Sallitut ja kielletyt eväät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rouva V.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihana kuulla muiden mielipiteitä niin jotenkin paljon levollisempi fiilis pepsimaxia ja tuorejuustoja kohtaan. :wink ei tarvikaan kieltäytyä jouluna kakuista joissa tuorejuustoa :woot:

Minä juon pepsi maxia joskus sekä jouluksi leivon juustokakun tuorejuustosta joka on pästöroitudsta tehty.

Ennen raskautta meni pepsi maxia ainakin tölkki per päivä mutta nyt oon saanu vaihdettua addiktion kivennäisvesiin. Onhan niissäkin toki vähän sokereita, mutta ei ainakaan kofeiinia. Mulla ainakin pahoinvointi yltyy jos liikaa kofeiinia litkii :wtf:

Mä käytän huoletta Violan ja Creme Bonjourin tuotteita juurikin leipomisessa :) Philadelphiat eivät vissiin oo pastöroituja niin ne on jääneet kauppaat.

Ja pepsi max -asiaan, mulla on (sokeri)cokista jääkaapissa tälläkin hetkellä, auttaa nimittäin pahoinvointiin :p

Myös Philadelphia on pastöroitu tuote. Nykysuositusten mukaanhan myös pastöroituja tuorejuustoja tulisi välttää, mutta olen itse syönyt kahdessa aiemmassa raskaudessa sekä syön nytkin juustokakkuja :)

Myös Philadelphia on pastöroitu tuote. Nykysuositusten mukaanhan myös pastöroituja tuorejuustoja tulisi välttää, mutta olen itse syönyt kahdessa aiemmassa raskaudessa sekä syön nytkin juustokakkuja :)

Tää on taas muuttunut ja nyt pastoroidut on ok. Mulla edellinen syntynyt 2018 ja silloin oli myös pastoroidut tuorejuustot kielletty.

Mä synnytin 03/18 enkä muista et ois ollu tuorejuustokieltoa. Missähän tynnyrissä oon sillon ollu... :facepalm:

No nää muuttuu niin usein, että ei näissä kukaan pysy mukana. Mä käytin sillon tuoretta inkivääriä mausteena ruuissa ja terkka siitä sillon saarnas. Mutta nyt sekin on sallittu.

En ole ajatellut edes sulfiitteja. Eli alkoholitonta glögiä olen kyllä juonut, mutta vain lasillisen silloin tällöin.

Olen tyytyväinen että nykyään suositustenkin mukaan saa syödä pehmeitä pastoroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja. Viime raskaudessa kielto tuntui vähän ylireagoinnilta, joten hyvä että on päivitetty listoja.

Olen tyytyväinen että nykyään suositustenkin mukaan saa syödä pehmeitä pastoroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja. Viime raskaudessa kielto tuntui vähän ylireagoinnilta, joten hyvä että on päivitetty listoja.

Oikeesti!? :wideyed::wideyed::wideyed:

* juoksee kauppaan ja ostaa juustohyllyn tyhjäksi* :grin

Oikeesti!? :wideyed::wideyed::wideyed:

* juoksee kauppaan ja ostaa juustohyllyn tyhjäksi* :grin

Linkkaan tämän vielä tänne: https://www.ruokavirasto.fi/globala...jeet/ruokavirasto_turvallisenkaytonohjeet.pdf

Juustoista kiellettyä yhä: "Home- ja kittijuustoja, kuten brie, gorgon-zola, chèvre, vacherol ja taleggio, ei suositella kuumentamattomina, vaikka ne olisikin tehty pastöroidusta maidosta."

Mutta "Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascar-pone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä)."
^^ Oletan tämän tekstin liittyvän nimenomaan raskaana oleviin, vanhuksiin sekä muihin vastustuskyvyltään heikentyneihin.

Mä luin ruotsin suositukset myös niin siellä öljysiemenet ja sushi (kunhan tuoretta) on ihan ok.
Eli jatkossakin käytän chiaa jms

Mun ruokavaliosta puuttuu jo valmiiks suurin osa kielletyistä ruoka-aineista, koska en syö mitään eläinperäistä. Sikäli pääsen siis helpolla. Merilevä vähän mietitytti tuossa jouluna, kun ehdin ostaa merileväkaviaaria ennen plussatestiä. Oon sitä nyt pieniä määriä syönyt kuitenkin, kun ei se ollut kokonaan kiellettyjen listallakaan. Normaalisti en juurikaan merilevästä niin välitä.

Salmiakkia ja lakua tulee kyllä ikävä, mutta ajattelin niitten suhteen pyrkiä mahdollisimman tiukkaan linjaan. Mulla on matala verenpaine ja oon normaalisti pitänyt huimauksen aisoissa reippaalla suolankäytöllä + lakulla ja salmiakilla. Nyt joudun näköjään alkaa himmailemaan sen suolankin kanssa, koska näköjään runsas suolan käyttö aiheuttaa illaksi ja yöksi järkyttävää turvotusta. :wideyed:

Noitten siementen kohdalla ajattelin mennä semmoisella kultaisella keskitiellä. Tykkään hummuksesta ja tahinista, enkä aio ihan kokonaan niistä luopua.

Onneksi inkivääriin on tullut edellisen raskauden jälkeen tarkennusta. Silloin oli kielto, nyt on uusi ohje että mausteena ok, mutta ei saa käyttää inkiväärijuomia tai -valmisteita.

Mä nimittäin tykkään kovasti aasialaisesta ruuasta, ja siinä on useasti inkivääriä. Aion syödä sitä huoletta :)

Yrttiteet tekevät myös tiukkaa, kun en ole kahvinjuoja. Mutta siitäkin selvitään :)

Ja Aasiassa syntyy paaaaljon terveitä lapsia inkiväärimausteesta huolimatta!

Samaa muistelen, oli vaan pakko varmistaa kun mustikoita syödessä tuli mieleen et hetkonen, kai nää ulkomaiset tuoremarjat oli ihan ok.. :grin

En ole ihan satavarma, mutta niissä on noro-viruksen riski, siksi käsketään keittämään. Ulkomaisissa vadelmissa erityisesti.

Olen ollut intohimoinen marjastaja. Tänä vuonna mustikoita löytyi huonosti, mutta sankollisen sain raavittua usean tunnin päätteeksi. Mansikoita hain torilta ja pakastin, onneksi. Luin, että mansikassa on enemmän folaattia.

Joskus yksi kaveri tutki raskaana ollessaan salaatinkastiketta, että onko tässä raakaa kananmunaa. Onko se kielletty? Kävisi järkeen, jos olisi, kun kerta raaka lihakin on. En vain muista lukeneeni mistään listasta kananmunasta mitään.

Joskus yksi kaveri tutki raskaana ollessaan salaatinkastiketta, että onko tässä raakaa kananmunaa. Onko se kielletty? Kävisi järkeen, jos olisi, kun kerta raaka lihakin on. En vain muista lukeneeni mistään listasta kananmunasta mitään.

Raa'assa munassa on salmonellariski

Takaisin