Ruokavaliot / painontarkkailu

Miu88

Päivystävä dosentti
Heinämammat 2014
Ajattelin aloittaa ketjun raskauden ajan ruokavalioista sekä painontarkkailusta, itseäni kun huolettaa aika paljon mahdollinen painonnousu. Painoa oli ennen raskautta jo liikaa, ja olin juuri aloittanut dieetin kun kuulin raskaudesta. Millään ihmedieetillä en ollut/ole, lähinnä vain hiilarien vähentämistä, proteiinin lisäämistä ja ruokailut sen 4-5x päivä. En ole tätä ihan pystynyt noudattamaan, hieman täysjyväviljaa olen lisännyt eikä ruokahalu ole sillä mallilla että edes sitä neljää kertaa päivässä pystyis syömään... Nyt menee siis melkein kahdella aterialla päivässä, mikä pitäis kyllä yrittää muuttaa.

Olen aina ollut pieni ruokafriikki, käytän mahdollisimman paljon luomua ja valmistan kaikki ruoat (myös leivät) itse.
Mitään ihmeempiä mielitekoja ei onneksi ole vielä ollut, en ylipäätäänkään tykkää makeasta (mutta sitten se suolainen: SIPSIT!!), ja yritän pitää turhan sokerin syömisen mahdollisimman pienenä koko raskauden ajan. Olkoot tämä myös tsemppiketju mielihalujen kanssa taisteleville!! :)

Miten olette muuttaneet ruokavaliotanne (vai oletteko lainkaan) nyt raskaana? Kuinka tarkkaan seuraatte painoanne ja miten yritätte pitää kilojen nousun mahdollisimman pienenä?
 
Mä en toistaiseksi ole tietoisesti muuttanut ruokavaliotani mitenkään, tällä hetkellä pahoinvointi sanelee sen että mitä syön ja koska.

Jos ja kun tämä tästä helpottaa, niin sitten ajattelin jatkaa ihan samalla ruokavaliolla kuin ennenkin raskautta (eli ihan perus), tosin proteiinia pitäisi hieman lisätä kun pitkään mennyt lähes kasvisruokavaliolla, proteiini tullut pavuista, pinaatista, soijasta ja kananmunista.

Mutta nyt kun mitkään herkut ei maistu, niin yritän niihin olla enää palaamatta sittenkään kun pahoinvointi helpottaa. Ennen söin aika usein karkkia ja sipsejä, nyt en voi kuvitellakaan niitä syöväni. Että jotain hyvää tästä pahoinvoinnistakin? :wink
 
Tää olis se, jossa mun pitäs olla mukana, ja koitankin parhaani mukaan :) Ylipainoa on noin 10-15kg, ja olis positiivista, ettei raskauden aikana juurikaan paino nousis. Kaikki ruoka ei vaan putoa, ja suurin ongelma on proteiinit. Kun ne ei oikein maistu.. Voisin elää hedelmillä jne, mut se ei kyl tee hyvää. Katoaa kaikki lihakset.
 
joo sama täällä, pitäs nyt koittaa saada vähemmän kiloja kuin viimeksi. Mä en edes tajua mistä ne kerty kun voin koko raskauden pahoin. Mutta siis sinänsä en yritä vähentää mitään, mutta koitan syödä terveellisesti, paljon kasviksia ja hedelmiä, vettä, kotiruokaa kaksi kertaa päivässä kun tuolle esikoiselle "joutuu" aina tekemään. Karkit, keksit ja tällaiset pitäisi karsia kokonaan, välillä kyllä iskee sellanen himo ettei tosikaan :O
Mutta yritellään :)
 
Yritän kans painottaa ruokavaliossa kasviksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita ja muistaa juoda paljon vettä. Kahvinjuonti on jäänyt kun ei ole tehnyt enää mieli. Punaista lihaa en syö ollenkaan, joten ruuat sisältää kasvisten lisäksi kanaa, kalkkunaa ja kalaa. Jotenkin hankalalta tuntuu syödä monipuolisesti erilaisia kaloja, kun ei ole tottunut niitä käyttämään ja valmistamaan, kun välttämään joutuu kuitenkin melko useita. Itsellä lähtöpaino on normaali, mutta polvivaivojen takia toivon, ettei lisäpainoa älyttömästi pääse kertymään.
 
