Särkyjä ja vaivoja

Angina : Tarkoittanet mun kirjoituksia kohdunsuun pistoista? En kivuksi kutsuisi, mutta hivenen epämiellyttävän tuntuista... Mulla ainakin uskoisin johtuvan vain siitä, kun sikiö hankaa päällä kohdunsuulle. Ja painekin mikä tuntuu on vain sikiön asennosta tai siitä, että on niin alhaalla. Mutta omalla kohdallani en kyllä epäile, että olisi mitenkään haitallista tai este minkään teolle. Tänäänkin tuli tehtyä 4km lenkki ja pienen matkan jopa hölkkäsin :)

Silloin joulunalla, kun sairaalassa sen yön vietin tehtiin mulle kohdunsuun tarkastus ja kohdunkaulaa jäljellä 3cm ja kohdunsuu kiinteä. Näitä tuntemuksia oli siis jo silloin! Ja ultrasta näkyi, että on raivotarjonnassa eikä tämän jälkeen ole ympäri pyörähtänyt. Tästä syystä en omista kohdunsuunpistoistani ole juuri välittänyt :) Tai en ole pelännyt, että paikkoja pehmittäisivät yms...
 
Juu sinähän se olitkin Mymmeli! Ei net mullakaan kivuliaita ole. Epämiellyttäviä muljahuksia vain ja sitä painetta. Mie nyt tosin olen jo sen pehmenemisen takia työkiellossa ja vissiin lapsivettä yhdessä vaiheessa lirahti kun tein rajumman noston... Mutta niistä on jo aikaa eikä pehmenemistä kummempia oireita ole ollu ollenkaan.
Liekkö tuntuu tuon pään liikkeet tarkemmin jos rakkokin on täydempi ja näin herkkä "tuntemuksille" :) pääasia on että kipiää ei tee ja jos ei mittään ilmene niin jatkan kyllä touhuamista viimeiseen asti!
 
Vielä kerran hampaista. Karies ei voi mitenkään kohdun sisällä kehittyä, mutta hampaisiin voi kyllä tulla värjäymiä. Olipas helpottava tieto! Vaikka kuinka siis sairastaisi, niin myöhempi reikiintyminen johtuu jostain syntymän jälkeisestä tapahtumasta.

Hyvin mahdollista kuitenkin, että tästä on useampi koulukunta omine mielipiteineen. :)
 
Angina jos sulla tosiaan olisi lirahtanut lapsivettä niin sinuna ottaisin yhteyttä äitipolille. Taitaa meinaan tulehdusriski kasvaa aika nopeasti jos jostain syystä lapsivettä on päässyt tihkumaan. Ja saattaa aiheuttaa myös muuta harmia.
Vuotosi voisi olla myös virtsakarkailua tai valkovuotoa. Mulla ainakin valkovuoto on ollut todella runsasta ja vetistä. Ja sitä tulee varsinkin silloin kun jotain nostelen tai lenkkeilen. Pidänkin usein pikkuhousunsuojaa jotta tiedän sitten, että erite todellakin on vaan valkovuotoa.
 
Voi hitto nyt on kyllä pakko valittaa kipujani TAAS tänne. Mulla on ihan hirveä nilkkakipu, joka vetää isovarpaan js osan jalkapöydästä ihan tunnottomaksi. Mikään asento ei oo hyvä. Johtuu varmaan tosta iskiaksesta vai voisikohan siitä käyttää jo nimitystä välilevyn pullistuma...Oon napannut tänään maksimimäärät panadolia ja lääke helpottaa oloa noin tunnin ja sitten kipu taas palaa. Ei varmaan tarvii sit nukkuu tänä yönä. Huomenna olis tarkotus mennä matkamessuille, mut taitaakin se reissu vaihtua sairaalan päivystykseen, jos vaikka pistäisivät jonkun kipupiikin. Pitää varmaan herätellä mies jo aikasin aamulla viemään mua sinne ja hän on varmaan tosi innoissaan, sillä hänen mottonsa on, että ei voi sattua jos ei tuu verta. Ei kyllä varmaan tee masutyypillekkään hyvää tämmönen kun olen koko ajan tuskissani ja ahdistunut kivun takia.
 
