Seksiä synnytyksen jälkeen

Mulla tulee nykyään vain sillon, jos lykitään pahaan paikkaan ja sillon sanon kyllä kesken touhunkin, että sattuu.. Muuten ei ole tullut mitään..
 
Meillä peittoa heiluteltiin ekan kerran tasan 3vkoa synnytyksen jälkeen, mutta eka kerta oli hieman kivulias liukkarista huolimatta. Nyt ollaan jo moneen kertaan ehditty puuhastelemaan, tosin miehen mielestä silti liian vähän :D Mutta edelleen hieman poltteleva tunne jos ei mukana ole tarpeeksi liukkaria tai jos ei ole tarpeeksi kostunut.. Hmm. Kai siihen sitten menee pitempään että limakalvot palautuu? Voisiko osasyy olla imetyshormonit, ihan kun oisin lukenut että ohentavat limakalvoja..
 
Mulla ei kirvele, mutta osuu tosi kipeästi välillä "liian syvälle" ja ennen sai lykkiä, vaikka kuinka. Siinä nyt sitten huomaa, että kyllä ainakin kolmannen raskauden jälkeen hiukan kestää palautuminen :gen026
 
Mulla oli kiva yövuorossa oleva kätilö..Sillä riitti huumoria vaikka ite tuskissaan supistuksista..Mulla siis käynnisteltiin synnytystä viikon verran kunnes rupes viimesenä päivänä vihdoinkin kunnolla supistelee..Synnytyssaliin päästyä kätilö tokaisi et eiköhän laiteta kuumaa vettä ammeeseen että saahaan liha murenemmaan...Onneks vaikka olin tuskissani riitti miullakin huumoria tuon ymmärtämiseen..ja sit kun en jaksanu enää kellua ammeessa ja raahauduin pois sieltä niin sit se tokaisi et tuntuuko että olet kun kala kuivalla maalla...Ja tosiaan olo oli sellanen kun lämmin vesi rentoutti huomattavasti :D...Mut sit harmiksein siltä loppu vuoro ja tuli sit aamu vuoroon sellanen nipo kätilö joka pyysi vaihtelee asentoa jatkuvasta (ainakin tuntui siltä). Ja tuntu et se ei tajunnu oikein sitä et en ite pysty vaihtaa asentoo kun epiduraali pisti sen verran puuduksiin paikat et en saanu siirrettyy oikeeta jalkaa kun se oli ihan pökkelö :D Että yritäppä siinä sit ite kääntyillä NIH
 
Olipas sulla Keijuli rempseä kätilö. Mulla ehti olla 2 eri kätilöä, molemmat aivan ihania. Yöllä 03 aikaan oltiin sairaalassa, jolloin meidät otti vastaan vanhempi kätilö ja aamulla seiskan aikaan oli vuoron vaihto ja tilalle tuli nuorempi kätilö, joka otti tytön vastaan. Tyttö syntyi 08.19 samana aamuna. Molemmat kätilöt vaikuttivat todella inhimillisiltä, myötäeläviltä ja täysiltä ammattilaisilta siinä mitä tekevät. Molemmat tulivat juttelemaan jälkeenpäin synnytyksestä ja sain aivan ihanaa palautetta erityisesti vanhemmalta kätilöltä, josta jäi todella hyvä mieli :) Jos joskus vielä synnytän niin olisi ihanaa saada heidät mukaan synnytykseen. Olin alunperin ajatellut, että haluaisin synnyttää veteen, mutta tuolla se ei ollut mahdollista, olen kuitenkin täysin tyytyväinen synnytykseen vaikka ei ollutkaan veteen. Onko teillä kenelläkään kokemuksia vesisynnytyksestä ?
 
Ei, mitta kokeilin kyllä Tays:in ammetta kivunlievityksenä. Ai sitä autuutta:).
 
Minä myös olin avautumisvaiheen aikana ammeessa, mutta tosiaan synnytystä varten se ei ollut. Koin myös, että se auttoi aika hyvin siinä vaiheessa ja olin jonkin aikaa en ehkä täysin kivuton, mutta lähes.
 