Mäkin olen jatkanut aika normaalilla ruokavaliolla. Cocis zero, tee, karkit on jäänyt kokonaan pois. Ei vaan tee mieli! Ihme. No eipä se haittaakaan :)

Nyt kun olen voinut pahoin olen kyllä syönyt aika yksipuolisesti. Salaatti ei uppoa millään. Kurkku on ainoa vihannes suurinpiirtein, mikä menee alas. Ennen söin ihan kamalan paljon salaattia ja vihanneksia.

Mä olen normaalipainoinen, entinen urheilija. Siis aika paljon lihasta ja hoikka. No murhan pelottaa, ettämenetän lihakset x) Painan nyt 57. Tavoite on, että yli 70 en mene... No en tiedä toimiiko. Sen näkee sitten :) en pelkää kyllä vaikka poisotettavaa jonkin verran jäisi,koska urheilen paljon ja liikunta on elämäntapa. Tosin nyt ollut lähes 3 viikkoa niin väsy, että olen vain kävellyt.... No jää nähtäväksi, mihin tässä mennään. Tuntuu, että lihakset on jo nyt surkastuneet....
 
Syön aikalailla samalla tavalla nyt niinku ennenkin. Annoskoko on ehkä aavistuksen verran pienentynyt pahoinvoinnista johtuen. En ole kyennyt syömään saman verran kuin aiemmin. Pahoinvoinnista johtuen olen myös joutunut syömään useammin, mutta sitä varten olenkin ostanut hedelmiä. Jos popsisin koko ajan leipää, sipsiä ja muuta niin kas kummaa sitä paisuisi aika pian. Nyt ei ole siis paino noussut ollenkaan, mistä olen hyvilläni, kun ylimääräisiä kiloja löytyy... Ei haittaisi vaikka ei paino tippuisikaan, kun pääasia on, että se pysyy ainakin nyt samana ja ettei loppujen lopuksi tulisi kovin montaa lisäkiloa koko raskauden aikana.
 
Viikonloppuna alkoi minullakin nyt sitten ("viimein") se pahoinvointi, eli ruokailut on olleet aika pieniä. Mitä nyt eilen meni lähinnä sipsiä ja karkkia... lämmin ruoka etoo, mutta leipä ja hedelmät menee ihan ok. Kahvikaan ei enää maistu, mikä on suuri harmi koska rakastan kahvia, ostin juuri kapselikeittimen ja tietysti on sitten vielä kahvijoulukalenterikin...

Eka neuvola on torstaina, vähän jo pelottaa että minkälainen tuomio tulee tästä painosta.
 
En minäkään oo muuttanu ruokavaliota mitenkään. Mut syön todella terveellisesti normisti eli aika pitkälti ruokalautasmallin mukaan. Nyt on vaan tehny makeaa kovasti mieli ja oonki antanu mieliteoille anteeksi. Mutta jo sitten!! Onhan joulukuu :Heartred Ja niinhän se sanonta menee, että "sillä ei oo väliä mitä syö joulun ja uuden vuoden välillä, vaan sillä, mitä syöt uuden vuoden ja joulun välillä".

Paino ja pituus ennen raskautta 63/162. Tavote tosiaan olis, että maksimissaan 10 kiloa saa tulla lisää, mut ei toivottavasti sitäkään. Tiedän kyllä edellisestä raskaudesta, että mulla kerää tosi herkästi nesteitä ja turvotusta. Viimeksi mun turvotusta seurattiin neuvolassa tarkasti.
 
