Saako raskausaikana ... ?

Eläähän nuo.. on muuttunut hiukan yli kymmenen vuoden takaa. Osa "varmuudenvuoksi" listausta.

Eipä neuvolassa muuta kuin että maalaisjärjellä. Näin ajattelin myös mennä tämän raskausajan kuten edellisetkin. :) Jokainen päättää miten parhaaksi näkee.
 
Ääks, söin kokouksessa sämpylän jossa oli juustoa ja kinkkua, jälkikäteen kävin panikoimaan että mitähän juustoa ja kinkkua siinä oli.. uskaltaako sitä jatkossa syyä mitään. Pohin myös mäkin hamppareitten juustoa, saako niitä syödä? Voi tuska ku tuntuu et pitäs olla tosi tarkkana :sad001
 
Ääks, söin kokouksessa sämpylän jossa oli juustoa ja kinkkua, jälkikäteen kävin panikoimaan että mitähän juustoa ja kinkkua siinä oli.. uskaltaako sitä jatkossa syyä mitään. Pohin myös mäkin hamppareitten juustoa, saako niitä syödä? Voi tuska ku tuntuu et pitäs olla tosi tarkkana :sad001

Tää tuli itsellä tänään sähköpostiin, hyviä pointteja esim ruokiin liittyen :)
Ei pala juustoa tai kinkkua silloin tällöin ole vaarallista... :Heartred

https://www.vau.fi/raskaus/raskaus-...&utm_source=babyverden&utm_content=BVFE094985
 
Suurin osa juustoista on kuitenkin ok ja ei kinkku ole kielletty - vain ilmakuivattu.
Ja tosiaan ei pienet määrät mitään haittaa. Vaikka olisikin "kielletty".
 
Tää tuli itsellä tänään sähköpostiin, hyviä pointteja esim ruokiin liittyen :)
Ei pala juustoa tai kinkkua silloin tällöin ole vaarallista... :Heartred

https://www.vau.fi/raskaus/raskaus-...&utm_source=babyverden&utm_content=BVFE094985

Jännä kun luin artikkelin,että siinä oli maininta kissoista! Itsellä on kaksi ja esikoista odottaessa kysyin neuvolassa juuri toksoplasmoosista,kun yksi tuttu siitä pelotteli.
Neuvolantäti silloin sanoi,että jotta sen saa niin kissan kakkaa pitää melkein syödä. Lisäksi on kuulemma harvinainen varsinkin sisäkissoilla ja aiheuttaa kissalle niin vakavat oireet,että sitä ei voi olla huomaamatta. Mutta kai sen periaatteessa siis voi kissasta saada,mutta ei omastaan ainakaan vahingossa siis. Vissiin lapsilla isompi riski,jos esimerkiksi syö ulkona hiekkalaatikosta kissan kakkeja...
 
Tyhjennetään tässä pakastinta kun mies tuo riistaa ja leivotaan pipareita. Olikos tuosta raa'asta piparitaikinasta jotain varoituksia? Näin jälkiviisaana :)
 
Saako säilykehedelmiä syödä? Mulla on persikka himo ja niitä syödessä aloin miettimään, että onkohan ne ihan sallittuja..
 
Hei ootteko syönyt fetaa? Ilman uunissa käyntiä? Mä oon nimittäin syönyt ku oon vaan kattonut että se on pastöroitua. Mutta nyt kuulin että se ois kuitenkin ei-listalla ku on pehmee juusto. Hajoo pää tohon miljoona sivua pitkään listaan.
 
Hei ootteko syönyt fetaa? Ilman uunissa käyntiä? Mä oon nimittäin syönyt ku oon vaan kattonut että se on pastöroitua. Mutta nyt kuulin että se ois kuitenkin ei-listalla ku on pehmee juusto. Hajoo pää tohon miljoona sivua pitkään listaan.

