Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Vauvahaaveissa kuulostaapa kyllä hurjalta kasvulta :o tsemppiä odotteluun, toivottavasti syy löytyy ja on vain joku heidän mittavirhe, tai sitten pieni on keskittänyt kasvupyrähdyksensä tälle viikolle :)
Mulla on eka mittauspäivä takana, ja arvot kuulostaa ainakin itestä ihan hyviltä(?); 3.8/4.9, 3.8/4.8, 3.6/6.3. Mietin ensin että mittaankohan jotenkin väärin kun tuntuu niin matalilta, varsinkin nuo ennen ruokailua, mutta ei kai tuota nyt kovin väärin voi tehä? Vai mikä on edes semmonen 'sopiva' lukema, kun kaikkialla on vaan ylärajat? :D

Jep, lääkäri oli vaan ettei oo ees mahdollista noin iso kasvu, et varmasti kahen viikon päästä saadaan kunnon mitat. Mut entä jos oikeesti pitää paikkaansa :D sehän on 16kilonen rv 40...mää en kestä nyt sit näiden ajatusteni kanssa kahta viikkoa

Hyviä arvojahan noi näyttää olevan! Mulle sanottiin silloin mittailujen alussa että hirveesti alle neljän ei oo hyvä mut en tiiä mitä niinku meinaa sitte

Tuossa ohjekirjassa sanottiin sen verran, että verta ei saisi puristaa sormen päästä tulemaan ulos -> sekaan tulee kudosnesteitä ja mittari voi antaa väärän tuloksen.

Jossain muistan kuulleeni että terveellä ihmisellä ei sokeri laske koskaan alle kahden. Siis ykköstyypin diabeetikolla voi sit taas laskea. En sitte tiä missä ne rajat menee raskaana ollessa mut liian matalakaan sokeri ei tietenkään ole hyväksi.

Mulla aamulla paastoarvo 5.2 ja kevyen aamupalan jälkeen ja sen tunnin odottelun jälkeen 5.7 :o eilen aamulla ennen syömistä 4.3 ja tunti syömisen jälkeen 5.0 :o mä en tajuu, viel ois vaan huomis aamu ja 4.päivänä kaikkien ruokien kohdalla mitattava...

No nyt nousi ekan kerran yli sallitun :D söin eilen pizzaa ja tuplan ja kismetin ja suffelin ja mehua. Paasto oli silti ok. Aamupalaks pala eilistä pizzaa,muutama karkki,mehua ja marja muroja. 1h arvo oli sitten sen 8.1. Mut aika paljon vaatii näköjään tota sokeria ja hiilaria,niitähän mä nyt aamuapalalla käytännössä vaan söin :D taidan mittaa tänään koko päivän arvot.

Aikamoiselta tuntuu sietokyky täälläkin, lauantaina käytiin ulkona syömässä, ja jälkkäreineen kaikkineen tunnin arvo ei noussut edes yli viiden, eikä muutkaan sen päivän eikä seuraavan aamun arvot. Mun pitäis mitata kahesti viikossa mutta tää on vielä vissiin niin uutta ja ihmellistä että haluan nähä kaiken ruuan vaikutuksen, ja mittaan miltei joka ruuan jälkeen :D Tänään jo vähän jännitti arvot, kun eilenkin tuli syötyä kyllä surutta herkkuja ja päivälliseksi tänään vielä tortilloja, joita ei vaan voi olla syömättä liikaa, mutta silti ei taaskaan nousseet arvot lähellekkään noita ylärajoja. Vähän huijaukselta tuntuu tämä mun radidiagnoosi :wideyed: Mutta parempi näin, ei tämä mittailu kyllä niin kamalaa ollut kun pelkäsin!:happy:

Mulla on tänään viimeinen mittauspäivä tältä erää ja yksikään arvo ei ole yli rajojen. Ja mäkin oon innokkaana mitannut usein joka aterian yhteydessä niin tulee terkalle selväksi, että EI OLE mitään radia. Ja oon myös lipsunut päiväkahvimuffinsiin jne.