Mä oon kans nesteen kerääjä.. Molemmis aiemmis raskauksis paino noussu eka kohtuullisesti mut viimisinä viikkoina n.1,5kg viikossa! :eek: Sit oon neukus rampannu ku ovat pelänneet raskausmyrkytystä ja vaikka mitä sen hurjan nesteen keräämisen takia.. Se on kyl inhottavaa!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mun paino on noussut tän 9 viikon aikana jo5 kiloa!!!!! :anyone Aivan järkyttävää! Mä syytän tästä alkuviikkojen sokeri-suola-yhdistelmää, eli alas meni vaan lähinnä sipsit ja suklaa. Ja kun jotain oli pakko syödä, niin söin sitte niitä. Toinen, mitä syytän myöskin, on tää järkyttävä ummetus. Sisään menee vaikka mitä, mutta mitään ei tule ylos. How nice is that? Nyt alotin aamun vehnäleseillä, jotka sekotin jogurttiin (hemmetin pahaa) ja päätin, etten osta herkkuja ennen joululomaa. Töissä voin ottaa, jos joku tarjoaa, ja perjantaina saan syödä yhden joulutortun kun niitä ajattelin leipoa (lähinnä miehelle), mutta muuten en syö mitään muuta! Onhan tää nyt ihan järkyttävää, ja kun paino alkaa muutenkin jo seiskalla, niin ei ihan kauheasti tarvisi tulla lisää...
 
Laita vehnälesettä, maustamatonta (AB) jugurttia ja luumusosetta. On hyvää ja lisää vaan tehoa :)


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Vi-Siblin lääkekuitu on kans kokeilemisen arvonen. Sitä saa käyttää raskauden aikana ja saa ilman reseptiä. Normalisoi vatsan toimintaa oli sitten kovalla tai löysällä.
 
Mä en ihan hirveesti jaksa miettiä painoasioita ainakaan vielä ja, no, syön mitä syön (yritän muistaa kuitenkin vitamiinit ja kuidut). Ennen edellistä raskautta laihdutin vähähiilihydraattisella kahdeksisen kiloa ja pääsin synnytyksen jälkeen aika nopeasti takaisin lähtöpainoon sen ihmeemmin ruokavaliota ajattelematta. Mutta: kroppa muutti muotoaan ja lihaksia katosi paljon, tilalla sellaista löllyvää läskiä. Näin ollen mä en jotenkin tän raskauden aikana jaksa ehkä kauheasti stressata - odotan, että olen tämän raskauden jälkeen entistä löllyvämmässä kunnossa, vaikka samaan painoon pääsisinkin takaisin, joten varmaan on sitten hankkiuduttava joka tapauksessa salille tms. Vähän ahdistaa.

Mä olen ilmeisesti myös nesteenkerääjä, koska edellisessä raskaudessa mullekin tuli painoa yli kilo viikossa loppuajasta, vaikka en pystynytkään syömään juuri muuta kuin mansikoita ja tuoretta ananasta. Se turvotus lähti itse asiassa vasta n. viisi päivää synnytyksen jälkeen, ja olen kaikissa synnärikuvissa kuin joku turvonnut virtahepo, hyvä kun silmiä näkyy päästä.

Mulle tulee varmaan ennen pitkää myös ummetusongelmia, mutta mulla on niitä muutenkin. Ja mulle noi Visiblinit ja muut eivät ainakaan aiemmin ole aiheuttaneet muuta kuin järkyttävän ilmapallovatsan, vatsanväänteitä ja ilmavaivoja, ulos ei todellakaan tule sitä mitä pitäisi. :p
 
