Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Meitä oli sokerirasituksessa neljä samaan aikaan ja se hoitaja koko ajan sanoi että pitää olla tarkkana että nämä ei mene sekaisin. En mä nyt uskoisi, että ne tulokset on menneet väärin, mutta kai kaikki voi olla mahdollista? Ihmettelin tosiaan vaan sitä että miksi sitä tulosta on korjattu? Mun äidille ainakin on laitettu joskus toisten ihmisten koetuloksia hänen tietoihinsa.

No, pääasia että nyt itse tiedän mun verensokerin olevan normaali, eikä ole koko ajan jotain 6 verensokeri.

Ja nyt kun kotona olen mittaillut, en saa oikein millään nousemaan edes ruuan jälkeistä arvoa viiteen asti vaikka saisin mitä. Jos mun haima ei toimisi kunnolla, niin kai ne arvot nyt nousisi sitten sokeriset herkkujen jälkeen?

Mulla on kans paastoarvot pääasiassa 4 alkavia ja ruuan jälkeiset 5, tosi harvoin nousee ruuan jälkeen 6. Ja mulla pysyy alle 7 arvot vaikka oisin mässänny mitä. Mut on kyl neuvolassakin ollu tyytyväinen arvoihin. Onneks ei tartte ressata nyt mitään diabeteksestä ja toivottavasti pysyy jatkossakin arvot hyvinä.

Vielä en tiedä joudunko uuteen rasitukseen tämän raskauden aikana.

Mä en oo vielä käynyt äippäpolilla. Hoitaja sanoi, että ne sitten kutsuu sinne, jos kotona mitattu arvot on korkeita. Muuten sitten seurataan vaan neuvolassa raskautta. Jännityksellä odotan mitä ne nyt vastaavat kun lähetin arvot sinne. :)

Mikään en tiedä meenkö uudestaan rasitukseen myöhemmin. Alkuraskaudessa oli puhetta, että menisin kaksi kertaa. Mutta jos nyt joka tapauksessa seuraan kotona sokereita, niin onkohan se rasitus sitten tarpeellinen?

Mä lähettelen myös arvoja äippäpolille. Paasto oli rasituksessa yli 6, niin lähete äippäpolille tuli heti. Mut toisaalta ihan hyvä lähetellä sinne kun ne tietää mun historian. Jos paasto on yli 6, tai rasituksessa kaksi tai kaikki arvot koholla -> lähete äippäpolille. Muutoin riittänee seuranta neuvolassa, mutta kyllä ne herkästi sieltä laittaa lähetteen äippäpolille jos arvot ei pysy hyvinä.

Mun käsittääkseni uuteen rasitukseen ei joudu, jos on saanut radin diagnoosiksi.

No mä en oo saanu radia diagnoosiksi. Ajattelin vaan joudunko uudestaan jos nuo arvot pysyy yhtä hyvinä.

Mullakaan ei oo tietääkseni mitään diagnoosia vielä tehty.

Tänään tuli sähköpostia äippäpolilta, laittoi että on ihan tosi hyvät arvot. Antoi seuraavalle neljälle viikolle mittaussuunnitelman ja jos arvot pysyy yhtä hyvinä, voidaan taas lisää vähentää mittailuja. :)

Mullekin tuli kutsu sinne äippäpolille.Turhauttaa vaan, kun kaikki kotona mitatut arvot ollu ok ja muutenkaan ei olisi varaa olla töistä pois, niin nyt pitää sitten sielläkin mennä käymään.

Huomenna pitäisi ottaa päiväkäyrä, en tykkää yhtään. :/ Sit on onneksi loppuviikko vapaata mittailusta. :)

Kävin terkkarin luona. Katottiin mun ruokavaliojuttuja ja parin päivän sokruja. Muuten ihan hyvät arvot mutta ennen päivällistä olevat arvot vähä koholla. Ja hiilareita pitäs vähentää vaikka oon aatellu syöväni suht terveellisesti. Ei pahoja muutoksia ruokavalioon tullu mutta pieniä viilauksia sinne-tänne. Nyt tästä eteenpäin 2x viikko päiväkäyrät ja välillä miten ite haluun voi muuten mittailla. Toivottavasti pysyy ruokavaliolla kondiksessa eikä tartte alkaa piikittelee insuliinia. Terkka sano et 95% pystyy elämään ruokavaliohoidolla, et loppujen lopuksi harva joutuu alkaa pistelee itteä. Onneksi!

Insuliinin piikittäminen ei ole ainoa vaihtoehto. Jos lääkitystä joudutaan harkitsemaan raskausdiabeteksen hoitoon, kannattaa kysyä tablettimuotoista lääkitystä.

Tässä mun tämän päiväinen päiväkäyrä.

aamu: 4,0/4,8 lounas: 4,2/5,2 päivällinen: 4,4/4,8 iltapala 3,9/5,0

Ihan sika hyvinä teillä nuo arvot pysyneet, ootteko joutuneet tekemään ison ruokaremontin?
Käsittääkseni radi diagnoosi tulee heti jos rasituksessa yksikin arvo on koholla. Itellä se oli aamupaasto joka oli 5,5 eli rimaa hipoen mentiin mut ei puhtailla papereilla selvitty. Mulla on tuo aamu sokeri hiukan päälle viiden ollut nyt vallan ja haluisin kovin saada sen laskemaan. Muuten en joudukaan mittaamaan kuin ruokailujen jälkeen. Aika jännä miten kirjavia käytäntöjä mittailuissa on.
Oletteko huomanneet että yöunen laadulla olis merkitystä aamusokeriin? Muistelisin että ekassa raskaudessa sokeri oli aina korkeemmalla jos olin nukkunut huonosti mut nyt tuo levottomasti nukkuva esikoinen pitää huolen etten oo päässyt tätä teoriaa tässä raskaudessa kokeilemaan.

Mä en oo muuttanut ruokavaliota oikeastaan mitenkään. Ainut ohje minkä sain oli että pitäisi vähentää banaanin syöntiä. :D Mutta mulla ei kai olekaan raskausdiabetesta, rasituskoe vaan luultavasti meni pieleen. Kotona arvot olleet ihan normaalit, söin sitten mitä tahansa. Silti joudun loppuraskauden mittailemaan, toivottavasti pian saisi vähentää mittailuja.Tuntuu vähän turhalta koko ajan pistellä itseänsä, kun ihan hyvät arvot on koko ajan. Ja kävin uudestaan labrassakin tarkistuttamassa verensokerin ja hyvältä näytti. No, hyvähän se on että ovat tarkkoja. :)

Tuosta aamusokerista, mulla on aina aamulla 4,0-4,2 ennen aamupalaa. Vaikka söisin mitä herkkuja illalla tai nukkuisin vähemmän tms, ei vaikuta mitenkään. Kokeilin sitäkin että söin täytekakkua klo 22... :D (Hyvä tehdä tällaisia testejä. :D)

Jep, radi diagnoosin saa jos yksikin arvoista on sokerirasituksessa koholla. Himputti, kokeile syödä illalla jotain hiilihydraattipitoista ennenks käyt nukkuu. Illan ja aamun välinen paasto ois hyvä pitää korkeintaan 9 tunnissa.

Takaisin