Sairasloman paikka

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Muruska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuon rinnalla omat raskausvaivat eivät kyllä ole mitään.. Jaksamisia liitoskipujen kanssa *J*.
Mulla on itselläkin fyysinen duuni ja maanantaina alaselkä äityi niin kipeäksi, että alkoi taas vaihteeksi supistukset. Sitten ku työ on vielä niin hektistä, että kun suppari tulee ja pitäis päästä istumaan ni ei muuten onnistu. Nyt olenkin reilu viikkon sairaslomalla, ilman pienintäkään huonoa omatuntoa. Ehkä vihdoin ymmärrän, että ylitöiden painaminen on osaltani ohi..

Millonkohan hoitoalan duuneista on viisasta jäädä saikulle(ja sit äippälomalle)? Työskentelen mielenterveyskuntoutujien parissa, mut just mun pisteessä on vähän hoidollisempia asukkeja, ja suoraan sanottuna veemäistä hoitaa säärihaavoja, rasvailla koipia tai kääriä tukisidoksia. Yhtään ei hotsittais kyykkiä tai mennä polvilleen. Vatsa on tullu muutaman kerran kipeeks, kun oon kyykkiny ja nyt olenkin koittanut työskennellä ergonomisemmissa asennoissa. Se kuitenkin hidastaa touhuja, kun meillä ei tosiaan ole mestat ja välineet eikä osaaminenkaan suunniteltu näille geriatrisille/somaattisen vaivan asukeille.

Kaikki on tietty yksilöitä, mut millon olette ite kokeneet tarpeelliseksi jäädä pois? Mä en nyt vielä koe et sen aika on, mut siitä poisjäämisestä saa vähän voimaa lisää, kun miettii et vaiks kuukaus enää jne :)

Suostuukohan noi neuvolalääkärit ollenkaan kirjottaan pitkää sairaslomaa ja b-lausuntoa kelaan? Mulla on ollu näitä pätkäsaikkuja jo niin paljon ja tiedän etten tuu enää oleen työkykynen niin helpottais kyllä tosi paljon kelan kans asiointia jos sais kerralla haettua päivärahaa koko saikulle... Mulla on siis työnantajalta sairasajan palkanmaksuvelvollisuus jo loppunu ja kaikki raha tulee kelalta. Päivärahalle joutuminen vaikuttaa tietenkin myös asumistukeen niin senkin takia olis kiva jos joku lääkäri sen kunnon saikun suostuis kirjottaan. Lääkärit tuntuu vaan suhtautuvan tosi vastustelevasti ton lausunnon kirjottamiseen.

huihuihui; mä olen kans hoitoalalla. Terkkarissa ja joudun kans hoitelee haavoja ja tarkkailupotilaita. Olen niille haavapotilaille sanonut suoraan että en pysty kyykkimään tuolla maassa että pritsille ja pritsi ylös ja asento niin että MÄ pystyn hoitamaan hommani! Näinhän se aina pitäis tehdä mutta nyt on sentään potilaillekin "näkyvä" syy. Tosi nihkeitä ovat osa olleet, ku "joutuvat" itse näkemään vaivaa ja vaivoinensa kiipeämään pritsille tms mut AIVAN SAMA. Olen ajatellut olla loppuun asti töissä mutta toki jos paikat prakaa niin sit pitää jäädä saikulle. Meillä ainakin yks kollega oli loppuun asti kun ei kärsinyt mistään vaivoista erikoisemmin... Kyllä sitä jaksaa jos kroppa jaksaa :)

Kyllähän se ergonomia on työssä kuin työssä jaksamisen a ja o. Muuten ei jaksa eläkeikään saakka käydä töissä. Ja jos tulee kipuja jostain työsennosta eikä sitä voi muuttaa, niin sit vaan reilusti ääneen sanomaan, että tehköön joku muu sen homman. Tällä hetkellä saa ja pitää olla itsekäs. Kuitenkin oma ja vauvan terveys on tärkeämpää kuin yksikään potilas tai asiakas.

Kaveri sano (ollaan kumpikin vanhuspuolen hoitsuja), että eivät helpolla kirjota olevinaan saikkua työn vaarallisuuden takia hoitsupuolella. En tiedä, onko totta, mutta eipä itse tarvi huolehtia koko asiasta, kun en oo lokakuun lopusta tehny ko. työtä.

Mutta luulisi kaiken järjen mukaan, että saisi saikkua heti, kun alkaa tuntua siltä.

