Ruokavaliot / painontarkkailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miu88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä mies alotti pudottaa sairaslomalla kertyneitä kilojaan, joten ajattelin että alan myös seuraamaan tarkemmin mitä syön. Herra toivoi että tekisin hänelle ma-ti salaattia (kanalla, katkaravuilla, halloumjuustolla, fetajuustolla vaihdellen aina välillä ) ke-pe kaalikeittoa ja viikonloppusin sitten jtn mitä tekee mieli. Alkaa kaalikeitto jo tympiä, toinen viikko menossa mutta salaatit uppoo hyvin, niihin mulla on tullu himo ja kaikkiin keitto ruokiin! (paitsi siihen kaalikeittoon joka tulee korvista ulos) :p Mulla kanssa BMI 29 ja tavotteena olis et ei yli 10kg tulis lisää. Edelleen -1kg ja rv 22 joten tuo 10 kg saattaa hyvällä tuurilla jopa onnistua :rolleyes: Esikoisen raskausaikana tuli 12kg ja mulla ei jääny sairaalaan kun 5kg, siksi olis tärkeetä ettei kauheesti painoa tulis ku ne ei sit noin vaan pois multa lähdekkään :oops:

Ihan ketjuun kuulumatta, huomasin Pauski että meillä on LA:t aika lähekkäin ja synnytetään kummatkin H-linnassa. :) Että tiedä vaikka oltais siellä samaan aikaan. :p

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Niinpäs näkyykin mulla LA 24.7. Jos käytävälle kuuluu kammottava huuto kun kiroon miestäni niin ollaan todennäkösesti samaan aikaan paikalla laughing7 Käytkö missä neuvolassa, ite käyn keskusneuvolassa viipurintiellä ja ärsyttää et siel on ollu joka kerta eri neuvolantäti vastassa, huomenna kolmas neuvola, saas nähdä kuka siellä tällä kertaa on vastassa :smiley-angry019

Aijjaa en tiennytkään että sieltä tänne asti joutuu tulla synnyttämään :eek: Voi olla jännät paikat ajellessa Hämeenlinnaan, sun miehellä myös :grin Kyllähän se typerältä tuntuu että joka kertaa saa selittää samat asiat, nooh jos se "mun oma täti" olis huomenna vastassa :rolleyes:

Ite huomasin just äske et on ne omatki nilkat lähteny lipettii! Suorat pökkelöjalat :grin Pakottaaki kyl jalkoja nyt jonki verra ku tullu seisottua ja käveltyä koko päivä :confused:

Mulla on tällä hetkellä paino ~ -5kg lähtöpainosta. Ja ei ole huono juttu ollenkaan, kun ylipainoa on riittävästi. Mun pelastus on ollut se, ettei makeaa ole tehnyt mieli yhtään. Mun himoamat ruuat ovat olleet keittoruuat (kalakeitto söin yhdessä vaiheessa ihan hemmetisti), kurkku, tomaatti, rahka, luonnonjogurtti, marjat, raejuusto, parskakaali, kaali, MUSTAMAKKARA (jota oon syönyt kerran ;)) jne. Pahoinvoinnin aikana paino oli varmasti alempikin, mutta kun se meni ohi, niin syöminen tasoittui normaaliksi. Olen myös pyrkinyt pysymään tuossa radeille suositellussa ~1800(-2000) kilokalorin päiväkaloreissa, aina se ei toki ole onnistunut, mutta en ole stressannut asiasta. Olisi hienoa, jos vauvan syntymän jälkeen paino olisi lähtöpainossa.

Jaahas, tänään rv 25+3.
Painoa tullut nyt +11kg :eek: Apua!

Ja mullahan oli siis lievää ylipainoa jo ennen raskautta, BMI 26 (olen 173cm pitkä ja painoin n. 77kg ennen raskautta).
Tänään vaaka näytti siis 88kg.
Mähän painan tällä menolla lasketun ajan tienoilla saman verran kuin mies o_O

Ja mä en edes tajua, kun en mä syö juurikaan herkkuja, ihan tavallista kotiruokaa, hedelmiä, leipää ja puuroa.
Mutta syön kyllä aika usein...

Voiko oikeasti tämä mun turvotus vaikuttaa kuinka paljon tuohon painoon?
Mullahan on nilkat hävinneet siis vallan jo aikoja sitten, ja mun on siis koko jalkaterä niin turvoksissa että vain muutamat kengät mahtuu jalkaan. Pohkeetkin on niin paisuneet että saapikkaat sun muut eivät kaikki mahdu pohkeesta :rolleyes:

Martuti, voi! Todellakin voi! Kun plussan tein niin turposin ihan muodottomaksi viikon sisällä. Lähipiirissä ollut samaa turvotusta joka iskee heti. Mä en myös halua uskoa että mulle kertyneet kilot tässä matkalla ei olisi osaksi turvotusta. (Toivottavasti olisi pääosin niin lähtisi helpommin poiskin):angel4 Eikös lääkkeistä tuleva turvotus ole vähän sama asia kun nesteitä kerääntyy ja paino nousee hetkessä mutta lähtee poiskin aikanaan.

mulla ei viikon jälkeen mennyt normi farkut enään jalkaan ja nyt niinkuin sullakin vaan muutamat kengät mahtuu. :eek: pohkeetkin on kuin romanialaisella kuulantyöntäjällä.

