Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Silloin kun mä menin sokerirasitukseen, meinasin myöhästyä ja juoksin ihan täysillä vajaa kilometrin. En ehtinyt edes istumaan ja suoraan näytteenottoon ihan hengästyneenä. Eilen puhuttiin neuvolassa, että olisikohan tuo juoksupyrähdys voinut vaikuttaa rasituksen tuloksiin. Mulla oli siis ensimmäinen arvo koholla. Mitä mieltä ootte? No, nyt seurataan ja jouluna pääsen mittailemaan äidin verensokerimittarilla paastosokereita. Saan oman mittarin vasta tammikuun alussa.

Mulla ei oo mitään käryä, oisko tuo juoksupyrähdys voinut vaikuttaa arvoihin. Mullahan tuli itselläkin ihan älytön kiire silloin sokerirasitukseen, kun se oli kuun alussa.

Faaaaak.. nyt mittailen kaikkien aterioiden arvoja niin aamupalalla ok mut lounasta ennen 6.8.. oli 4h edellisestä syömisestä.. taitaa mua insuliinit jossain muodossa odottaa. En syö mitään sokerihommia ja vähän hiilaria mut silti tollasia..

Voisko se auttaa? Söin nimittäin kanapastaa missä oli pastaa tosi vähän mut kasviksia ja kanaa paljon. Testaan!

Miten usein teidän pitää mittarilla verensokeria? Pitääkö sitä mitata jatkuvasti raskauden loppuun asti? Mä saan mittarin ja muut ohjeet vasta tammikuun alussa.

sinne asti mittaillaan, kun synnytys käynnistyy/käynnistetään. Mulla tosiaan käynnistettiin viimeksi viikolla 37+4 ja tyttö syntyi pari päivää myöhemmin (37+6). Mulla on ens viikolla edessä 4 aamumittausta ja 1 koko päivän mittaus. Noi mittauskerrat vaihtelee viikottain sen mukaan mikä ohjeistus äippäpolilta tulee.

Mullekin tuli viesti, että oli joku arvo ollu 10.1 kun sen pitäisi olla alle 10. Nyt sit diabeteshoitajalle aika varattuna ja vedän jo valmiiksi pultit neuloista :( mä en vaan pysty pistämään itteeni. En vaikka ois näkymätön neula! :( eieieieieieiei!

Mulla vähän mittailut unohtunu nyt kun tää pahoinvointi palasi. Tänään sit otin itseeni niskasta kiinni ja oon mittaillu. Semmonen päivä taas että saa syyä kokoajan että sokerit pysys yli 5 ja jos laskee niin heti oksettaa. :(

Jospa se hoitaja ei suutu mulle huomenna. :(

Mä oon tänään tehnyt koko päivän mittausta, vielä yks mittaus ois illalla edessä. Kaikki arvot on pysyny hyvinä tänään. Flunssaa meinaa tosin pukata päälle.

Tänään taas jatkanut mittailua. Pitää huomenna ja sunnuntaina mitata tuolla vanhalla mittarilla, kun tost uudesta loppu liuskat tänään ja ennen maanantaita ei niitä saa mistään. Onneks sentään tuohon vanhaan mittariin on vielä liuskoja kotona.

Mulla oli viimeksi neuvolassa puhetta hoitajan kanssa, että se kun juoksin ihan täysillä sokerirasitukseen (en ehtinyt yhtään edes istumaan) saattoi vaikuttaa mun sokerirasituksen tulokseen. Ensimmäinen arvo oli siis koholla. Ei nyt vielä kuitenkaan ollut puhetta että menisin heti uudestaan rasitukseen.

No, nyt sitten jouluna mittailin mun äidin verensokerimittarilla mun verensokeria. Mulla oli kahtena päivänä paastoarvot 4,5 ja 4,4. Toi 4,4 arvo tuli vielä jouluaaton jälkeisenä aamuna, vaikka olin illalla syönyt suklaata ja juustoja. Noin tunti ruokailun jälkeen oli 5.5. Mä en kyllä enää mitenkään voi uskoa, että mulla olis diabetes...?! Ei kai se verensokerimittari voi näyttää niin paljon eri tuloksen kuin verikoe? Mulla oli siis siinä rasituksessa paastoarvo 6.1. Mitä teillä on paastoarvot olleet kotimittauksessa?

Pakko soittaa heti maanantaina neuvolaan ja pyytää että pääsisin uudestaan siihen rasitukseen.

Mulla paasto ollu 4.1-5.4 välillä ja mulla rasituksessa 1h arvo oli tosi korkee mutta kotona ollu ihan normaalit. :) vaikka söis suklaata niin siltikin ok arvoja. :)

Mä en vaan ymmärrä miten vois olla rasituksessa paastoarvo 6,1 ja kotimittauksessa aina 4,4 tai 4,5. Vähän kummallista?! En ole siis vielä ruokavaliota edes mitenkään muuttanut tai nähnyt diabeteshoitajaa tms. Mulla on jotenkin niin sellainen tunne, että se rasitustesti meni pieleen sen mun juoksun takia.

Ei mua haittaa, vaikka loppuraskauden seurailisinkin arvoja, mutta tuntuu vaan typerältä tuhlata hoitajien ja lääkäreiden aikaa, jos ei mulla oikeasti ole mitään arvoissa. No, katsotaan pääsiskö pian uudestaan rasitukseen ilman juoksua ennen sitä. :D

Mä oon aina syönyt tosi terveellisesti (aika lailla noiden suositusten mukaan), normaalipainoinen ja urheilen melkein joka päivä. Ja aina ollut paastoarvo verikokeissa aikaisemmin noin 4,5 luokkaa. Siksi tämä nyt hämmentää.

Välillä itekki miettiny että mistähän johtuu että rasituksessa aina korkeet arvot ja kotona sit ihan hyviä ja välillä liian mataliakin. Ja mittaan ihan oikein että ei voi siitäkään johtua.

Esikon aikaan sairaalassa väittivät että mittaan väärin kun aina niin matalat arvot mutta eivät he itsekkään saanut mulle sen korkeempia arvoja. :D

Mä taas en tiedä, pitäisikö luottaa tuohon vanhaan mittariin. Pitäis sillä uudella mittarilla mitata ja sit vanhalla ja verrata tuloksia keskenään.

Hei te jotka käyneet jo sokeri rasituksessa niin tarvitsiko sinne olla sen paaston lisäksi myös pissaamatta? Mulla ois huomenna se edessä enkä kyllä muista yhtään mittasko ne sitä pissa arvoa, eikö ohjeissakaan luekun että syömättä mutta kun muistelin vaan ite että ne ottais samalla sen :D

Takaisin