Se on syyskuu!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hele81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
annemarille tsemppiä sektioon!!! Varmasti ihana kun kohta saat nyytin sykkyyn!!!!

voi että, aamusella tuli tuas vähäsen lapsivettä, mutta niin vähän et en kyl edes lähe käymään missään.... Jospa sitä jossain vaiheessa tulis jostain muualtakin kun tuolta ylhäältä!!!! Kovasti haluais jo pienen sykkyyn, mutta tässä ei poppakonstit auta!!! Viimekskin kaikkea kokeilleena.....

No tänään selkeästi pirteempi päivä kuin pitkään aikaan, joten!!!! Minäpä rupean raivaamaan ja ainakin imuroimaan, katotaan sit jaksaaks muutaki....

Iloista päivää mammat!

zibbh - imetyspaidoista, esikoista odottaessa ostin sellaisen napakan ja pitkän masutuubin ja synnytyksen jälkeen käytin sitä koko ajan jonkun tavallisen paidan alla. koska se ylettyi rintojen alle, oli helppo vain nostaa tavallinen paita ylös ja imettää, niin kuitenkaan ei ollut maha paljaana. ja se tuki mukavasti pullataikina mahaa. ilman masutuubia tuntui, että maha höllyi edestakaisin kun käveli...
tilasin myös silloin netistä pari imetyspaitaa. niissä oli niin pienet reijät rinnoille, että niistä oli tosi hankala saada tissiä esille, jos vauvaa piti sylissä ja vain toisella kädellä yritti availla reikää. nyt tilasin sellaisen paidan, mikä on poikki rintojen alta ja sieltä saa kaivaa rinnan esille. ainakin nyt näin vielä se paita näyttää paremmalta käyttää, mitä sellainen v-kauluksinen paita.
että kannattaa tarkistaa minkälainen/kokoinen reikä paidassa on rinnoille. varsinkin kun rinnat ovat kipeinä, niin ei tee paljoa mieli koittaa kaivella paidan pienistä reijistä rintaa esille...

tesu82 - juoksuhommasta. mulla oli röpsä ainakin välilihan leikkuun takia 1,5kk niin arka, ettei voinut edes kuvitella juoksemista... hyvä kun kävely onnistui sen ajan jälkeen... vasta kun vauva oli muutaman viikon ikäinen, niin uskaltauduin vauvan kanssa ensimmäistä kertaa puolen kilometrin päähän postilaatikolle ja aikaa edestakaisin meillä meni puoli tuntia... ja joskus 2kk synnytyksen jälkeen pystyin istumaan aikalailla normaalisti, vaikkakin varovainen piti olla...
sitten mulla oli varmaan kohdun laskeuma, tuntui että alapäästä valui jotain jos käveli tai seisoi pitemmän aikaa, mutta koskaan sieltä ei näkynyt mitään. asia korjautui  2kk synnytyksen jälkeen itsestään.
mutta muistaakseni 2-3kk synnytyksestä kysyin neuvolasta, kun römpsä oli parantunut aika hyvin, että kun olin harrastanut juoksemista/hölkkäämistä ennen raskautta, että milloinhan sen voi aloittaa uudestaan. ja ainakin silloin neuvolan täti antoi siunauksen juoksemiselle, sanoi sen olevan hyvää liikuntaa palautumaan synnytyksestä. en sitten tiedä olisiko sen voinut aloittaa aikaisemminkin, jos vain alapää olisi ollut kunnossa... en vain koskaan päässyt yksin juoksemaan, joten sitä piti varovasti koittaa vaunujen kanssa. mikä olikin tavallisten vaunujen kanssa yllättävän raskasta...

täällä ei ole vielä mitään merkkejä synnytyksestä. kivuttomia supisteluja ehkä on ollut nyt pari päivää enempi. mutta tosiaan ihan normi supistuksia.
pitäisi vielä pestä ikkunat ennen kuin nyytti syntyy, ne on nii paskaset kun esikoinen on katsonut vähän puimureita ja traktoreita... voi olla että pesu on ihan turhaa, mutta jos niistä hetken näkisi läpi... ja kuistin ajattelin siivota, nyt kun esikoinen menee päikkäreille. pitäisi tehdä vielä vaikka minkä näköistä hommaa, jos vain viitsisi...