^ Joo, mä ainakin haluan uskotella itselleni että osittain painonnousu johtuu noista kertyneistä nesteistä :grin Ja paisuneista rinnoista myös! Kaksi kuppikokoa kumminkin kasvaneet.
Mutta onhan tuossa mulla varmaan pari kiloa ihan silkkaa ylimääräistäkin painonnousua... ehkä...? :p

Ja sit toisilla vaan kerää enemmän painoa. Varsinkin jos syö pääosin terveellisesti ja liikkuu päivän aikana,ni sillon johtuu hormoneista.
Ite yritän kans rauhotella itseä koko ajan ton painohomman kans. Mulla tullu myös noin11-12kg. Oon huomannu, että mulla kerää hiilarit vielä normaalia herkemmin nyt painoa kehoon. Ja vaikka olin tosi hyvässä kondiksessa ennen raskautta (rasva% 20 ja paino pääosin lihasta) ja aattelin että tässä raskaudessa ei painoa sit tule, ni eihän se todellakaan niin mene! Mulla näköjään kerää sen parikytä kiloa, teki mitä teki.
Ja mulla on jäätävät makeanhimotki koko ajan, ni kai sekin on joku kehon alkukantanen keino saada nainen keräämään rasvaa.
Kyllähän nuo ilmestyneet selkämakkarat on ällöjä, mut enää neljä kuukautta!

Luin kerran Vauva-lehdestä jutun just tästä raskauden aikaisesta painonnoususta. Siinä oli kaks naista, kumpiki suurin piirtein samankokosia. Tosielle tuli n.5kg ja toiselle reilut 20kg, vaikka hyvät elämäntavat oli kummallaki.

Niin,tuo painon nousu ja kaikki turvotukset sun muut on niin yksilöllisiä. Ja jos paino koostuu lähinnä turvotuksesta,niin silloinhan se tod.näk lähteekin helpommin raskauden jälkeen,kuin se rasva jota kertynyt tänä aikana! :)

Lueskelin sitä Vau-kirjaa, jonka sain neuvolasta ekalla kerralla. Siellä oli tuosta painon noususta seuraavaa...

Kun tulet raskaaksi, kehosi muuttuu. Ylimääräisiä kiloja ei kerry vain vatsaasi. Myös rintasi kasvavat ja lantiollekin kertyy kiloja.
Lisäksi kehosi veri- ja nestemäärä lisääntyy ja alat kehittää rasvavarastoja, joita tarvitset imetyksen aikana.

Keskimääräinen painonnousu raskauden aikana on 10-16 kiloa.
Jos äiti on alipainoinen ennen raskautta, hänen painonsa voi nousta enemmänkin.
Ylipainoisilla on rasvavarastoja käytössään jo ennen raskautta, joten heidän painonsa ei tulisi nousta samassa määrin.

NÄIN PAINO JAKAANTUU:
  • lapsi: n. 3,6 kg
  • lapsivesi: n. 0,8 kg
  • rinnat: n. 0,4 kg
  • neste kudoksissa: n. 1,2 kg
  • istukka: n. 0,6 kg
  • kohtu: n. 1,0 kg
  • verimäärä: n. 1,2 kg
  • rasvaa: n. 3,5 kg
Yhteensä n. 12,3 kg

Raskauden ensimmäisten kolmen kuukauden aikana painon nousu saisi olla melko vähäistä. Yleensä paino nousee tai laskee pari kiloa näinä kuukausina.
Raskauden loppuajan painon tulisi nousta tasaisesti ja asteittain.
Normaali painonnousu on 200-800g viikossa.
Tavallisimmin se on suurinta 17.-24. raskausviikkojen aikana ja pienintä viimeisinä viikkoina ennen synnytystä.

En ole uskaltanut punnita itteeni taas ollenkaan, maanantaina neuvola niin siellä selviää. On kyllä läskistynyt olo. Mittasin huvikseni mahan ympärystä tänään, on tullu +8cm alkumittoihin... mikä hurja vauvamaha laughing7

Viime neuvolaan mennessä oli tullut +600g lisää lähtöpainoon. Lähtötilanne oli se ettei painoa sais tulla ainakaan alussa kun bmi oli 26. Kyllä ainakin ite on miettiny juurikin painoa kun esikoisesta jäi 8 kg vyötäisille kun en kuulunu niihin onnekkaisiin joilta imetys vie painoa. Tais ruokahalu kasvaa imetyksen aikana niin ettei paino päässy putoamaan. Ekasta tuli maltilliset 13kg.

-Stardust- oon kyllä vähän katkera, et pystyt tuollasella sykkeellä edelleen liikkumaan :wink Onnellinen siun puolesta, mut piikki silti omaan lihaan.
Miulla vetää mahan jo ärsyttävän pinkeelle yhtään reippaampi kävely, uskallan väittää et syke korkeintaan 110-120, että siitäpä sitä sitten joutuu heti jarruttelemaan o_O ärh.

Ei mulla kävely onnistu! Just tulin kotiin, ku käytiin perheen kans puolen tunnin lenkillä, se on mulle ihan max, jopa liikaa. Maha on ihan kova ja reilun vartin kävelyn jälkeen tosi ikävä paineen tunne alhaalla. Mut pyrin silti ees kerran viikkoon käymään myös kävelyllä. Näin on ollu heti alusta, kävely alko heti tökkiin.
Salilla ei onneksi näitä ongelmia juuri ole. Välissä vetää mahan kovaksi tai liitoskivut ilmottelee itsestään, mutta siellä repii sitä rautaa niin mielissään, ettei semmosista välitä.
Ja oon itekki enemmän, ku mielissään joka päivästä, ku pystyy liikkumaan. Edellisessä raskaudessa oli kuitenki radi ja tiedän, että heti jos joudun lopettaan liikkumisen, ni se on varma tuomio radiin myös tähän raskauteen.

Takaisin