Otin tottakai yhteyttä neuvolaan ja kävin polilla lääkärillä samantien. Verikokeet, valkovuotonäytteet ja pissakokeet tehtiin ja kaikki oli puhdasta. Valkovuoto on kyllä runsasta ja Itsekkin pidän pikkuhousunsuojaa juuri samoista syistä Nannai, mutta kyseisenä päivänä vuoto oli selvästi punertavaa. Lääkäri sanoi että on kuulemma normaalia ja että ei kannata huolestua. Joten yritän luottaa häneen. Virtsankarkailua se ei ollut, sen olisi erottanut/tuntenut varmasti :D
Eikä oltu muutamaan päivään heiluteltu peittoakaan, mikä myös olisi voinut olla selitys tapahtuneeseen. :)
 
Mulla myös ollu painetta ja epämääräisiä tuntemuksia kohdunsuulla, mutta ei kipuja. Johtuu kai siit kun kaveri on jo niin alhaalla pääalapäin ja kuulemma tiukasti jo, vaikka vasta rv 32. Kävelyä hankaloittaa joltisen verran ja tuo jäykkyyttä/kolotusta myös nivusiin sekä häpyluuhun. Tähän päälle koko ajan harkkasuppareita kun liikun ja kipeitä suppareita jos aherran liian innokkaasti yhtään mitään (niitä onneks nykyään harvemmin). Joutusin varmaan jo paniikkiin jos päälle olisi lapsivedenvuoto mahdollisuus, kun tyyppi tuntuu olevan hyvin valmis (kuitenki kiusii mua yliaikaseks asti vaikka kuinka muuta vihjailee:)).
 
Sama täällä, tuntuu painetta ja tänään jouduin vähän reippaammin käveltyäni ihan pysähtymään hetkeksi. Silti vaikuttaa, että vauva ei ole laskeutunut, kun maha on tosi ylhäällä ja tuntuu olevan vielä jotenkin 'toispuoleisesti' siellä kun potkii etenkin öisin mun oikean puolen kylkiluita. Tosi ihanaa :D

Sitten on myös ylävatsan kohdalla sellaista jännää pistelyä, vähän niinkuin venymisen tunnetta, että jos se venymisestä johtuvaa on niin kuinkakohan hirveästi tämä maha voi tästä vielä kasvaa... varmaan jonkin verran kyllä, onhan tässä vielä aikaa kun nyt 33. viikko alkamassa. Huh huh!!
 
Minulla on nyt viikko kahdeksan ja puolen tunnin päiviä jalkojen päällä. Sen jälkeen onneksi enää kahdeksan tuntisia. Että voi olla jalat muussina. Sattuu, koskee, kipuilee.

Ei auta tukisukkahousut, loitsut tai manaukset.
 
Äh, mulla on nyt alkanu iltasin tulemaan muutamia kuukautisjomotus supistuksia, jotka siis jomottelee hyvin kuukautismaisesti tuonne alaselkään. Jos liikun ja touhuan, kun ne alkaa niin kestäävät sitte niin kauan että rauhotun aloilleni. Eilenkin tässä sohvalla maatessa pari tuli mutta siihen ne jäikin. Lapsi tykkää olla tuolla ylhäällä, ja hyvä niin, ei mun puolesta tarttekkaan pylly eellä asettua liian mukavasti tuonne alas :) Toisaalta näillä viikoilla sais alkaakkin paikat pehmenemään ja aukeamaan(kypsymään) pikkuhiljaa! Nämä aiemmat supistelut siis ei oo kohdun suulle tehnytkään mitään, enkä kyllä ihmettelekkään, ei en oo yhtään sen tuntusia lopulta olleetkaan. Haitanneet vaan elämää kun ei voi mitään touhuta :grin

OIkea kylki ihan tohjona tuosta rinnan alta kun päätään punkee sinne aina...

Esikkokin oli asemissa jo monta viikkoa ennen la:ta, mutta eipä se sieltä sen aiemmin ulostautunut kuitenkaan :p

Yöt menee miten menee. nukun, en nuku, nukun, en nuku. Välillä pitäs olla kaks tyynyä päänkin alla, ja sitten yhtäkkiä ne on liikaa. Pitäs olla tyynyjä siellä täällä, mutta kun niidenkään kanssa osaa sitte nukkua... Onneksi huomenna on jo perjantai, niin viikonloppu on taas käsillä ja mieskin kotona! jos vaikka keksis yhteistä tekemistä.

Äh, nyt menen ja vedän peiton hetkeksi päälle!
 
