Sokerirasitus ja raskausdiabetes

TÄH?!?! Miksi te ootte jo nyt käyneet näissä testeissä?! Mä ymmärsin, että se tulee vasta joskus kohta, myöhemmillä viikoilla. Tiistaina kyllä kysyn neuvolassa, että koskakohan? Taas mä mietin, et oon huono ihminen ja tuleva äiti, kun en tällasta ole keksinyt itse.. mulla tosiaan neuvola ollut vain 7.11. ja sit oli se lääkärineuvola 17.12. eikä missään ole neuvottu yhtään mitään. Kaiken tiedon mä olen saanut täältä..

Menni: 24-28 viikoilla tarvitsee vasta mennä, jos ei ole riskitekijöitä, kuten sukurasitetta, ylipainoa tai aiempaa radia todettu. Jos olet alle 25-vuotias, niin ei välttämättä tarvi mennä ollenkaan. :)

Mä oon jo 33v. joten luulin et sen takia kuulun johonkin riskiryhmään. Normaalipainoinen olen ja ensiraskaus, joten kai ne sitten tiistaina seuraavassa neuvolassa siitä informoi :) Kiitos tiedosta! Olin jo niin ressissä, että oon "mokannut" taas jossakin tietämättömyyttäni ja menin kunnon hiihtolenkille ja päiväsaunaan. Nyt pitääkin ottaa ilta rennommin :D

Jos on ollut aikaisemmassa raskaudessa radi, niin rasitukseen joutuu aiemmilla viikoilla. Muistaakseni eka rasitus on 12-16 viikoilla ja sit toisen kerran myöhemmin jos ensimmäisestä rasituksesta saa puhtaat paperit.

Oulussa minä kävin äippäpolilla ja soittoaika varattiin 2 viikon päähän käynnistä ja uusi käynti 4 viikon päähän, missä ultrataan. Että ainakin mun kohalla otettiin uusi ultrausaika, vaikka nyt oli kaikki ok. :O

Täällä ei saa mitään ylimääräisiä ultria tai äippäpolikeikkoja kun oli ainoastaan yks arvo rasituksessa koholla. Vain synnytystapa-arvioon " pääsee". Edellisellä paikkakunnalla asuessa ed.raskaudessa hyppäsin kerran kuussa ultrattavana vaikka arvot pysy hyvinä, parempina ku nyt. Halusivat tarkkaan seurata vauvan kasvua. Silloin tosin oli rasituksessa kaks arvoa koholla. Kuitenkin toivoisin että tänkin kaverin kasvua seurattais varsinkin ku rakenneultrassa vastas melkeen viikkoa isompaa...

Mulla oli kans tänään sikiön kokoarvio viikkoa suurempi, vaikka edellisviikolla äippäpolin ultrassa koko vastasi pari päivää isompaa, mutta lääkäri sanoi, että on ihan normaalia, koska vanhempien geenit alkaa jo vaikuttaa, minä oon lähes 180cm ja isä yli 180cm :D

Titti di tiii!

Kävin tänään siel neuvolassa ja sain a4sen ohjeita sokerirasitukseen. Meillä pystyy varaan sokerirasitusajan netistä tai soittamalla. Mä varasin netin kautta, aika on 16.2. klo 8.20. (rv 24+4) Paasto ei oo koskaan ollu mun juttu, nyt raskausaikana huomaa jo 2h edellisestä ruokailusta, että huikoo.. lisäks men tykkää siitä herkkusimalitkusta, jota pittää ottaa siellä testissä. Ekassa raskaudessa kävin kokeessa, mutta sain ns. puhtaat paperit. Nyt oon mättäny kaikkee sokerista sen minkä ennättää ja melkolailla tuun narahtaa ilosesti. arg..

NLa kuulumisista: nyt eka sf 26 !!!! viikkoja vasta 22+4. oiskoon makkarat sen verta välissä että vääristää mittanauhaa...?? :P

Ootpas QueensCastle pitkä. Minä olen 175 cm ja harvoin näen itseäni pitempiä naisia! :D Meillä penska vastasi täysin viikkoja ja päiviään, vaikka siis ollaan molemmat melko pitkiä (tai mies ylittää just tuon 180 cm, mutta minä pitkä naiseksi). Ei siis ainakaan meillä tässä vaiheessa vielä näkynyt kumpaan on tullut... Lihaksikkaaksi ultraaja sanoi ja otti yhden kuvan koko jalasta, missä lihakset näkyy. Mut potkii kyllä siihen tahtiin, ettei oo ihmekään..

