Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Mua on alkanu ihan suunnattomasti sattumaan toi pistäminen. Kaikki arvot koko ajan ok, en kyllä taatusti suostu jatkamaan yhtä usein tätä menoa.

Ootko kokeillut ottaa vuorotellen kaikista sormista? Ja otatko suoraan keskeltä sormenpäitä vai hiukan syrjästä? Ja onko sulla kynä vai kertisneulat? Jos kynä ni ootko kokeillut madaltaa sitä pistosyvyyttä?

Toi on kyl moni diabeetikko tosi, et jossain vaiheessa ne sormenpäät vaan yksinkertaisesti on niin pistetyt et huhhuh. Meillä joskus töissä ohjeistettu et sit vaan varpaista ottamaan, mut ei musta kyl ole siihen ollut - saati et itse itseltään ottais :D

Mä vaihtelen sormia ja kohtaan, en rupee pistelee samaa kohtaa tai sormee. Pituutta en voi enää pienentää ku sit se ei tee reikää. :D Eikä sama pituus ja tapa aikasemmi sattunut, mutta nyt on alkanut. En tie onko tällä raskauden etenemisellä osansa? Mä aion torstaina sanoa, että en näe mitään syytä pistellä edes tätä kaks kertaa viikkoon itteeni. Noilla arvoilla musta ei diapeetikkoa saa.

Se voi olla ja sit just et ku tiheästi pistelee ni ne tulee vaan herkiksi, kaikilla.

Toivottavasti saat vähennettyä oikeen luvan kanssa mittausmääriä :) kuulostaa kyllä turhalta kun ei oo ollut häikkää :)

Arvot voi nousta vielä, kun viikkoja tulee lisää. Mä lähetän huomenna taas postia äippäpolille, katsotaan mitä ne tuumii. Ei nuo aamun paastoarvot tunnu asettuvan millään, syö sitten edellisenä iltana mitä tahansa ennen seuraavan aamun mittausta. Kaikki muut arvot täysin normaaleja.

Huhhuh tätä helpotuksen määrää!

Tarkkoja lukemia en saanut nlatädin kiireiden vuoksi, mut tärkein tieto tuli perille: sokerit ihanteellista luokkaa. Se riittää :)

Tänään täytyy tehdä visiitti apteekkiin. Soittelin aamulla äippäpolille kun olivat yrittäneet tavoittaa. Yhden ylimääräisen ultrankin olivat varanneet helmikuulle. Ihan kiva niin pääsee treffaamaan vauvaa hieman useammin. Mitä noihin mittailuihin tulee, mä mittaan aina keskisormesta tai nimettömästä, suosituskin taitaa niin sanoa. Ja kannattaa tosiaan pistää sormen sivuun ja vaihdella pistokohtaa usein. Neulan vaihdan jokaisen mittauksen yhteydessä. Käytetyt neulat ja liuskat kannattaa kerätä esim. tyhjään maitopurkkiin, siellä ne ei oo kelleen muulle vaaraksi.

Sivuun mäkin pistän, mutta eipä vaikuta siihen ku on vaan alkanu pistely sattumaan. Ei mulla aikasemmi ollu ongelmaa. Ja nytki mittaan "vaa" kaks kertaa viikossa.

Kohta neuvola, katotaan joudunko vieläki mittaa kaks kertaa viikkoon vai saanko vähentää, kun arvoissa ei oo mitään hämminkiä.

Mä oon tänään mitannut aamulla ennen aamupalaa (4,2) ja aamupalan jälkeen (4,7). Äsken mittasin vielä huvikseni tunnin lounaan jälkeen ja sain 4,8. Eikö noi oo ihan normaalit arvot? Mittailen nyt viisi päivää ja lähetän sitten ne hoitajalle. Toivottavasti ei enää tarvitsis kauhean usein mittailla.

Ihan normaalit arvot on Nennahh. Paastoarvon tulee olla alle 5,5 ja 1h arvon alle 7,8. Noi rajat pätee kaikkiin päivän aikana tehtäviin mittauksiin.

Mullekin rapsahti nyt käsky mennä sokerirasitukseen. Tänään sanottiin neuvolassa että suositus on että olisin jo käynyt, mutta mistäs mä sen olisin tiennyt, ei oltu laitettu lähetettä tai muutakaan, eikä puolella sanalla olla mainittu neuvolassa/lääkärissä. Kuulemma viikkojen 12-16 aikana olis pitänyt mennä. Nyt menossa jo 16+1, ja en saanut aikaa kuin vasta ens viikon torstaille sinne labraan. Plaah, ei huvittais mennä kun tiedän ettei mun sokereissa oo mitään häikkää.. :(

Mullakin tuli käsky sinne rasitukseen, tuli jo ekassa neuvolassa, koska oon niin "vanha" ensisynnyttäjä, eli yli 25-vuotias. Mut se on vasta viikolla 24 aikasintaan. Oon kyllä jo joku aika sitte hylänny noita sokerisia syömisiä, kuten jugurtit, vaihdoin ne maitorahkaan ja vattuihin (vedin sitä siis aika huolella), karkit ja muut herkut oon rajannu 99 prosenttisesti pois, ihan jo sen liikasokerin mut myös lihomisen takia. En usko et mun sokereissa tulee mitään olemaan, ei oo mitään sukurasitteitakaan, mut mistäs sitä ikinä tietää.

No mulla on kans tuo ikä, kun oon 30. Tosi vanha :) Ja sukurasite tosiaan on, äidillä on diabetes ja siskolla ollut radi kaikissa raskauksissa. Mulla ei ole koskaan ollut mitään sokerin kanssa, ei viime raskaudessakaan, mutta kuulemma mä kuulun riskiryhmään. Se tuli uutena juttuna että pitää mennä näin varhain, viimeksi mä olin just muistaakseni 26 tai 28 viikolla siinä.

Takaisin