Saako raskausaikana ... ?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuosta harrastamisesta tuli mieleen, että mulla neuvolatäti sanoi, että esim. Luistelemaan voi huoletta mennä vaikka kaatuisikin. Sikiö on sen verran hyvässä suojassa. Ainoastaan suoraan vatsaan kohdistuvia iskuja tulee välttää. Eli ei saa kaatua mahalleen niin kaikki Hyvin? :D

Ollaan lähdössä Cape Verdelle tiistaina ja mietityttää nää ruoka asiat. Rakastan ruokaa ja varsinkin kala ja äyriäis ruokia!
Mitä rajoituksia on siis katkarapujen ja muiden äyriäisten suhteen?

Mekin ollaan maaliskuussa lähdössä Kap verdelle, Salin saarelle :) kyllä mä uskaltaisin syödä siellä kalaa ja äyriäisiä, toki varmistaisin, että on kypsiä ja säilytetty oikein.
Eilen satuin lukemaan, että kap verdellä on tavattu zika-virusta.. se mua vähän huolettaa :sad001

Mekin ollaan maaliskuussa lähdössä Kap verdelle, Salin saarelle :) kyllä mä uskaltaisin syödä siellä kalaa ja äyriäisiä, toki varmistaisin, että on kypsiä ja säilytetty oikein.
Eilen satuin lukemaan, että kap verdellä on tavattu zika-virusta.. se mua vähän huolettaa :sad001

Elokuisten puolelta huutelen... Meillä viestiketju matkailusta raskauden aikana, jos haluat käydä lukemassa.

Otin siellä myös esille reissuun lähdön tropiikkiin ja zika-virus alueelle. Ollaan lähdössä ens viikolla tällaiseen maahan ja soitin asiasta kahdelle erikoislääkärille. Kumpikaan ei nähnyt estettä matkalle.

Hyttysiltä suojautumiseen tilasin netistä erikoissuihketta ja muutenkin pidän riskiä todella pienenä. Juttelen mielelläni aiheesta lisää, vaikka yv jos haluat :)

Ituja ei saa syödä. Tai ei ainakaan vuosi sitten saanut. Olisko ollut listeria? Eri asia lienee jos kasvattaa itse. Papaijasta en tiedä,mutta outoa jos ei saisi?

Tuskailin edellistä odottaessa kun se lapsi ei suostu syntymään niin lueskelin sitten turhautuneena että joissain maissa(?) Käytetään raakaa papaijaa/sen siemeniä aborttilääkkeenä (pitäis toimia myös synnytyksen käynnistäjänä), mut mene ja tiedä... itse oon kyl huolettomana syönyt kaikkia hedelmiä :) ja kyllä sitä papaijaa saa syyä:p

Niin ja uskoisin että jos siinä papaijassa ois jotain tehoo niin sit sitä pitäis syyä kerralla ihan älyttömiä määriä:p

Papaijasta ja ananaksesta sanotaan, että joissain kulttuureissa niitä käytetään “luonnonmukaiseen” aborttiin. Eli ei mitään virallista tietoa, enemmänkin legendaa... :)

Muistan lukeneeni, että esim ananasta pitäis syödä 7 kokonaista kerralla, ennen kuin riski edes kohoaa :D

Menisittekö raskausaikana pulkkamäkeen? Kaveri kysyi jos mentäis meidän poikien kanssa ensi viikolla ja nyt kuitenkin aloin miettiin et haluaisin ehkä jättää väliin varmuudeksi, mut sit pitäisi kertoa kaverille. Ensi viikolla rv11.

Mistään hurjasta mäestä tuskin kyse, kun pojat vasta 1 vee mut jotenkin ne pomput ja mahdollinen kaatuminen jännittää.

Esikoisen aikaan olin tammikuun lumikeleillä aivan viimeisilläni, joten pulkkamäkeä en oo joutunut ennen miettimään :D

Menisittekö raskausaikana pulkkamäkeen? Kaveri kysyi jos mentäis meidän poikien kanssa ensi viikolla ja nyt kuitenkin aloin miettiin et haluaisin ehkä jättää väliin varmuudeksi, mut sit pitäisi kertoa kaverille. Ensi viikolla rv11.

Mistään hurjasta mäestä tuskin kyse, kun pojat vasta 1 vee mut jotenkin ne pomput ja mahdollinen kaatuminen jännittää.

Esikoisen aikaan olin tammikuun lumikeleillä aivan viimeisilläni, joten pulkkamäkeä en oo joutunut ennen miettimään :D

Juuri olin 2,5-vuotiaan kanssa. Lasketaan yhdessä alas ja kiivetään ylös, ei mitään hyppyreitä. Aika rajusti saa kaatua että siinä menisi mitään kesken, enemmän mulle tuotti vaikeuksia nousta pulkasta mäen alla (kun tuo vatsa on tuosta pullahtanut hämmentävästi). Monet esim ratsastaa toiselle kolmannekselle ja siinä vasta pomputtaa (kunhan ei putoa). Toki oman fiiliksen mukaan. Itse en uskaltaudu luistimille kun viime kerrasta on vuosia mutta moni neuvolatäti on sitäkin pitänyt turvallisena. Huomenna poksuu rv 11.

Mulle kans neuvolassa sanottiin et se saa olla aika kova tälli, että kesken menee. Ja sano just et varsinkin talvisin mammat tuppaa liukastelemaan pahastikin eikä koskaan ole tavannut ketään kellä olisi sen takia kesken mennyt. Itse saattaisin hyvinkin lähteä laskettelemaan, mutta tosi loiviin mäkiin. Syöksyrinteet sais jäädä odottelemaan :joyful:

Menisin ja olen mennytkin pulkka mäkeen:) ihan normaalia elämää oon harrastanut raskaana ollessa;)

Papaijaa en ole syönyt, koska neuvolassa se joskus 2008 kiellettiin ihan täällä Suomessa. Ituja en nyt raskaana olevien kielloista löytänyt tuosta Eviran taulukosta. Löytäisikö joku muu?

Eviran sivuilla idut mainitaan kahdessa kohdassa:
1. Nitraattia keräävät kasvikset. Keitä koskee: imeväisikäiset
2. Idut. Keitä koskee: Leikki-ikäiset

Ei siis mun silmiin osu kyllä rajoituksia raskaana oleville.

Yhdistelin tosiaan kahden eri lähteen tietoja, artikkelissa löytyi maininta itujen keittämisestä ja Eviran sivuilta päättelin vain syyn. Ei ollut tarkoitus "teilata" ituja :D Rennosti vaan ja maalaisjärjellä ;)

Nuo raskausajan ruokavalion listat elää vissiin joka vuosi. Itse aattelin maalaisjärjellä mennä. Ens vuonna on taas sata ainetta lisää kielletty mitä ollaan nyt puputettu antaumuksella :)

Meillä on tällä viikolla esikoisen 1-vuotis synttärit ja ajattelin leipoa kakun,johon tulee täytteeksi ja pursotuksiin tuorejuustoa. Sekin tais olla kielletty :p no,käytän kyllä suomalaista tuorejuustoa ja luotan kun esikoista odottaessa työkaverit sanoi,että suomalaisia tuorejuustoja uskaltaa kyl syödä,niistä ei ikinä löydy mitään (oon töissä labrassa).

Jos niitä itujakin sit uskaltais,varsinkin jos on poistettu kiellettyjenkin listalta:)

Valion sivuilla lukee, että Viola-tuorejuustot kuumennetaan ennen pakkaamista ja ne ovat turvallisia käyttää raskauden aikana. Niitä oonkin siis käyttänyt

Takaisin