Ruokavaliot / painontarkkailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miu88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on tullut jo 6kg lisää painoa o_O Tänään rv 22+0.

Alussa siis laihduin ensin 3kg kun olin niin pahoinvoiva ja ruoka ei maittanut, joten oikeastaan yhteensä mulla on tullut 9kg painoa... o_O
mutta mulle neuvolassa sanottiin, että lasketaan siitä lähtöpainosta ennen raskautta. Eli pitäydyn sanomaan tuon 6 kiloa :wink

Mä syön kyllä todella säännöllisesti.
Aamulla klo 6:30 (tai 5:30) syön ekan aamupalan; lautasellisen puuroa.
Klo 7-8 syön autossa matkalla töihin yhden leivän.
Klo 10 syön toisen aamupalan; taas leivän ja jogurttia.
Klo 12 syön lounaan, yleensä joku perus kotiruoka (makaroonilaatikko, lihapullat & muusi, kanakastike & riisi tms.) sekä joku hedelmä (yleensä omena tai appelsiini).
Klo 14 syön välipalaksi leivän ja jogurttia sekä taas jonkun hedelmän (yleensä mandariini tai kiiwi).
Klo 17-18 syön päivällisen (tämä saattaa olla joku epäterveellinen kaupan eines, tai nuudeleita ja kasviksia tai perus kotiruokaa, vaihtelee riippuen jaksamisesta).
Ja sitten vielä ainakin yksi iltapala, ellei kaksi :wink Silloin syön mysliä, jogurttia, leipää, hedelmää tms. pientä.

Joo, syön aika jäätävästi. Mutta annokset ovat kyllä tosi pieniä.

Mulla on silti koko ajan kauhea nälkä...
Töissä tulee kyllä aikas lailla kulutettua energiaa, kun työ on melko fyysistä (olen varastohommissa).

åke, niin, mä en oikein tiedä onko hyvä nousu, kun viime neuvolassa koko asiasta ei puhuttu millään lailla.... perjantaina taas neuvola, katsotaan sanooko silloin mitään. Voisi se kai vähemmänkin olla, kun nyt viikotasolla on jonkin ajaikaa tullut siis se 800g painoa... joka on yläraja?

Juu se vois varmaan auttaa sua jos kirjoittaisit ylös mitä olet syönyt parina päivänä, tai vaikka viikon aikana joka päivä. Sitten olisi ehkä helpompi löytää "epäkohdat" ja alkaa miettimään, mitä voisi tehdä toisin? Jos nyt ylipäätään mitään toisin tarvitsee tehdä.

Ja en mäkään ole näin säännöllisesti syönyt aina. Nyt vasta kahden vuoden ajan, kun mun työaikani säännöllistyi tuohon joko klo 7-15 tai 8-16 työajaksi arkisin.

Ihanaa Martuti kun joku muukin syö noin usein! Ite yritän syömisten välillä n. 3 tuntii, mutta tuntuu, että koko ajan pitäisi syödä jotakin pientä välipalaa, hedelmiä, jugurttia, leipää ym. :) Toi on kyl hyvä, että syöt aamusta noin hyvin, niin ei tuu sitten iltasyöpöttelyä! Se on hirveetä, jos ei oo syöny päivän aikana tarpeeksi ja illalla on sit hirvee nälkä ja ahtaa ittensä täyteen ennen nukkumaan menoa ja silloin saattaa herkkujakin mennä :oops:

Mulla on paino vielä miinuksella lähtöpainosta, ja ihan hyvä, hirveesti ei tartte massaa tullakkaan koska bmi on kuitenkin 29... Mulla kanssa syömisten väli on sen 3h, jo sokereiden seuranta tekee sen, et pitää hirmusen tarkasti syödä tai huomaa olossa kun sokerit menee liian matalalle...

Mun työpaikalla kävi tänään yksi marraskuusta saakka lomautettuna ollut työkaveri. Sanoi heti, että onpa sulla posket levinneet. Tietää kyllä, että olen raskaana ja tiedän että ne ovat levinneet, mutta silti on mennyt päivä ihan vituiks sen takia. Mutta toisaalta voinko mä suuttua sille, koska hän itse on yhden kohdunulkoisen raskauden seurauksena menettänyt mahdollisuuden omiin lapsiin ja koko raskauden kokemukseen.

Mun pahoinvointi loppui kuukausi sitten ja sen jälkeen osasi taas arvostaa syömistä ihan eri lailla niin se mässäily vähän karkasi käsistä.. Täytyypä ottaa itseä niskasta kiinni koska veikkaanpa että paino on noussut melko reippaasti viimeisen kuukauden aikana :oops:

^ Oho, ihmiset ei aina ihan ajattele mitä sanovat... joten ei kannata välittää.
Se on kanssa niin katsojan silmissä..

Mulla suurin osa ihmisistä on veikkaillut masun perusteella poikaa,
yksi on sanonut että on varmaan tyttö tulossa kun olet levinnyt sivuille noin paljon. Jaa, kiitti :confused: Enkä edes ole, lähinnä tuossa edessä tuo pötsi on pinkeänä pallona.

Mutta siis juu, syön toosi säännöllisesti tosiaan, 2-3 tunnin välein. Annokset on kylläkin tosiaan aika pieniä.
Iltaa kohden syöminen rauhoittuu, mutta sitten alkaakin tehdä ehkä niitä herkkuja enemmän mieli...
Ekalla kolmanneksella en voinut kuvitellakaan syöväni karkkia tai sipsejä, mutta nyt ne taas maistuu :p

Ei mullekaan ehkä ihan kauheasti saisi painoa tulla, BMI 25 ennen raskautta.

