Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Mulla oli sokerit kohdillaan: 4.9, 5.8, 7.9. Kuulosti jotenkin hurjilta, mutta kuulemma ihan rajoissa. Huojentunut olo, pelkäsin jo vähän, että "mitä jos..." - kai sen kyllä olosta jotenkin olisi huomannut aiemminkin...

Eikö se 2h arvon viitearvot ole alle 7,8 mmol/l? Ainakin täällä on niin, vai vaihteleeko neKIN alueittain.

Mut hyvä et ok :)

Eikö se 2h arvon viitearvot ole alle 7,8 mmol/l? Ainakin täällä on niin, vai vaihteleeko neKIN alueittain.

Mut hyvä et ok :)
Paha sanoa, saatoin kyllä kuulla väärinkin kun oltiin juuri autoilemassa. Mutta tosiaan sen ainakin sanoi, että viitearvojen sisällä. Ens perjantaina neuvola, eiköhän siellä sitten ainakin tule puheeksi :happy:

Raskausdiabetes:
Laskimoplasmasta määritettyjen glukoosipitoisuuksien raja-arvot ovat ≥ 5.3 mmol/l paaston jälkeen, ≥ 10.0 mmol/l tunnin ja ≥ 8.6 mmol/l kahden tunnin kuluttua kokeen aloituksesta.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168 oli tämmöisiä arvoja

Muokattu viimeksi:
Mä en tästä aiheesta mitään tiiä ja siksi nyt vähän googletellu ja olin huomaavinani, että tuo 7,8 mmol/l kahden tunnin jälkeen olisi ei-raskaana olevien raja-arvo. Mikä on sinällään hassua, että raskaana olevilla paastoarvon raja on paljon tiukempi, mut sit toi kahden tunnin arvo on löysempi. Tai sitten olen vaan ymmärtänyt väärin.. :shy:

Tuo 7,8 on koti mittauksessa se ruokailun jälkeisen arvon yläraja. Ainakin minulla. :) ja rasituksessa aina ollu nuo mitä epp tuolla aikasemmin mainitsi olinpa raskaana tai ei. :)

Tänä iltana alan pistelee insuliinia. Oli kiva diabeteshoitaja. Oon vaan tyytyväinen jos tolla pistämisellä saa arvoja alaspäin ni ei tartte syömisen kans ihan niin paljo ressata. Se ressaaminen ku ei muuta tilannetta ainakkaa yhtää parempaan suuntaan.

Oukei. Mulla vaan näky siellä omakannassa tuo arvo. Ei kai siinä sit ollu otettu raskautta huomioon? :D

Miä muistin nyt vast soittaa tuloksia, oikein hyvät oli, nou hätä siis. Mun mielestä joku riitti et on alle 10, mul oli öbaut 7? Unohin ne heti:D

Mulla taas napsahti diagnoosi. V.....u. :sour: Olin jotenki aika varma, että ne olis normaalit, mutta joka ikinen arvo oli yli. Paastoarvo vaan vähän, mutta kuitenkin. Ketuttaa!! :banghead:

Kotimittauksessa on rajat paastoarvolla 5.5 ja 1h arvo 7.8. Ja nää rajat pätee aina, huolimatta siitä minkä aikaan päivästä mittauksen tekee. Ja jos raja-arvo tulee kotimittauksissa niin se katsotaan ylitykseksi. Ihan samoin ylitys on se, jos sokerirasituksessa joku arvo on sama kuin se raja-arvo on.

Mulla alkaa jo menee hermot tähän koko radihommaan, vaikken oo vielä käyny ees sokerirasituksessa. Ressaan sitä ihan koko ajan, yritän syyä jo nyt niitten ohjeitten mukaan ja pakottaudun kivuista huolimatta lenkille, ja puolet lenkistä menee melkein aina itkua kiristellen ku sattuu nii helvetisti. Lääkäri totes pari viikkoa sitten että kohtu on kasvanu tosi isoks, että yleistä diabeetikolle, ja oon sen jälkeen stressannu tätä asiaa koko ajan.. ens viikon pe vasta rasitus, sais nyt vaan alta pois millä tuloksilla tahansa, kuhan ei tarvis enää joka sekunti miettiä.

Mä sain tänään neuvolasta ne kotimittausvehkeet ja siinä opetellessa katottiin mun sokrut kahteen kertaan. Ruokailusta oli noin 1h ja eka mittaus oli 4,8 ja toka 4,6. Siis häh? :wideyed: Miksei mulla voinu olla tollasii lukemia siel rasituksessa... :sour: Voikohan vaikuttaa keskiviikkoaamuna tehtyyn rasituskokeeseen kun meil oli rippijuhlat sunnuntaina ja kakkuja tuli vähän syötyy viel maanantainakin limun kera..

Syönnin jälkeiset arvot ihan viturallaan. 6 yksikköä menee ennen syöntiä ja silti saattaa arvot ampua jopa 9 asti :( faak !! No.. ens viikolla aika taas äippäpolille. Saappaat nähä mitä sanovat.

Meillä niissä ohjeissa oli et kunhan edellisenä päivänä syö monipuolisesti tasapainoista ruokaa.

Täällä soittivat äsken Äpolilta arvoja kyselläkseen. Kaikki hyvin, nyt paastot järestään 5.0-5.3! Oon toooosi tyytyväinen. Insuliinilla pysyneet nyt hyvin... ei ressaa ollenkaan mittailut tai kontrollikäynnit tai äpolin soitot enää :grin

Pitkä on vielä taival radin kanssa, mutta onneksi äippäpolilla olivat ystävällisiä ja kannustavia. Ruokapäiväkirjani kuulemma esimerkillinen ja hyvä jos olen noudattanut ko mallia ja ruokailuaikoja. Todellakin olen, enkä väleissä ole napostellut. Vauva oli kuulemma normaalinkokoinen tällä hetkellä ja riippuu pitkälti siitä miten jatko onnistuu ilman lisäinsuliinia tai extrainsuliinilla. Vielä ei määrätty insuliinia ja mittauksia vähennettiin 2-3 kertaa viikossa. Jep.

Takaisin