Satakunnan odottajat

Mieluummin pikkasen varovainen. Ei se ainakaan vahinkoa tee. :)

Toi salmiakki ja lakritsi on kyllä meikäläisenkin heikko kohta ajoittain. :/ Sitä yrittää pikkasen himmata, mutta mutta... Ei oo niin helppoa aina. Kun alkaa jotakin tehdä mieli, niin sitä on pakko saada NYT ja niin paljon kuin maha vetää. Ja sitten tulee morkkis ja huolestuminen. Mutta ilmeisesti täällä suunnalla vaaveli tykkää turkinpippureista; alkaa kauhea zumbaaminen kun on muutaman syöny. :D
 
Mulla ihan sama, pakko saada salmiakkia ja sitten myöhemmin stressaan että onko vaavilla kaikki kunnossa. Itseasiassa tän keskustelun takia oli pakko käydä filmtownista hakees turkinpippureita ;D Ja täällä myös zumbaillaan :) 
 
Tyhmät, tyhmät, tyhmät, tyhmät tuttavat.... Nyt heränny huoli, ettei vaavilla oo kaikki kunnossa, kun porukat todennu mulla olevan pieni vatsa viikkoihin nähden. :( Mut onhan toi vatsan kasvu todella yksilöllistä? Eiks siihen vaikuta mm. sikiöveden määrä, vauvan koko, kohdun kallistuminen, lantion tilavuus... Viime neuvolassa rv 25+3 sf-mitta oli n.24cm, eli ihan normi. Vaavi liikkuu hyvinkin aktiivisesti, eli ei siitäkään huolta. Rakenneultrassa vaavi vastas viikkoja ja sikiöveden määrä hyvä... Mä en oo mikään siro pikku keijukainen, muttei kyllä lihavaksikaan voi moittia... Tuliko musta nyt sitten vainoharhainen odottaja? Neuvola-lääkäri ens viikolla.
 
No höh, olipa ajattelemattomasti sanottu! :/  Vielä kun on sellaisessa tilassa, että jatkuvasti miettii vain että vauvalla on kaikki kunnossa. Ja vaikuttaahan tohon vatsan kokoon monet asiat niinko sanoitkin. Eihän toisilla näillä viikoilla vielä näy mitään, se on niin yksilöllistä. Eikä kenenkään vatsan kokoa voi verrata keskenään. Ja sf-mitta ollut kuitenkin hyvä, ja kyllähän ne siellä neuvolassa sitä seuraa että se kasvaa normaalisti. Älä turhaan murehdi, vauvalla on varmasti kaikki kunnossa :) 
 
Kiitos! Kyllä kummasti mieltä huojentaa kuulla, että joku on sitä mieltä, että kaikki varmasti kunnossa. :) Sitä vaan pelästyy jo kerran tai useamman synnyttäneen alkaessa maalailemaan pikkupiruja seinille. :/ Kun kerran eka vaavi on kysymyksessä, niin kaikki on niin uutta... Mutta pirteänä yritetään porskuttaa. :)

Jotain positiivistakin juttua; selkäkivut melkein kadonneet! On huomattavan mukava olo, kun pystyy tekemään ja touhuamaan enemmän. :)
 
Uskon et oisin itekki varmaa samassa tilassa pelästynyt, ei osaa ajatella järkevästi sitten kun toiset vielä menee tommossii puhumaan :/ Kumma että tollai arvostelee jos on viel itekkin joskus ollut raskaana ja tietää kuinka herkässä tilassa voi olla. 

Hyvä että kivut paranemaan päin, nyt vielä kun vatsa ei ole valtava niin jaksaa touhuta :) 
 
Tänään mullakin töissä työkaveri tokaisi ettei mun vatsa oo pitkään aikaan kasvanut. Olis voinut sekin vähän miettiä, että mä oisin voinu huolestuu siitä pahastikin... Onneksi pikkunen liikkuu ja sf-mitat ollu kunnossa, ni en jaksa turhaan murehtia. Kaiken näköistä noi ihmiset vaa uskaltaa sanoa :D 
 
ootko muuten miettinyt tekeväsi isyyspakkausta? tai ootko aloittanut sen tekemisen? Itse vähän kiinnostuin siitä ko luin mitä muut olivat siihen keksineet laittaa. Ajattelin että semmoinen ois kiva antaa vaikka isäinpäivänä ko LA:han ei silloin ois pitkä aika :) 
 
Nen89, mistä luit isyyspakkauksista? haluaisin kanssa lukea. mä olen ostanut isänpäivälahjankin jo aikoja sitten :) tulin vähän kurkkimaan tuolta pirkanmaan puolelta.
 
