Ruokavaliot / painontarkkailu

mie(kin) oon näköjään kova "lihomaan" tai siis saamaan kiloja raskuasaikana.. sama oli esikoisen kanssa. muodottomaks en oo paisnu vaan tasaisen tappavasti tullu joka kohtaan, sellaista "söpöä" pyöristymistähän tää on niin omasta kuin miehenikin mielestä, mut ärsyttää ihteeni. Tosiaan niinkun -Stardust- tuolla vähän aikaa sitten kirjoitti toisilla sanoilla tosin, että ihan sama miten päin elät ja oot niin siitä huolimatta kiloja paukkuu.

Eka neuvola kun oli viikolla 10 niin vaaka näytti 55kg, nyt 28+4 painoa on näköjään 66kg.. No, painoinhan mie esikoistakin tekemään mennessä sen 75-76 kg, et kaipa ne samat lukemat on ootettavissa tälläkin kertaa.

Kirjoitin Oireissa ja kolotuksissa ummetuksesta ja et piti nyt ostella kaikkea "hauskaa" mahaystävällisempääkin. Voi nam sentään, en oo pitkään aikaan maustamatonta jugurttia ja mysliä syöny. Jätin kyllä ihan järkevään annokseen tässä syödessäni, mut rupesin jo ihmettelemään miten ne myslit OIKEASTI NIIN HYVÄLLE MAISTUU! Ei niissä sokeriakaan ollu :grin
 
29+5 ja +11kg. Ei silti tunnu siltä, että ois lihonu noin paljon. Kaikki ruoka maistuu hyvältä. Isoja annoksia usein. Karkit ei niinkään houkuta.
 
Mua alkanu stressaa tää painoasia. Oon aina ollu tosi tarkka mun syömisistä ja ollu hoikka, ja nyt raskauden aikana ottanu rennommin ja herkutellu useammin. Mutta siis kuitenkin ihan perusruokaa syönyt, ja annoskoot on pysyneet samoina. Nyt viikkoja 28+4 ja kiloja tullut neuvolan mukaan 8kg, kotona tosin punnitsin niin oli kaks kiloa vähemmän... Neuvolantäti ei kylläkään ollu yhtään huolissaan mutta itteä mietityttää et paljonkohan tässä vielä paino nousee kun melkein 3kk jäljellä :rolleyes:
 
^ Mulla lähes sama painonnousu samoilla viikoilla, nyt +7kg ja olin jo raskauden alussa 160cm/83kg, eli sanottiin ettei sais kauheesti tulla painoa. Just tänään neuvolassa sitten sanoi, että näin ylipainoisellekin tuo on vielä ihan hyväksyttävä nousu tähän mennessä, eli ei se tod ole paha sinullakaan :>
 
Kirzii, mulle ei ainakaan oo nyt viikkoon tullu yhtään painoa joten päättelen siitä että se painonnousu näin loppua kohden hidastuu... :) Suunnilleen kuusi kiloa on tullu tähän mennessä lähtöpainoon lisää.
 
Mulle on tullu n.17kg. Terkka oli jo hieman huolissaan, mutta koska ei kummosempia turvotuksia oo, ni menee herkkutelun piikkiin. Aattelin, että pyrin nyt pari kuukautta oleen tiukempana, heinäkuussa en varmaan jaksa enää niin stressata. Mutta ainahan se sitä isompi urakka odottaa sit synnytyksen jälkeen..
 
Mä stressasin ihan törkeesti yhessä vaiheessa kiloista. Ahdistaan. Nyt tullut 11kg (rv30). Mut nyt totesin, et ihan sama. Yritän syödä nätisti ja "oikein" mutten pihistele enkä ota huonoa omatuntoa enää. Ehtii ne kilot laihduttaa sit pois, kun Toukka pihalla. Helpompi mitä vähemmän laihdutettavaa, mut kiristelen hampaita sit vähän myöhemmin ja nyt vain olen ja annan tulla sen mitä tulee murehtinatta - eipä sit tule stressattua turhasta, kun ei se stressi hyväksi pienokaiselle ole,,,
 
Joo, näin minäki päätin. Se on kuitenki tosi lyhyt aika elämästä, ku nainen viettää raskaana, ni turha ottaa stressiä. Kunhan on synnytyksestä palautunu, ni pääsee taas treenaan hullun kiilto silmissä. Nyt pitää kuitenki pyrkiä nauttiin tästä ihmeellisestä ajasta:)
 
Mä yritän nyt hillitä mun karkin ja jäätelön mässäilyä.. ei oo tullu (viime neuvolaan mennessä) kun 5 kg raskausaikana (lähtö 179/74), mutta nyt alkaa jännittää jos ottaa jonkun loppuspurtin tai tulee valtavan kokoinen lapsi... Johan tässä on nyt alkuviikko oltu syömättä makeaa, että jos pystyisi olemaan viikonloppuun asti... vähän turhan paljon antanut itsensä syödä rauhassa kaikkia herkkuja elämän ainoana ilona :rolleyes: Toisillahan paino nousee kuulemma alussa ja toisilla lopussa.. Juuri ystävä tuskaili (joka synnytti tammikuussa), että ei ole imettämällä paino tippunut sitten yhtään, että älä vaan kerrytä ylimäärästä, joten pitää pitää se mielessä eikä tuudittautua siihen että imettämällä lähtevät kilot sitten itsestään.. :wink
 