Jenn_u: joo, me ei selvitetty sukupuolta. Ajattelin, että ehkä pystyn elämään jännityksessä koko raskausajan, tiukkaa on kyllä tehnyt. Välillä kyllä ois niin kiva tietää, mutta nyt ei oo enää pitkälti odottamista, kaipa se nyytti sieltä oikeesti tulee neljän viikon sisällä ulos ja sitten tietää mikä oli lopputulos =)

ja joudun aivan varmasti vielä oottamaan sen lähemmäs neljä viikkoa, ei tää esittele mitään merkkejä ulostulosta.

Mukavaa sunnuntaita kaikille mammoille =) toivon pikaista jakautumista itsekullekin :D

hei arvon naiset :) Terveiset sairaalasta. Eilen nousi paineet taas ja alapaine oli parhimmillaan 105. Ottivat mut sit sisään lepoon, ku oli ne proteiinitkin noussu. Nyt menossa käynnistys! Ajattelin vielä kirjottaa, ku pystyy :D lääkäri tuli just laittamaan ton toisen käynnistystabletin ja taas odotellaan... Kuulemma synnytyksen pitäis olla käynnissä yöllä, viimeistään. Jännä nähdä... toivotaan että kaikki menis hyvin :) Ilmottelen sit että miten meni :D Onnea kaikille jo synnyttäneille ja tsempit niille joiden aika ei ole vielä koittanut <3>

mimdelle mielettömästi tsemppiä käynnistykseen! siellä on jännät ajat nyt :p mutta pian sulla on paras palkinto sylkyssä ! <3

Mimde, tosi paljon tsemppiä ja onnea!!! Voi, kohta sulla on pikkunen sylissä

Näin me aletaan jakautua pikkuhiljaa jokainen :)

kiitoksia imetyspaita vinkeistä! Oisko vielkä vinkata jotain kauppoja missä niitä voisi käydä ihmettelemässä ja kokeilemassa? Samoin sen masutuubin kanssa, onko niitä missään kaupoissa? netissä olen toki nähnyt, mutta ois kiva päästä hypistelemään ja kokeilemaan ennen päätöstä.

katselin tänään pikkuiselle taas kaupasta kotiintulo vaatteita <3
vielä pitäisi vähintään saada joku body..löysin tutalta ihanan missä saa myös käsien aukot kiinni, pysyy pikkanen lämpimänä. mutta mitäs sitten jos se ei mahdu mihinkään 50cm vaatteisiin!!!? suuret on huolet taas :)

neuvolana tätikin sanoi että lähemmäs 4kg kuin 3kg on tämä meidän vauva

Xiina85: Onnea vielä tuhannesti tytöstä <3

AnneMarille: Tsemppejä sinne! Pian sielläkin jo vauva sylissä <3

Mimde: Tsemppejä sinnekin! <3

Tsemppiä Mimdelle!