Juu niin ei kaikilla ehkä ole sellaista ymmärrystä siitä, mitä voi sanoa ja mitä ei...
Itse olen kyllä aina yrittänyt välttää kommentoimasta mitään, mikä viittaa ulkonäköön. Raskaana ollessa on kuitenkin aika usein epävarma juuri ulkonäöstään, ja muutenkin herkistynyt arvostelulle...

yks asiakas katseli mua ja arvaili että meille olisi tyttö tulossa, niin minä nauroin että heh noh olen kuullut sanonnan että tyttövauva vie äidin kauneuden...niin siihen asiakas vastasi että näinhän se on että tämä kyllä pitää paikkansa!!!
Että kiitos vain...:eek: ja yks toinen vanhempi rouva on kaksi kertaa aikaisempina vuosina kysellyt että olenko raskaana, silloin kun en ole ollut, ja nyt kun kysyin että näkeekö hän että nyt olen raskaana, niin hän vastas että no mutta sinähän olet muutenkin tommonen söpö ja pyöreä! aaaarrrgggh ihanat asiakkaat mulla!:mad:

Mulla on taas kasvot tullu kapeemmaks jostain syystä ja muutkin on sen huomannu. Painookin on tullu joku 5 kg (21+2 on nyt) etten nyt mitenkään kuihtunukkaan ole :) alkuraskaudessa mun kauneus kyllä hävis kun alko finnejä pukkaan ihan urakalla. Nyt nekin on alkanu häviämään ja ittellä on nyt jotenkin ihan kaunis olo.. kerrankin :)

Onko kenellekään vielä huomautettu painosta neuvolassa?
Että olisi siis tullut liikaa tai liian vähän?
Kuinka paljon ravintoon on puututtu, sen ensimmäisen "ravitsemusopetuksen" jälkeen...?

Mulle ei ole sanottu kerrassaan mitään... mutta kai mulla on vielä siinä "normaalirajoissa" painon kehitys mennytkin... ainakin luulen niin kun ei ole mitään puhetta enää ollut?
Ihmetyttää edelleen että sokerirasituksestakaan ei ole puhuttu mitään, vaikka olen 27-vuotias ja ennen raskautta BMI 25. Niin ja siis tänään rv 22+1.

Kannattaa varmaan kysyä seuraavassa neuvolassa tosta sokerirasituksesta...

Ja painosta on vaan kehuttu ettei ole vielä lähtenyt nousuun ( tuumaili viimeks terkka et oot ainakin noudattanu ruokavalioo tarkasti, koska paino oli tippunu 1,5kg edellisestä punnituksesta)

Mulla putosi paino aluksi -3kg. Nyt on vielä -2kg mihin oon tyytyväinen, tavoite (toive) olis että alle 10kg jäätäisiin tässä raskaudesa, rv 19 nyt meneillään. Esikoisesta tuli 13 kg. Nyt lähtö paino korkeempi niin tahtoisin jättää kilot laitokselle enkä tällä kertaa kantaa niitä enää sairaalasta mukanani kotiin. Saas nähä miten käy niiden loppu raskauden mielitekojen kanssa :rolleyes:

Nyt sit ihan oikeesti, pakko alkaa laittaan ruokalistaa itelle jääkaapin oveen että alkas meneen nää syömiset paremmaks. Eilen meni taas leipää ja spagettia ketsupilla. Minkä ikänen mä oon, 4v??
Aamut alkaa ihan hyvin aina, syön yleensä puuroa tai maitorahkaa, mutta jos se nälkä iltapäivisin pääsee yltyyn ni sit menee just tälle linjalle... Tarkka lista jääkaapis on pitänyt mut aikasemminki ruodus, et vois kokeilla taas.

Mulla ekassa raskaudessa paino nousi 20 kg (alussa 60, viimeisimmässä punnituksessa 79,9.) Nyt painonnousu vielä pikkusen nopeampaa :confused:. Kertaakaan ei sanottu yhtikäs mitään painosta, kyllä se olin minä itse joka siitä oli huolissaan.

Mä kerran sanoin yhdelle puolitutulle omasta mielestä kohteliaisuutena, että onpas iso maha. Huomasin kyllä että ei ottanut sitä kohteliaisuutena ja menin vähän lukkoon siinä tilanteessa. Itsehän olin vain kateellinen siitä isosta mahasta kun oltiin siinä vaiheessa ja yritetty 1,5 vuotta saada toinen lapsi alulle. Olisin antanut mitä tahansa jotta joku olisi sanonut niin minullekin, mutta nyt ymmärrän reaktion koska itsekin olen välillä tosi herkkänä. No joka tapauksessa sen jälkeen en oo kyllä kommentoinut kenenkään mahaa tai ulkonäköä raskauden aikana.

Mulla viime neuvolassa vaihdettiin pari sanaa painon noususta (n.800g/vko), mutta lähinnä siksi, ku valitin turvotuksesta, ni terkka siitä sit huolestu.Ei siis puhuttu mitään ruokavaliosta.
Painoa on nyt tullu 7kg, mutta en oo huolissani. Syön tosi terveellisesti, mitä nyt herkkuja on menny enemmän, mutta en oo niistäkään potenu huonoa omaatuntoa. Tavote on 10kg, mutta ei oo maailmanloppu jos tuleeki enemmän. Tietysti suht tiukkana pitää olla, mutta tiedän pääseväni kuntoon taas synnytyksen jälkeen. Pääasia, että sikiö voi hyvin eikä kerää liikaa rasvaa.

Takaisin