Hei,
täällä raskausviikko 27 alkamassa ja tänään menin työterveyteen selän takia. Teen toimistotyötä, jossa voi vaihtaa asentoa istunnasta seisomatyöhin, on jumppapallo työpisteellä ja kaikki mahdolliset herkut. Työ ei ole fyysisesti millään tavalla raskasta. Selkä siltikin kipenee istuessa yläselästä ja kävelylenkkien jälkeen menee alaselkä, että saattaa jalka lähteä alta. Viime viikolla minulle annettiin jo jollekkin huippu fysiatrille aika ja kävin sielläkin. Selkä ei ollut mitenkään erityisen kipeä tms. kun vastaanotolle menin. Aikaisemminkin on ollut ongelmia alaselän kanssa, mutta aina olen saanut ne hoidettua.
Fysiatri teki minulle testin onko lihakset oikeasti jumissa. Käski istumaan ilman paitaa hoitopöydälle ja otti alaselästä ihoa etusormen ja peukalon väliin. Änähdin heti, koska luulin että fysiatri nipisti minua täysillä. Myöhemmin lääkäri näytti käteen miten hän teki. Kyseessä oli siis hento ote, jossa otetaan ihoa sormien väliin ja hieman puristetaan. Se teki sen pari kertaa molemmilta puolilta ja yläselästä myös. Fysiatrin mukaan selkälihakset on niin maksimaalisen jumissa alhaalta ylös asti, että siihen ei auta muu kuin fysioterapia, jos sekään saa lihaksia rentoutettua. Välilevyn pullistumaa ei vielä lääkärin mukaan ollut, mutta siitä oli jo merkit olemassa. Fysioterapia pitää itse maksaa ja en tiedä nyt sitten miten töihin palaaminen onnistuu. Olen siis 25-vuotias, liikunnallinen nainen, joten ihmeissäni miten tällainen on päässyt käymään.
Lihaskunnostani sen verran, että olen fyysisesti todella hyvässä kunnossa; taustalla monen vuoden salibandy "ura", paljon treenejä viikossa ja alkuraskaudesta olen teettänyt selkää ajatellen ihan saliohjelmankin personal trainerilla ja sillä olen treenannut, kun ei voi enää pelata mahan kanssa. Outoa oli, että fysiatrin mukaan minulla on vatsalihakset lakannut tekemästä töitä ja selkä tekee kaiken työn. Hän opasti miten voin tehdä suoria vatsalihaksia, mutta mielestäni niitä ei saa enää edes treenata tässä vaiheessa raskautta? Niitä ei ole saliohjelmassanikaan vaan treenaan pelkkiä sivuvatsalihaksia. Hmm.. Salilla käyntiä saan kuulema jatkaa normaalisti. Oikeutan itseni ainakin tälle viikon sairaslomalle, mutta en tiedä miten kestän, jos tätä joutuu jatkamaan. Paha tilanteesta tekee henkisesti sen, että "lomalla" selkä ei ole huonossa kunnossa, mutta istuessa/ töissä selän kivut pahenee ja jännitystä pitäisi saada lievennettyä.