Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Joo ihan samaa mietin! Mullakin on kuulemma vasta joskus rv20+ tienoilla. Vaikka ikää on yli 30, paino ennen raskautta pikkusen yli se bmi-rajan ja omalla äidillä sokerit ihan miten sattuu omissa raskauksissaan. :confused004

Eiks niillä, joilla on suvussa diabetestä ja joutuvat kahteen kertaan rasitukseen, olekin eka kerta aika varhain ja toinen sit myöhemmin? Meillä suositus kerran käyville on rv 24-28, mä oon ollu rv 26 aiemmin.

Ainakin jos on aiemmin ollu raskausdiabetes joutuu käydä varhaisemmilla viikoilla rasitusessa. Mikäli ekassa rasituksessa on puhtaat tulokset niin sitte puolivälin tienoilla/jälkeen uudestaan. Oon kuullu että myös reilusti ylipainoisilla ja vahvasti sukurasitteisilla olis kahdesti, mut kai se on paikkakuntakohtasta. Mulla oli ekassa raskaudessa bmi 33 ja melko vahva sukurasite, mut sain lähetteen vasta rv 24 rasitukseen, mikä on outoo mut oisko se sit bmi-taulukon mukaan vaikeasti lihavat jotka joutuu kahdesti, bmi 33 on vissii "vaan" merkittävästi lihava. Tiiä näistä, onneks nyt on rutkasti pienemmät luvut.

E: Itse siis jouduin nyt näin ajoissa siksi että esikoista oottaessa oli diagnoosi.

Kaipa mun kohdalla ei oo tarpeeks sukurasitetta kun kellään ei varsinaisesti ole diabetestä, mun äidillä oli "vain" raskausajan diabetes... Mulle neuvolasta sanottiin et se ei välttämättä periydy ja kun ihmettelin että mulla on enemmän näitä riskitekijöitä kun äidilläni aikanaan, todettiin vaan että ei se välttämättä silti tarkoita että mulla olisi tai tulisi olemaan sokereista ongelmaa. Eikä sitä rasitusta aikaistettu. Hassua..

Mullaki aikasemmin oli radi ja siks nyt aikasin rasitus. Ekassa se oli rv23. :)

Katotaahan mitä sokerit on tunnin päästä ku mursusin palasen pitsaa lounaaksi. :D

Toi on toki loogista että jos ekassa raskaudessa ollu niin toisessa testaus aikaistettu. :) Ihan uteliaiduudesta, mites ensimmäistään odottavat, jotka on nyt jo käyneet rasituksessa, miksi on näillä viikoilla jo ollu?

Mulla vähän ylipainoa mut lähinnä äidin kakkos diabeteksen takia testasivat jo nyt. Ja selvästi ihan syystä! Tää viikko on menny testaillessa et mitä voi syödä ja oikeestaa kaikki sokeri aikalailla pois. Vähän makeeta eilen illalla niin aamuarvo jo yli 6..

Vieteltiin eilen leffailtaa perheenä vielä ennen ens viikon mittauksia. Karkkia ja sipsejä. Nyt aamulla olo kyllä tosi väsynyt vaikka nukuin hyvin ja oon kyllä huomannu et tulee huono olo kun syö paljon sokeria. Eli ihan paikallaan ruokavalion muutos!

meilläkin joutuu kahdesti sokerirasitukseen, jos on vahva sukurasite tai ollut radi aiemmassa raskaudessa. Radi periytyy 30-80 % tod. näköisyydellä, jos aiemmassa raskaudessa on radi todettu.

Mä popsin maustamattomia jogurtteja, ne on hyviä eikä niissä ole paljoakaan hiilihydraatteja. Skyr-rahkat on kans hyvä vaihtoehto. Kannattaa katsoa jogurttipurkin kyljestä kuinka paljon hiilihydraattia on 100g kohti ja laskea sitten määrä koko purkille. Yhdessä pienessä 200g purkissa on yllättävän paljon hiilihydraatteja.