Mulla istumatyö ja nyt rupee pikku tyyppi oleen niin alhaalla ja tiukasti, että ekaa kertaa istuminen hyvin epämukavaa (eipähän ainakaan vielä ole häirinny hengitystä tai kylkiluita kun on aina ollu kovin alaspäin orientoitunut yksilö). Mikään asento ei ole kiva, kun rupeaa tosissaan jomottamaan tuonne alas. Jep, onneks huomen on jo perjantai. Ei liikaa tule yöllä nukuttua, ni voi ottaa viikonloppuna aamusin kiinni univelkoja.

Aamukammassa 9 työpäivää jäljellä:)
 
Mulla meni viime yö kanssa niin huonosti... Millään en tahtonut saada unta. Reidet ja pakarat surivat ja alaselkää kolotti... Sitten, kun viimein nukahdin heräilin ihan koko ajan närästykseen, mutta kuitenkin niin väsynyt, ettei jaksanut edes rennietä yöpöydältä napata... Poika vielä tuli yöllä väliimme nukkumaan joten potkuja on tullut edestä ja takaa... huoh....

Vaikka yöllä ei paljoa nukuttu ei onneksi väsymys ole paljoa painanut. Särytkin aamulla loppuivat, mutta joiduin vähän rehkimään tänään päivällä tavallista enemmän ja tavallisuudesta poikkeavaa nostamista yms. ja nyt taas alaselän kolotus palasi.... Toivottavasti ens yö menis vähän paremmin :confused: Mulla kans aika herkkä selkä kylmälle, vaikka oon kyllä lämpimänä yrittänyt pitää.
 
Mymmeli kuulostaa ihan samalta kuin mun viime yö paitsi että mun peiton alla potki koira :) eipä tämäkään yö paremmalta vaikuta, yritin mennä nukkumaan mutta hirveä närästys alko. Söin iltapalaksi avokadon, eipä näköjään sovi mulle tällä hetkellä. Ja telkkariakin katoin sohvalla jossain ihmeasennossa, että särkee alaselkää ja hartioita. Mulla on ihan selkeä yhteys tämän närästyksen ja hartiakipujen kanssa. Nyt taas polttaa ja puristaa rinnan alla ja se säteilee selkään. Voi olla että joudun pian hakemaan oikeat refluksilääkkeet, tähän asti olen pärjännyt ihan hyvin renniellä ja valmariinilla. Suosittelen muuten koittamaan tuota valmariinia, mulla tuppaa nuo röyhtäykset jäämään kurkkuun ja valmarin auttaa hyvin saamaan ne ulos.
 
Kiitti Nannai1 vinkistä! Pitänee kokeilla tuota valmariniä. Mulla aamulla alkoi taas aivan mieletön närästys, enkä tiennyt miten päin olla. Eli kahvin juominen täytynee lopettaa! Renniellä en saanut helpotusta edes hetkeksi ja vasta, kun aloin rahkaa syömään helpotti. Alkaa kyllä tosiaan vatsa olemaan jo niin kookas, että jo pelkkä makuuasento pistää närästämään.:eek:

Eilinen rehkiminen vaikuttaa vieläkin. Ja lantio,alaselkä, takapuoli, ja reidet särkevät siihen malliin, että taidan kohta rukoilla miestä tulemaan tuntia aiemmin töistä. On siihen malliin tällä viikolla tehnyt ylitöitä, että voisi jopa onnistuakin :rolleyes: No onneksi on viikonloppu alkamassa, joten voi ottaa vähän rennommin!
 
Täälläkin ollaan kiitollisia Nannain vinkistä :) närästys on kyllä ilkeä vaiva ja varsinkin öisin vie vähäisetkin unet. On se kumma että aamulla ei uni riitä pitkälle, päivällä väsyttää kokoajan mutta päikkäreille ei nukahda, illalla väsyttää siihen kymmeneen asti ihan tuskassa mutta ei haluta laittaa nukkuun niin aikaisin ko heräs taas liian aikaisin. Sitten kymmenen jälkeen ei unta millään ja sitten ko tulee niin herää tunnin välein. Hohoi... :sad001 päivällä kuitenkin yrittää käydä kävelyillä minkä harkkareilta ja kivuilta pystyy, että nukkuisi paremmin. On tämä vain... Väsyttää.
 