Ensinnäkin; tuli varmasti päivän naurut, kun luki tuota isyyspakkauksen listaa. :D Ihana idea! Että jotkut keksiikin. Itse en ollut moisesta kuullutkaan ja olin eka yhtenä kysymysmerkkinä. Täytyy varmaan kehitellä jotain tollasta hauskaa ja tarpeellista ukon isyyspakkaukseen. Kiitos vinkkauksesta! :D

Ja noista ihmisten möläytyksistä... Tässä kerkesin asiaa pohtimaan kun itsekin sain rauhoituttua, että useimmat eivät vaan yksinkertaisesti tajua, mitä suustaan päästävät. Niin kuin todettiin aiemmin, että kaikki raskaudet kun ovat erilaisia. :/ Yksi lihoaa 20kg, toinen hädin tuskin 6kg. Yksi pääsee ilman vaivannäköä eroon kaikista raskauskikoistaan ja muutamasta muustakin ja toinen ei laihdu sitten millään. Yhdeltä ei tule maitoa ku nimeksi ja toinen vois laittaa oman meijerin pystyyn... Ja aina kaikki ei mee oppikirjan mukaan. Voiskohan tähän vaikuttaa tää meidän yhteiskuntakin..? Toisten ulkonäön ruotiminen kuuluu ventovieraidenkin "oikeuksiin", varsinkin jos olet raskaana oleva nainen tai pienten lasten äiti. Onneksi kukaan ei oo vielä mitään törkeyksiä tullut latelemaan, kuten et "oot vähän läski! Et laihduttaa oo ajatellut" jne. Kamalia ihmisä jokku... :/ 

Mutta onneksi löytyy ihania ihmisiä, joiden elämäntehtävänä ei ole aiheuttaa mielipahaa tai turhaa huolestumista; ventovieras vanhempi nainen kaupungilla huomasi vauvavattani ja tuli juttelemaan niitä näitä vauvoista sun muusta ja kehui, kuinka sädehtivältä minä näytän. :) Piristi päivää kummasti, varsinkin kun peilistä (ainakin omasta mielestä) katsoo väsähtäneen oloinen daami harmaan ihon kanssa! :D

Minä tästä isyyspakkausta suunnittelemaan.... ;D Nautitaan yleisestä typeryydestä huolimatta alkavan ruskan värikylläisyydestä. :)

 
Ne on kyllä hauskoja :D ja just tollasta pikku näpertämistä ja ostelemista mä nyt tarvitsen :D mut hyvä sit et tajusin vinkat jos et ollu ennen kuullu :) Josai jokku oli teettäny jonku bodyn missä oli joku sana miksi mies on kutsunut masukkia tai muuta sellaista inside juttua. Itse aattelin et teettäisin bodyn missä lukisi "shanghai", ko silloin kun yritettiin tulla raskaaksi ni mies kutsu sitä "operaatio shangaiksi" :D Se olis semmone minkä vain mä ja mun mies tajuttais :D 

Joo vissiin sit ko on raskaana ni se oikeuttaa sit muita arvostelemaan. Mut emmä tykkää oikee siitäkään kun toiset ihmettelee kui nopeesti mun vatta kasvaa. Ko sit taas miettii et onks se sit epänormaalia. Ja en oo oikee viel tottunu tähän vatsan kasvuun ja toisaalta pidän vähän arkana aiheena sitä vielä, ni tuntuu oudolta kun nyt siitä huomautetaan. 

 
Oot kyllä oikeessa; ei sekään mukavalta tunnu, et porukat ihmettelee nopeasti kasvanutta vatsaa. :/ Meikäläinenkin on valitettavasti sen sorttinen, et otan joskus hyvin helposti itteeni ja jokin oikeasti aivan olematon asia saa järkyttävät mittasuhteet ja erinäisiä asioita ymmäretään väärin... emoticon Ehkä on parempi kaikkien hyvinnoinnin puolesta, ettei mene kommentoimaan toisen ulkonäköä, jos ei pysty sanomaan jotakin oikeasti kivaa. emoticon

Jänskättää vähän se maanantain neuvolalääkäri.. Toivottavasti siellä ei ole se elämäänsä kyllästäny vanha haaska lääkärinä. :/

Masennus muuten kävi kun vaatekaappini sisältöä tutkailin ja syysvaatteita tarkastelin; mun kaikki ihanat hameet on pieniä! Ei mene millään tavalla päälle. emoticon Ja villapaidat kaipaisivat jatkopalaa helmaansa edessä. Tässä saa oikeen ruveta miettimään, miten pitää mahankin kunnolla lämpimänä ja asun siistinä. Ei sitä nyt pelleltä haluaisi näyttää. :D
 
Voi ei, oliks sul sellane viimeks neuvolalääkärissä? :/ ärsyttää ko vievät toisilta kaiken ilon omalla tympääntymisellään. Tuli muute mieleen et ootko käynyt tai menossa jonnekki perhevalmennuksiin? 