Olisin niin paljon halunnut myös ammeeseen, mutta koska synnytys käynnistyi vesien menolla, niin ei saanut mennä :sad001 no piti sitten tyytyä lämpöpussiin.
 
Mä niin oisin kanssa ammeeseen halunnut edes lilluttelemaan jos olisi supistuksiin auttanut, mutta en saanut mennä kun kalvot puhkaistiin :sad001
Neuvolan täti muistaakseni sanoi, että suomessa ei saisi synnyttää veteen että ainoastaan saa kivunlievitykseen käyttää sitä?
 
Saahan kotisynnytyksis käyttää ammetta synnytykseen eikä vaan lievitykseen.
 
Kyllä käsittääkseni Helsingissä voi synnyttää veteen ehkäpä muuallakin. Minulla alkoi synnytys vesien menolla eikä se ollut este. Tarkistin vielä, että voinko mennä vaikka vedet meni niin sain mennä. Olen kuullut, että monessa paikassa ei olisi saanut mennä. En tiedä sitten vaikuttaako aika kauanko vesien menosta on kulunut. Tietysti riskithän siinä kasvaa, jos on pitkä aika kulunut. Varmaan on myös kätilöstä kiinni.
 
Mulle sanottiin, ettei ensisynnyttäjä saa synnyttää veteen mut muuten kyl. Sitä mä olisin halunnut yrittää, mutta altaaseen ei päässyt. Oon muuten kirjoittanut synnytyksestäni pitkän kirjeen, jonka osoitan synnytystä hoitaneille henkilöille. Asioita pohdittuani ja mietittyäni olen tullut siihen tulokseen, että olisi siellä voinut toisinkin toimia.. myös eräs kätilötuttavani hieman kauhisteli eräitä piirteitä synnytyksessäni.. Noh, ans kattoo.. Mut joo, harvakseltaan seksi nyt tällä hetkellä kiinnostaa, sillä mulla ainakin aiheuttaa hieman kipua, vaikken alateitse synnyttänytkään.. ehkä syy kun imukuppi irtosi kaksi kertaa? Repikö paikkoja irrotessan...? Verta ainakin menetin jonkin verran. :/
 
Meille sanottiin synnäriin tutustumiskierroksella et ainakaan siellä (Mikkelissä) ei ole mahdollisuutta synnyttää veteen. Amme siellä kuitenkin oli, mut kuulema just vaan siihen kivunlievitykseen. Mut miekii oon käsittäny, et kyllä suomessakin vissiin on mahdollista jossain synnäreillä synnyttää veteen. Paikkakuntakohtaista varmaan?

Mä oon miettiny sitä kuparikierukkaa, mut mut..me on vähän puhuttu et yritettäis toista jossain vaiheessa tässä, sillai et tämä esikoinen olis jotai 2-3v kun uusi syntyisi (onpas laskelmoivaa :) ). Eli, aluille sen voisi laittaa sillon (jos mennään "suunnitellusti"..kirjotetaanks se ees noin?? ;D) joskus reilun vuoden päästä, ehkä joskus helmi-kesäkuussa. Onko kellä kokemusta tosta kierukasta? Kannattaakohan sitää laitattaa välttämättä, jos sen ottaa sit jo pois reilun vuoden tai puolentoista päästä? Myöskin kun ensimmäisen kierukan tms. ehkäisyn saa neuvolan puolesta, niin oon vähän miettiny, et kun se kuparikierukkakin maksaa sen jotai 80€ vissiin, et jos sen säästäis sit vasta toisen jälkeen laitettavaks..neuvolantätikin sitä sivus, et kannattaa miettiä, mihin väliin sen neuvolan tarjoaman ehkäisyn sit haluaa, jos meinaa toista lasta tehdä tässä lähivuosina kuitenkin..