Zibbih: Mun mielestä sun huolesi ei ole turha. Joskus 50 cm vaatteet on pieniä tai "kittanoita" vastasyntyneelle. Vaatteiden kokomerkintöjä kannattaa kuitenkin katsoa lähinnä suuntaa antavina. Puuvillavaatteet (esim bodyt) kutistuvat kun niitä pestään ja käytetään. Ja vielä jos niitä kuivataan rummussa niin ne kuivuvat enemmän. Pari-kolme pesua uusi vaate kutistuu, ja sitten tosiaan jos saat kierrätettyjä vaatteita ja laitat ne rumpuun ne jatkavat kutistumista taas. Kun ostat vaatteita vaaville ja myöhemmin lapselle, kannattaa katsoa itse vaatetta, ja verrata vaikka toisen tehtaan samalla kokonumerolla olevaan vaatteeseen. Ja joskus bodyssa on esim vain hiat pidemmät seuraavassa koossa. Joskus ero itse vaatteessa voi olla kokoa isompi toisessa vaikka numerot olisi samat. Tuttaa olen pitänyt aina isona vaatteena, ainakin uutena. Seppälän vaatteet ovat yleensä puolestaan kapeita. Ja jos ero on pari senttiä niin olen ottanut melko usein sen isomman, ihan sen kutistumisvaran vuoksi. Minä otan laitokselle mukaan äippäpakkauksen bodyn ja tumput. Tumppuja ei välttämättä tarvita niin kauhean monia yleensäkään. Usein vaaville voi vetää puhtaat sukat käsiin.

Rominna ja muut, osaatteko antaa vinkkejä eri merkkien vauvan / lastenvaatteista esim.
-missä merkeissä koko on "pieni" / "iso"
-kestää hyvin / huonosti pesua ja kulutusta yleenä

toi olikin hyvä neuvo että vertaa saman vaatteen eri kokoja..eipä ole tuotakaan tullut mieleen :D

äsken löysin huuto.netistä aivan ihanan vauvanvaatepaketin..varmaan täytyy yrittää huutaa se itselleni :)
koon puolesta paketin vaatteet ainakin käyvät jossain vaiheessa, olivat vasta 60-> kokoisia

ja olivat niin hyväkuntoisiakin vielä..ja tietenkin NIIN söpöjä!

Mä olen ajatellut vaatteista näin. Ja toivon että erimieltä olevat korjaa! Tutta on suomalainen hyvä kallis ja vaatteet on isoja. Yleensä ne on kestäneet tosi hyvin. Ne on tehty laadukkaista kankaista. Joka kaupalla on oma merkkinsä. Oliko Lotta&Lassi joka on Citymarketin oma. Nykyään on myös muita kuin Tutta Suomalaisia merkkejä ja ne on olleet ainakin mun mielestä ihan ok. Niiden nimi on suomalainen ihan reilusti. Äitiyspakkauksessa oli muutamaa suomalaista merkkiä. . Vaikka siellä oli kyllä muunkin maalaisia. Esim tämä Cittarin oma merkki näyttää hyviltä, kutistuu vähäsen (käyttöhousut ostan yleensä 3-4 cm liian pitkät jos ne tulee heti käyttöön) Ne päästää väriä, mutta on edullisia, jos ostat vaaleita, tai tyyliin ei minkään värisiä, niin kulahtaminen ei näy niin selkeästi. Materiaalit on muuten hyviä. KappAhlin vaatteista olen pitänyt, enkä muista että ne kutistuisi kovinkaan paljoa. Jos vaate on sekoitetta niin kutistuminen on pienempää mutta ne nyppyyntyy, ja sen vuoksi saattaa olla muutaman pesun jälkeen ikävän näköisiä. Mulla on mm. muutamat ihanan pehmeät housut, jotka ei ole enää ihan niin ihanat. Ihan sileät ja selkeät vaatteet kestää parhaiten. Ommeltujen kuvien kanssa joutuu käyttämään aina silitysrautaa jos haluaa että ne on sileitä. Muuten ne vetää itsensä kurttuun. Yleensä ulkolaiset ovat pienempiä kooltaan kuin suomalaiset, mutta nämä kuukausikoot ovat aivan hassuja, mä vertaan niitä aina johonkin senttikokoon. Niin puuvillaiset pysyy mukavimpana mutta kutistuu eniten. Näin alkuun. Tämä on yksi mun lempiaiheistani, kerron niin paljon kun vaan joku haluaa tietää. Tai jaksaa lukea.