Mä todennäköisesti jään pois töistä kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa. Enkä aijo todellakaan uhrata äitislomaani sen takia, että en kykene olemaan töissä, vaan sen ensimmäisen kuukauden törkeästi sairaslomalla. Onneksi esimies on itse viisi lasta synnyttänyt, ja sano mulle heti raskauden alussa ettei oletakaan, että olisin töissä loppuun asti. Työpaikan lääkäri onneks kirjottaa sen kuukaden siitä sit suoraan saikkua, jos vaan vaadin. Sit tänään laskin, et helmikuun oon enää kokonaan töissä, ja sit maaliskuun lopussa talviloma, ja sit mua ei taida enää työmaalla näkyä. Aika menny ihan sairaan nopee! Vastahan me plussattiin..

Muokattu viimeksi:
Mä oon kuvitellu kans jo valmiiks et jäisin pois maaliskuun alussa, eli oisin saikulla about kuukauden ja sit äippikselle. Mulla ei siis mitään käsitystä missä kunnossa olen siinä vaiheessa, hienoa jos on toimintakykyä tallella sillo enemmän ku nyt luulen. Mulla voi tulla töissä eteen mitä kummallisimpia tehtäviä ja tuntuu pöhkölt et joutusin soittaa koko ajan jolleki et voitko tulla tekee, mä en pysty. Mä kuvittelen ettei mul oo vaikeuksia puhuttaa ittelleni saikkua sitku tarvis tulee, sitähän voi loppupeleissä vedota vaikka mihin syihin. Muutama työkaveri on kyl jo vähän reagoinu auttavasti muhun, ja se tuntuu tosi kivalta, en vaa haluu viedä kaikkia "kivoja" työtehtäviä, vaan jään sitte jossain vaiheessa suosiolla veks.

Jep, muistakaa käydä ajoissa nukkumaan :) Mulla menee pari päivää palautua univeloista js just niille päiville sattuu vielä nuorimman valvottamiset.. Toissayönä herättiin
5 kertaa.. :/
Olenkin oppinut että viimeistään 22-23 sänkyyn.. Tosin mulla tää rytmi ollut esikoisesta asti..

Muistan sen kauhian väsymyksen mikä kesti koko alkuraskauden joak sitten jäi pois joskus viikon 15 tienoilla?! Nyt tuntuu että tekeekö se taas tuloa, vai tekeekö nämä kauheat pakkaset sen että haluaa vaan hautautua peittovuoren alle :D hemppa ollut tosi hyvä koko ajan 130, nyt vaan alkanut epäileen että olisiko laskussa, kun unta tuntuu piisaavan tai semmonen vetämätön olo.
Sairaslomalla olen ollut alusta saakka kauhean oksentelun vuoksi, sekä selkäkivun.. saa nähdä kun ensi viikolla kokeilen tehdä pitkästä aikaa taas täyttä viikkoa, että pystynkö..hieman epäilyttää. Töissä kun käy sen 8h en kotona enään pysty liikkumaan, alaselkä "lamaantuu" täysin ja vie jalat alta, en ala siihen että käyn töissä ja sitten en pysty koko päivänä muuta tekemään kuin makaamaan..Ja tämä lisää supisteluja - että katsotaan miten selkä jaksaa. :)

Mä olin eilen työkaverin synttärijuhlissa ja ajelin sieltä puolen yön aikaan 100 km kotsaan. Tänään lähdettiin vielä kiertään matkamessut (mies onneksi ajoi Hesaan) ja olin kyllä niin poikki. Vedin parin tunnin päikkärit ja sen mies sai houkuteltua mut salille nuokkumaan. Nyt painojen (laiskan) heiluttelun jälkeen vähän mukavampi olo, mut veikkaan että olen peiton alla horroksessa kahden tunnin sisääm.

Mä oon hoitoalalla, kotihoidossa vanhuspuolella. Viimeks jaksoin tosi hyvin töissä ja olin äippäloman alkuun asti. Työ sisältää kauppakassien kantamista, polttopuiden kantamista, kyykkimistä ja kumartelua vanhusten ahtaissa vessoissa, hikoilua saunotuksissa, autolla ajoa huonoilla teillä, haavahoitoja alkeellisissa kodeissa lattianrajassa jne melko monipuolista ja fyysistäkin.

Tällä hetkellä tilanne on, että mun työtehtäviä on jo helpotettu sen minkä pystyy, eli en mene raskaisiin kylvetyksiin ja noihin puunkantopaikkoihin tms. Mulla on alkanut alaselkä vihoitella oikealta puolelta, välillä hermo vetää jalkaan niin, että tuntuu et jalka pettää alta ja siellä on selkärangan vieressä kohta, mikä naksuu aina kävellessä. Tuntuu ikävälle, mutta mikään järkyttävän kipeä se ei ole. Ilmeisesti lyhyt aika edellisestä raskaudesta on löystyttänyt entisestään jotain paikkoja. Aiemmissa raskauksissa moista vaivaa ei ole ollut.

