Sokerirasitus ja raskausdiabetes

tänään ollu paasto pari kertaa koholla. Saas nähä mitä polilla tuumivat huomenna kun lähetän sinne taas arvoja.

Mulle tuli tänään tuomio että joudun lisään mittauksia, nyt reilu viikon ajan lisääntynyt aamupalan jälkeisen tunnin paaston arvot. 8.2/8.5/8.4 ja lounaan jälkeinen mittaus oli ainakin yks 8.8. 5 mittausta päivässä ja viikon ajan ja äippäpolille pitää ne toimittaa. Onko teillä aloitettu miten tuo insuliini, pitääkö kohonneita srvoja olla kuinka paljon ja säännöllisesti?

Mulla tänään taas mittailu päivä, toisen mittauksen teen sit joko lauantaina tai sunnuntaina.
Paasto oli 4.6 ja aamupalan (yhden jugurtti rahkan) jälkeen 6.1, tosin mulla ei ihan tuntia ollu välissä, kun jouduin lähtee asioille niin koin paremmaksi mitata hiukan aiemmin kuin niin, että väli olis jo kaks tuntia.

Ihan hyvin nää mittaukset menee, ei oo yhtään arvot kertaakaan ollut koholla.

Onks teillä muuten, joilla on ihan diagnosoitu raskausdiabetes, oireillut se mitenkään? Kun itselläni on ollut nyt joitain päiviä sellaista, että pitää ihan jatkuvasti vessassa ravata ja sit tulee vettäkin siinä litkittyä aina samalla (liekö mulla tullut jo ihan tavaksi pidemmänkin aikaa..) Mitään tulehdusta ei mulla kuitenkaan ollut. Kun nämä pissahätä + janohan on aika klassiset diabetesoireeet, mut jostain olen lukenut, ettei se radi välttämättä mitenkään oireile.

Ehkä turhaan vaan hermoilen ja mietin, mut sain kuitenkin lähetteen paastoverensokerin ja kilppariarvojen tarkistukseen. Ja se sokerirasitustestihän tulee sit joskus vähän myöhemmin, mulla nyt tasan 20 rv ja esikoista odotan. Voiskohan näin aikaisessa vaiheessa radi puhjeta? Ei ois kiva, mut eiköhän senkin kanssa sit elämään opi, jos saiskin sen.

Ei mulla ainakaan kummassakaan raskaudessa ole oireillut mitenkään. Vettä nyt juon muutenkin paljon ja vessassa pakko ravata ku muuten supistelee.

Jossu, mulla samat oireet ja oon miettinyt tuota samaa :D Mut oon ajatellut et kuuluu vaan asiaan. Siis et joutuu vessassa ravaa ja juomaan paljon.

Kohtahan meillä on jo se virallinen rasitus tulossa :D

Normi diabetes oireilee nimenomaa sillä, että vessas joutuu käymään normaalia enemmän. Tästä on puhuttu tuttavan kanssa joka kärsii diapeteksestä.

En oo huomannu ainakaan omalla kohdalla että radi ois oireillu jotenkin. Mulla on nyt seuraavan viikon aikana tiedossa 3x aamuarvot ja 2x päiväkäyrät. Kivasti palaa liuskoja. Pitää varmaan kohta soitella neuvolaan ja pyytää niitä lisää.

Mulla on sama, alkaa liuskat loppua, mun pitäis viikonloppuna vielä mitata, mutta mulla ei riitä liuskat kuin paastoon ja tunti aamupalan ja lounaan jälkeen, päivälliseen ei riitä, muttei varmaan maailmaa kaada jos se jää mittaamatta. Maanantaina on neuvola niin en viitti tänään mennä hakemaan lisää.

Mullaki pitäs taas pitää mittaus päivä. Viime mittaus päivinä arvot ollu hyviä, paitsi yksi ainut arvo oli ihan liian korkea. Katotaahan sanovatko siitä sit jotain.

