Ruokavaliot / painontarkkailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miu88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Stardust, sulla siis suunnilleen sama painonkehitys kuin mullakin.

åke, sokerirasituksesta; mulla ei ole faktatietoa kun en itse ole sellaisessa (vielä) käynyt, mutta olen käsittänyt, että sitä ennen pitää olla 12h syömättä ja juomatta, ja sitten mennä labraan, jossa otetaan pissa- ja verikoe. Sitten pitää juoda jotain makeaa sokerilitkua ja odotella jonkin aikaa, ja sitten otetaan uudet näytteet.

Korjatkaa joku jos olen väärässä?

Joo ja se rasitus tehdään yleensä noin viikolla 26, jos ei oo syytä tehdä aiemmin. Nykyään monella paikkakunalla tehdään kaikille odottaville, jossain riskiryhmän ulkopuoliset siltä vielä säästyy.
Olkaa vaan tyytyväisiä jos ei tarvi mennä. Jos se olitku on cokiksen makusta, ni se vielä menee, mutta jos se on sitä perussokeriliemipaskaa, ni aika väkisin sen saa juoda.Sit joutuu hengaan sen kaks tuntia vielä labran odotustilassa ilman ravintoa ja nestettä. Monille siitä litkusta tulee heikko olo, ku yhtäkkiä vedetään tyhjään mahaan paljon makeaa.

Joo 12h syömättä ja juomatta, labraan ja verikoe, sen jälkeen sokerilitkua 2 lasia naamaan, tunniks odottamaan labran odotustilaan josta ei saa liikkua muualle kuin vessaan ja toinen verikoe jonka jälkeen taas tunti odottelua ja kolmas verikoe jonka jälkeen pääsee kotiin. Pissakoetta multa ei oo ainekaa otettu ikinä o_O

hyiiii kuulostaa toi sokerirasitus just siltä mikä ei todellakaan ole mun vahvinta alaa... istumista ja odotelua. Just...

Sokerirasituskoe tehdään melkein kaikille odottaville äideille. Poikkeuksena on alle 25-vuotiaat normaalipainoiset ensisynnyttäjät, joiden lähisukulaisilla ei ole tyypin kaksi diabetesta.

Tavallisesti sokerit otetaan raskausviikoilla 24–28. Jos äiti on vaikeasti ylipainoinen, hänellä on erityisen paljon diabeetikkoja suvussa tai jos hänellä on ollut aikaisemmin raskausdiabetes, koe otetaan jo viikoilla 12–16.

Kokeessa äiti joutuu olemaan syömättä ja juomatta 12 tuntia. Tämän jälkeen häneltä otetaan glukoosimääritystä varten nollanäyte. Sitten äidille annetaan makeaa glukoosinestettä.

Äidiltä otetaan vielä kaksi verinäytettä tunnin ja kahden tunnin kuluttua ensimmäisestä näytteestä. Näytteitä verrataan ensimmäiseen tulokseen, ja jos arvot ylittävät määritellyt rajat, äidille diagnosoidaan raskausdiabetes.

Tuossa lyhyesti mitä tuo sokerirasitus meinaa...

Mä en vaan tajua että miten pitää pystyä olemaan 12 tuntia ensin syömättä, ja sitten tyhjään mahaan vetäistä makeaa (joka saa mut muutenkin voimaan pahoin), ja olla vielä muutama tunti senkin jälkeen syömättä ja vaan istua ja odotella. Kuulostaa painajaiselta :confused: Ja jos sitä ei saa heti aamuksi niin sitten vasta huono olo tuleekin, jos ensin joutuu töissä heilumaan. Ja sen jälkeen taas töihin menemään. Huh...

Kyllä siihen pystyy, vauvan parhaaksihan se vaan on...

Ja ei se ole ollenkaan niin paha, mitä kuvitella saattaa, tylsää se istuskelu siellä on mut siitäkin selvii, ottaa mukaan vaikka hyvän kirjan, niin kappas aika hurahtaa nopeemmin kuin huomaakaan...

^ Se rasitus tehdän yleensä ainekin aamuisin. Hämeenlinnassa myöhäsin aika millo sain varattua ajan 8.20, en sit varma muista paikoista oo :)

Joo mulla kanssa tänään neuvolassa nyt sitten varattiin aika sokerirasitukseen. On kuukauden päästä, aamulla klo 7:20.

åke, juu, sanottiin että sitten kun homma on ohi niin saa syödä, mutta se pari tuntia siellä pitää vielä hengailla syömättä. Sanottiin, että jotain tekemistä kannattaa ottaa mukaan, tyyliin käsitöitä, lukemista, musiikkia tms. Ja sitten niitä eväitä kun saa pois alkaa lähtemään.

Kyllä ne ruukaa muistuttaa siellä labrassa, ettei saa mitään laittaa suuhun. Minäki pöljä viimeksi raahasin vesipullon mukaan, ku en muistanu ettei vettäkään saa juoda.

Juu tiukkaa kyllä tulee tekemään se syömättömyys ja juomattomuus... :confused:

Muistaa vaan edellisenä iltana syödä tukevasti. Mulla oli aamulla 7.15 labra, ni söin klo17 päivällisen ja heti klo19 vielä runsaan iltapalan. Paljon proteiinia, hyviä hiilareita ja rasvoja sekä täysjyvää, ni kyllä se nälkä pysyy pois.Eikä runsas iltapala vaikuta niihin arvoihin, niinku monesti pelätään. Paitti ehkä jos vetää säkin karkkia, en tiiä, mutta jos ne arvot on vituillaan, ni ne on.
Se aamun odottelu siellä labrassa on sit vaan kestettävä, ku ainoa ajatus mikä pyörii päässä on se aamiainen..

Takaisin