Nyt oon vuosilomapäivillä ja oon ajatellut käydä kokeilemassa pari päivää olla töissä ja pyytää sitten saikkua, jos selkä äityy. Koen olevani jo taakaksi työkavereille, kun mulle valkataan niitä helpompia ja kevyempiä töitä.

Itselleni on kynnys todella korkealla alkaa saikkulomailulle ja oon sitkeesti kestänyt pahoinvoinnit, oksentelut ja köpötellyt hitaasti paikasta toiseen, kun on tuntunut supistelua ja liitoskipuja ja ollut kekseliäs eri asentoihin, että pystyn mukavasti änkeytymään pienenpieniin vessoihin pukemaan mummoja. Kestin ne loppuun asti ihan hiljattain edellisessä raskaudessa, mutta nyt tuntuu, et mä en kertakaikkiaan jaksa olla niin sitkeä samalla tavalla.

Olon kuuluukin olla työläs ja vaikea raskaanaollessa ja oon hyväksynyt sen ja tehnyt sitä tahtia mitä pystyy, mut nyt on jotenkin kuppi alkanut olla ihan täynnä tätä, että voisin sille saikulle tästä pikkuhiljaa hiipiä..

Muistin muuten just kun itteäni harmitti kun työkaverilla tuli joku kyynärpäävamma tms., joku ihan pysyvä juttu ja lääkäri oli suositellu ettei enää tee raskaampia juttuja. Iltavuorossaki toivo ettei se ois samassa vuorossa kun se tiesi aina meille kahdelle muulle raskaampia tehtäviä. Mut, meidän tilanteen ero on se, et mä oon jo raskaimmassa ryhmiksessä, mitä kartetaan, ja ikäänku "ansaitsenki" helpotusta :grin Ja sairasloman heti ku siltä tuntuu :grin

Meillä on työpaikalla vähän sellainen mentaliteetti että "tuokin tuossa raskaana oleva heti ekasta kolotuksesta hakemassa saikkuaa" (siis potilaista). Jotenkin olen kyllä samoilla linjoilla että raskauteen vedoten haetaan tosi helposti saikkua. Se takia koetan välttää sitä itse viimeiseen saakka. Toki jos todellinen tarve tulee, supparit lisääntyy tai lonkat hajoo niin sittenhän on pakko jäädä mutta ihan helposti en kyllä jää. Lapsen hyvinvointi etusijalla! En mä kyllä jaksais kotona oloneuvoksena ollakaan. Kuitenkin on esikoinen jonka kanssa sit pitäis jaksaa olla tai se viedä hoitoon joten LEPOA en tule saamaan muuta kuin jos joudun sairaalaan pakkolepoon :wink Toivotaan ettei mitään näistä vaan sais olla töissä loppuun saakka terveenä ja jaksaa hyvin.

Mulla on 2 lomapäivää vielä keväällä ja ajattelin pitää ne kahtena maanantaina (ne kiireisimmät päivät viikosta) eli pari pidempää viikonloppua. Kesälomat jää sitten säästöön ja niistä on kuulemma pidettävä 15 päivää heti äippäloman jatkeeksi - huolimatta siitä että jääkö hoitovapaalle vai ei. Loput saa säästää.

mie pidän olemassa olevat lomapäiväni kaikki pois ennen äippälomaa, joka tarkoittaa koko maaliskuun lomaa.. Juurikin sen takia, koska en halua jäädä sairaslomalle, vaan olen mieluummin lomalla. Vaikkakin tiedän, etten kykenisi mitenkään olemaan töissä ainakaan koko maaliskuuta...

Mä selvitin asiaa ja meillä ainakin nykykäytännön mukaan on niin, että lomapäiviä ei tarvitse pitää äitiysloman ja hoitovapaan välissä. Saa jos haluaa ja ei pidä jos haluaa laittaa säästöön. Pomo luuli, että siinä ois se 15 pv mikä pitäis pitää lomaa, mutta meidän Kela-vastaava ihminen töissä tiesi, että asia on näin.

Meillä lukee loma-ohjelmassa että perhevapaiden takia loman saa siirtää pidettäväksi lomavuotta seuraavan vuoden loppuun mennessä. Eli tän vuoden lomat pitäis käyttää 2015 loppuun mennessä. Mulla olisi lisäksi 2013 vuoden lomia muutama päivä käyttämättä ja ne pitäis sitten käyttää jo tänä vuonna vaikka siirtäisikin. Mun täytyy käydä vielä toimistossa tarkistamassa miten toi nyt menee jos haluisin vaikka olla pidempään kotona ja pitää lomaa sitten kun on ollut jo hetken töissä. Meillä on kun lisäksi mahdollista säästää lomia max 5 vuotta mutta sillä lailla ei voi ilmeisesti koko lomajaksoa siirtää.

Takaisin