Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Mulle ei puhuttu ajasta mitään, mut kannattaa seurata sillä silmällä sitä paastoo ettei se sokeri nouse liian pitkän paaston takia! Mulla on se paasto ollu n.10h, en oo jaksanu syömisen takia alkaa valvomaan ;)

Sen verran sano myös seurannasta että mun kohdalla ei oo tarvetta äitipolille mutta 36rv lääkärikäynti on äitipolilla, painoarvion takia siis. Toki jos arvot ois kotona päin videoo niin varmasti pitäis käydä GDM-hoitajalla. Mutta nää on niitä alueellisia juttuja! :)

Rosalina ,Kotiseurannassa tuo raja-arvo on 5.5 paastossa, mut jos saat senkin se luetaan ylitykseks. Tunnin ja kahden tunnin arvoihin on helpompi vaikuttaa ruoka-valiolla, kun tuohon yöpaastoon :/

Ja joutuu seuraamaan mittauksilla kotona ja vauvan kokoa seurataan äippäpolilla ainakin mulla, tietty tuo kaksisraskaus vaikuttaa herkemmin ettei pääse kasvaa liian isoks. Mulla oli tunnin arvo koholla ja muutamia ylityksiä tullu sokerirasituksen jälkeen.

Mulla oli tänä aamuna pidempi yöpaasto kuin ennen ja sokru oli 3.8.. Kun epäiltiin siis terkan kanssa et se rasituksen korkeempi paastoarvo johtui just pitkästä paastosta. Mut kotona tuo näyttää olevan vaan toisinpäin :) Mikä lie hetken hairahdus käyny rasituksessa.

Mulla on kotiseurannassa olleet kaikki arvot hyviä niin ei tarvitse käydä missään ylimääräisessä seurannassa.Tietysti jos tilanne muuttuu niin sitten voi joutua käymään.

äippäpolin ohjeistus mulle oli ennen tablettilääkitystä, että yöpaasto ei sais ylittää 9h. Nyt, kun on noi tabut ollu jo jonkin aikaa, oon välillä testannu miten sokerit käyttäytyy jos yöpaasto on yli 9h. Tänä aamuna oli 5,2 ja paasto oli yli 9h. Paaston raja-arvo on aina 5,5 riippumatta siitä missä vaiheessa päivää mittaa. Ja tuo 5,5 luetaan ylitykseksi.

Mua vähän hirvittää kans tuo, että seuraava visiitti äippäpolilla on vasta toukokuun alussa, ellei aiemmin tule tarvetta noiden sokeriarvojen takia. Hyvä puoli tässä on se, että yliajalle tää raskaus ei tuu menemään. Esikoinen oli rv 37+4 ultrassa yli 4 kg. Saas nähdä miten hyvin tää kasvaa, vielä ei oo liikaa kasvanut mut kohtahan tuo kasvupyrähdys tulee väistämättä eteen, nyt kun viikkoja on jo 30+.

Mulla on nyt kolmas sokeri seuranta viikko menossa rv 29 ja noi arvot on kyllä lähinnä matalia. Koko päivän ollu sellanen olo et kokoajan tarvis jotain syödä ja nyt 1h päivällisestä sokeri 4.4 aamupalan jälkeen on ollu korkein arvo 6.0 muuten matalia arvoja. Neuvolasta sanoivat et jos sokerit on nousemassa niin ne nousee näillä viikoilla.

Mulla ei seurata arvoja kuin neuvolassa ja koko tarkistuksiinkaan ei tarvitse mennä. Mulle th sanoi ihan suoraan, että kun arvojen kanssa ei kerran ole mitään ongelmaa, ei myöskään äitiyspolia asialla vaivata.

