Ruokavaliot / painontarkkailu

Toi karkin syönnin/makean määrä hirvittää itteäkin.. joka päivä tekee mieli jotain, ihan joka päivä ei syö, mutta aika usein perustelee itselleen, että kun ei muitakaan nautintoja sallita, niin edes suklaa tai jäätelö sitten sallitaan..... painossa ei ole näkynyt, mutta toivottavasti ei sokereissakaan. Yrittänyt kyllä hillitä sitä, mutta meinaa jäädä yritykseksi... onneksi tulee etelän reissu, niin siellä ei tulee karkkia syötyä, kun ei siellä samalla lailla karkkia myydäkään :)
 
Ei se karkinsyönti aiheuta onneksi radia:) Se johtuu insuliinivasteesta tai insuliinintuotannon ongelmista. Ei diabeteskään johdu makean syönnistä, etenkään se ykköstyyppi. Kakkostyypin ja raskaudenajan diabeteksessä elämäntavoilla tietty SUURI merkitys ja syy-seuraus-suhde. Mut karkit on sokeria, sokeri on hiilaria ja kaikki hiilarit nostaa verensokeria. Normisti keho vastaa insuliinilla välittömösti hiilareihin, mutta raskauden aikana painonnousu ja hormonit aiheuttaa insuliinivastetta eli insuliini ei pääse vaikuttamaan.
 
Mulla meni esikoisen odotuksen aikaan minimissään puoli kiloa karkkia viikossa. Joskus söin siirappia pahimpaan himoon. Jälkikäteen on tuntunut uskomattomalta koko touhu, mutta pikkuhiljaa alan taas ymmärtämään, mutta esimerkiksi viime viikon pärjäsin noin 150gramman pussillisella. Joinain päivinä makeanhimo on vain täysin hallitsematon, en pysty ajattelemaan mitään muuta. Mulla on ollut melko korkea itsehillintä, mutta tässä asiassa ei mitään kuria!! Niin ja ennen yhdestä karkkipussista riitti moneksi päiväksi, nyt ahmin sen saman tien. Nyt kun on pääsiäinen tulossa niin ihan turha ostaa virpojille namuja etukäteen, koska niistä tuskin olisi mitään jäljellä tarvittaessa :grin
 
Täällä kans yksi karkkihimoinen.. :grin
Ennen raskautta olin tosi tarkkaruokavaliosta ja etenkin hiilareita välttelin jotenkin itsestään kun ne aiheutti mulle turvotusta ja vatsaongelmia. Söin proteiinipainotteiseti ja kikkailin kaikilla superfoodeilla ja muutenkin söin terveellisesti, miehen mukaan liiankin. Toki sitten "herkuttelupäivinä" vedinkin semmoset ähkyt karkkia ja roskaruokaa että näytin kun oisin raskaana.
Heti plussailun jälkeen oli kanssa kaikkia ihme himoja ja vedin kaikkea rasvasta ja epäterveellistä huoletta. Sit tulikin raskauspahoinvointi kylään ja elin 4kk viilillä :rolleyes:
Nyt kun olo on normaali niin huomaan miten oon alkanut syömään ns. "normaalin" ihmisen ruokaa ja tuntuu jotenkin helpottavalta ettei se turvota eikä aiheuta mitään pahaa oloa vaan voin hyvin kun oon syönyt normaalisti ja herkutellut välillä (=päivittäin :grin).
Normaalilla tarkoitan normaalia kotiruokaa, ruisleipää, jugurttia, maitoa.. mitään noista en syönyt ennen raskautta ja jos söin niin syynäsin aika tarkkaan kaikki lisäaineet ja sokerit ym.
Tietysti koitan syödä terveellisesti nytkin mutta pääasiassa sen perusteella että vauvat saa mahdollisimman hyvin kaikkea tarvitsemaansa enkä sen takia että pysyisin itse hoikkana ja hyväkuntoisena. Jotenkin kroppa on sopeutunut tähän normaaliin syömiseen ja oon siitä niin innoissani! Ja toisaalta kauhuissani koska en tiedä miten se sopeutuminen jatkuu sitten synnytyksen ja imetyksen jälkeen..:oops:
 
Mulla olis kanssa hirvee makean himo, vaan kun ei saa syödä niin ei saa PRKL :smiley-angry016
 
Rv 24+6 ja kiloja tullut +2kg yhteensä joista suurinosa turvotusta. Toivottavasti ei sama painon nousu jatku (toi +2kg tuli reilussa viikossa :eek:) muutenhan mä ehin paisua sen +10kg vielä mikä oli tavotteena ja vielä enemmänki :grin


Tänne on kanssa rantautunu ihan karsee makeen himo! Saan sen onneks tyydytettyä aika hyvin Pirkan amppari mehujäillä, yhdessä ei oo ku 79 kaloria ja tietty paljon sokeria :rolleyes:
 
Mulla olis tänään iltapäivästä neuvola ja ahistaa jo valmiiks että mitä vaaka näyttää.
Jotenki nyt tullu tosta painon noususta ihan hirvee mörkö ja ahistus!
 
