Sairaalakassi

Se mitä viimeeksi puuttui sairaalakassista, oli tukisukat. Synnytyksen jälkeen nimittäin jalat turposi, kuin sydänvaivaisen vanhuksen jaloiksi :eek:
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Onks se vuodon määrä oikeasti noin mahdoton?!?!?!
Kyllä se aluksi on ihan mahdotonta! Minä en ollut siihen varautunut ekalla kertaa ollenkaa ja mies saikin sitten lähteä kaupoille ostamaan yösiteitä ison kassillisen heti kotiutumisen jälkeen :grin. Ja vielä samalla kertaa rintapumpunkin, kun tissit täyttyi :grin Kaikkeen ne miehetkin joutuu...
Ainiin ja se vuoto kesti 6 pitkää viikkoa minulla :confused:
 
Vuodon määräkin tietysti yksilöllinen, mutta ensimmäisen viikon ajan on ihan normaalia vuotaa kun seula... Jälkivuoto tasottuu kyllä sitten normaaleja kuukautisia vastaavaksi mutta alku on paljon runsaampaa. Tällä kertaa siis otan sairaalasta vaipat mukaan myös itelleni kotiin lähtiessä :grin
 
Oi voi.. mä en ole ikinä edes käyttänyt siteitä, niin oon varmaan näky taapertaessani niissä vaipoissa pitkin ja poikin. :happy: Kun normi kalsaritkin tuntuu jo oudoilta.. no, kyllä kai se siitä.

"Meikkipussi" olis liivinsuojia, hoitoainetta ja huulirasvaa vaille valmis.. ei mulla siellä kyllä ole kuin hampaiden pesuvälineet, dödö, naamarasvanäytteitä, purkkaa, ponnareita ja pinnejä, harja, rasva ja lanoliinivoide - sitä voi hätätapauksessa käyttää myös huulissa. Meinasin tosiaan käydä parin viikon päästä sokeroimassa kulmat ja värjäämässä ripset, niin ei tarvii sit huolehtia naamastakaan sen enempää - itseni tuntien nappaan kyllä mukaan jonkun värillisen kasvovoiteen tmv. peitetuotteen, koska hormonit luonnollisesti aiheuttaa näppyjä ja jos oikein alkaa ahdistamaan, saan ne sit tarpeenvaatiessa piiloon.
 
Onks se vuodon määrä oikeasti noin mahdoton?!?!?!

Heh, en miekään mitän kauhukuvia halua luoda mutta itsekkään en esikoisen kohdalla ollut tietoinen mistään jälkivuodoista niin oli se kyllä aika shokki sitten. Varsinkin just ensimmänen n. viikko. Itsellä taisi kestää kokonaisuudessaan 5-6 viikkoa.

Ja toinen asiaan liittyvä asia, mitä meillä mies joutui lähteä ostamaan heti kotiutumisen jälkeen oli suihkun kestävä jakkara/tuoli. Oli meinaa paikat ainakin meikäläisellä niin kipeenä että alapesua oli vaikea tehdä pöntöllä niin oli helppo aina mennä suoraan suihkuun vessassa käynnin ohella ja nostaa jalka jakkaralle ja suihkutella. Samalla sen jälkeen pystyi sitten antamaan alapään tikkauksille ilmakylpyä suihkun jälkeen. Ja jos jatketaan samala linjalla että mitä ei ajatellut mitä voisi tarvita synnytyksen jälkeen niin mies pääsi myös käsipeili ostoksille meillä :D Ei löytynyt käsipeiliä valmiiksi kotoa ja tottakai itsellä halutti päästä näkemään miltä se alapää synnytyksen jälkeen näyttikään. Plus tietysti että pystyi seuraamaan että tikkaukset parani hyvin.
 
Siellä sairaalassa myös sit osastolla synnytyksen jälkeen hoitsun käy painelemassa mahaa (seuraavat kohdun supistumista) ja kurkkivat kurssilematta sinne pöksyihin, että kuinka iloisesti se veri roiskuu. Ja kyselevät miten isoja hyytymiä on tullut. Pienet on ihan ok alussa, mutta kananmunaa suuremmat vähän huonompi homma ja pitää heti kertoa.
 
O-ouuu... Mistä tietää mikä on normaali määrä?? Jos sitä kerta tulee joka tapauksessa paljon. Ja voin uskoo sitä kirvelyn määrää, voi olla melko hellänä paikat synnytyksen jälkeen.
 
Ihan mahtavaa ku te kokeneemmat kerrotte näistä asioista just niinku ne on! Eipähän tuu sitten järkytyksenä ja iha uutena nää jälkivuotojutut yms. Tosiaa niinku Varpahat totes, ei taida todellakaan olla tiedossa semmosta siistiä elokuvameininkiä..

Itellä on ollu tosta jälkivuodosta semmonen kuva ettei se eroais mitenkää normi menkoista.. mut olinpa vähä väärässä :D
 
Jos kovin kirvelee pintahaavojen/tikkien takia pissatessa, niin kannattaa suoraan suihkutella käsisuihkulla koko pissaamisen ajan.

Eka isompi hätä voi olla aika pelottava kokemus myös. Kannattaa taittaa muutama arkki wc-paperia kädelle ja ihan painaa sillä kädellä kovia kokeneita tyttöosia, niin kakkaaminen on helpompaa ja vähemmän traumaattista.

Ja juokaa sitä luumunektariinia siellä osastolla, vaikka se kuinka olis pahaa!
 