Perhanan hormonaalinen ehkäisy kun ei sovi mulle..tai no sopii kait, mies vaan voi olla eri mieltä, kun oon ku persiiseen ammuttu karhu sit menkkojen aikaan. Pitäs ostaa varmaan muovinen astiasto jos siihen jostain syystä päädyttäis. :/
 
Mun veljen vaimo synnytti Vammalassa altaassa esikoisen ja oli kuulemma jännän näköistä (veljeni sanoin) kun vauva uiskenteli ulos :laughing002 Mutta nyt Vammalankin synnytyspuoli ollaan lopettamassa eli ei olekaan enää tietoa missä on lähin vesisynnytys mahdollisuus, kun Tayssiin tuskin koskaan tulee.. Mun veljen toinen lapsi syntykin sitten Taysissa ja synnytystuolin avulla.. Tykkäävät näemmä kokeilla kaikkea erilaista, kun ei kerta veteen päässeet..
Mulla oli aivan kaamea kätilö tässä synnytyksessä ja oli muuten ihan ensimmäinen kerta muulloin ovat olleet todella ihania :happy119, mutta mun tarvii oikein paneutua valittamaan siitä, kun löydän muistilappuni, johon olen kirjoittanut kaikki sen typerimmät letkautukset!! Suututtaa vieläkin :smiley-angry003
 
