Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Minkälaisia oireita teille on radista tullut? Mietin et mikähän mua vaivaa ku välillä tulee niin huono olo että hiki tulee otsalle, päätä särkee eikä jaksa muuta ku maata liikkumatta. Sitä voi kestää monta tuntia ja sitten se loppuu ja on ok olo.

Mulla taitaa olla eessä insuliini.. Paastot ei ennää pysy millää kuosissa. Ihan yhtäkkiä alkanu olla melkeen joka kerta jotaki 5.8 vaikka aijemmin ne oli ruokavalion ansiosta rajojen sisällä. Mä ressaan tosta asiasta niin paljo et tänä aamuna päätin et omin keinoin en nyt tässä enää pärjää ku syömisiin oon tehny kaikki maholliset muutokset mitä kykenen. Toisaalta mietin et eihän mulla oo esim joku tulehus päällä ku se saattas nostaa arvoja. Kurkku ainaki ollu toista viikkoo aika kipee ja jatkuvasti on jonkunsortin flunssaa päällä. Noo, neuvola tiistaina ni saa nähä mitä terkka meinaa.

Riepu,mulla ainakin tullut tota huonoa oloa,hikee pukkaa, mulla ei kestä kun hetken.... Iltsu,mulla oli sama,ruokavalio ei vaan tarpeeks auttanu, nyt piikitän ja pysyneet hyvinä... oon tyytyväinen ja piikityskään ei ollenkaan kauheeta,ainoo noi kauniit mustelmat :D

Voi ei, iltsu :( jospa kuitenkin tablettihoidolla nuo arvot sais kuriin, kun ei tuo aamupaasto 5.8 kovin korkealta kuitenkaan kuulosta, ainakaan mun korvaan?

Mut eikös stressikin vaikuta kohottavasti verensokereihin?

Mä en pelkää sitä piikittämistä mut oon kans nii mustelmaherkkä et ihan mahoton. Ja ne mustelmat saattaa olla pari viikkoo ennenku alkaa haalenee ni voi jo muutamassa viikossa maha olla aika musta :D. Mä epäilen et eivät tablettilääkitystä alota vaan suoraan insuliinin, se on paljo yleisempää. En kyllä tiijä mikä on syynä et niitä tabletteja ei niin helposti anneta. Kait niissä ei oo niin hyvää vastetta mitä insuliinissa.

Ja joo, voiha se stressiki vaikuttaa. Ja mä kyllä epäilen et mulla vaikuttaa seki et ku en saa paljoo liikkua ni sitte ku ei päivälläkää liiku ni sitte se vaikuttaa yön insuliinintuotantoon.

VauvaHaaveissa, oliko sulla muissa arvoissa ongelmaa ku paastoissa? Kuin usein joudut insuliinin pistää? Onko se pitkävaikutteinen vai ateria?

Kyllä kaveri kans pyöritteli päätään näistä mun mittauksista. Tai siis, että kun joudun mittailemaan. Sokerirasituksessa, kun ei ollu mikään arvo selvästi koholla, paasto oli sen 5.3 mikä on raja ja muut normaalit ja täällä nyt mittailen. Hänellä on joka raskaudesta ollut radi ja kun näytti niitä hänen arvojaan niin onhan ihan selvä ero. Mulla ei oo yksikään arvo ollu koholla kotimittauksissa vaikken liiemmin edes ruokavaliota muuttanut.

Tsemppiä teille jotka taistelette arvojen kanssa.

Mulla ongelma oli vaan paastoissa, ruuan jälkeiset oli jees... Kerran päivässä, iltaisin, pitkävaikutteinen on... Mulle ne sano et tablettihoitoa harvoin radissa, yleensä aina suoraan piikki..... Selitystä en kuullu mut sama mulle, piikitän mielellään :D jep, täällä alussa ei mustelmia tullu mut nyt joka piikillä, ja ne tosiaan kestää ja kestää.....

Piikki on paikallishoitoo, tabletti vaikuttaa koko kehon kautta.. josko siinä ois syy. Omaa rasitusta ootellessa :((((

Okei, kiva tietää. Mä olen ihan ajatellut et sama kuin kakkostyypin dm:ssä et ensisijaisesti tuo tablettihoito ja jos ei auta niin sit insuliiniä :D

Piti tänään käydä lääkärissä ku ei mee olot ohi. Verenpaine 101/50 että voihan se olla vähän huteran oloista. Hb 105. Että kaiken energian vie nyt tuo toukka minusta.

Huhuilen tuolta heinäkuisista että ihan samalla tavalla se insuliini vaikuttaa koko kehoon(ei ole mikään paikallishoito) kuin tabletti mutta tabletin tarkoitus on tehostaa omaa insuliinin tuotantoa ja piikki taas toimii insuliinin korvaajana. Että hoitomuoto riippuu varmaankin omasta insuliinin tuotannosta, plus piikki on nopeampi ja varmempi verensokerin laskija. Ruokavaliossa hiilareiden määrä vaikuttaa pitkälti verensokeritasoon. Ja raskausdiabetesta ei ihan voi kuitenkaan verrata kakkostyypin diabetekseen ku se yleensä häviää lapsen synnyttyä vaikkakin riski sairastua myöhemmin 2. tyyppiin on kohonnut. Plus näin hoitajan kokemuksella voin sanoo et jos tulee mustelmia ni pistäkää piikki vinossa (ei 90 asteen kulmassa) sillä yleensä mustelma on merkki siitä et piikki on menny liian syvälle, sillo niit ei tuu niin herkästi.

Muokattu viimeksi:
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta Yomanda! :) Täytyykin kokeilla tuota piikki vinossa menetelmää !!! :)

Niin paljon on ohjeita ja vinkkejä kuin on niiden antajiakin :D Koulussa opetetaan yhtä, diabeteshoitaja sanoo toista ja vielä yks kolmannen mielipiteen (mm. neulajätteestä!!) Pääasia että sokerit pysyy aisoissa, vai mitä!

Takaisin