Satakunnan odottajat

onko kellään neuvola kuulumisia? :) 

Löysin muute netistä ihanat vaunut: emmaljunga mondial duo combit <3 Onko kellään tietoa pysyykö noi hyvänä kun on kuitenki valkoset? :/ Emaljungaa ei taida porissa olla kuin muksumassissa? Vai oonko ymmärtänyt ihan väärin? :o 
 
Ihanaa että on kaikki hyvin <3 

Mulla on jotenkin semmonen tunne, että joulutontun sijaan meille tulee uudenvuoden raketti. LA on 27.12, mutta veikkaan ettei tuu maailmaan tämän vuoden puolella, vaikka ite oonkin ollut niin täsmällinen että oon syntynyt juuri laskettuna päivänä ;-)

Hmm, jos en ihan väärin muista niin ettei Emmaljungaa vaan ois Muksumassissa ollut.... En oo kyllä varma yhtään.

Mites, jumppaako teitin vauvelit öisin? Mies vaihtoi työpaikkaa eilen ja neiti tais olla huolissaan, että isi myöhästyy töistä ekana päivänä niin sitten jynttäs puolen yötä. Mutta heti kun isi lähti töihin, maahan palasi rauha ;-)
 
Ei osaa kyllä sanoa noista vaunuista yhtään mitään... :/

Joulutonttu... Uudenvuoden raketti... :D

Juu, vaavi on lakanu selkeästi zumbaamaan enemmän yömyöhään ja yöaikaan. Ei onnkesi vielä unta häiritse. Olen vaan kiinnittänyt huomiota asiaan, kun itse nukun aika katkonaisesti välillä. :)

Tänään oli neuvola ja kaikki edelleen hyvin. Verenpaine ehkä ihan aavistuksen verran kohollaan, muttei sitä tarvitse yhtään murehtia. on vielä niin olematonta. Sf-mittaa ottaessaan terkkari ei meinannut löytää kohdunpohjaa, kun mulla on kuulemma "niin tiukat vatsalihakset". Ensiksi loksahti leuka ja sen jälkeen meinasi päästä räkäinen nauru. Mulla...vatsalihaksia? Ja vielä tiukat?? :D Noh, ilmeisesti tuon rasvakerroksen alla sitten odottaa se timmi ja hyvänkuntoinen minä. Kyllä oli siipallakin meinaan naurussa pitelemistä, kun asiasta kerroin. Keksiikö joku noille "tiukoille vatsalihaksille" jonkin hyvän selityksen? :D

Painoa ei sitten olekaan tullut alkuraskauteen nähden kuin vajaa kilo. :O Ilmeisesti on hyvä juttu, etteivät herkut maistu; vauva kasvaa mukavasti ja itsellä paino nousee hillitysti tai ei lainkaan.

Vauvan syke huiteli 150:n molemmin puolin. Mitäs se vanha kansa tiesikään; nopea syke=tyttö? :)

Vaan on tuolla ulkona ihana alkusyksyinen päivä... Tulee itsellekin oikein hyvä mieli... :)
 
Kyllä kyllä, rakkaalla lapsella on monta nimeä :D

Mulla on nyt vasta paino alkanu hiukan nousta. Alkuraskaudesta paino putosi varmaan viitisen kiloa, kun ei mikään mennyt alas ja sekin vähän mikä meni, tuli ylös. Pitkään pysyi paino samana, nyt oli neuvolassa käydessä tullut kolme kiloa lisää. Tuommonen maltillinen painonnousu ois ihan mukavaa, 20 xtrakiloa ei houkuttele kovastikaan :D

Timmit vatsalihakset, hmm, enpä osaa sanoa, mielenkiintonen kysymys. ;-)

No, jos nopea syke = tyttö, pitää meillä paikkansa, viimeks 140 ja edellisellä kerralla 160 ;-)
 
Joo siis muksumassissa on emaljungaa, tilattuu varmaa sais ne rattaat jos vaa kokeilemati uskaltaa tilat. 

Meillä on öisin aika hiljaista. Jos satun hetken olemaan hereillä yöllä ni sit voi potkii muutamia kertoja. Mutta koskaan en oo herännyt niihin potkuihin. Vilkkainta meillä on aina iltaisin :) 

Nannukka hyvä, että kaikki neuvolassa kunnossa :) mitä sulla oli sf-mitta? 

Oon varmaa sit teidänkin edestä nostanut painoa :D Mulla on tullut 8kg raskauden aikana, onneksi on ollut kuitenkin lähtöpaino sen verran pieni. Mutta pelottaa kyllä nousta ens viikolla neuvolassa taas vaa'alle :D 

Meillä kans nopeat sykkeet ja tyttöä lupailtii ultrassa :) 
 
Nen89; mulla oli sf-mitta n. 24cm. Joutui pikkasen arvioimaan noitten "tiukkojen vatsalihasten" takia. :D Entä sulla? Muilla?

