Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Mulla on ihan sama, että tod.näk johtu liian lyhyestä paastosta ja edellisillan iltapalasta...

Mä annan kyllä huutia neuvolassa siitä miksi helvetti soikoon ei anneta ruokaohjeita ennen rasitusta????? Johan tässä menee valtion verorahatkin hukkaan (vaikka se nyt on pienin murheenkryyni, mutta hyvä argumentti :wink).

Mistä tämmönen ummikko voi tietää mitä kannattaa syödä, ettei kärähdä?? Kun arkielämässä terveelle ihmiselle on paskanhailee mitä sitä suuhunsa lykkää illalla. Argh!

Nää mun arvot on uskomattomia. Söin muromysliä ja jugurttia eli sokeri/hiilaripommin ja 1h arvo oli 5.2. Seuraava arvo muutaman tunnin päästä 3.9 ja söin sit pekonia,kananmunan,papuja ja ison kupin kaakaota,1h näytti 5.6. Ne ei nouse siis millään yli niiden rajojen,ei edes lähelle mutta silti joudun koko raskauden mittaamaan edelleen.

Tosi harmi, että joudut mittailemaan silti. Mäkin sain tapella vaikka kuinka kauan ennen kuin uskottiin, että mun arvot on normaalit ja sokerirasituksessa meni joku pieleen. Nyt ei onneksi enää tarvitse mittailla, kiitos Jorvin lääkärin ja hoitajan. Hoitajakin sanoi jälkikäteen, että kyllä näissä aina välillä "jää kiinni" sellaisia joilla ei ole diabetestä.

Mulle neuvottiin muistaakseni vain, että ei kannata siinä iltapäivällä syödä ruisleipää eikä jogurttia..? Olin vähän että "häh?", mutta koitin tosiaan muuten vain katsoa että en vetele ainakaan paljoa mitään ihmeellistä rasitusta edeltävänä päivänä. Taisin mennä sitten sämpyläaamupalalla, lohisalaattilounaalla, suklaapatukkavälipalalla ( :p ) ja kuitenkin vetäisin vielä jonkun pikkujogurtin, meetwurstia ja hedelmiä "päivälliseksi".

Luin sitten täältä vaan myöhemmin, että jotakuta ainakin oli ohjeistettu syömään mahdollisimman normaalisti/terveellisesti.

Orvokki, esikoinen syntyi viikolla 37+6 ja syntymäpaino oli 4220g. Ja mulla siis pysyi ekassa raskaudessa sokerit hyvinä, huolimatta siitä mitä söi. Ei ollut mitään lääkitystä käytössä radiin. Ja paino mulla ei noussut yhtään raskauden aikana.

Mä en ollu saanu mitään ohjeita syömiseen. Esikoista oottaessa taisin saaha kirjalliset ohjeet, ihmettelen miksen nyt. Enhän mä helkatti noin vähäpätöisiä asioita voi muistaa enää neljän vuoden päästä!

mulle sanottiin vaan et ihan normaalisti syö....Yks arvo heitti yhellä ja sit mittailin,paastot ei pysyny hyvinä ni nyt insuliiniä....mä en osaa ees jotenkin ressaa tätä omaa Radia, viime viikon 4dssä kaveri oli kaikilla käyrillä tasan keskikäyrällä, ei siis ainakaan viellä mitään sokerijättisupervauvaan liittyvää, ja nyt perjantaina sit äippäpolilla seuranta. Oon herkutellu,syöny lähes normaalisti ja pysyy arvot hyvinä.... En tunne huonoa omaatuntoa, vaikka ehkä pitäis kun tän itse aiheuttanut... oon tyytyväinen että hoidetaan vaikkei pistäminen nyt mitään lempi hommaa ole :D

Nonii mittarit haettu ja huomenna alkais, 2 krt viikossa pitää mitata. Diabeteshoitaja oli kyllä tosi mukava ja kannustava, kun aiemmin lääkäri oli tosi moittiva ees mahollisuudesta radiin, niin tää oli ihan päinvastanen. Ehkä mä nyt sit selviän tosta pistelemisestäkin :)
Ainiin, ja sano yöpaastona piettää 10-12 tuntia jotimittauksissakin! :o kyllähän se mulle passaa, saan nukkua yöni rauhassa :D

Otetaanko aterian jälkeinen arvo oikeaoppisesti tasan tunti syömisen lopettamisesta? Esim mulla meni tässä nyt kaikkineen noin 15min syödessä eli kaiken taiten sääntöjen mukaan onko parempi mitata 12.15 vai 12.30? Kaikki arvot on kyllä ollu hyvät, vaikka oisin mitannu hieman etuajassa, mut kysynpä kuitenkin. :P

Mut et se tunti aletaan laskea vasta siitä kun ruokailu on lopetettu? Ei siitä kun ruokailu aloitetaan?

Mulle terkkari sano et ruokailun alottamisesta 60-75 minsaa eteenpäin. Mut oon kans ottanu aina sen siinä tunti ruokailun jälkeen. Välillä ku iltapalan jälkeen pitäny ottaa ja on väsyttäny ihan tajuna ni oon saattanu ottaa 45 minsaa sen jälkeen ku oon syöny. Tuskin se 15 minsan päästä siitä ois kohonnu yli sallittujen jos tossa kohti on hyvinki raja-arvojen sisällä :)

Mulle lääkäri sanoi että jos vauva alkaa sokerin takia kasvaa isoksi niin vaikutus alkaa näkyä vasta viikolta 30 eteen päin. Mulla esikoista odottaessa sokerit kunnossa kokoajan ja syntyi rv39+0 3,2kg vaikka söin suunnilleen mitä huvitti. Ei se sokeri ole ainoa joka vauvaa kasvattaa, toiset on geneettisesti vaan isompia. Nyt kyllä kieltämättä jännittää varsinkin kun oon viime viikot porsastellut menemään ja turvotusta ja varmaan ihan läskiäkin tullut kaks ja puolkiloa kolmessa viikossa... :(

Mää olin äippäpolilla seurannassa tänään ja noh,kahen viikon päästä uudestaan. Kaveri oli niin huonoissa asennoissa ettei mittaamisesta oikeen tullu mitään, ja ehkä myös 4D mittauksessa jotain virhettä ( kun silloin myös ultraaja tuskasteli kaverin asentoja) ja kaikilla käyrillä ihan keskikäyrää kulki . Painoa siis 1370g,viikossa ois tullu 370g,lääkärin mukaan aikalailla mahdotonta mutta tarkistavat nyt sitten.
Just kun hehkutin ettei Radi ressaa,nyt sit ressaa :oops:Lääkäri sanoi mullekkin tosta et yleensä näkyy vasta rr30 eteenpäin jos syynä sokeri, ja kun mullakin arvot olleet nyt hyviä kun insuliini aloitettiin n.kuukaus sitten...yritti lohduttaa et tuskinpa mitat pitää nyt paikkaansa,ja jos pitää tuskin pelkästää sokereista. Minä ja sisarukseni ollaan oltu kaikki yli 4kg syntyessämme samoin kaverin isä et ehkä sitä kokoa saattaa sieltäkin tulla....ääh,ärsyttää ja ahdistaa nyt pahasti koko homma....Pikkusen lohdutti kun näki kaverin niin vilkkaalla tuulella siellä,pyöri ja hyöri <3

Takaisin