Mä pelkään ihan kamalasti, että lihoan taas yli 20kg! Oon aina ollut normaalipainoinen ellen jopa vähän alle. Mua ahdistaa lihominen ja nytkin koko ajan pelottaa syödä mitään, mutta syömättäkään ei voi olla. Nälkäkin tuntuu ihan kiusallaan vaivaavan koko ajan ja mitään ei meinaa pystyä syömään. Ummetuksen takia paino noussut jo melkein kilon (rv8+2) ja meinasin porun päästää kun neuvolassa sen huomasin. Ehkä tää helpottaa jahka tää väsymys väistyy, niin jaksaa taas liikkua ja kun pahoinvointi/oksentelu loppuu, voi taas panostaa ruokavalioon. Ite oon lyhyt, 158cm, niin ekstrakilot näkyy tosi helposti :/
 
Mulla on nyt ehkä paino tippunut muutaman kilon alkulukemista. Johtuu siitä, että mikään makea ei mene alas. Siis vaikka miehellä on ollut karkkia, en ole pystynyt syömään niitä. Minä, sokerihiiri... Suklaalevyn ostin itselle ja upposi pari riviä, normisti menee helposti ainakin puolikas levy.

Kasviksia olen pysrkinyt lisäämään ja huolehtimaan myös proteiineista ja rasvoista. Hiilareita menee epätasaisesti, mutta ne kyllä turvottaakin mua.
 
Mulla on ennestään kolmisen kiloa ylipainoa, joten ei kamalasti huvita lihoa. Tällä hetkellä syön mandariinia (ainoa varauksetta syötävissä oleva ruoka), marjasoppaa, leipää (paitsi ruisleipä) ja satunnaisesti lihaa (tänään pari lihapullaa, eilen pari siivua leikkelettä). Banaanit maistuisivat hyvältä, mutta niistä jää niin hirveä jälkimaku. Jogurttia voisi ehkä periaatteessa syödä, mutta sitä ei tällä hetkellä ole. Vihannekset, kuten kurkku, tomaatti ja salaatti, eivät mene ollenkaan. Paino ei ole toistaiseksi noussut.
 
Minulle ei sanottu neuvolassa painosta mitään, muuta kuin että sinne sokerirasitukseen joutuu jossain vaiheessa. Ongelmaksi tuli korkea verenpaine, eli loppui nyt sitten mun sipsinmättämiset tähän >.< tänään meni vihannekset sentään (dipin kanssa) alas, ja sillä linjalla pitäs yrittää nyt kovasti pysyä ettei tule ongelmia tästä enempää...
 
Mä vähän syön mitä pystyn. Kohta kahteen viikkoon ei oo oikein mikään lämmin ruoka mennyt alas, tai sitten hyvin pieninä annoksia jotain suht mautonta ruokaa. Leipää ja hedelmiä oon koittanu syyä paljon...ne kun on oikeestaan ollu ainoita mitä on tehny ees vähän mieli syödä. Kaikki makee on ollu tyylillä "äkkiä kaappiin etten nää jottei ällötä". Paitsi tänään tehtiin joulutorttuja, ja ne kyllä ylläty yllätys maistui! Viime viikolla avainsanat oli mustikkasoppa, mandariinit ja viinirypäleet...nyt en haluu nähä niistä mitään...o_O
 
Mun ruokahalu on palannut. Pystyisin jopa karkkia vetämään. Pari viikkoa sitten kaikki makea oli ihan nou-nou. Jäätelö ei edelleenkään maistu. Muutenkin olotila on aikalailla normalisoitunut. Pyrin kuitenkin syömään järkevästi kasviksia ja hedelmiä suosien. Vähän väliä tekee mieli syödä. Mä paisun yli 100 kiloiseksi jos vedän ruokaa sitä tahtia kun mieli tekee..

Neuvolan vaa´an mukaan paino 87kg (päivä oli jo puolessa, eli turvotusta ehti mukaan). Samana päivänä kotivaaka noin 83kg. Nyt se on pyörinyt noin 79-80kg, eli noin niinku toiveikkaasti ajatellen kiloja olisi pikemminkin tippunut. Parempi näillä kiloilla niin. Housut ahdistaa vyötäröltä, vaikka maha ei varsinaisesti näykään. Vyötärönympärys on kasvanut muutaman sentin.
 
Takaisin
Top