Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Täytyypä lisätä iltatankkausta, josko se auttais. Yleensä syön iltapalan seiskalta ja sitten vasta aamulla, paastoa tulee siis kevyesti 12tuntia... Muistelisin et ohje oli 10-14 tuntiamut pitää koittaa mitä aamulla sanoo jos kiskaisen tästä vielä leivän...

No en oo minäkään muuttanut mitään. Mulle vaan terkka sano, kun noita arvoja katteli mitä oon kotona mittaillut, että tosi hyvät ja onneks ei tarvi mistään diapeteksestä murehtia ja äitiyspolia ei oo asialla vaivattu vaan mittaustuloksia seurataan kotona.

Himputti mitä yleensä syöt illalla? Juotko maitoa? Hedelmiä? Ainakin toi maito monella voi nostaa verensokeria. Mä syön illalla aina kaksi palaa ruisleipää, jonka päällä juustoa ja kurkkua. Lisäksi lasi vettä tai maitoa. Ainakin tuolla on pysynyt aamupaastoarvot kurissa. :)

Jos paasto on liian pitkä, niin silloin alkaa sokerit helposti nousta. Mulle polilta sanottiin että paaston olisi hyvä olla alle 9h illan ja aamun välillä. Tosin nyt en tiiä päteekö toi sama ohje paastossa, kun on se tablettilääkitys. Maanantaina teen koko päivän seurannan, sittenhän sen näkee miten arvot käyttäytyvät.

Onks niil sit joku ero ku labran ohjeissa oli, että pitää olla syömättä ja juomatta 10-12h ennen koetta?

Yleensä syön maustamatonta joguttia tai sokeroimatonta kermarahkaa ja marjoja tai heldelmä. Saattoi mennä vähän överiksi se hiilaritankkais eilen kun ei saavutettu toivottua tulosta, mut täytyy koittaa jos vaihtais iltapalan hiilaripitoisempaan... Kiitos vinkeistä!

Mulla saattaa välillä olla 12h iltapalan ja aamupalan välillä, ei oo kuitenkaan paastosokerit nousseet. Varmaan se on niin yksilöllistä. :)

on eroa juu. Kun menee sokerirasitukseen, paaston on hyvä olla se n 12h. Mutta tuossa ohjeistuksessa minkä sain eka kerralla sokerirasituksen jälkeen, ennenks äippäpolilta otettiin yhteyttä luki että paasto illan ja aamun välillä 8-10h.

Joo, mäkin oon kuullut tuon ohjeen että kotimittauksessa olis hyvä tuollainen väli ilta- ja aamupalan kanssa. :) Mulla kyllä yleensä aina menee 11-12h. Aamuisin aina ensin puen ja syötän esikoiselle puuron ennen kuin itse syön aamupalaa.

Muokattu viimeksi:
Mä oon nyt koittanut syödä enemmän kasviksia. Oon tehny joka päivä ison kulhon salaattia, syönyt ruuan kanssa ja laittanut leivälle niin että kaikki on tullut syötyä. :)

Seuraako kukaan tarkkaan radi -ruokavaliota?
Itse olen menossa testiin maaliskuussa koska bmi 29. Kahdesta edellisestä raskaudesta selvinny puhtain paperein. Nyt arvelin että ryhtyisin seuraamaan tuota suositusruokavaliota ennalta ehkäisevästi.

msinari, hyvä idea tuo ennaltaehkäisy. :) Muutenkin tuo ruokavalio on todella hyvä ja terveellinen kaikille, vaikka ei olisikaan raskausdiabetesta. Mä en ole varsinaisesti muuttanut ruokavaliota, olen aikaisemminkin jo syönyt aika lailla noiden ohjeiden mukaisesti. Nyt olen koittanut lisätä kasvisten syömistä ja ruuan kanssa olen syönyt näkkileipää. Herkutellut olen myös, esim. viikonloppuna käytiin Hesellä ja ristiäisissä söin kakkua ja muita herkkuja. :)

Luin vain noita ohjeita ja päivittäinen kalorirajoitus tuntuu aika tiukalta (1600-1800kcal/pv). Normaalisti tuolla määrällä laihduttaisin!

Huomenna lääkäri, tarkistan siltä :)

Musta taas tuntuu, jos syön täysin noiden ohjeiden mukaan, että saa koko ajan olla syömässä ja kauhea ähky. :wacky:

Lääkärillä käyty. Ohje oli että voi seurata ohjelmaa. Painon ei tulisi laskea, jos laskee niin pitäisi syödä enemmän.

Tällä mennään, ainakin siihen asti että toisin ohjeistetaan. Seurantaa on tosin kohtuu harjoin neuvolan puolesta. Kolmosta kun odotan niin käyntejä on aika vähän, seuraavan kerran maaliskuussa.

Mun pitää mitata x2/viikko sokereita. Ressaa ihan mahoton kun ennen päivällistä arvon pitäs olla alle 5,5 eikä se millää laske niin alas päivällä... Kaikki muut arvot ollu ihan hyvät. Joka päivä välipalana kokeilen jotain erilaista ettei se nostais sokeria liikaa. Kertokaa jotai välipalavinkkejä, ei jaksa enää keksiä mitään..

Ootko Iltsu kokeillut maustamatonta, esim kreikkalaista jogurttia (tarkista ettei ole lisätty sokeria, rasvattomiin monasti on ) ja siihen kylkeen mustikoita, minkä,pitäs laskea sokeria.

Skyr rahkat on semmoisia, missä on vähän hiilihydraattia, ne vois toimia hyvin välipalana. Sit liputan myös valion mehukeittojen puolesta, niiden jotka on vähäsokerisia.

Mä oon tehny tänään pitkästä aikaa päiväkäyrää ja tälle näyttää tänään täällä: aamu 5.7/5.8, lounas 4.2/6.7, päivällinen 4.3/4.4 ja iltapala 4.4.
Aamun paasto on varmaankin koholla taas ollut liian pitkän yöpaaston takia, yöpaasto venähti yli 10h. Tossa sit näkyy kuin käy. Täytyy huomenna tehdä uus mittaussarja ja pitää nyt yöpaasto siinä 8-9h.

Tänään tehty toinen päiväkäyrä ja sormenpäissä kyllä tuntee sen. Aamu: 5.4/4.9, lounas 4.7/5.2, päivällinen 4.7/4.1, iltapala 4.4. Huomenna lähettelen arvoja äippäpolille ja saa uutta ohjeistusta.

Takaisin