Sokerirasitus ja raskausdiabetes

No joo mä oon tosissaa jo pitkään miettiny et mistä se on paperinsa saanut. On vielä suht vanhahko rouva kyseessä et luulis tietävän...

Mulla oli kontrollineuvola. Jatketaan mittailua 2-3pvä/vko. Toivottavasti arvot pysyy hyvinä...

Sen verran oon ehtinyt tottua jo ajatukseen, etten viittinyt marista mitään. Kun voihan se tosiaan mullekin käydä, että arvot pomppaa vielä.

Painokin oli tippunut viikossa puoli kiloa, kun söin fiksummin. :wink Sai tippuakin, kun nousi 3,5kg 3vk:ssa kun lähti herkuttelu vähän lapasesta...!!

Tää on niin tätä...Eilen illalla laski verensokeri tosi nopeasti pienellä kävelyllä ja hyvä kun pääsin kotiin asti kun heikotti niin paljon. Tänä aamuna oltiin kanssa 4 pinnassa ja tunti ruoasta tasan 5. Pari tuntia aamupalasta vs taas 4 pinnassa ja heikottaa...Nyt saa näköjään taas syödä koko ajan tai no puolentoista parin tunnin välein, että pysyy toimintakykyisenä! Voisiko tää mun elimistö nyt päättää, että onko ne verensokerit korkeat vai matalat!?!:angry4

Täällä ei onneksi vielä tuo kolmenkymmenen viikon ylitys vaikuttanut sokereihin, mutta yhtäkkiä on alkanut löytymään jatkuvasti kauhea nälkä. Tuon puolitoista kuukautta kun olen yrittänyt syödä sen kolmen-neljän tunnin välein ei ole nälkää kuulunut kuin pari kertaa, nyt heräsin aamullakin siihen että ruokaaa! Kai se pikkukaveri alkaa sitten kasvaa reilummin ja vaatimaan enemmän :) Saa nähdä kuinka sitten vaikuttaa sokereihin tämä lisääntynyt ruokahalu..

Nemsku, mulla on totakin samaa! Tänään pukkas ihan karseet lukemat, olin ollu syömättä 4 h, mittaus ennen ruokaa 3,3! :wideyed: Sitten söin nälissäni aika paljon, mutta ihan tavallista kotiruokaa ja tunnin päästä arvo 10,0! :nailbiting: Mitä helvettiä tällaselle sahaamiselle voi tehä?? Ei antaa noin pitkiä välejä syömisiin tulla ja syödä kerralla vähemmän? Argh, nyt kyl ärsyttää ja huolettaa vaik vakaasti olin päättäny etten hätäile.. :sorry:

Todella ärsyttävää kun tuntuu ettei ole mitenkään päin hyvä...syö tai ei...Täytyy vain yrittää syödä pieniä annoksia ja riittävän usein,mitä tässä muutakaan voi tehdä?

Pienet annokset ja usein saattas auttaa. :) Ja jos oikein alkaa huolettaa niin neuvolasta voivat varmaan neuvoo tai ohjata d-hoitajan kanssa juttelemaan ettei nyt ainakaan liian suurta ressiä ota siitä.

Ja sitten kantsii vähä kahtoo mitä suuhunsa oikeesti laittaa ruuvalla. Mulla noissa ohjeissa lukee et 45-60g hiilaria päivällisellä, yhessä keskikokosessa potussa olikohan jo yli 10g hiilaria, samoin riisissä, pastassa yms on tosi paljo hiilareita. Jos mä syön potturuokaa niin otan yhen potun ja sitte lisäksi keitän parsaa mitä voi syödä huoletta, samoin ku salaatteja. Jos ei oo saanu noita syömäohjeita ja niitä et missä on minkäki verran ni kannattaa ottaa selvää! Mä syön ite aika isojaki annoksia ruokaa mut ne enimmäkseen koostuu sit salaateista yms ni ei oo sokerit ollj ruuvan jälkeen koholla. Ja ps. Jos juotta maitoa ni se nostaa ihan tosi paljo sokeria! Mä oon vaihtanu laktoosittomaan maitoon missä on puolet vähemmän hiiöareita ja sitäki juon vaan päivällisellä yhen kupillisen. Taas tuli romaani, sori! :)

Hyvää pääsiäistä kaikille! :chicken:

Pääsiäisreissu takana `a 800km/pvä autossa istumista - siis melkeis koko päivä. Mahtava reissu, mutta sai kyllä olla tarkkana mitä syö, kuin kauan on syömättä ja miten paljon syö. Oli kauhistus huomata, miten vähän autossa istuminen 2h kuluttaa verensokeria, jonka vuoksi otinkin vuorokausikäyrää ja syömiset aikatauluineen meni ihan reisille. Pikku annoksia leipää tai pilttiä, vettä, maitokahvia ja yks lämmin kanasalaatti. Pelkäsin, että eväät ei riitä ja toisaalta toi ruuhka tuolla tiellä oli myös huomioitava tekijä, että millon kantsii/ on pakko pysähtyy. Ja ah, ne vessatauot. Ei ollut huolta, etteikö vauva liikkuisi. Ei ilmeisesti tykänny siitä, miten autossa joutuu oleen. Olipas rakko koetuksella. En kyllä suosittele vastaavaa reissua kellekään vaikka muuten reissu oli onnistunut ja puoliso oli ihanan huomaavainen. Puoliso piti huolta, että saan syyä silloin kö olis aika ja sitten kun mittari ilmoittikin, että eipä vielä syyä ni hoidettiin homma myöhemmin. :Heartred

Arkena: Höyrytettyjä kasviksia oon syöny ihan lautanen kukkurallaan, mutta arvot pysyneet rajoissa. Lisäksi on saattanut olla perus vihreää salaattia, tomaattia, kurkkua ja paprikaa. Raejuustoakin sen 2-3 rkl/ateria. Perunoita, pastaa, riisiä en juuri käytä lainkaan. Jos pottumuussia otan ni n. 1 rkl, jos on kastiketta ni sen 2-3 rkl, ruokajuomana käytän vettä. Maitoa ainoastaan kahvissa :coffee2ja kahviakin tosi harvoin. Turkkilainen jogurtti ja maustamaton maitorahka ovat hyviä proteiinin lähteitä kun vain itse maustaa ne mieleisikseen (sokeria lisäämättä).

*) Bataatissa on muuten enemmän hiilareita kuin perunassa. Tämä kannattaa ottaa huomioon.

Paljon kuituja ja proteiineja, niin ne täyttää, pitävät verensokeria pidempään ja nälkääkään ei tule ihan heti. Mä syön 2 h välein. Puuro ja tumma kuidukas leipä on hyvää, vähärasvaista leikkelettä tai juustoakin voi ottaa. Jos on syöny esim. aamulla puuron 0,5-1 dl hiutaleita ja 1-2 dl nestettä, 2-3 rkl raejuustoa tai vaikka pilttisosetta 0,5 prk ja 2-4 dl vettä, ni saatan sitte tästä 2h päästä ottaa sen 0,5 hedelmän (mieluiten sellaisen, jossa ei hirveästi hiilareita). Tämän jälkeen n.2h otan sitten tuon arkilounaan/päivällisen tyyppisen aterian.

Kotona on helpompi katsoa, mitä kotiin ostaa ja milloinkin on syötävänä. Ulkona saakin sitten puntaroida, mikä on hyväksi vauvalle ja omalle keholle, mikä maistuisi hormoniryöpsyssä (esim. mättöruoka), mikä pitää nälkää seuraavaan ruokahetkeen?

Itsekuria toivotan kaikille kanssatovereille!
Vaatii kyllä sisua ja paukkuja pystyä olemaan ilman niitä herkkuja :happy, mutta eihän meillä ole enää pitkä aika kö saadaan vauvat syliin ja sitte tankataan, että sitä maitoo on aina valmiina vauvoille!:dummy::spitoutdummy::dummy1:

Mulla ei ole ongelma se,etten tietäisi ruokien hiilarimääristä kun olen hoitanut niin paljon diabeteslapsia.Ongelma tuntuisi olevan se,että löydän sen sopivan määrän hiilareita kun jos vähennän niitä liikaa niin vs tippuu liian nopeasti. Mutta, täytyy vain kokeilla niin varmasti viikon päästä olen viisaampi. Toivottavasti!

Joo sama mulla kun välillä nuo arvot tippuu ihan liian alas niin en oo viittiny alkaa hiilareita kokonaan karsimaankaan. Mut herkut on tietty pannassa. Kaks viikkoo kun olin mittaillu joka päivä, käytiin lääkärin kanssa läpi mitä syön, se oli sitä mieltä että just hyvä, ei tarvii muuttaa mitään. Mut nyt tää arvojen heilahtelu on pahentunu merkittävästi vaikka syön ihan samallalailla. Pitää soittaa neuvolaan pääsiäisen jälkeen jos arvojen raju heittely jatkuu.