Onhan tää jotain toki opettanukin, olis varmasti fiksua normaalistikin syödä näin säännöllisin väliajoin ja syödä sokeria vähemmän.
Mutta sen radi-leiman haluaisin silti pois... :sad001

Mulla on tähän asti ollut kaikki arvot aina hyvät,ennemmin matalat.Ja tosiaan radi todettiin jo marraskuussa kun sukurasitteen takia jouduin aikaisin rasitukseen.Eilen oli jotenkin outo olo ja mittasin verensokerin.Sehän oli tunti ruoasta 7,8 eli koskaan ei ole vielä ollut noin korkealla.Tänä aamuna paasto 5,3 ja ikinä ei ennen ole alkanut vitosella.Pelkäänpä,että loppuaika menee tiukalla ruokavaliolla,tähän asti mikään ei ole nostanut verensokereita.Rakenneultran yhteydessä kätilö kyllä varoitti,että monesti vasta rv 30 sokerit alkaa nousemaan ja minulla se taitaa pitää paikkansa (nyt 30+6).

Mulla loppu eilen nyt se neljän päivän seuranta et oli kolmena aamuna mitattava ennen ja jälkeen ja neljäntenä päivänä kaikkien aterioiden kanssa. Muuten kaikki arvot ollu hyvät mut yhtenä aamuna paasto oli 5.2 ja aamupalan jälkeen 5.6. Näinköhän tulee sanomista neuvolatädiltä :D

Mulla on ollu korkein arvo ruokailun jälkeen 6.0 ja korkein paasto 4.6 :D Mut katotaan tosiaan nouseeko 30vko:n jälkeen..

Ymmärtääkseni ei mitenkään harvinaista,että viimeiselle kolmannekselle verensokeri pysyy hyvänä ja sitten alkaa heittelemään.Omassa neuvolassa tästä ei edes puhuttu vaan tosiaan rakenneultrassa kätilö otti puheeksi.Tämän takia mittailut saa harvemmin kokonaan jättää pois koska tilanne voi loppua kohti muuttua.Tänään olen jo huomannut,että saan pidettyä verensokerin sallituissa arvoissa kun mietin mitä syön ja en pidä liian pitkiä taukoja.

Suostuukohan ne ennen synnytystä sit enää purkamaan diagnoosia, jos arvot pysyy hyvinä? Mua häiritsee se ajatus, että vauvaa sit pistellään laitoksella ja mä joudun kontrolleihin / mahdollisessa uudessa raskaudessa silmätikuksi...

Kyllä ne taitaa pitää sen diagnoosin vaikkei nyt sokerit kauheena heitteliskää. Ja niinku joku tuossa sanoki ja mun diabeteshoitaja et luultavasti jos joku arvo ollu rasituksessa yli ni sen arvon kans voi tulla ongelmia myöhemmässä vaiheessa raskautta vaikkei vielä oliskaa ongelmia. Toivotaan ettei ala heittelee sokerit mutta mahollista se on.

Ei ne sitä diagnoosia pura,mutta ei ne sen takia mitään turhaan tee vauvalle,jos ei ole tarvetta.Minusta ainakin vain hyvä,että vauvankin verensokereita seurataan tehostetusti.Ja ei niistä kontrolleistakaan kannata ottaa stressiä,parempihan se on tietää,jos jotain häikkää vielä olisi verensokereissa.Ymmärrän kyllä nuo ajatukset ja itsekin ajattelin hyvin pitkälle,että minullako muka radi kun vs aamulla 3.9...Mutta eihän tämä onneksi mikään kuolemantuomio ole ja hyvällä tuurilla voi saada ultran tai pari extraa!

No mä mietin kans et hyviltähän ne mun mielestä näyttää mut annetussa paperissa oli aamupalan jälkee "maksimina" 5.5. Mut on kyl kumma jos jotain sanoo :)

Takaisin