. Helpottunut olo, mä olin jotenkin niin varma että tässä on jotain kummallista. :D

Kiva kun saa sen oman mittarin, niin voi sitten muutenkin aina mittailla ja seurailla sokeriarvoja. :) Paljonkohan niitä liuskoja saa?

Mä sain sekä liuskoja että neuloja kumpiakin 50 kpl ja niitä saa aina lisää, kun tarvii :).

Mä yritin tänään soittaa neuvolan keskitettyyn puhelinpalveluun ja jätin soittopyynnönkin, mutta eivät vastanneet saati soittaneet takaisin. Ärsyttävää! Huomenna uusi yritys. Mulla on siis liuskat loppu, mutta vanhaan mittariin sopivia liuskoja on vielä kasa jäljellä, joten käytän niitä siihen asti kun saan lisää liuskoja.

Tänään tuli diagnoosina Radi :( huomen pitäis mennä neuvolaan neuvottavaksi. Vähän hirvittää mitä tuleman pitää kun ei mitään hajua entuudestaan. Arvoista en tiedä muuta kun et kaksi kolmesta oli yli. Kaipa sitä sitten on huomenna viisaampi..

Tuo on kyllä rasittavaa, kun on välillä niin vaikea saada neuvolaan soitettua! :mad:

Hyvin se menee BossLady, nyt vaan seurataan sun ja vauvan vointia tarkemmin. :) :Heartpink

Mun pitäis nyt viikon aikana jatkaa mittauksia niin, että 5x aamuarvot, 2x lounasarvot, 1x päivällisarvot ja 1x iltapala-arvot. Voi kooma oikeest, laskin että tuossa menee kevyesti noin parikymmentä liuskaa. Ja siitä uudesta mittarista kun liuskat on loppu ja saan vasta perjantain neuvolakäynnillä lisää niitä.

tänään mittausvapaa päivä, huomenna jatkuu. Sain lisää liuskoja aamulla neuvolasta.

Mulla aika 5.1. Diabeteshoitajalle, joka jo aikaa varatessa sanoi, ettei mittauksia tarvis tehdä ku 2 viikossa? ? Ens viikolla sit viisaampi...

Tietääkö kukaan, että onko vauvalle haitallista, jos miulla on matalat ja nopeesti putoovat sokerit? Tunnin päästä ateriasta verensokeri on sama ku en ois ollenkaan syöny. Välillä arvot kans syöksyy, lievässä huonossa olossa ne on 4 pintaan, hirveessä olossa en oo saanu mitattua, mut todennäkösesti lähempänä 3,5. Mahassa alkaa hirmu kova vaatiminen, kun sokerit laskee. Hirveen kovaa potkii niin kauan, että saan haukattua leipää. Yöllä on leipapala sängyn vieressä, jos satun hypoglykemian tunteeseen heräämään.

Ei ole haitallista kun hoidat vaan ettei pääse enempää laskee. 2 on vaarallisen raja, mulla laskenut 3.2 alimmillaan, nyt kun en syö nopeita hiilareita niin paljoa tasapainottunut. Tänä aamuna oli jopa 4.6. Millanen ruokavalio sulla on nyt? Jätä kaikki liikasokerinen pois ja tilalle kuituja ja proteiineja. Täysjyväleipää, rahkaa jugurttia, kotimaiset marjat. Syöt 6 kertaa päivässä, 2-3 tunnin välein. Ja yöllä 1 syönti kerta unien puolivälissä. Tälläset ohjeet mulle tuli ja on alkanut toimii. Jos sokeri laskee silti niin sitten lääkäriin.

Ruokavalio sisältää valitettavasti höttöhiilaria, kun en pysty syömään ruista ja ohraa ollenkaan, vehnää rajotetusti ja kauraa ilman rajotuksia. On vilja-allergia. Eli ruisleipä on pois laskuista, kun se vissiin ois tuohon vaivaan hyvä. Välipalana oon syöny hedelmiä (omenaa, kiwiä, greippiä pitäs alkaa taas syödä). Lämmintä ruokaa syön aika pieniä annoksia, kun ei jotenki maistu. Pinaattikeitto on ainut mitä tekee mieli. Kasviksia pitäs selkeesti lisätä ruokavalioon muutenki, tulis ruokaisampaa niistä leivistäkin, kun laittas tomaattia ja kurkkua. Oisko mitään viiden pisteen vihjettä rahkan kanssa, että miten siitä sais vähän miellyttävämmän makusta? On aika yrmeetä yksin. Viiliä vois kanssa rueta taas syömään, siihen ehdin yhessä vaiheessa kyllästyä. Tuli aikamoinen sillisalaatti tuosta miun viestistä, katotaan ottaako siitä mitään tolkkua.

Mä sain ens viikolle lähetteen labraan, mitataan uudestaan paastosokeri. :) Ei tarvitse onneksi koko sokerirasitusta uusia!

Hei, olen tuolta toukokuisten ryhmästä ja tulin tutkimaan tänne :P Mulla on kans käynyt nyt niin että tunti ruoan jälkeen ne arvot on matalat, alle 5.5. Mulla on neuvola noin viikon päästä, et pääsen juttelemaan noista arvoista. Mut oon kottanut googlettaa aiheesta enkä löytänyt oikeen mitään tietoa.
Oon syönyt muuten maitorahkan kanssa mehukeittoa, sellasta jossa on tosi vähän hiilareita. Ja myöhäinen iltapala ennen nukkumaanmenoa on auttanut pitämään aamun arvot kurissa, ja paasto ei saa venyä liikaa, eli pitää herätä aikaisin. Tänään huomas heti kun herätyskello-esikoinen herätti vasta klo9 niin mittasin 5.5.

Mulla kanssa on allergioita, mm.ssa viljat. Kaura käy. Kannattaa noista gluteenittomista kattoo missä on eniten kuitua. Ite oon tykänny kaura-porkkanasämpylästä.Semperin näkkileipä on hyvää :)sitten on jotain paahtoleipää missä oli suht hyvin kuitua. Marjoista mansikka /mustikka jossa kuitua. 2-3 annosta marjoja tai hedelmiä päivässä kohtuu annoksia. Rahkan sekaan mä oon laittanu valion vanilja kastiketta lorauksen, kun siinäkin kun on sokeria.

Kiitos vinkeistä :) Pitää testata noita. Olo on aikalailla inhottava, kun jatkuvasti on sokerit alhaalla ja tuntuu, ettei ne nouse ja pysy ylhäällä, vaikka söisin mitä.

Kuinka orjallisesti noudatatte diabetesruokavaliota? Ootteko jättäneet kaikki sokeriset herkut pois?

Takaisin