Nyt on sitten käytännössä kaikki tarvikkeet vaaville ostettu; enää puuttuu vain parit tuttipullot, vaipat, puklurätit ja ihan varmuuden varoiks (ei saa kertoa terkkarille!) äidinmaidonkorviketta. Tuli tehtyä oikein kiva löytö kirpparilta; olin suunnitellut autoilua varten kaukalon lämpöpussia, mutta löysin kympillä tosi hyväkuntoisen ja lämpöisen tuntuisen kaukalopussin. Tuli taas säästöä. :) 

oletteko muuten ajatelleet noita vaippa-asioita? Terkkari asiasta kysyi viime käynnillä. Onko jollakin kokemusta (omakohtaista tai kylillä kuultua) kestovaippailusta?


 
Mulla mitattiin viimeks rv 20+4 jolloin sf-mitta oli 19cm, ens viikolla seuraava neuvola. 

Oot kyllä nannukka ollu ahkera jos nyt jo kaikki valmiina, kateeks käy :) Vauva tarvikkeita on silti kiva ostaa, mutta kun ei oikein tunnu olevan aikaa koskaan :/ 

Itse tuskin aion käyttää noita kestovaippoja, en oikee koe sitä omaksi jutukseni :) En osaa kyllä yhtään mitään kokemuksia niistä kertoa, kun ei lähipiirissä kukaan ole niitä käyttänyt. 
 
Mulla on ollut kolme viikkoa sitten sf-mitta n.20cm. Ihan täysin käyrällä mennään ;-)

Mä sain eilen rintarepun, ne on täällä Ranskassa lähes puolet helvempia kun Suomessa ja silti hyvälaatuisia. Jotain vaatehankintoja on tullu kans tehtyä, vaunut on ja turvakaukalo tulossa....

Musta ois kyllä hirveän kiva käyttää kestovaippoja, mutta katellaan nyt... Mulla terkkari kyselee joka kerta mitä mieltä oon imettämisestä... ;-)
 
Siskot ja tuttavat ovat olleet aika laiskoja kestovaippailijoita . Itse ajattelin kokeilla, koska vuodessa niihin vaippoihin kuluu sievoinen summa ja ne kerttikset o aikas, miten sen nyt sanoisi... huonosti maatuvaa sorttia. :) Ajateltiin ukon kanssa, että käytetään molempia.

Mä mitään ahkera noitten vauvantarvikkeiden kanssa oo ollu.. :D Sisko vaan rysäytti kolmeen otteeseen julmetun kasan vauvantarvikkeita, että saa omista nurkista pois. Mulla olisi muuten varmaan valmiina vain muutamia vaatteita. Oon ostanut kirppikseltä jokuset 56cm vaatteet nyytille. Olisin ostanut enemmänkin, mut tosta isommat koot tuppaavat olemaan aika sukupuolirajoitteisia enkä halua vain pelkkiä valkoisia. Ja vaikka poikaa lupailtiin, niin ehkä kuitenkin pelaan varman päälle siinä asiassa... ;)

Ootteko muuten törmännyt näihin Wanhan Kansan uskomuksiin? Ultraava kätilö siis lupaili poikaa, mut vanha kansa povaisi tyttöä. :D Itsellä oli eka tunne, että poika tulee ja nyt ihan tyttöolo....

Joulukuuta innoissaan (ja kiitos terkkarin myös pikkasen kauhuissaan) odottaen. Pirteää mieltä ja jaksamista tytöille! :)
 
Flunssassa ja kuumeessa täällä nyt sit ollaan :/ Kurjaa kun ei oikein mitään muuta kuin panadolia uskalla ottaa. Enkä tota särkylääkettäkään ota kun vasta sitten kun olo käy iha kamalaksi. 

Totta tuokin että vaippoihin menee kyllä aika laillakin rahaa, että siinä mielessä kestovaipat on kannattavii. Ja kun ei voi oikee noita vaippoja varastoonkaa ostaa kun ei tiedä mitä vauhtii vauva kasvaa. Ja mulla kun ei oo oikee kokemusta noista vaipoista, että kuinka paljon niissä on eroja. Kokeilemalla vaan löytää sen parhaimman. 

Mä oon jonkin verran uskaltanut tota vaaleanpunaista ostaa kun tyttöä luvattiin ultrassa. Oon kyllä varautunut siihen, että jos poika tulee ni on myös sille sopivan värisiä vaatteita. 

Pitäis palauttaa neuvolaan toi synnyttäjän esitietolomake, mitä te muut ootte pistänyt siihen "toivomukset synnytyksen suhteen"? Itsellä ei oikeen tuu mieleen mitä siihen oikee kannattais laittaa. Kivunlievityksen ja perhehuoneen toivoin. 
 
