Ruokavaliot / painontarkkailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miu88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun ruokahalu on palannut. Pystyisin jopa karkkia vetämään. Pari viikkoa sitten kaikki makea oli ihan nou-nou. Jäätelö ei edelleenkään maistu. Muutenkin olotila on aikalailla normalisoitunut. Pyrin kuitenkin syömään järkevästi kasviksia ja hedelmiä suosien. Vähän väliä tekee mieli syödä. Mä paisun yli 100 kiloiseksi jos vedän ruokaa sitä tahtia kun mieli tekee..

Neuvolan vaa´an mukaan paino 87kg (päivä oli jo puolessa, eli turvotusta ehti mukaan). Samana päivänä kotivaaka noin 83kg. Nyt se on pyörinyt noin 79-80kg, eli noin niinku toiveikkaasti ajatellen kiloja olisi pikemminkin tippunut. Parempi näillä kiloilla niin. Housut ahdistaa vyötäröltä, vaikka maha ei varsinaisesti näykään. Vyötärönympärys on kasvanut muutaman sentin.
Juu, sotanorsuksi itse myös paisuisin jos söisin ihan kaikkea mitä huvittaa, vaikkakin suurin osa ruuista ja muista ällöttääkin yhä. En ole syönyt lähes ollenkaan herkkuja!! Miksi siis kilot tarranneet kiinni?! Tää mua kans niin rassaa, että lihon kyllä super helposti, mutta sitten kun lopetan mässyttämisen niin mitään ei tapahdu!! :smiley-angry019 Jos mä oon aiemmin syönyt karkkia ja suklaata joka päivä ja välillä vähän liikaakin ja nyt en syö käytännössä ollenkaan, niin miksei ne kilot lähde?! MISSÄ VIKA?? Niin ku taisin jossain aiemmin sanoakin, että en yritä laihduttamalla laihduttaa, vaan luonnollisesti saada kiloja karistettua tai ainakin edes pysymään kurissa, mutta ei hirveästi tunnu auttavan. Jos tämä olis niin helppoa kuin sanotaan, niin munhan pitäisi kohta olla mallin mitoissa! laughing1 Yeah right... aikoinaan terkkari mainosti miten voi lähteä muutama kilo jo sillä, kun vaihtaa esim. maidon rasvattomaan... siinä kun aikani katoin niitä ruokajuttuja terkkarin kanssa ja söin niitä vähärasvaisimpia vaihtoehtoja, niin kysäisin terkkarilta, että missä se mun -10 kiloa on. Eipä hän siihen osannu mitään sanoa - yllättäen. Nyt sitten olen vaihtanut rasvattoman maidon kevytmaitoon ja ei ole paino noussut, että pitäköön tunkkinsa.
Mutta joo, mua niin ketuttaa, että oon 3 päivää sitten syönyt puolikkaan Kinder Bueno -patukan ja paljon hedelmiä, eikä paino mene alemmas! Ja itse asiassa oli tullut se yksi kilo lisää... Muutenkin on niin herkkis fiilis ja raivostuttaa nuo pirun näppylät pitkin turpaa, että pienikin paha asia tuntuu aivan järkyttävän suurelta. En tiiä sitten syönkö liian vähän, että elimistö pitää kynsin hampain kiinni läskikerroksista, mutta ei tässä paljoa enempää uskalla syödä ettei turpoa!

sniper, ei mullakaan paino aikanaan tippunut yhtään vaikka lopetin jokaviikkoiset kebabit ja sipsit! Jämähti vaan paikalleen. Ainoastaan proteiinipainotteisilla pienillä annoksilla (4-5 /päivä) lähti putoamaan. Mutta heti kun palas takas siihen "perusruokaan" 2-3 kertaa päivässä, niin jämähti tai palas takas alkupainoon. Et joo, p*skan hailee se on mihinkään rasvattomiin vaihtaa ja toivoo laihtuvansa, ei se lähde kun tarkalla ruokavaliolla.

