Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Hei te ketkä ootta käyny sokerirasituksessa ni paljo pitäny olla paastoaika? Ite meen aamulla aikasi enkä saanu mitään ohjeistusta siihen paastoon. Ite muistan et joskus ois ollu se 12 tuntia mutta onko se nykyään tuo sama vielä?

Painoindeksin mukaan joudun myös näihin kokeisiin jossai vaiheessa, olisko se sit siin about 26 viikolla. Ihan hyvä toisaalta, et ne tsekataan, mut kyl mua silti jännittää.

Murmeli78, en mä usko että se haittaa jos kerran tai kaksi on heittoa arvoissa, mutta jos niitä on enemmän niin sitten niihin kyllä puututaan.

Mulle labratäti sanoi,että 10 tunnin paasto riittää,mutta ilmeisesti tuo 12 tuntia on vakiintunut käytännöksi.

Mulla oli sit vähän kahessa arvossa liikaa, mittailua nyt sit neljänä päivänä aamulla sit yhtenä päivänä moooonta kertaa.... Ruokapäiväkirjaa pitäs myös kirjuutella... Toivottavasti ruokavalion muutoksilla selviää :) mä en kans noist lukemista tajua mut ehkä ne aukee :)

Ai sori muoks. Siis 12h piti olla tähän sokerirasitukseen mut näihin kotimittauksissa......10h luki mul lapuissa, ennen ollu 12h , oli nyt viivattu yli lapussa :D

mulle sanottiin 10-12h paasto aika, ja kävin ekassa rasituksessa rv 13? nyt ja seuraava tarkistus on sit rv 24-26 tienoilla olis toinen rasitus edessä suvun takia.

Sokerirasituksesta selvitty ilman oksentelua ja pyörtymisiä!!! Aamulla heräsin älyttömän aikasi ku mies lähti töihin, enkä sen jälkeen saanu enää nukuttua. Mennessä oli jo paha olo. Se juoma oli ällön makusta. Mulla olo tuli niin huonoksi et oli pakko päästä lepäämään, onneksi neuvola siinä vieressä samassa rakennuksessa ni sinne vapaaseen huoneeseen pääsin sit makoilee. Toisella tunnilla sain jopa nukuttua jonku aikaa. Nyt ruokaa naamaan ja nukkuu, ihanaa!!!!! :)

Murmeli, sitten niitä yritetään madaltaa ruokavaliomuutoksilla ja liikunnan lisäämisellä. Ainakaan täällä ei ihan hevillä lähdetä insuliiniin. Mulla viime raskaudessa todettiin radi rv 24 ja insuliini alotettiin rv 29. KERTAAKAAN ei ollu paastoarvot alle rajan, ei kertaakaan. Sain ne ruokavaliolla ja liikunnalla vaan pikkusen alle 6.0 ja yli kuukauden niitä yritettiin venkslata muutoin ku lääkehoidolla

Mä sain tänään raskausdiabetestuomion. Oon ihan järkyttynyt, en olisi ikinä uskonut. Viime raskaus sujui hyvin, sokerirasituksessa oli paastoarvo 4,7. Nyt oli paasto 6,1. :eek: Oon normaalipainoinen (painoindeksi 22), syön terveellisesti ja liikun joka päivä, pissanäytteet on ollu puhtaat. Mun äidillä on lapsuusiän diabetes, ilmeisesti tämä johtuu sitten tuosta sukurasituksesta. Pelkään, että mullekin on tullut 1-tyypin diabetes, eikä vaan raskausajan diabetes.

Sain ajan diabeteshoitajalle ja huomenna saan äippäpolille lähetteen. Tuleeko paljon lisää käyntejä kontrolleissa? Mitä äippäpolilla tutkitaan, ultrataan?

Oon niin järkyttynyt tästä uutisesta, en osannut yhtään odottaa. Huomenna onneksi neuvola, jospa tulisi parempi mieli.

Voiko tästä olla nyt haittaa vauvalle?

Vauvan kokoa seurataan äippäpolilla. Ja radi vaikuttaa lapsen kokoon suurentavassa mielessä jos sokerit ei pysy tasa painossa. Mut sokeri seuranta mulla ainakin naisten tautien ja synnyttäneiden osastolla. Äippä polilla vaan vauvan seuranta. Ultraan pääset siis vähän useammin. :)

Aina se vähän järkyttää mutta jos koti seurannassa sokerit pysyy hyvänä niin ei mitään hätää. Tietääkseni paaston ja kaikkien arvojen pitää olla korkeella että suoraan insuliinille laitettas. Eli sullaki varmaan alkuun ruokavalio hoitoo ja mittailuja. :)

Tsemppiä tulevaan ja toivotaan että kotimittailussa arvot pysys hyvänä. :)

Kiitos Jetsoni vastauksesta. :)

Mulla oli tosiaan se ensimmäinen paastoarvo koholla, kaksi muuta olivat ok. Nyt sitten ensin ruokavaliolla ja verensokerinmittauksella hoidetaan.

No joo, toisaalta kiva että pääsee useammin ultraan. Jotain hyvää tässäkin. ;) Ehkä pikku hiljaa alkaa toipua järkytyksestä, en vaan mitenkään osannut tätä odottaa.

Ei mulle ois viime raskaudessa tullut yhtään ylimääräistä ultraa, ellen olisi vaatinut sitä itse. Viime raskaudessa, mulla oli myös radi (kaikki arvot koholla rasituksessa) ja yhteyttä pidin äippäpolille sähköpostitse silloin kun sokeriarvoja lähetin sinne. Saas nähdä miten nyt. Äippäpolille taas lähete, kun paastoarvo oli yli 6 rasituksessa. Huomenna pitäis taas lähettää arvoja.

Radi voi tulla, vaikka ei olisi ylipainoinen tms.

Mulla ja monella ystävällä tullut automaattisesti ylimääränen koko arvio ultra. Tai en sit tiiä onko muualla käytäntö erilainen. :)

Joo. :) Onko teillä diabetesoireet hävinneet heti synnytyksen jälkeen?

Uskoisin, että tuolla äippäpolilla sitten ultrataan, kun muuten käyn terveyskeskuksen diabeteshoitajalla, jonka kanssa katsotaan ruokavaliojuttuja. Tänään just Kirjoittelen ruokapäiväkirjaa. :)

Mulla katos, vaikka monet uhos että jää insuliinihoito päälle kun niin isoja annoksia piikitin. Pah, sokerit oli heti priimaa.

Mä en tajua kun mun sokerit saattaa tippua alle neljän reilusti yön aikana, 8 tunnin unien jälkeen. Yritän syödä tasaseen, mietin vaan et kuinka hemmetisti tässä pitää syödä että ne pysyis tasasena. 5-6 syön. Mitä syötte esim iltapaloille, välipalalla ?

Takaisin