Itsellä on painon nousu ollu tähän mennessä maltillista (+1,5kg). Osa syynä 4kk pahoinvointi jonka aikana oppi myös syömään säännöllisesti ja pahoinvoinnin loputtua esikko 1v10kk on pitänyt huolen että edelleen syödään säännöllisesti, jolloin ei pysty ahmimaan liikaa. Herkutellakkaan ei pysty niin usein ku tekee mieli ku en halua että esikko syö niin paljon makeaa niin en saa minäkään kun toinen on heti kärkkymässä nannaa :)
 
Voi aargh!! Tänään on ollut sellainen päivä, etten pysty ajattelemaan mitään muuta kuin karkkia! Työnteostakaan ei meinaa tulla mitään ja koko ajan yritän keksiä hyvää tekosyytä käydä kaupassa. :smiley-angry019 Oliko jollain joku hyvä keino hillitä makeanhimoa??
 
Jaa-a.. syödä runsas lounas, juoda paljon vettä, pureksia purkkaa, imeskellä mehujäätä.. eikä nämäkään keinot taho auttaa.
 
Mässäilin kokonaisen pussin suklaarusinoita yks päivä, ja sekin näyttää toimivan "ehkäisynä" siihen että söisin joka päivä, kun oli tosi huono olo koko loppu päivän/illan siitä ahmimisesta että on pysyny muistissa vielä... Ei ehkä niin terveellinen vaihtoehto!?:p Saas nähdä mitäs kaikkea minä syön nyt matkalla kun muut juo kaljaa...:rolleyes:
Äiti vitsaili mulle tänään, (kun hempasta oli puhetta ,oli noussut 104 nyt 111) että ehkä sä sit istut ja syöt persiljaa kun me muut juodaan kaljaa!:grin
Mulle muuten tullut 9 kiloa tähän mennessä.:oops:
 
Joo kyllä karkki uppoo ihan ei tavalla kuin ennen, ei oo tällästä karkkihinkua ollukaan varmaa ku lapsena viimeks... mies tulee parin tunnin päästä laivalta ja sitte tobleroneeeeee :smiley-bounce016 :grin

se lupas tuoda niin ison tobleronen ettei mahdu ku pakettiautoon.
 
Nyt mä ratkesin! Vieressä on semmonen tosi pieni 400 gramman karkkipussi josta ahmin kaksin käsin karkkia. Pitänee jättää loput työpaikalle piiloon koska sovittiin eilen miehen kanssa, että huomenna haetaan irtokarkkia koko perheelle :oops: Jos siitä pussista on enää mitään parin tunnin jälkeen jäljellä..
 
Täällä 14kg plakkarissa!!!voi vittu mää kans sanon...Mutta minkä teet! Siitä nelisen kiloa on varmasti tullu ihan syömällä, mutta vaikka oon syöny väliin jonku viikon terveellisesti ja edelleen käyn sen viitisen kertaa viikossa salilla, ni silti tullu tahtiin kilo viikossa..
 
Makean himo on ihan kamalaa täälläkin! kokoaika mielessä,että mitähän makeaa sitä sitten söisi. Normi ruuan teen meilkein joka päivä,mutta empä juurikaan sitä syö,ihan vaan pikkuannoksia.Ei vaan muka maistu,mutta karkki ja muu makea menee kyllä. Mikään suolanen ei toimi mulle ollenkaan, ei vaan uppoa!
Ennen just olin proteiinipitoisella ruokavaliolla ja nyt olen hiilaripainottaisella ruokavaliolla,ihan järkkyä! jospa nää hormoonit helpottaa sitten tän raskauden jälkeen ja päästään taas takaisin kuosiin ja samaan terveelliseen ruokavalioon!
Onneksi paino ei ole noussut kun sen 3 kg alkupainosta ja edelleen ollaan siis -4kg..et tää on hyvä juttu vaan!
 
Takaisin
Top