Mä oon sitä mieltä, että ne rasvattomat on ihan huuhaata. Ensinnäkin niitten ruokien luonnollinen koostumus pilataan teollisilla prosesseilla ja sitten niissä voi olla sen rasvan tilalla jotain muuta paskaa, joka on ihan yhtä paha tai vielä pahempi.
Toi ruokavaliojuttu on muutenkin varmaan aika yksilöllinen, että mikä sopii toiselle niin ei välttis käykään toiselle. Mulla itellä on ihan selkeesti niin, että jos syön karkkia ja pullaa tai paljon pitsoja ja hamppareita niin läskit rupeaa heti kertymään. Jos en syö noita, vaan tavallista kotiruokaa niin paino pysyy hyvin kurissa. Sokeria en käytä esim. kaffissa tai teessä, enkä tykkää limsoista tai mehusta. (Paitsi nyt kun oon paksuna, niin olen juonu sekä mehua, että limsaa, kun heikotus yöllä yllättää). Mä tykkään tehdä ite ruuan mahdollisimman alusta asti ja aika yksinkertaista sapuskaa. En kuitenkaan mitenkään fanaattisesti, vaan eines sujahtaa ostoskärryyn jos laiskottaa. Mä olen jotenkin hurahtanut niitten raaka-aineitten puhtauteen, kun mun aivoihin on syöpynyt ajatus, että lisäaineet ja muutenkin huonolaatuinen sapuska lihottaa ja sairastuttaa.

Minäkin yritän viimeiseen asti vältellä pitkälle prosessoituja tuotteita ja teen yksinkertaista kotiruokaa kotimaisista aineksista. Kananmunat tulee omasta kanalasta ja lihat suoraan lähiteurastamolta. Kesällä viljellään itse perunat ja muutamia muita hyötykasveja. Tänään kyllä aion tehdä kiinalaista itse kun alkoi eilen niin kauheesti tehdä sitä mieli... :P

Kuulostaa ihanalta miu88. Itsetehtyä kiinalaista :-P nami.

Mäkin haluaisin syödä niin puhdasta ruokaa kun voin, mutta aika samoilla linjoilla kuin tullukka,että joskus eineskin menee. Usein kuitein syödään luomua ja kotiruokaa.

Mun punainen lanka on, että syön sen verran kuin kulutan. Tai jos haluan laihtua syön vähemmän kuin kulutan... Joo kuulostaa helpommalta kuin on, mutta aika tarkkaan joskus lasken kaloreitakin... Menee aika rutiinilla. En ole kuitenkaan mikään friikki :D ja ihan normaali painoinen, moni varmaan ihmettelisi laskuja, mutta se on mulle luontaista....

Rasvatonhan ei suoraan tarkota, että ois vähemmän kaloreita!! Kannattaa siis tutkia tuoteseloste kokonaan. Usein rasvattomissa on enemmän hiilareita ja sokeria. Eli kokonaiskalorit ratkasee enemmän. Kyllähän kaikki jo tietää, että keho kaipaa riittävästi ravintoa laihtuakseen, mutta keho tarvitsee myös (hyvänlaatuista) rasvaa polttaakseen rasvaa.

Ja vettä pitää juoda paljon, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Tärkeää myös muutenki raskauden aikana tuo veden juonti. Auttaa myös esim ummetukseen.

Mutta niinku Tapiirinen sanoki, kyllä se on niin yksinkertasta, että ku kuluttaa enemmän ku syö, ni sillon laihtuu piste. Se ei tietenkään tarkota, että ku jättää herkut ni kahden viikon päästä paino on puonnu kilon. Todennäkösesti, ku jättää herkut pois, ni kulutus on vasta tasoissa. Eli siitä pitää vielä karsia kaloreita, jotta päästään miinukselle. Kalorilaskuri-nettisivu on tosi kätevä työkalu. Pari päivää täyttää sitä rehellisesti, ni huomaa, että mistä ne kaikki haamukalorit tuleekaan.

Laihtuminen tapahtuu 80% keittiössä. Jos haluaa joskus syödä enemmän tai herkutella, ni sillon pitää lisätä liikuntaa.

Ja semmonen kannattaa kans muistaa, että keho kokee ihannepainokseen korkeimman painon missä se on joskus ollut. Eli keho pyrkii aina saavuttamaan tuon korkeimman painon. Meinaa sitä, että kun on saanut painon pois, on loppuikä syötävä suhteessa vähemmän, jotta saavutettu paino säilyy.