Voi rähmä, Nen89... :/ Se on sit vissiinkit tämä vuodenaika. Toivottavasti paranet pian. Flunssassa on inhottavaa olla, kun tuntuu, että voimat hupenee vaan jonnekin. Onneks tosiaan on sentään panadol, jota voi ottaa jos olo äityy kestämättömäks. Lämpöä, lepoa ja kuumaa juotavaa. Ja siippa kotiorjaksi. ;)

Ajatuksena noitten vaippojen suhteen oli sellainen, että kun on saatu se vauva-arki pyörimään jossakin välissä, niin kokeilee sitten niitä kestovaippojen toimivuutta meidän taloudessa. Onneksi mm. kirppiksiltä löytyy suht edullisesti, et voi kokeilla. Ja oot ihan oikeassa; näin esikoisen kohdalla on kyllä tosi paha sanoa, mikä toimii ja mikä ei. :)

Mä en laittanut siihen erityistoivomuksiin muuta kuin synnytysjakkaran. En keksinyt mitään erityistä. :/ Ja sen jakkarankin laitoin vain siksi, että kun sisko oli tyttöään päkertämässä, niin olikin yhtäkkiä kaikki jakkarat varattuja. Ehkä näin saan itselleni yhden, vaikka sattuisikin olemaan hieman "ruuhkaa". Kaipa sitten siellä synnärillä h-hetken lähestyessä tulee kaikennäköistä mieleen. :D
 
En tiä mahtaako tää raskaus vaikuttaa jotenki tohon vastustuskykyyn. En oo ollu kipeä yli 5 vuoteen ja nyt tän raskauden aikana tää on jo toinen flunssa. hmmm, toi kotiorja kuulosti kyllä hyvältä idealta ;) 

Niin ja tänään tuli vihdoinkin se äitiyspakkaus, oon jo niin odottanut pääseväni sitä pönkimään :D Ja pakko oli käydä hakemassa se postista vaikka kipeä olenkin :D  Oli ihan kiva, mutta aika paljon mielestäni poika värejä. Jää ne nyt sit säästöön jos seuraava on poika, ko en sit ens kerralla enään äitiyspakkausta ota :) 
 
Saitko sen uuden pakkauksen? Siinä oli kyllä kieltämättä aika poikavoittoinen värimaailma, niin kuin muistaakseni aikaisempina vuosinakin. Mut on se edelleen kivaa, et Suomessa saa tuollaisen avustuksen. :)
 
En saanut, katoin netistä sitä uutta pakkausta ja siinä oli kyllä vielä enemmän pojille suunnattuja värejä. Mutta olin silti noista väreistä huolimatta tyytyväinen tohon äitiyspakkaukseen :) 
 
Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin, Sf-mitta 22cm. Flunssa ja kuume parantuneet ja ehkä sitten ens viikolla jo pääsisin käymään vauvan tarvike ostoksilla :)

Ostin muute tänään apteekista jotain Bio-Oil öljyä, pitäis vissiin ehkäistä arpien muodostumista. Netissä sitä ainakin muutamat ovat kehuneet, että hyvää ollut. En sitten tiedä onko oikeesti mitään apua, mutta pakko kaikkia keinoja koittaa :D 

Hyvää syksyä kaikille! :) 
 
Hieno juttu, että on kaikki hyvin. :) Flunssa on ikävä tauti, kuten aiemmin totesinkin. Saa testä keskiraskaudestakin enemmän irti, kun ei oo koko ajan voipunut olo.

Varo vaan, ettet aivan villiinny siellä vauvantarvikkeiden luona. :D Ne on niiiiin ihania ne kaikki härpäkkeet. Jotkut vauvan sukatkin.... <3

Oon kanssa kuullut siitä Bio-Oilista. Pitäisi olla tehokasta tavaraa. Täytyy tunnustaa, etten kyllä oo itte rasvaillut sitten yhtään.... Täytyisi vissiinkit aloittaa pikkuhiljaa, jos haluaa edes yrittää estää raskausarpia. :)

Onko kellään mitään hyvää vinkkiä närästyksen hoitoon, ettei tarvitsisi mitään apteekkitavaraa hakea? Maito ei oikein auta enää. :/
 
Mulle on kans toi närästys tullut, on todella inhottavaa :/ Puhuin siitä neuvolassakin, mutta neuvottiin vain hakemaan rennietä apteekista. En oo vaa kovin innokas käyttämään mitään lääkkeitä nyt raskauden aikana, mielummin koitan ensin "kärsiä" :D Netissä luki että 2-3 tuntia ennen nukkumaan menoa ei saisi syödä isoja ruoka-annoksia ja vissiin muutenkin suositellaan pieni annoksia usein päivässä. Oon koittanut nyt seurailla, että aiheuttaako joku tietty ruoka tota närästystä, mutta en oo huomannut :/ Kannattaa koittaa lisätä veden juontia päivän aikana, must tuntuu että silloin itsellä on vähemmän närästystä kun on juonut enemmän.