Oon syönyt:wink
 
Kyllä mäkin olen fetaa syönyt, oli tarjolla fetasalaattia yhdessä paikassa ja ihan hyvällä mielin söin. Tuo kiellettyjen ruokien lista alkaa olla kohta pitkä kuin nälkävuosi :wacky:
 
Inkivääri oli kans vissiin tullut listalle. En nyt sitä mitenkään erityisen paljon muutenkaan syö, joskus jotain teetä jossa ollut inkivääriä. Meidän terkkari sanoikin että monet thaimaalaiset odottajat kauhistelee näitä kiellettyjä ruoka aineita kuin siellä kulttuurissahan käytetään paljon yrttejä ja inkivääriä. Vissiin kaiken näköiset yrttijuomat myös kiellettyjä.
 
Tosta inkivääristä, se tarkoittaa ennemminkin luontaistuotekaupoissa myytäviä inkivääri tabuja sun muita valmisteita... maustamiseen tai teessä on ihan Ok :wink tai ainakin oli vielä 2017 :D mä lääkihen itseäni flunssassa Tom Kha gai keitolla ja inkivääri teellä ihan hyvällä mielin:p
Yrttijuomat/teet on Suomessa kielletty... olen kyllä muutaman rooibos mukin juonut jos ei oo muuta ollut tarjolla:p
 
Hei ootteko syönyt fetaa? Ilman uunissa käyntiä? Mä oon nimittäin syönyt ku oon vaan kattonut että se on pastöroitua. Mutta nyt kuulin että se ois kuitenkin ei-listalla ku on pehmee juusto. Hajoo pää tohon miljoona sivua pitkään listaan.
Mä oon jättänyt fetan, mozzarellan ja vuohenjuuston syömättä. Valion raejuustoa oon syönyt.
 
Inkivääri oli kans vissiin tullut listalle. En nyt sitä mitenkään erityisen paljon muutenkaan syö, joskus jotain teetä jossa ollut inkivääriä. Meidän terkkari sanoikin että monet thaimaalaiset odottajat kauhistelee näitä kiellettyjä ruoka aineita kuin siellä kulttuurissahan käytetään paljon yrttejä ja inkivääriä. Vissiin kaiken näköiset yrttijuomat myös kiellettyjä.
Joo... mä olen myös miettinyt noita kulttuurieroja paljon... mitäköhän japanissa syödään ku merilevä ja sushi on niin perusruokaa ja ranskassahan ne elää eri juustoilla ja thaikuissa just yrttienkäyttö. Kai se inkiväärikin on suomenlistalla sen takia että joidenkin tutkimusten mukaan se aiheittaa keskenmenoja, mutta sitä ei ole tieteellisesti todistettu. Tämä kuitenkin riittää syyksi lisätä se listalle, ku ei haluta ottaa turhia riskejä.
 
Oon syönyt fetaa. Halloumiakin saa pastöroituna, joten ostin sitäkin. Paistan ja salaattiin :D
 
Fetaa ei ole tullut syötyä, mutta kaikkea muuta pastöroitua ja homeetonta juustoa ihan hyvillä mielin. :)
 
Mä oon vedellyt menemään ituja ihan entiseen tapaan ja vasta nyt rupesin miettimään oisko ne kielletty... Ja tätä listaa lukiessa ilmeisesti joskus onkin ollut :confused: Fetaa oon syöny pari kertaa mutta oon rajoittanut käyttöä.
Ilmeisesti aika moni kuitenkin käyttää kotimaista raejuustoa..? Tekis aika paljon mieli vuohenjuustosalaattia, taidankin käydä kaupassa ja käyttää juuston uunin kautta :D
 
Lentokentällä piti ostaa sämpylä. No, tarjolla oli kolmenlaisia täytteitä: tuore mozzarella, parmankinkku ja lohi (onneksi kypsennetty). Lohta otin ja löysin välistä majoneesia. Söin silti. Haasteelliseksi menee :)
 
Lentokentällä piti ostaa sämpylä. No, tarjolla oli kolmenlaisia täytteitä: tuore mozzarella, parmankinkku ja lohi (onneksi kypsennetty). Lohta otin ja löysin välistä majoneesia. Söin silti. Haasteelliseksi menee :)

Monet puhuu tuosta majoneesista. Mä olen syönyt sitä koko ajan.. Mikä siinä on sellaista, mitä pitäisi välttää?
 
Takaisin
Top