No niin löysin lapun.
Eli kävin tiistai aamupäivällä lääkärin vastaanotolla yliaikaisuuden takia, jossa se lääkäri kiepsautti ja sanoi, että varmaan tänä yönä synnytät, kun oli 3cm auki ja nyt ärsytettiin.
Koko päivän supisteli ja illalla tiheni ja nukkumaan ei sitten voinut mennäkään kipujen takia eli keskellä yötä soitin ja sanoin, että olisin tulossa.
Puhelimen päässä oli hoonosoomi-kätilö ja niin ankean kuulonen, ku olla ja voi. Hän rupesi selittelemään, että ei kannata tulla, kun on tullut niin vähän aikaa supistuksia. Sanoin, että komas lapsi on tulossa, pitkä matka ja selitin lääkärin sanat ym. ja lopulta päätimme lähteä eli annoin kätilön sanojen olla omassa arvossaan.
Sitten kun sairaalaan päästiin kamalien kipujen kanssa, niin toivoin ja toivoin, ettei se sama puhelin-kätilö ole siellä ja tottakai hän otti meidät vastaan ja oli ihan yhtä "väsynyt" ku puhelimessa.
Menin sitten käyrille, mutta ennen sitä kätilö aloitti samat sairaalabakteeri kyselyt, ku aiemmin aamulla ja sanoin, että multa kysyttiin noi jo aamulla ja täti vastas "ne kysytään aina" sitten ku näytettä piti ottaa sanoin, että ne otettiin aamulla, niin kätilö sanoi "No ei niitä sitten tarvitse.." Teki mieli sanoa, että eikö ne kysymykset, jotka aina esitetään päädy testiin..
No käyrillä oltiin ja kohdun tilanne olikin tämän tädin mielestä 2cm ja tiedon päälle hän sanoi "Toivo nyt kipua, jotta tapahtuisi jotain". Eipä minun tarvinnut toivoa, mutta menin kuitenkin suihkuun, jotta sain sairaalakaavun päälleni ja sielläkin meinasi oksennus tulla, kun en kestä kuumaa eli oli huono ajatus..
Myös odotustilassa jouduin jokaisen supistuksen kohdalla käymään oksentamassa ja se tuntui kamalalta, koska ei aiemmissa ikinä ole tullut oksenneltua myös aloin itkemään, kun en saanut lämpötyynyjä, kukaan ei kysellyt vointiani eli menin sitten etsimään kätilön ja hän tuli sanomaan: "No mikä nyt on?" Sanoin, että sattuu niin paljon, että oksennan mitä en yleensä tee.
"Eli siis voit pahoin?"
JOO
"Oksensit?"
JOO
"Minne? Pönttöön vai?"
JOO!
Sitten "Auttaisiko jos menet nukkumaan?". No ei auta, kun supistusten kohdalla sattuu niin järjettömästi, ettei voi nukkua. "Siinä on pimeä huone kokeile mennä maate". Voitte uskoa miten kamalaa on vastata kamalissa kivuissa noin typeriin kysymyksiin ja neuvoihin.
Sitten Kätilö kysyi "Oliko sinulle käynnistys aika nyt aamulle?" Sanoin Ei vaan torstaille. "No mitä sinä täällä teet?" Sain vastata "No kun lääkäri sanoi, että saa tulla jos synnytys lähtee yöllä käyntiin omia aikojaan"
Vastaukseksi sain "No niin tietenkin saa" :schocked028
Lopulta täti suostui katsomaan tilanteeni ja se oli 4cm eli sain mennä ilokaasulle.
Istuin odottamaan kätilöä ja samalla iski taas supistus eli nojasin pöydän reunaan. Samalla tättähäärä tulee pyörätuolin kanssa taakseni ja sanoo, että "Istu NYT tähän" sanoin, että odota kun on supistus ja pyysin, että saisin kävellä, kun supistusten välissä pystyin vaikka tanssimaan ja nauramaan eli en todellakaan terveenä ihmisenä olisi halunnut tuoliin, jota en ennenkään ole tarvinnut.
Supistus oli vielä meneillään ja jopa mies mainitsi, että kätilö oli aika tylyn kuuloinen sanoessaan "Nyt istut tähän tai synnytät siihen".
Supistus sitten loppui ja oli se niin hienoa istua pakolla tuolissa, jolla mut rullattiin yläkertaan. Siellä yläkerrassa sitten kätilö sanoi "odottakaa tässä" ja hävisi nurkan taaksa. Totesin masentuneena miehelleni "Katso nyt mihin se jätti mut.. Ihan varmaan tahallaan." Edessäni oli koko vartalopeili.. Kärsinyt ilme, sotkuiset hiukset, sairaala kaapu ja koko komeus pyörätuolissa.
Onneksi salissa mulla oli sitten ihan eri kätilö, jonka eka lause oli "Missä helevetissä kaikki tavarat ovat. Aina joutuu etsimään kaiken toisten jäljiltä." Eli kyllä oli mukava ja rempseä ja arvatkaa valitinko ilokaasuissa alakerran kätilöstä :smiley-angry016
Kamala tarina, mutta ei mulla oikeasti ole ollut tuollaista henkilöä vastassa, jonka kanssa kemiat ei ollenkaan kohtaa.
Ja sitten, kun minua synnyttäjää pidetään niin typeränä tai sellaisen olon sain, vaikka tiedossa on, että takana on yksi keskenmeno sairaalassa ja kaksi synnytystä. :violent001
 
Karseeta! Mulla oli myös synnytysvastaanotossa joku takakiree matriarkka. Teki mieli pamauttaa ne sen antamat palautelaput sen silmille ja sanoa, että tätä mieltä olin sun " palvelustasi".
 
Juu ja kun potilashotelliin pääsin, niin aamuyöllä joku tuli avaamaan oven ja ajattelin, että joku vuoro vaihtui ja voitte kuvitella miten pelästyin, kun se oli se sama hoono-soomi-kätilö!! Onneksi sen vuoro tai joku taisi loppua, koska aamulla apuna oli taas aivan mahtava kätilö ja siitä yöllisestä ei tietoakaan :)
Ja kyllä niin tunteella täytin ne palautelaput, jotka olivat pöydällä. Kirjoitin vielä loppuun, että jos ei hermo ja sosiaalinen kanssakäyminen riitä tähän ammattiin niin älä ala kätilöksi.
Kyllä minäkin järkevää puhetta kuuntelen ja haluankin, että kohdellaan, niinkuin aikuista ihmistä, mutta töykeys ja toisen alas tamppaus noin herkässä tilanteessa on väärin. :sad002
 
Takaisin
Top