Noita vaavin vaatteita oonki jo jonkin verran ostanut, niin ihania <3 Mies ei vaan aina tunnu ihan ymmärtävän mun ostos vimmoja :D 

Mä oon jo muutaman kuukauden rasvaillu monta kertaa päivässä, ettei sitten myöhemmin jää harmittamaan jos tuleekin arpia. Toi Bio-Oil vaikutti iha hyvältä, ainut että on aika pieni purkki ja makso 12 euroo. 

Tuli tässä muuten mieleen, että kuinka tarkkoja te ootte noiden ruoka-aineiden kanssa? Tuntuu että oon vähän liiankin tarkka ja eilen ruokaa tehdessä pähkäilin että saako esimerkiksi ihan tavallista koskenlaskijaa syödä? Ko eiks periaatteessa kaikki suomessa valmistettu pitäis olla pastöroitua? Ruoka kermoissakaan ei lue mitään onko pastöroitu.  
 
Itse en oo kovin turhantarkka noitten määräysten kanssa. Mut pidän itseni visusti erossa vakuumipakatuista kaloista, mädeistä ja graavatuista kaloista myös. Ja varsinkin ulkolaisista tuore- ja homejuustoista. Suomen lainsäädäntö vaati maidon pästöroinnin, mutta ymmärtääkseni Suomessa saa kyllä myydä pästöroimattomasta maitotuotteista tehtyjä tuotteita. En henkilökohtaisesti suosittele näitä pieniä, kaupan pakkaamia ja punnitsemia ulkolaisia "erikoisjuustoja", ellei kukaan osaa tasantarkkaa kertoa, että ne on pästöroitu. Niissä kun ei aina välttämättä sitä lue. Pästöroidusta maitotuotteesta tehtyä, kotimaista tuorejuustoja (esim. mozzarella) ja homejuustoja ei yleensä suositella raskaana oleville, koska niissä on pienen pieni kontaminaation riski ja bakteereilla kun on mukavemmat olosuhteet päästä lisääntymään pehmeissä kuin kovissa juustoissa. Mut jos ne kuumennetaan yli 72 asteen lämpötilaan viiden minuutin ajan, ni sitten voi syödä aivan turvallisesti, koska toi kuumennus tappaa mahdollisen listerian. Arvelisin, että sulatejuustoon pätee sama sääntö, kun se on kuitenkin pehmeää tavaraa. :) Mut Suomessa on kyllä hyvin harvinaista saada listeria maitotuotteista. Riski on enemmänkin juuri noissa kalatuotteissa ja huonosti kuumennetuissa tai pestyissä tuotteissa. Ruokakermoissa taitaapi lukea useimmiten iskukuumennettu. Eli turvallista, koska se on vielä astetta rajumpi käsittely bakteerien kannalta kuin pästörointi. :) Jos on syönyt pästöroidusta maidosta tehtyä tuorejuustoa kuumentamatta (kuten minä... Creme Bonjourin ruohosipulituorejuusto on vaan niin hyvää suolakeksien kanssa :D), ni täytyy todeta olevan hyvin huono tuuri, jos siitä sen listerian saa. :)

Perusmaalaisjärki riittää mun mielestä kyllä, älä turhaan Nen89 hermoile. :) Muista vain pestä tuoreet tuotteet hyvin ja säilyttää niitä ruokia oikeissa lämpötiloissa ja kuumentaa riskituotteet (ja ylipäänsä kypsentää esim. lihan täysin kypsäksi). Se neuvolan lista on ihan hyödyllinen, mut vaikka sulle tulis esim. maksalaatikkoon äkkinäinen himo ja kiskaisit sitä lootan viikon aikana, ni ei se vielä vaaraks oo.
 
Ja noissa pästöroidusta maidosta tehdyistä tuore- ja homejuustoista saattaa joku olla mun kanssa eri mieltä, eli joku voi sanoa, et voi syödä kuumentamatta. Eli saatan olla jonkun mielestä väärässä. :) Mutta ehkä kuitenkin parempi katsoa kuin katua, jos hiukkaakaan epäilyttää. :)

Kekkasin muuten just tänään yhden tuotteen, joka aiheuttaa närästystä..; kaneli! Ja mä kun tykkään ihan älyttömästi kanelikorpuista ja omppupiirakasta...... :(
 
Joo en mä noit tuorejuustoi kuumentamati söis, ehkä oon vähä turhankin tarkka :) Ainut mitä en pysty jättämään on salmiakki ja lakritsi! Mulle on tullut nyt raskauden aikana valtava himo niihin ja yritän välillä hillitä itseäni kun sitäkään ei sais ko 50g syöd :P 
 
Takaisin
Top