Millasta sulla on se arvojen heittely? Nyt tosissaan jännittää mitä omille arvoille käy parin viiokon päästä kun 30 paukkuu :D

Mä voin kertoa esimerkin omista heittelyistä.Eilen illalla oli tunti ruoan jälkeen 7,2 ja olin syönyt myös vähän sellaista pääsiäiskakkua ruoan yhteydessä eli se nosti vs yli 7.Lähdin tämän mittauksen jälkeen koiran kanssa 20-30 minuutin kävelylle ja mittasin uudestaan verensokerin. Se oli 4,3 ja kotona oli jo tosi heikko olo kun laski niin nopeasti!Eli max puolessa tunnissa laski verensokeri kolmella! Ja syön yleensä niin,että hiilareita ei tule liikaa tai liian vähän vaan ihan suositusten mukaan ja tämä nopea lasku tuntuu nyt kaikkein kurjimmalta!Eli vaikka en söisi mitään hyviksiäkään niin silti vs saattaa romahtaa nopeasti ja minulle se ainakin aiheuttaa heikotusta,huippausta ja tärinää.Kyllä tämän kanssa pärjää,mutta rasittavaahan se on kun vs on välillä ylhäällä ja välillä alhaalla. Onneksi arvojen ylityksiä ei ole kuitenkaan tullut eli kyllä tällä ruokavaliolla pitää vain yrittää pelata!

Mulla oli pahin heittely tähän mennessä niin, että kun olin ollu olosuhteiden pakosta 4h syömättä, mittaustulos 3,3. Tunsin jo olossakin et nyt on saatava ruokaa ja äkkiä; kädet tärisee, heikottaa. Sit söin ehkä vähän liikaa ja tosi nopsaa, mut kuitenkin tavallista ruokaa (makkarakastiketta ja perunaa + salaatti ja patongin palanen ja rasvatonta maitoa), 1h ruuan jälkeen 10+0. Tää on poikkeustapaus, molemmissa päissä ennätyslukemat, mut aika hurjaa. :nailbiting:Yleensä mun kroppa on kestäny tollasta tavallista ruokaa ihan hienosti, 1h arvo on ollu jotain 5,5-6,5 välillä, eli täysin rajoissa. Arvot ennen ruokaa on aiemminkin tippunu alle 4, tai siihen 4 pintaan, mut ei koskaan ennen ihan noin alas. Tää on nyt muuttunu kun viikkoi enemmän.

Huomenna vetäsen sen koko päivän litanian ja kauhulla jo odotan.. aamupaastot hyviä toistaseks,mut ne ongelmat mulla piileekin noissa ruoan jälkeisissä :|

Nää on kyllä kirjavia nää mittailu käytännöt... Mun pitää mitata 3-4pv/4-6krt/pv kerran kuussa! Tuntuu ihan älyttömän vähältä kun esim Rosalinan pitää mitata 2-3krt/vko ja rasituksessa ihan sama heitto... Sokerit on pysyneet suunnilleen sallituissa, joka kuukausi tulee se kaks ylitystä aamupaastoihin, päivällä paastot on kunnossa. Lisäks oon huomannut että viikonloppuna kun saa herätä itsekseen (tai naperon hihkuntaan) aamusokerit on PALJON parempia.

Mulla oli samanlainen heitto rasituksessa ja kotimittauksissa arvoissa ei oo mitään vikaa, mut mun pitää jatkaa mittaamista 3xvko, 5xpv. :D

Ai jumalauta mulla menee hermo näitten typerien sokrujen kans! :mad: Söin puol seiskan maissa päivällisen, siitä tunnin päästä mittaus 8,4, eli yli rajojen. Mut ok, siinä tuli vähän sorruttua vaaleaan leipään, ymmärrän, lopetan moisen synninteon. Mut mikä käsittämättömintä, mittasin kahen tunnin päästä uudestaan ja arvo on noussu 8,8! Syömättä ja juomatta yhtään mitään! WTF?? :confused:

Jos sun liuska on liian kauan hapen kanssa tekemisissä voi käydä noin tai jos puristat verta sormenpäästä niin sekottuu kudosnestettä veren sekaan ja antaa vääristyneen lukeman, kannattaa mitata uudestaa jos käy noin.

Takaisin