Kirjoittelen tuolta elokuisten puolelta, mulla laskettua aikaa ei vielä kovin tarkkaan tiedetäkään, oon menossa varhaisultraan ensi perjantaina...Mutta! Siis paino on noussut mulla järkyttävästi syksyn aikana, eli nyt pitäis todellakin saada sitä tippumaan. Laihduttamaan ei kuitenkaan terkan kanssa saa ruveta, mut kuitenkin pitäis painoa tiputtaa. Tuli oikein paha mieli terkkarilla, vaikka oma mokahan se on. Ei voi muuta kuin yrittää nyt olla herkuttelematta. Kuulema turvotustakin raskausaikana tulee, tää on mun eka raskaus niin en osaa sanoa paljonko sitä turvotusta on ollu...

Mä oon syöny oikeesti tosi terveellisesti ja silti paino on hilautunut ylöspäin. Ja tosiaan kun on parikymmentä kiloa muutenkin mukana, niin ei kyl tarviis..

Ahistaa hirveesti, ku painoa on tullu nyt alusta jo kolme kiloa! Väsymyksen ja huonon olon takia treenit jääny vähälle ja syöminen ollu mitä sattuu.. Joulun jälkeen taidan kaivaa vanhat dieettiohjeet kaapista ja mennä toisen kolmanneksen niillä. Oman tavotteen mukaan painoa ei enää saa tulla, kun 7 kiloa.

Kävin aamulla puntarilla, ja nyt raskauden aikana tullu 2kg painoa lisää. Sais vähän hidastua painonnousu, mutta minkäs teet kun pahoinvointi pysyy kurissa usein syömällä. En edes syö herkkuja hirveesti, ihan vaan kotiruokaa ja hedelmiä, ja kokoajan on hirveä nälkä.
Huomasin myös, että kun normaalisti vatsalihakset jännitettyinä sormea ei saa kovin syvälle mahaan työnnettyä, niin nyt siinä on ihan kunnon paksu pehmeä kerros.
Noh, oon siitä onnekkaassa asemassa, että imetys on mulla vieny aina kilot ihan muutamassa kuukaudessa. :) Silti ei tarttis nyt ihan mahdottomasti paisua, ottaa loppuraskaudesta niin paljon polviin jo.

Ei olis kyllä huono idea kaivella dieettiohjeita, tulis ainakin yleisesti ruokavalio parempaan suuntaan eikä kyseessä kuitenkaan ole mikään rääkkidieetti. Ainoo vaan, etten millään kyllä pystyis syömään 5x päivässä, ainakaan niitä ruokamääriä... Vaa'alla en ole viitsinyt käydä, jääkööt punnitsemiset neuvolakäynneille.

Mulla on vielä toistaiseksi pysynyt paino samana, mitä nyt neuvolan vaaka näytti +2 kg verrattuna omaani. Hyvä etten alkanut parkumaan ja saanut kauheaa raivaria koko vaa'an takia :happy3 No, näytti mitä näytti, läskiä on omasta takaa ja kuitenkin kotivaa'an näkymä ollut sama koko ajan. Välillä on näyttänyt +1 kg, mutta sitten kun on ummetus hellittänyt hetkeksi, niin painokin kummasti pudonnut :laughing021

En edes ollut tullut ajatelleeksi tuota, mitä -Stardust- sanoi.. "Se ei tietenkään tarkota, että ku jättää herkut ni kahden viikon päästä paino on puonnu kilon. Todennäkösesti, ku jättää herkut pois, ni kulutus on vasta tasoissa." Sillä mulla ei varmaankaan ole ainakaan paino noussut, kun olen jättänyt herkut vähemmälle. Totta kai joulun aikana on tullut syötyä herkkuja, mutta ei todellakaan samalla tahdilla kuin viime vuonna! Ja totta kai saakin herkutella sillon tällön, kunhan se ei ihan lapasesta lähde ja ole jokapäiväistä.