Tänään aamulla tunti aamupalan (2 ruisleipää ja tuoremehua) jälkeen verensokeri 4.1.Parin tunnin välein saa tankata ja onneksi aamun jälkeen sokerit nousee 5 pintaan.Olen yrittänyt syödä pitkäkestoisia hiilareita,mutta silti aamulla heti syötävä jotain.Yksi aamu melkein pyörryin kun on varmaan verenpaineetkin alhaalla.Eli kyllä näiden matalien verensokereidenkin kanssa saa painia...Ja minullakin siis radi todettu jo rv 13.

Mulla oli tänään aamu sokeri 5,4 mut aamupuuron jälkeen 4,1. Muutenki ollu aikalailla sokerit 4-5.7 välillä kokoajan. No ei haittaa yhtään. :)

Eikö sulla jetsoni ole yhtään heikko olo kun vs alhaalla?Mulla on tosi heikko olo välillä ja kädet alkaa jo tärisemään...

Olo menee heikoks vasta sit ku alkaa arvot olemaan alle 4. Ja siitä tietää että arvot alhaalla kun alkaa tehä mieli sokerista mehua. :)

Yhden päivän oon nyt mittaillu ja hyviä arvoja on ollu. Ei kuulemma tarvii mennä toiseen sokerirasitukseen kun nyt jo löyty radi. Nyt sit seuraan arvoja 6 päivän ajan 4 kertaa päivässä ja jos on hyviä niin sit riittää satunnaiset mittaukset. Sit rv28 paikkeilla uus seuranta jakso. Saa nähä kuinka sit myöhemmin, nouseeko sokeri arvot.

Se outo olo ruuan jälkeen on siis ilmeisesti närästystä. Kaikki kyllä nykyään närästää. Pakko ottaa rennie ennen nukkumaan menoa muuten ei saa nukuttua.

Täällä sitä istutaan :D aika iisi homma Loppujenlopuksi , pari desii kylmää vadelmanmakuista, makeeta litkua kurkusta alas ja tunti venailua, sit toinen veriputkilo ja taas tunti :) mikä parasta , uusien ohjeiden mukaan vettä saa juoda kuin paljon haluaa :)

Ylihuomenna sitä pääsee/joutuu taas sokerirasitustestiin Mulla on aikonaan todettu PCO niin saan sitte käydä todennäköisesti vielä toisenkin kerran testeissä. Ekassa raskaudessa ainaki niin toimittiin ja niissä arvoissa kyllä mitään vikaa ollu. Eipäs mulla kyllä perjantaiaamuksi muutakaan puuhaa ole Pelkään vaan pistämistä yli kaiken, että Jippii! Hyvähän se on, että tutkitaan, ku on suurempi riski sairastua diabetekseen

Minä en saanu juua vettä siinä välissä. :( viimenen putkilo ku oli otettu niin meni puolenlitran pullo vettä melko joutuin. :)

Kaveri just muisteli että sille ois ekassa raskaudessa sanottu että kotimittailujen paastoarvot on ok, kunhan pysyy alle sen 5.5 mutta insuliinihoitosessa pitäis päästä nelosella alkaviin lukuihin. Onko muille mainittu mitään tämmöstä? Minuu kun tosiaan vähän jänskättelee se insuliini joka edellisessä raskaudessa alotettiin rv 29. Mulla on nyt ollu paastot 5.1-5.4 ja oon miettiny että pitäis kyllä saada vielä alhaisemmiksi jos sen insuliinin meinaan välttää, ne arvothan voi nousta myöhäisemmillä viikoilla. Mutta jos toi kaverin muistelema pitää paikkansa niin voihan tässä sitte olla vähän rennommin mielin... ehkä?

Aamulla tuli taas mitattua ja paasto prkl taas koholla. Ei hirveesti lämmitä mieltä. Pitää huomenna ja perjantaina viel kattoo ja lähettää sit arvot taas polille.

Mulle tää sokerien mittailu on niin uus juttu että en tajua näitä lukemia mitä meinaa. Mulla pitkässä paastossa ollu hyviä ja vähän mataliakin arvoja. 3.8 -4.6 ollut aamu paastot, tunnin paastossa jopa 9 arvo, mutta vaan kerran tähän mennessä. Jos tulee kerran tai kaks noita korkeita niin mitäs sitten?

Takaisin