Ja sit kannattaa muistaa, että se paino saattaa tulla spurtteina. Mulla on nyt kaksi kasvuspurttia Toukalla ollut. Alussa oli ja nyt tässä hetkessä ollut. Tää jälkimmäinen oli vielä isompi, kun tuli yhtäkkiä kolmen viikon aikana 1kg/vko. Sitten taas himmaili eikä yhtenä viikkona tullut yhtään lisää... Et ainakin itsellä näköjään spurttailee tuo painonnousu. Ja herranjestas mä stressasin ja vollotin tuota, kun kiloja tulee hulluna lisää vaikken mielestäni syönyt mitenkään ihmeellisen erilaisesti kuin aiemminkaan. Nyt kun todennut tuon spurttailun ääneen, niin jo helpottaa enkä aio enää stressata. Tosiaan tulkoon mitä tulkoon. Tosin edelleen en päästä itseäni mässäilemään, mutta yritän olla stressaamatta asiasta, kuten aiemmin jo totesinkin :)
 
Mulla on alkanut ruokavalio koostua melkeen pelkistä herkuista.. :rolleyes: tavallista ruokaa ei tee mieli mut esim pulla ja karkit menee ja kaikki roskaruoka..
Oon koittanu vaan pakottaa itteeni syömään terveellistä ruokaa mut minkäs teet kun kaikki vähänkin salaattia tms sisältävä ällöttää :D
Tulee vaan huono omatunto noista herkuista kun tuntuu ettei vauvat sitten saa tarpeeksi ravintoaineita vaikka tosiasiassa ne ilmeisesti ottaa tarvitsemansa vaikka äiti söis pelkkiä sipsejä. kiva kun vaan kaikki makea ja rasvanen himottaa. Ja riisimurot :rolleyes:
 
Tulee vaan huono omatunto noista herkuista kun tuntuu ettei vauvat sitten saa tarpeeksi ravintoaineita vaikka tosiasiassa ne ilmeisesti ottaa tarvitsemansa vaikka äiti söis pelkkiä sipsejä. kiva kun vaan kaikki makea ja rasvanen himottaa. Ja riisimurot :rolleyes:

Ei hätää. Kyllä se vaavi omansa ottaa ja itsestään pitää huolen :) Mutta tietty aina plussaa, jos terveellisesti pystyy syömään MUTTA kunhan nyt ravintoa vaaville ja itselle saa, niin eiköhän se ole kuitenkin tärkempää kuin se mitä syö :) Muistelen vain jotain dokkaria äidistä, joka söi päivässä vain alle 800kcal kun inhosi lihomista niin paljon. Silti se vauva sai tarpeellisen ja kasvoi hyvin - mutta ei siitä kyllä äidille sit kauheesti enää jäänyt.
 
Äidin ravinnon laatu silti vaikuttaa moneen asiaan vauvan/sikiön kehityksessä (varsinkin aivojen), eli ei se ihan yhdentekevää ole mitä sen 9kk mättää. Varsinkin just roskaruokavalion vaikutuksesta on tehty tutkimuksiakin, kun se on selvästi ollu yhteydessä siihen aivojen kehitykseen.
 
Joo jossain lukikin siitä ilmiöstä (en muista kirjottiko joku täällä jopa) et joku uus syömishäiriötrendi odottavien äitien keskuudessa toi ettei uskalleta syödä tarpeeksi kun pelätään lihomista. Musta se että tuijottaa pelkkiä vaa'an numeroita on muutenkin surullista.. oon sen nähny itse niin läheltä ja itsekkin joskus käynyt niillä sairauden rajamailla :confused:
Että syödään nyt mielummin hyvällä omallatunnolla vaikka se pari pullaa päivässä :p
 
Äidin ravinnon laatu silti vaikuttaa moneen asiaan vauvan/sikiön kehityksessä (varsinkin aivojen), eli ei se ihan yhdentekevää ole mitä sen 9kk mättää. Varsinkin just roskaruokavalion vaikutuksesta on tehty tutkimuksiakin, kun se on selvästi ollu yhteydessä siihen aivojen kehitykseen.

Toki toki, mutta tarkoitin, että mieluummin syö edes jotain kuin ei söisi ollenkaan tai syö vähemmän kuin pitäisi. Parempi että saa edes jotain ravintoa :) Ja vaikkei ravintolisät/vitamiinit koskaan kunnon ruokaa korvaakaan, niin niistäkin on paljon apua, jotta saa oikeita aineita vaaville/itselle, jos muuten ravintoarvot annoksissa ei ole parhaita mahdollisia..
 
Joo, eikä se Suomessa (toivottavasti!) ole ihan niissä mitoissa se roskaruoan kulutus kuin esim jenkeissä, jossa ihmiset ihan kirjaimellisesti elää pelkällä sillä p*skalla, myös raskausajan.
 
Eihän se varmasti vauvallekkaan hyvää tee jos miettii mitä pelkällä roskaruoalla eläminen ihan aikuiselle ihmisellekkin tekee :oops:
 
Onko muilla syöminen vähentynyt näillä keleillä? Viime aikoina mun ei oo tehnyt oikein mitään mieli ja koko ajan on ähky olo. Ja nyt kun on ollut kuumaa niin sitäkään vähää ei tee mieli syödä. Ekan kerran tässä raskaudessa olen alkanut himoitsemaan salaattia ja muuta kevyttä :grin Täytyy nyt olla tyytyväinen tähän kun kerrankin ei tee mieli sokeria (ihan niin paljon kuin yleensä..)
 
Takaisin
Top