Itellä on paino hiukan laskenu kun ollut pidempään jo pahoinvointia. Mitään en ole karsinut ei vaan pysy ruoka sisällä ja jos pysyy ei pysty syömään suuria määriä. Ehkä ihan hyvä näin ku neuvolassa sanoivat ettei alussa tarvitsisi tulla painoa. Vois silti kuvotus ja pahaolo häipyä että vois nauttia raskausajasta ja jaksaa 1,5v pojan kanssa touhuta.

Mulla on paino pudonnut 6kiloa sitten viime punnituksen neuvolassa.tuolloin viikkoja oli 8+4 ja tänään nt-ultrassa viikkoja oli 12+1. Olen kyllä syönyt karkkia,mutta syynä varmaan se että muhun ei jotenkin mahu ruokaa ku ihan pikku annoksia.pahoinvointia on ollut kokoaika vain viitenä päivänä,joten tästäkään tämä ei johdu.
tämä ei siis tod.oo paha,koska omaan kyllä ylipainoa jo valmiiksi.sikiö oli kuitenkin viikkoja vastaavan kokoinen ja muutenkin kehitys oli mallillaan. Parempi tämä näin päin! :)
olen ehkä vähän stressannut alussa sitä,että painoni nousee ihan tähtitieteellisiin lukuihin tämän raskauden myötä,mutta tähän asti suunta on ollut ainakin vielä toinen.
Uskon myös,että säännöllinen liikunta ja ihan kotiruoka on auttanut tässä moneen asiaan,kuten väsymys,pahoinvointi ja painonnousu.

Mulla paino putosi alkuraskauden aikana 1,5 kg kun ruokamäärät pienenivät. Nyt rv 14+0 ja paino edelleen samassa.. Neuvolassa tosin näytti tuon 1,5kg enemmän, mutta luotan enemmän omaan kotivaakaan, jossa käyn säännöllisesti. Olen 162/60,5kg tällä hetkellä..

Ruokavaliota en ole sen suuremmin muuttanut, kun perusterveelliset tottumukset oli jo ennen raskautta (täysjyvää, kotiruokaa, salaattia, ei hirveästi herkkuja yms..). Olen kuitenkin lisännyt hedelmien syöntiä (niillä pysyy pahoinvointi aisoissa!) ja lisäksi alkanut käyttää hieman enemmän maitotuotteita (viiliä, piimää, raejuustoa.. aina kun muistaa.. :D ). Lisäksi tietenkin tullu nyt päivittäiset raskaus-vitamiinit ja lisänä d-vitamiinii ja satunnaisesti rautaa.

Mulla sama suunta kun aiemmassa raskaudessa, alaspäin menee. Lähtöpaino oli nyt jotain 71kg luokkaa. (Pituus 163cm). No nyt viikkoja 13+0 ja painoa 67,7 kg. Viime raskaudessa lähtöpaino oli 67 kg ja sillon lähti alussa kans laskuun. Lopussa painoa oli +8kg lähtöpainoon.

Mulla oli paino noussut neuvolan mukaan painosta ennen raskautta siis 6 kg!! Nyt uskalsin viimeinkin käydä kotona puntarissa niin eihän mun paino ollutkaan noussut kuin +3 kg alusta. Tosin kotona oon aina mitannut aamupainosta ilman vaatteita, mutta helpotti tieto siitä ettei ihan oo karannut käsistä toi lihominen.

Mulla on mennyt ruokapuoli nyt niiiiin huonosti ainakin pari viikkoa... Ongelmina myös tuo liian harvoin syöminen ja leivän mättäminen -> on jäänyt vihannesten syönti aika minimiin... ei se salaatti nyt vaan jotenkaan uppoa vaikka ennen on mennyt ihan hyvin :confused: ja iltasyömistä pitäis rajottaa.
Herkuista oon pysytelly ihan hyvin erossa, pitäs vaan tuo arkisyöminen saada ruotuun. Kokkaan kyllä paljon ja yleisesti ottaen terveellisesti, pitäs vaan saada niitä vihreitä ängettyä sinne lisää johonkin väliin.

Painoa on tullut ~ 3kg, eli ei onneksi näy siinä vielä tämä jatkuva leivänmussuttaminen.

Takaisin