Minä sain luvan mennä sokerirasitukseen, kun viikkoja kasassa 24. Olen saikulla vielä silloin, joten ei tarvitse tapella töissä pomon kanssa poissaolosta. Puolitoista viikkoa siis olisi vielä edessä ja sitten tulee tuomio. Vähän tietysti pelottaa, jos joutuu sokereita mittailemaan kotona, mutta toisaalta hyvä, jos ongelmia niiden kanssa on, saa apua ja hoitoa.

Murmeli, aika korkeita tunnin arvoja sulla on ollut. Noihin tunnin arvoihin pystyy vaikuttamaan sillä mitä syö. Paastoarvoihin on hankalampi vaikuttaa. Minkälaista ruokaa oot syöny kun on tullut noita korkeita arvoja?

Minä sain luvan mennä sokerirasitukseen, kun viikkoja kasassa 24. Olen saikulla vielä silloin, joten ei tarvitse tapella töissä pomon kanssa poissaolosta. Puolitoista viikkoa siis olisi vielä edessä ja sitten tulee tuomio. Vähän tietysti pelottaa, jos joutuu sokereita mittailemaan kotona, mutta toisaalta hyvä, jos ongelmia niiden kanssa on, saa apua ja hoitoa.

No mäkään en liiemmin nauti tästä mittailusta kotona, kun tuntuu niin turhalta. Mulla ei oo kertaakaan ollut mikään arvo koholla vaikken juurikaan ruokailutottumuksia muuttanut vaikka neuvolassa nillitettiin, että pastat ja perunat pitäis jättää pois, no mitä helkkaria mä sitten syön? No oon saanut kuitenkin vähän vähentää mittailu kerttoja vaikka silti itteä vähän turhauttaa pistellä.

Mua kans turhauttaa tää pistely, kun arvot on koko ajan normaalit. Söin eilenki pullaa, suklaata ja karkkia ja ihan hyvät on. :D No ei auta kun mittailla vaan. Lauantaina lähetän kuukauden ajalta tulokset, toivottavasti saisi vähentää... Nyt piti mitata kahtena viikkona yhdet päiväkäyrät ja kahtena viikkona oli pari aamua, lounasta, päivällistä ja yksi ilta pistokoemaisesti eri päiviltä. Nyt sitten lauantaina laitan noi koko kuukauden tulokset niille.

Sadetar mä epäilen että aamunen kaurapuuro vaikuttaa mulla nyt nostavasti noihin arvoihin, koska olen syöny sitä joinakin iltoinakin kun mulla oli aluks hypoja. Laitan puuron sekaan kotimaisia marjoja, ja nyt uutena marja/hedelmä pilttiä, oli pakko testata niitten makuja :D Mulla on gluteeniherkkyys niin en voi käyttää kun kauraa ainakin toistaseks. Eilen jätin illasta puuron pois niin tänään normiarvot, yöpaasto 4.3/tunnin paasto 6.9 ja lounaan jälkeen 5.2. Mulla siis selkeesti tuo puuro nostaa arvoja. Mulla on kyllä oireitakin, kuten päänsärky ja jano. Sillon kun sokeri nousee korkeemmalle niin elimistö suojautuu selkeesti tolla mekanismilla että juo tarpeeksi ja laimentaa sokereita.

Jossu86, radi diagnosoidaan jos sokerirasituksessa on yksikin kolmesta arvosta koholla. Rajat on paljon tiukemmat kuin ei raskaana ollessa.
Mulla molemmissa raskauksissa radi eikä ole oireillut mitenkään. Jano ja pisaahätä voivat olla ihan normi raakauteen liittyviä oireita.

Kyllä mulla tuo jano on sokerien noususta johtuvaa sen on lääkärikin mulle sanonut, kaikille ei tuu oireita, mulla on ongelma kun sokerit ei pysy tasasena vaan heittelee edes takasin, todella tarkkaa syöminen.

Söin illalla Tobleronea, kun anoppi toi laivatuliaisia. Tänään aamulla paastosokeri 3,8 :grin

Musta tuntuu, että mulla on noi aamupaastot matalampia, jos syön jotain sokeripitoista illalla. :D

Takaisin