Täällä harrastettiin sitä itseään parisen tuntia sitten ja sen jälkeen ollut joku kesto kramppi mahassa päällänsä :/ napa vaan pyöristyy ulospäin ja jos siihen hipaseekaan niin kipeetä tekee!... uhhuh.. .näinköhän nämäkin asiat jää loppuajaksi unholaan :sad001 Itse aktin aikana ei mitään, mutta sen jälkeen olo ollut tosi tukala!
 
Meillä koko perhe on löytänyt avun närästykseen tosta valmarinista. Sitä löytyy muuten apteeksista tai luontaistuotekaupoista ja se on siellä jääkaapissa. Se sekoitetaan veteen ja sit juodaan. Ekoilla kerroilla maistuu pahalle, mut se helpotus jonka siitä saa korvaa kyllä sen.
Mä en pysty enää yhtään makoilemaan selälläni kun heti alkaa rinnassa polttamaan. Meillä on onneksi moottorisänky niin päätyä saa nostettua, niin ei hapot pääse niin helposti nousemaan yöllä nukkuessa. Muutenkin tulee nykyään nukuttua lähes koko ajan vasemmalla kyljellä ja sen kyl huomaa sit aamulla kun paikkoja särkee. Ai vitsi mä ootan sitä että pääsen taas nukkumaan mahallani.

Meillä ei oo viime aikoina harrasteltu peiton heilutusta, ihan senkään takia kun mies on ollu poissa. Viime kerrasta taitaa olla kolme viikkoa. Ehkä pitää nyt viikonloppuna koittaa tuleeko sitä enää mitään. Toivottasti Pii84 sun kivut helpottais. Mullekkin tuli jossain vaiheessa tuollaisia tuntemuksia kun oltiin harrasteltu.
 
Nannai1, kyllä ne helpotti sitte loppuillasta, kun sai vaan olla aloillaan :) kävin pikaisesti saunassakin öllöttämässä hetken että sais koko kroppaa vähän rentoutumaan... mutta outoa se kyllä oli, ihanku ois tosiaan jäänyt joku kunnon kestosupistus päällensä. Ku istu aloillensa niin Persilmäänki kohdistu kyllä semmonen paine että vaikiaa oli (ja EI, ei mitään sen suuntasia harrastettu :p) Kannettavasta otin laturin irti ja johto osu just navan kohdalle niin sekin sattu tosi ikävästi, koko maha oli aivan kosketusarka... eipä oo tarvinu tämmösistäkään ennen huolehtia ja ajatella... Tulin siihen tulokseen, että ei vissiin pitäs enää tuntua liian hyvälle :wink
 
Mä haluan nyt vaan valittaa!!! Eli ei mitään kovin rakentavaa luvassa. Kylkeen sattuu ihan koko ajan ja ihan joka asennossa, selkään "vain" puolet ajasta. Vatsa painaa ja sitä pistelee. Päätä särkee. Huimaa. Vauva pitää hereillä öisin. Lisäksi taidan olla tulossa flunssaan... Viime yönä nukuin/yritin nukkua 10-11 tuntia (aamuyöllä olin noin tunnin ajan täysin hereillä), ja aamulla oli ihan älyttömän väsynyt olo. Monina öinä, etenkin kun kello olis herättämässä 6.40, en ole nukkunut oikein ollenkaan. En todellakaan haluaisi olla missään ihmisten ilmoilla tällaisena, eikä mikään muu kuin kotoilu miehen kanssa vois vähempää kiinnostaa, mikä on ekstrovertille luonteelleni aika jännä uusi juttu. Haluaisin vaan keskittyä kaikkiin äitijuttuihin rauhassa.

Töissä pitää jaksaa vielä 2 vikkoa ja en kehtaisi enää olla saikulla (ollut muutamia päiviä vähän joka viikko joulun jälkeen pois, yksi 4 pv saikku oli ja muuten tehnyt töitä kotoa, vähän niinkuin omin luvin, mikä on toki parempi kuin ei mitään, mutta silti se vähän hävettää..) Viikonlopun jälkeen sitä aina jaksaa sinnitellä sen pari päivää, kunnes on veto ihan kokonaan pois. Eikö joku voisi vaan kätevästi poistaa seuraavaa kahta viikkoa kalenterista?!
 
Muokattu viimeksi:
Saa täällä valittaa ja ihan vapaasti! :)

Ja nyt on pakko jo munkin vähän avautua kun tuntuu että hulluksi tulee...