Sen verran vielä että en ole kovin merkkiuskollinen. Mutta kauppojen omat merkit ovat yllättävän hyviä. Esim Prismassa on Ciraf. Maasta en tiedä mutta jos alekoppaan on eksynyt sopiva, niin lähtee helposti mukaan. Toinen juttu jossa kantsii pitää silmät auki on että onko vaate tyttöjen vai poikien. Mulle on tullut kotona ikäviä ylläreitä kun olen ostanut pojalle takin, ja vars Prismassa siellä onkin neonpunainen hanki. Sehän on tyttöjen, mutta ei palautusoikeutta.

kauheesti tekstiä tullut. Onnea kaikille vauvan saaneille! Mulla ei edelleen toimi vielä netti uudessa asunnossa, joten nihkeesti pääsen lueskelee tekstejä ja kirjottelemaan :/ 

huh. nyt oon onneks saanut makkarin ja olohuoneen kuntoon, vauvan omahuone laittamat vielä, mutta sillä ei oo nini kiire ku nukkuu alkuun meidän huoneessa, ei sekään onneks pahasti oo kesken. Mulla on kauhee muuttoväsymys, ihan ku darra olis :/ En edelleen tiedä miltä supistukset tuntuu, mutta kiristelee välillä kovasti alavatsaa ja nyt muutaman päivän ollut kauheeta kipua ku tuntuu et vauva pyrkis ulos :D Eilen taas tuntu että kohta puhkee kohta jotku kalvot ja lapsivedet tulee ja vauva syöksyy ulos, oli hirveetä menoa vatsas ja kipua ja tuntu tosiaan että se painais itteensä ulos :D Eilen iski sellanen fiilis että ei vittu tää ei voi mennä oikeesti yli ku tuntuu jo et tulis nyt ulos, mutta hyvin mahdollista et menee kuiteski yli. Mun sormet on ihan puutunu, nehän on ollut jo jostai viikosta 15 saakka, mut nyt todella puutuneet ja ei meinaa pystyy tekee enää mitään. Tänään muuten sain valittua toisen kummin, enään yksi valitsematta, katotaa nyt mihin yhdessä päädytään :) 

Toivottavasti edes joku jaksoi lukea :D tulee nii pirusti kaikilta tekstiä ja tää mun teksti vähä pitkähköä taas, huomenna neukku wuhuu! eka kerta uudessa neuvolasa, mutta mulla no joku sijainen heti :/

Stemppiä mindelle !

Mulla on myös jäänyt ajatus kummittelemaan että tutalla on iso koko. Yksi hyvä vinkki mun mielestä on että sellaiset housut mis on taitettava vyötärö ja/tai lahkeet, jatkaa vaatteen käyttöikää huomattavasti. Ja tosiaan jos olen ostanut käytettyjä sisävaatteita, olen suosiolla "ostanut" kokoa isompia, koska vaatteet menee mun mielestä niin paljon itteensä.

Kävin sit ottaan nyt sitä vyöhyketerapiaa, aika makeita suppareita ainakin se sai aikaiseksi, vaikutus aika kuulemma 4 vuorokautta, jonka jälkeen käsittely voidaan uusia. Katsotaan ja kuulostellaan.

Niin, joku sanoi siitä masutuubista ! Kiitos vinkistä, en ollut ajatellut asiaa et voi käyttää imettäessä paidan alla !! Loistava idea. Mulla on hattentatista tilattu masutuubi, ja en voi muuta kun suositella sitä, on meinaan niin napakkaa kangasta ! H&M:llä on mun mielestä myös masutuubeja, jos haluaa käydä hypistelemässä .

On ruvennut kunnolla mietityttämään että pitääköhän mun ostaa varmuuden vuoksi isompi syyshaalari pojalle, vielä kun se on tuolla masussa-ennen kuin on liian myöhäistä!

