Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Okei. Ei se kuulosta kovin pahalta, toivottavasti ei oliskaan. Ja jos kylmänä saa ni tuntuu helpommin joutavalta :)

Meillä ei saanu valita makua ja lämmintä oli :D mut on sitä tullu nuoruudessa pahempiaki asioita juotua. Mulla tosiian paasto ja 1h arvo vähän liikaa joten mittailua tiedossa. Ens viikolla neuvolassa sit enempi tietoa.

Mä kävin viime viikolla sokerirastuksessa,esikon aikaan oli tuo ruokavaliohoitoinen rad joten siksi jouduin jo näin aikaisin...tänään sain tulokset puhelimessa ja jeeeeee arvot olivat hyvät!! Eli ei tarvitse vielä ainakaan mittailla,tosin joudun sit vielä uudemman kerran joskus rv 25 jälkeen käymään uudelleen rasituksessa.

Mun pitää myös tässä raskaudessa käydä sokerirasituksella viikoilla 24-28. Esikoisesta kävin, koska olin yli 25v ensisynnyttäjä. Silloin sokerit normaalit. Meillä ei suvussa ole diabetestä. Nyt joudun sen takia, koska esikoinen oli isokokoinen syntyessään.

Joudun joskus puolessa välissä kun oon niin "vanha" ensisynnyttäjä (28v) :D ei kuulosta kauheen hauskalta, mutta kirja kainaloon ja muutama tunti sinne sit kuluttamaan. Kurjaa kun on pakko ottaa siihen vapaapäivä, en muuten koskaan saa niitä miinustunteja tehtyä takaisin.

Tarkistappa asia vielä töistä. Meillä ainakin raskauden seurantaan liittyvät käynnit neuvolat, lääkärit tms on palkallisia

Mulle sano se labrantäti tänään, että pitäis yrittää pysyä hereillä ja jos alkaa väsyttää tai nukahtaa niin siitä pitää mainita verikokeen yhteydessä. Mä tosin olin pirteä kuin peipponen.

Mä meen keskiviikkona sokerirasitukseen. Alkuun ei ollut syytä, mutta viime neuvola käynnillä olikin pissatestissä sokeri plussalla ( epäiltiin kyllä johtuneen mehusta jonka join juuri ennen) ja sitten tuli puheeksi että mun isällä on kakkos tyypin diabetes niin sekin jo yksistään riittää että täytys käydä.
Jännittää jonkum verran koko koe kun verikokeet kammottaa niin paljon, mutta ei auta kun mennä vaan..

Kysyitkö vai selvititkö itse?

Meillä neuvolassa sanottiin eka kerralla jo et on työaikaa, kun mulla on kvtes.

Kysyin pomolta ja vastaus oli että tunnit pitää tehdä takas. Olin kans luullu että olis työaikaa. Pitäskö tää nyt liitosta selvittää? Vai mitä hittoa! Ärsyttää jos pomo ei tiedäkään asian laitaa tai on puhunu potaskaa!

Mulla olis ylihuomenna sokerirasitus ja pitää paastota se 12h. Varasin ajan huslabiin netin kautta ja sieltä tuli mailissa ohjeet paastosta. Siinä ohjeessa oli, että paaston aikana saa nauttia vettä.. eli saakohan vettä juoda ihan normaalisti vai onko siinä joku, että saa hampaiden pesun jälkeen ottaa kulauksen vettä tai lääkkeet veden kanssa?

varmaankin niin, että lääkkeet veden kanssa. Itse kävin myös huslabissa sokerirasituksessa ja pienen huikan otin illalla vettä, aamulla painelin suoraan rasitukseen.

Meillä myös KVTES:n mukaan mennään ja kaikki neuvolat on palkallista työaikaa. Liittoon vaan yhteyttä, jos työnantaja yrittää väittää muuta!

Mulla pitäny värkkäillä kaikki raskaus ajan käynnit vapaa-ajalle vaikka oonki KVTES:in alla töissä kun olen semmoisessa työpaikassa että täällä on vain yksi hoitaja vuorossaan niin ei oikein voi potilasta yksikään jättää.. :)

Kyselin liitosta, mies jonka kanssa puhuin ei oikein osannu vastata, pitää soitella vielä toiselle ihmiselle kun vaan ehdin. Hämärä tilanne. Juttelin työkavereiden kanssa ja ovat kans joutuneet tunteja korvaileen kun ovat olleet raskaana. Vissiin on täällä ollu meininki jo pidempään.

Tiitiäinen15. Todellakin pomosi on asiasta väärässä! Raskausajan seuranta (jos sitä ei pysty järjestämään vapaapäiville) on työaikaa. Varsinkin kun ei päivätyölaisellä (virka-aikaa tekevällä) ole mahdollisuuksia arkivapaisiin niin sillon se vain on työaikaa ja piste! Kumma homma jos lm ei osannut nuin päivän selvään asiaan suorilta vastata. meillä onneksi ei ole moisesta itsestäänselvyydesta tarvinnut työnantajan kanssa vääntääkättä.

Niin ja täällä kans sitten puolenvälin jälkeen rasitus kutsuu kun oon niiiin vanha (29) :) ja bmi roimasti tuon 25 yli. Vähän lohduttaa että vaikka oisin normipainonenkin niin silti saisin passituksen tuonne rasitukseen.

Sokeri rasituksessa istutaan. Olo mitä kamalin mutta jospa toi litku pysys sisällä niin ei tartte heti uusiksi tehä. :/
Tuo paastoominen oli kyllä ihan kamalaa kun tottunu nyt syömään jotain pientä ennen nukkumaan menoa ja näin ollen ei oo sit aamulla oksettanu, mutta tänä aamuna heti heikko happi ku ei oo saanu syyä. Mahtaakohan sokerit olla miten korkeella kun ei kuitenkaan vielä oo huipannu? :)

Paha mennä sanomaan. Olotilatkaan ei aina välttämättä kerro sitä, onko sokerit koholla.

Takaisin