Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Ei siitä diagnoosista kannata mieltään pahoittaa, vaikka se tyhmältä tuntuukin. Mulla meni eka raskaus ihan iisisti ilman ihmeempiä heittoja sokereissa, vaikka arvot oli rasituksessa enemmän viturallaan kuin nyt. Tää toinen raskaus on kuitenkin ollut sokerien suhteen vaikeampi eli ei ole ollenkaan huono jos sitten mahd. seuraavalla kierroksella tarkkailevat tiiviimmin. Ei tää mikään kuoleman tuomio tosiaan ole. Inhottavalta se tuntuu kun diagnoosi laitetaan paperiin ja pitää pistellä. Kontrollehin ei kukaan pakota jos ei itse halua mennä, mut toki kannattaa terveydestään huolta pitää.

Sillä mua vaan ärsyttää, kun tuo 0,1 yksikön ylitys paastoarvossa vaikuttais johtuneen siitä mitä söin rasitusta edeltäneenä iltana. :shifty: Ei kai se ihme ole, jos paastoarvo heittää, jos vetää lettuja mansikkahillolla + mahan äärimmilleen täyteen, jotta kestäis sen 14h syömättä ja ilman pahoinvointia? Kun ei ohjeita etukäteen tullut...

Noh... kyllä mä tähänkin totun ajan kanssa. Vielä vaan sylettää kun tuntuu niin tyhmältä ja turhalta koko touhu.:yuck:

Janna, millaiset ohjeet sulle sitten on annettu? Kun kotimittauksissa paaston raja-arvo on 5.5 ja tunnin arvo 7.8

Noniin,se rv30 teki tehtävänsä ja nyt nousee niin että heilahtaa. Fitness muroja ja 2 minileipää kinkulla ja juustolla. Tunnin arvo 10.2.

Janna, ei se syönnin jälkeen ole kuin 7.8 se raja, aamun paasto se 5.5

Lällällää, mulla oli tähän asti ollu ihan rajoissa, aamusella paasto sitte 5.7:mad: mutt ruokailun jälkeinen ja väliarvot reippaasti rajoissa. Pitää nyt ottaa yhtenä päivänä vuorokausikäyrä ja päivittäin aamupaastot kontrolliin saakka ( ruokailujen jälkeiset 2-3 päivänä)

Mä en oo ottanu kertaakaan muroja, kö niissä on niitä sokereita, hyvä kun ruisleivällä tai puurolla pysyy kondiksessa. En tosin tiiä sitte, jos on jo insuliinilla, että voiko sillon paremmin syyä muroja tai muuta enempi hiilaripitoisia. o_O

Mä ainaki oon huomannu ettei kannate kauheena syyvä hiilaripitosta vaikka pistääki insuliinia. Viikonloppuna tuli syötyä aika reippaalla kädella kaikkea hiilarihöttöä ja nyt vasta alkaa sokerit tasottuu vaikka oon nostellu insuliiniannosta. Pistän siis illalla ja aamulla pitkävaikutteista.

Mulla on viime aikoina paastoarvot pysyneet hyvin kurissa. Se paaston raja 5.5 pätee kaikkiin vuorokauden aikana mitattaviin paastoarvoihin, ei pelkästään aamuun.

Äpolin lääkäri sanoi tänään, että paastoarvojen pysyminen säännöllisesti alle rajan on tärkeämpää/ratkaisevampaa kuin yksittäiset, silloin tällöin tulevat rajan ylitykset aterian jälkeisessä mittauksessa. Tämä oli mulle ainakin uusi ja helpottava tieto :D Pääsääntöisesti jäänyt alle rajojen, muutama herkuttelupäivän/-aterian jälkeinen ylitys. Edelleen siis mennään "ruokavaliohoitoisesti" (täytyy kyllä myöntää, että suklaa on heikkous ja sitä tulee syötyä usein ja sen jätin mainitsematta lääkärissä ;) )

Mulla on joskus se ateriaa edeltävä arvo korkeampi kuin 5,5, siis jos mittaan vaikka jo 2h syömisestä. Mutta se on aina kolmen tunnin sisällä ollut alle sen 5,5 eli eiks se silloin mee niin kuin pitääkin (eli jos syö kolmen tunnin välein niin arvon pitää olla alle 5,5, se riittää?)? Mulla kun on varaa pelata milloin syön kun kotona oon. Kertaakaan ei oo arvo ollut yli ja max 3h ollut syömisten väli.

Noissa ohjeissa (kahdet eri kappaleet), jotka sain on molemmissa 2-3h ruokailuväli. Myös malliesimerkkejä aterioista.

Täällä ihan sama juttu kun Crysade sulla! Rv30 kun tuli täyteen, sokruarvot pomppas ihan eri luokkaan. Ennen pysyi hyvin vitosen molemmin puolin, vaikka mitä söi. Eilen vedin lounaaks sweet&sour kanawokkia, eli melko makeeta mössöö ja tunnin jälkeinen arvo 8.3. Olin ihan monttu auki, että mitä helvettiä, koskaan ei oo käyny noin. Mut ilmeisesti se insuliinintuotanto on nyt heikentyny ja ruokavalioon pitää vaan kiinnittää entistä enemmän huomioo. Tavallaan vähän ketuttaa mut samalla oon kyl valmis vähän "kärsii" , jotta vauvalla on kaikki hyvin. Ja minustakin se on vaan hyvä että seuraavat tehokkaasti myös vauvan sokereita syntymän jälkeen.

Lohduttavaa,että on kohtalotovereita!Hassua,miten yhtäkkiä ne sokerit pomppas kun viime viikolla pystyi syömään vielä mitä vain.Minullakin tämä muutos tapahtui vk 30.Mutta onneksi nyt näyttää, että ruoalla sen saa pidettyä rajojen sisällä.Nyt vain loppui herkuttelu!Tai ainakin väheni...

Terkka sano et ei sais olla yli 5.5 aamupalan jälkee, ja päivällisten jälkee ei saa ylittää 7.7 o.O puhuuko se mulle ihan puppua

Ainakin ihan yleis ohjeena annetaan tuo että paasto arvo maks 5.5 ja 1h ruokailusta maks 7.8. Ja harvemmin niitä muokkaillaan ellei oo joku lääkitys tai muu syy miks pitäs olla korkeemmat tai matalemmat raja arvot.

Janna, mä menisin ihan noilla normaaleilla suositusrajoilla. Vaikuttaa kyllä sille, ettei sun terkka tiedä noista asioista mitään.

Takaisin