Kun tää h&m:n haalari on kokoa 50cm, näyttää isolta mutta olen ruvennut epäröimään jos se ei mahdu niin ei kovin kiva juttu siellä sairaalassa huomata sitä. Vai onko tää tätä "viime hetken" panikointia? Kertokaa te että mitä teen? :) Yksi olisi lindexiltä katsottuna valmiina, että ei muuta kuin hakemaan vaan..turhaan ei kuitenkaan viitsisi ostaa uutta kun tuo haalari mikä nyt on niin uusi, sain sen lahjaksi ystävältä ihan raskauden alussa! Että sillain tunnearvoa sillä :)

Viikot poksui eilen, 38+1 tänään <3 Uskomatonta on edelleen että siellä masussa on oikeesti joku! :)

Tsemppiä täältä kans kaikille vauvanhakuun lähteneille!! <3

Ajatus ei nyt taas kulje ei niin ollenkaan! Toista vuorokautta nyt putkeen jo särkeny alaselkää ja nyt illalla alko aaltomaiset mahakivut. Mä en kohta jaksa enää tätä jatkuvaa kipua :( ja nyt jotenkin tullu sellanen todella turhautunut olo ettei tää täältä kuitenkaan mihinkään oo tulossa vaan jään ikuisesti tälläseks jättimäiseksi plussapalloksi ja mitään vauvaa ei oikeesti ookkaan ja koko raskaus on ollu yks iso huijaus! Sori tämä valitus.. Nää kivut vaan saa aikaan todella pahaa turhautumista!

zibbh Mulla se vauvan väärä tarjonta huomattiin kun kävin synnärillä sillon kun sitä lapsivettä lorahti. Kätilö teki sisätutkimuksen ja kun normaalisti sieltä pitäis tuntua vauvan takaraivo niin mulla tuntu "jotain ylimäärästä", joka oli vauvan kasvot. Lääkäri sitten vielä ultralla varmisti sen virhetarjonnan. Ei siitä kannata ottaa ylimäärästä stressiä! Mäkin oon nyt päättäny olla stressaamatta ja kätilökin sanoi, että yleensä viimeistään synnytyssupistukset ajaa vauvan oikeaan asentoon synnytyksen kannalta.

Masutuubi on täällä kans todettu todella hyväksi myös imettäessä. Mulla on h&m:n parit tuubit. Ne on halpoja ja ajaa asiansa!

masu87 Mä suosittelisin tekemään niin, että jätät nyt sen toisen haalarin ostamatta ja sitten kun vauva syntyy niin näkee että tarviiko sitä toista oikeasti vai ei! Mulla oli esikoista odottaessa pakonomainen tarve ostaa kaikki mahdollinen ja mahdotonkin valmiiksi kun sitten kun vauva syntyy niin eihän sitä ehdi enää mitään ostelemaan, mut tosiasia on että kyllä se elämä jatkuu vielä sen vauvan syntymänkin jälkeen :)

No niin! Nyt ilmeisesti odotusta aletaan palkita tällä suunnalla, nimittäin pari tuntia sitten lorahti reilummalti lapsivettä ja sen jälkeen sitä on tullut kaiken kaikkiaan jo ainakin puoli litraa <3 Lähtö siis edessä tänään! HUIHUIHUI, jännittää! Mies meni vielä yrittämään nukkumista että jaksaa omien sanojensa mukaan olla skarppina :) Itse mamma tässä koittaa keksiä epätoivoisesti vielä viime hetken tekemisiä kun ei vaan voi olla paikallaan... Supistukset vielä laimeita eikä ollenkaan säännöllisiä, toivottavasti lähtee itsestään kovenemaan.

Pitäkee peukkua meille <3

noniin :) tänään klo 02.52 se tapahtui! Minusta tuli pienen pojan 3580g 50cm äiti!!!! Olipas kokemus!!!! Vaavi jäi jumiin synnytyskanavaan ja syke laski aina ku supisti. Oltiin jo leikkaukseen menossa, mut onneks sit lopulta "suostui" syntymään alateitse :) Mä asettaudun nyt sitten ilolla tänne kastiin, jotka vaan odottaa että millon kukin saa oman käärönsä :) onnea teille! T. Väsynyt mutta onnellinen äiti <3>

Takaisin