Mäkään en tiedä tai ole kuullut tuosta sokerirasituksesta mitään. Seuraava neuvola ens ma..ehkä sit kuulee. Kysynkin, että mitä Lilja2015 meinaat tuolla kommentillasi: "Ekassa raskaudessa kävin kokeessa, mutta sain ns. puhtaat paperit. Nyt oon mättäny kaikkee sokerista sen minkä ennättää ja melkolailla tuun narahtaa ilosesti. arg.." Miten niin narahtamaan? Jos elimistö toimii normaalisti, kai sitä sokruu saa aikalailla napsia ennen kuin alkaa muulla tavalla kun ikävänä selluliittinä näkyä, vai?

Hei laara1,
Sillon 9 vuotta sitten mun bmi, oli sen verta koholla ( kuten nytkin) että sinne sokerirasitukseen joutuu + ikääkin se yli 30 ni senkin vuoksi. Taisin jostain lukea, että rv 24 tuntumassa raskaana olevan elimistö pysty käsitteleen hiilareita samaan tahtiin kö aikasemmin ja mietin just, mitä tankkaisi ennen paastoa, että jaksais olla muttei syyttä nostaisi paasto/rasitusarvoja. Kaverille oli ekassa raskaudessa käyny niin, että oli tankannut edellisenä iltana sellaista sapuskaa, jossa paastoarvo näyttänyt punaista, rasituskokeen jälkeen nlassa oli joka kerta saarnattu syömisestä ja toista odottaessaan joutui automatic rasituskokeeseen kun ekassa raskaudessa oli ns. Narahtanut eli arvot tavoitteita suuremmat.

Kuka osais sanoo, mitä vois siis tankata ennen paastoa? Käviskö kaurapuuro, kö sitä tekis sillon mieli ja täyttää aikas mukavasti?

Mä tein tieteellisen kokeen tänään. Söin aamulla sämpylää kurkulla,juustolla ja kalkkunalla. Join lasin tuoremehua. Töissä ehkä desi sokerilimua,6 karkkia,yks cafe latte ja 1 dumle. Odottelin hetkisen ja keksin että mittaampa huvikseni vaikka ei oo mittaus päivä. 6.7 näytti! Odotin jotain pikkasen korkeempia lukemia..

Täällä ei joudu rasitukseen iän puolesta kuin ensiodottajat. Siis jos muita riskitekijöitä ei ole. Eli nyt puhuttiin, että mun ei tarttis tällä kertaa sinne mennä. Toki jos pissaan sattuis tulee sokereita, niin sitten.

Mullekin terkkari sanoi alunperin, ettei tällä kiekalla tarttis mennä ollenkaan kun viime raskaudessa läpäisin rasituksen ihan puhtaasti eikä ole muutenkaan mitään riskitekijöitä. Viime neuvolassa sama täti sitten kuitenkin suositteli, että menisin. Ikää on 33 vuotta ja edellinen vauva syntyessään melkein 4 kiloa, vaikka syntyi laskettuna päivänä. Niinpä mä sit päätin, että menen niin ei tarvitse mietttiä asiaa sen kummemmin. Eihän se mitään kivaa ole, mutta ehkä mä sen kestän, jos se kumminkin on vauvan parhaaksi. Toivoisin kyllä, että pääsen tällä kertaa vauvan kokoseurantaan, oli radia tai ei.

Eikä toi rasitus musta ole loppujenlopuksi niin paha. Eihän se litku hyvää ole, mutta kyllä sen joi, tosin viimeiset kulaukset alko tekee pahaa.

Mä kans varaan nyt ajan itse sokerirasitukseen koska oon 33v. ensisynnyttäjä.

No mä inhoon piikkejä niin paljon, että mulle ne useat verikokeen otot oli se ärsyttävin vaihe koko rasituksessa. Sen litkun mä sain ihan hyvin alas, maistui ihan samalle ku energiageelit.

Tälle näyttäis tän päivän käyrä: aamu 5.2/5.2, lounas 4.7/5.9 ja päivällinen 4.6/5.2. Huomenna samanmoinen mittaussarja ja sit torstaina postia taas äippäpolille.

Takaisin