Mulle ei kans mahdu mitkään vanhat takit päälle, oon nyt pitänyt vain takkia auki. Pelottaa  vähän että mitä keksii sitten kun alkaa oikeesti kylmä olemaan. Talvitakkejakaan ei oikein ole sen mallisia että näyttäisi hyvältä vauva vattan kanssa, en haluis mitää semmosta teltta mallista :D Ponchon ostin vilasta ko se menee kuitenkin ihan milloin vaa päälle ja on vähän ees lämmin. Mutta hyvä että muillakin on näitä vaatekriisejä :D Haha repesin tota sun tekstin loppua :'D 
 
Alennuin sitten tilaamaan H&M:n villakankaisen äitiystakin syksyä ja alkutalvea ajatellen. Ylhäältä vähän tyköistuvampi ja alhaalta levenevä. Näyttäis kovasti siltä, et vois pitää myöhemminkin. Ja ehkä sillä olis jotain jälleenmyyntiarvoa? Villapaitoja täytyy vielä miettiä. :) Täytyy varmaan käydä ensi kuussa hieman tutkailemassa, josko kirppikseltä löytyisi jotakin mielekästä... Uusia kun ei haluaisi sattuneesta syystä ostaa. :D Ja onneks mun varsinainen  toppatakki on mallia väljä teltta, jos sattuu ennen vauvan syntymää tulemaan kovia pakkasia. :) Kuinka musta tuntuu, et kesällä olis parempi aika olla viimesillään raskaana..? Vaatteet olisivat halvempia ja useimmat kesämekotkin niin väljiä malliltaan, ettei tarvitsisi äippäosastolta kattella. Oi kun oliskin niin paljon rahaa, että vois surutta ostella kasan erilaisia äippävaatteita tarpeen mukaan... :)

Mulla oli sillon elokuussa se kamala haaska lääkärinä, kun kävin selkääni uikuttamassa. Se, joka ei uskonut mun selkäni olevan oikeasti kipeä. :/ Mut onneks oli se kiva, nuorehko nainen nyt tekemässä tutkimusta. :) Plus terveydenhoitajaharjoittelija.

Sf-mitta oli 26,5cm, melkein 27cm. Eli enemmän ku hyvä, kun menneen keski- ja yläkäyrän välissä. Kerroin sekä lääkärille että terkkarille saamastani kommentista suhteessa mahaani. Terkkari (oikealta ammatilta muuten kätilö) sanoi mun mahani olevan keskikokoinen, jos pitäisi alkaa johonkin vertaamaan. Lääkäri sanoi, et vauva kasvaa hyvin, voi ilmeisen hyvin ja vilkkaasti. Koska mulla on painonnousu ollut niin hillittyä (kun monethan on tässä vaiheessa jo lihonneet toistakymmentä kiloa) ja oon oikeammin laihtunut raskausaikana, ni se saattaa hämätä "maallikkoa". Eli ei senkään puoleen huolta. :)

Kohdunsuu on kiinteä ja kiinni, vauvan sydänäänet 145, verenpaine hyvä, pissa puhdas... Ja silti mä joudun sokerirasitukseen. :/ Ei tajua. 
 
Kävin kans ite ostaas H&M:stä äippähousut, olin kauheen pettynyt kun oon aina luullut valikoimaa siellä olevan paljonkin. En nähnyt ko pari vaatetankoa missä oli noita mamma vaatteita :o Nopeesti kiersin lindexin ja kappahlin mut en nähnyt sielläkään mitään. Tieks misä muualla on  äitiysvaatteita, vai enkö vaan osannut etsii oikeista paikoista? :o Aattelin kans kirpparilta katella jotai takkia, kun uutta en raaski ostaa. Talvella on olo varmaan kuin plussa pallolla ko vatsan lisäks pitää pukeutuakin vielä lämpimästi :D Että senkin takia kesällä ois parempi olla viimeisimmillään :D 