Mullon radin taka nyt perjantaina toinen seuranta käynti, eka kätilön kanssa katotaan arvot vihkosesta ja varmaan jutellaan kuin insuliinin piikitys menny... Sit lääkärin kanssa jotain muuta, ainakin ultra jossa juurikin katsovat koon :)

Mies tuli äsken kotiin ja sille päivittelin miten syvältä noi ohjeet on... Karkkia saa syödä yhden pienen annoksen viikossa (esim pieni suklaapatukka 20g). V*ttu PÄTKIS ON SEN KOKOINEN! Aloin hysteerisesti itkeä ja nauraa samaan aikaan... Aika raju muutos siihen, että tähän mennessä oon syöny fiilispohjalta. Ei ihan huonokaan muutos, mutta oikeesti tuntuu tässä hetkessä nihilisti-meiningiltä ja mä oon ihan ressaantunu jo nyt... :sour:

Yhestä pätkiksestä tulee vaan vihaiseksi. :arghh::arghh::arghh::arghh:

Rosalina,ei kannata vielä vaipua synkkyyteen!Mulla tosiaan tuli radi-diagnoosi jo marraskuussa ja aluksi olin tosi orjallinen syömisten kanssa.Sitten huomasin,että oikeastaan mikään ei nostanut arvoja liian ylös niin annoin itselleni luvan myös herkutella.Toki pyrin syömään hyvin ja monipuolisesti,mutta sallin itselleni myös hyviksiä.Tietysti vähän eri asia,jos sokerit herkästi nousee,mutta ei se diagnoosi aina sitä tarkoita,että nousee!

Crysade, mä oon päässy nyt pariin ylimääräiseen ultraan juurikin sen takia, että on radi kiusana. Tosin siihen vaikuttaa myös esikoisen kasvuseurantaultran painoarvio viikolla 37+4. Sitä kun ei kukaan osannut ennakoida, koska mulla oli sokerit pysyneet hyvinä koko raskauden ajan pelkällä ruokavaliohoidolla. Nyt tässä raskaudessa onkin seurattu tarkemmin vauvan kasvua ja tietysti noita mun sokereita.

No sitä mäkin uumoilin mielessäni, että siihen malliin mitä mä oon tässä syöny eikä ollu kuin yks arvo 0,1 yksikköä pielessä. Et tuskin on kovasti heittoa seurannassakaan.

Mut näissä hormoneissa jo noiden ohjeiden lukeminen tuntuu ylivoimaiselta... :sorry: ja kun vielä ei oo kokemusta siitä miten mikäkin ruoka vaikuttaa mulla sokereihin niin sitä on heti varpaillaan.

Terkkari vinkkas, et jos makeeta tekee mieli niin se kannattaa syödä ruoan päälle, jos se on sisältäny kuitua. ;) Sokerit ei sit niin kovasti nouse.

Mä oon kyllä ihan surutta syöny karkkia ja sipsiä, mitannu sen jälkeen niin hyvä jos on ees 6 alkanu arvo sen jälkeen. Ei nyt ihan pilkun nussimeks tartte ryhtyä. Ite sen sit mittaamalla huomaa nostaako joku vai ei. Mähän en th mukaa ees perunaa sais syödä, jaa no oon syöny eikä nosta arvoja joten miksen söis.

Noita oppaita lueskellessa rupesin miettimään mitä mä söin rasituskoetta edeltävänä iltana. Nonni! Olin luvannu lapsille, että teen lettuja. Niitähän mäkin mansikkahillon kanssa söin + muuta jotain tankkasin. Mutta joo, kunpa olisin tajunnut, että hiilarit just nostaa niitä sokereita!!!! Vitsi rasitukseen menijöille pitäis antaa jotkut ruokaohjeet... :sad001 nyt sit sen takia joutuu piikittelemään kun en tuota tajunnut.

Aamun paasto 4,5. :rolleyes:

Voi ei, Rosalina! Vaikka helpottaakin et siitä se varmana olikin nyt kiinni, niin kyllä varmaan ketuttaa kahta kauheammin "syyttä" seurailla :(

Takaisin