Joo se kohdun painelu seuraavina päivinä on tuskaa, miulla ainakii sattu enemmän kun ite synnytys... Mutta kun siinä vieressä on oma vauva jota saa katella tuon "toimenpiteen" aikana niin se kipu ja pulppuava veri unohtuu :) Ei kannata pelätä, kyllä siellä osastolla sit osaavat kysyy oikeet kysymykset ja kertovat mikä on normaalia ja mikä ei.
 
Jaiks.. Mä en tiedä kumpaako alan pelkäämään enemmän, synnytystä vai sitä minkälaista se jälkitouhu on!
 
Jaiks.. Mä en tiedä kumpaako alan pelkäämään enemmän, synnytystä vai sitä minkälaista se jälkitouhu on!

Mutta sulla on se ihmeellinen ihminen, se vauva, jonka SINÄ olet synnyttänyt. Ei ne jälkitouhut tunnu lainkaan niin kamalalta, kun hormonihöyryissäs vaan ihailet sitä täydellistä luomusta. :)
 
Jos kovin kirvelee pintahaavojen/tikkien takia pissatessa, niin kannattaa suoraan suihkutella käsisuihkulla koko pissaamisen ajan.

Eka isompi hätä voi olla aika pelottava kokemus myös. Kannattaa taittaa muutama arkki wc-paperia kädelle ja ihan painaa sillä kädellä kovia kokeneita tyttöosia, niin kakkaaminen on helpompaa ja vähemmän traumaattista.

Ja juokaa sitä luumunektariinia siellä osastolla, vaikka se kuinka olis pahaa!

Mulla olis tullut ensimmäinen isompi hätä housuun jos en olis sattunut olemaan valmiiksi vessan vieressä. :D Ei meinaa mitään pidätyksen mahdollisuutta.... Ja muutenkin ekat kerrat kun vessassa kävi oli kyllä mielenkiintoista. Ei tuntenut mitään että tuleeko esim. pissa, mutta niin pystyi lorina-äänestä päättelemään :D Joks alkaa menee liian yksityiskohtasiksi tiedoiksi? :D
 
Mulla taas on nuorena, siis ennen raskauksia, ollut niin runsaat menkat että mun mielestä jälkivuoto ei ole koskaan sentään vastannut niitä. Mutta ihan tuhottoman pitkään vuoto on kestänyt, toki loppuvaiheessa vuoto on ollut vähäistä. Kaikista pahin vuoto on kyllä ollut ensimmäiset menkat raskauden ja synnytyksen jälkeen, silloin on mennyt jo lähemmäs vuosi synnytyksestä kun menkat ovat alkaneet.

Ja olin niin autuaasti unohtanut nuo kaikki kohdun painelut. Ja vielä kun odotan, että tällä kolmannella kerralla ne jälkisupistukset tulee olemaan hirveät niin onhan siinä taas mukavat ajat edessä synnytyksen jälkeenkin...
 
Kullanarvoinen vinkki oli minulla ainakin ekan synnytyksen jälkeen ns. jääside, kun oli alapää hellänä ja eppari leikattiin ja vähän repesikin imukuppisynnytyksen jälkeen. Helposti sitten jalkeilla ollessa alapää turpoaa ja tikit kiristää, niin jääside toimi! Eli itse tein niin, että kastelin pikkuhousunsuojan vedellä ja laitoin pakastimeen. Siitä sitten pari kertaa päivässä housuihin "puuduttamaan". Voi kuulostaa aika hurjalta, mutta minulla ainakin toimi! Siis toisillahan ei leikkaushaavat ja repeämät oireile millään tavalla, mutta jos niin kannattaa kokeilla.

No eihän tämä nyt ehkä ihan tähän ketjuun kuuluisi :grin
 
Tuon jälkitouhun vuoksi suosittelen lämpimästi kaikille peräruisketta ennen synnytystä. Ei tarvitse heti mennä isolle hädälle.

Toinen mikä yllätti kakkosen synnytyksen jälkeen oli jälkisupistukset. Esikoisen jälkeen ei tullut sellaisia, mutta kakkosen jälkeen joka imetyksellä supistus oli isompi kuin koko synnytyksen aikana yksikään supistus. Eikun kipulääkkeitä lisää!
 
Mutta oikeesti... Ei mulle ekaa odottaessa kukaan kertonut tämmösiä juttuja ja kyllä mä aika järkyttynyt olin. Näistä ei edes missään kirjassa kerrottu, tai no oli ehkä just, että "jälkivuoto kestää noin 5-6 viikkoa ja on alussa runsaampaa"... Ai?? No, mulla se oli ekasta kyllä ihan Stephen Kingin Carrie meiningit... :D

Toisella ja kolmannella on ollut vuoto maltillisempaa, mutta jälkisupistukset taas koventuneet kokoajan.
 
No täällä on päästy tän päivän aikana lempeistä kassinpakkausteemoista jo ihan isojen tyttöjen juttuihin... :wideyed: Ei vaan, hyvä että valistatte. :) Ja tuli mitä tuli, voidaan me loppujen lopuksi valmistautua etukäteen ainoastaan suhtautumalla avoimin mielin ja positiivisesti ja pakkaamalla sen kuuluisan kassin.

Meidän taloudessa ei muuten välttämättä taida olla sopivaa kassia. Ekat mieleen tulevat on joko liian isoja tai liian pieniä, tai sit mä vaan olen nirso sairaalakassi-Kultakutri :grin
 
Takaisin
Top