Mää kyllä alan kans saamaan ihan tarpeekseni tästä kotona oleilusta :angry3 mutta ei viiti minnekkää lähtäkkää eli itteesä sais kai syyttää... mies on aina arkena töissä 8-17 eli pois kotoa 7.30- 17.20 välisen ajan, yhteinen aika jää lyhyeksi ja jotenki sitä kaipais ihan hirveesti! tai vaikka ihan sitä omaa aikaa! mutta läheppä sitte tuonne pimeeseen kuuden jälkeen jotain touhuamaan itekseen.... tympäsee vaan....

Yöt menee täälläkin ihan perseelleen. Nukuttais muka jo ennen kymmentä, mutta itte nukkumisesta sitten tulekkaan mitään. Hereillä vähän väliä ja ihan koiran unta koko ajan. Aamulla sitten kyllä nukuttas koko ajan mutta nukuppa siinä kun on poika kotona... Tänään oli hoidossa 7.30-12.30 välisen ajan ja käytin kyllä sen hyväkseni ja menin nukkumaan 8 ja heräsin kellon soittoon 10.30. Ois voinu nukkuakkin enemmän mutta pakko oli nousta keittämään puolukkapuuro, jotta sai vispattua heti pojan haun jälkeen ja lapsi näin ollen syödäkseen. Kuin myös tämä ihanaakin ihanampi pissalla ramppaaminen, prkl että siitäkin tunteesta on saanu tarpeekseen...

Muä ärsyttää se, että olen oikeastaan minä, taas jossain kolmannessa persoonassa. Kaikki muut menee mun edelle kaikessa ja itsestäkin tuntuu, että antaa sen kaiken tapahtua niin. Lapsi ja lapsen tarpeet(tottakai), mies ja miehen tarpeet ja menot ja sitten vasta minä ja mun tarpeet ja menot. Kaipaisin että muakin joskus huomioitaisiin jollain muulla tapaa, kuin tuon masukin kautta. Minäkin olen sentään vielä ihminen...Sen verran olenkin pitänyt omista menoistani edes kiinni että viiden viikon välein käyn kampaajalla, ja sokeroinnissa tarpeen vaatiessa... mutta siinpä ne mun menot sitten on... Mä oon melkein suoraan sanonu, että mieskin vois ostaa mulle vaikka lahjakortin kasvohoitoon, että ois vaikka lauantaina sen aikaa pojan kans, jotta pääsis ihan kaikessa rauhassa... mutta eii... ei vaan tajua, eikä jaksa rautalangasta vääntää.. (no nyt pari päivää taaksepäin, lauantaina?, menivät pojan kanssa melkein pariksi tuntia ulos luistelemaan ja mie sain kerranki hetken levähtää)

Kävin kavereita kattomassa itäsuomessa viikko takaperin (vielä kun siinä ja siinä oli, että pystyin tuollaisen autoreissun tekemään... tiukkaa kyllä teki) ja kyllähän niitä ikävä jäi. Jotenkin täällä ei noita kavereita hirveästi ole.. ja kai mä sitten oon mustasukkanen miehelle siitä että sillä niitä täällä on (ja paljon, onhan tää sen lapsuudenpaikka). Kaipaan kahvi ja kyläilypaikkoja! mutta en jaksa ehkä olla niin sosiaalinen että hankkis uusia ystäviäkään :D hirvee homma, ja pieni paikkakunta, pelottaa että omat yksityisasiat vielä tietää koko kylä....(omaa aikaansaamattomuutta siis tämäkin)

Saanhan mää aikani kulumaan kun lähtee kylille ja kaupungille, mutta rahaakin kuluu sitten, ja sitäkin pitäs koittaa vähän kattoa, että sais olla mammaloman jälkeen kotona muutaman kuukauden. Mies kyllä on sanonu että haluaa olla mukana ostelemassa noita kaikkia vauvajuttuja, mutta kun muuta tekemistä itellä oo ku katella niitä ja mies on aina töissä niin mie ne olen ostellut, eikä siinä itessään mitään. mutta sekin ärsyttää että mies on jäänyt tavallaan mun toimesta siitä asiasta paitseloon.

Taitaa olla semmonen yleinen kaikki ketuttaa- päivä tänään (perusmaanantai)
 
Takaisin
Top