Hyvä että neuvolalääkärissä kaikki kunnossa, sanoinhan että turhaan murehdit :) Vaikka helpommin sanottu kuin tehty, ja itsekin sorrun välillä tohon stressaamiseen x) Kerrottiinko sulle kui sä toho sokeri rasitukseen joudut? hyi olkoon, toivottavasti ei tuu itelle :S 
 
Hmmm... Täytyy tunnustaa, ettei oikein tule mieleen mitään paikkaa Porissa, jossa olisi vähän laajempi valikoima äityisvaatteita. :/ Kauhean huonoja valikoimia on. Suosittelisin kuitenkin katsomaan H&M:n nettisivuilta, jos liikkeessä ei kauheesti vaatteita näkynyt. Siellä on ihan kohtalaisen mukava valikoima (vaikken henkilökohtaisesti suurimmasta osasta pitänytkään). Mutta täytyy sanoa, ettei minun ajatusmaailmaan mahdu, miksi kaikki äippähousutkin on mallia pillilahkeinen... Laittaa sellaiset tämän ahterin kanssa... :D Se lastenvaatekirppis Herttuantorilla on myös kokeilemisen arvoinen paikka; porukat meinaan myy myös äitiysvaatteita siellä. Voi tehdä löytöjä. Itse löysin äippäfarkut 7€:lla sieltä. :) Ja trikoopuseroista oon kattonu hieman tunikamallista alaosaa, ettei heti jää pieneksi. Mulla taitaapi olla paidat ainoat, jotka menee ihan loppuaikoinakin. :D

Ei mulle sanottu kyllä oikeastaan mitään syytä... :/ Itse sitten netistä katsoin, et mitkä on kriteerit tuolle sokerirasitukseen joutumisella. Mulla täytty kohtia kaksi kappaletta; ikä ensisynnyttäjällä yli 25 (täytin just kesällä 26) ja painoindeksi ensimmäisellä neuvolakäynnillä yli 25 (joojoo; kiertäkää vaan veistä haavassa sen muutaman liikakilon tähden :P). Meikäläinen laitetaan tässä asiassa kyllä ihan viime tingassa liikkeelle... Mikäli toi 89 viittaa sun syntymävuoteen, ni sen perusteella sua ei ainakaan laiteta siihen testiin. :D Ja kiire sullakin tulis; netin yhden lähteen mukaan se tehdään viikoilla 24-28. :) Tuskinpa joudut, kyllä siinä sais olla painonnousukin ihan hurjaa. Olis kai neuvolassa jotain asiasta mainittu heti alkutaipaleella? Mutta ilmeisesti mun kohdalle tää koettelemus tulee ihan vaan varmuuden vuoks; raskausdiabeteksllä on ikäviä sivuvaikutuksia vauvaankin. :/

Hui kun tuo yks tapaus alkoi melskaamaan... Tulee pian vahinko housuihin! :D
 
Mä oon vähän yllättynyt noitten mamma vaatteiden vähyydestä, jotenki ajatellut ennen että niitä näkyy vähän väliä. Netistä vaikee tilata kun ei tota omaa kokoa oikee tarkkaan nyt tiedä. Mutta kai mä vaa tyydyn kans kiertelee noita kirppareita :D Pitkii venyvii trikoo paitoja oon ostanut muutamat ja alkuraskauden innostuksen aikana kerkesin tilaamaan 2 masutuubia :D Siellä H&M:ssä mammahousujakin oli vain kahta erimallia, erona vain että toisessa vyötärö oli korkeammalla. Noi housut oli mulle pelastus, oon kulkenut kesästä asti ohkaset legginssit jalassa :D 

Joo 89 on mun syntymävuosi. 30 joulukuuta täytän 23, menee aika lähekkäin mun ja masukin syntymäpäivät :) Painoa mulla on tullut aika paljon, viimekäynnillä kun punnittiin niin oli jo noussut melkein 9kg emoticonJa huomaa töissä että painoa on tullut, jalat nilkasta alaspäin aivan puuduksissa kun on jonkin aikaa seissyt. Vielä ei tosta painon noususta olla huomautettu, mulla oli painoindeksi 21 ni ehkä sit ei sen takia... 

Hah, tuli tosta vahingosta mieleen: Oon nyt muutaman kerran huomannut että yskiessä tai nauraessa on saattanut vähän lirahtaa, joskus sitä miehen kanssa nauretaan vatsat kippuralla vaikka ei kyllä sais :D En oo vaa ennen ajatellut että tämmösiä(kin) ongelmia tulee :D Tarvis varmaan noita lantionpohjalihaksia treenata, se on vaa niin tylsää :'D 
 
Takaisin
Top