Ruokavaliot / painontarkkailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miu88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon pikkuhiljaa hyväksynyt, että kiloja tulee se parikymmentä mitä viimeksikin. Joinain päivinä ahdistaa, tänään on taas hitusen parempi päivä.

Mulla karkasi viime viikolla taas syöminen ihan käsistä! Pari päivää syötiin kevyesti kalakeittoa ja sit loppuviikosta kun piti lääkärin määräyksestä ottaa iisisti niin meni kaikki ihan herkutteluksi. Koska pitäähän sitä nyt vähän hemmotella itseä kun on huonossa jamassa. Ja just noinhan ne kilot saa pidettyä kurissa; lepoa eli kulutus minimissä & mässäilyä siihen :grin:oops:

Mulla on tää väsymys menyt ihan yli. Viimeksi neuvolassa hempat oli laskenu 136--->120. Tuntuu heti tuokin pudotus, vaikka 110-100 kannattaa vasta alottaa lisä-raudan ottaminen. Nukun joka aamu pommiin töistä! Onneksi en ole sopinut mitää palavereja heti aamuun. Ilallakin olen väsynyt ja jaksan vaan tehä pakolliset kotityöt ja sitten sohvalle pötköttelemään. Kävelyllekkin olisi ihan suotavaa mennä,mutta ku ei vaan jaksa!
Mitä rautalisää te suosittelette ja kannattaako mun nyt jo alottaa sellainen? Tuntuu vaan tyhmälle odottaa sinne,että se tippuu sataseen..kun ei tää väsymys tästä nukkumallakaan näköjään lähde.

Muokattu viimeksi:
Suosittelisin ensin lisäämään rautapitoista ruokaa, pinaattia ja muita tummanvihreitä vihanneksia, punaista lihaa ja kalaa. Ja jotta rauta imeytyy, ni pitäs nauttia c-vitamiini pitoista ruokaa samalla eli esim. lasillinen appelsiinimehua. Raudan imeytymistä estää maitotuotteet, tee ja kahvi. Kun rautaa ottaa purkista se kuitenki vaikuttaa vatsan toimintaan, yleensä ummetusta eli ei kannata rautavalmisteita käyttää ennen, ku neuvola niin ohjeistaa.

Mulla on nyt tullu 12kg. Kyllähän tuo paino meinaa stressata välillä, mutta yritän olla siitä välittämättä. Liikun kuitenki reippaasti (keskisykkeillä 135-160) noin 4-6 kertaa viikossa. Makeanhimo on kyllä ihan järjetön!! Sallin itseni nyt tosiaan herkutella normaalia enemmän, mutta arkisin pyrin välttämään rasvaa ja sokeria. Aina oon ollu herkkuperse, mutta kauppareissulla ei oo kuitenkaan tehny tiukkaa kävellä karkkihyllyjen ohi. Nyt vilkuilen vielä kassalta suklaalevypinoja karkkihyllyllä ja himoitsen niitä. Eli selkeesti mun keho pyrkii keräämään vararasvaa, vaikka syönki todella hyvin ja riittäävästi.

Tossa nyt sit kattelin edellisen raskauden neuvolakorttia, ni sillon painoa oli tullu yhteensä noin 19kg. Muistaakseni kolme kuukautta synnytyksen jälkeen olin suurin piirtein lähtöpainossa. Nyt en kuitenkaan vielä oo ees samassa painossa, mikä viimeksi oli lähtöpaino. Eli pakko repiä ilo irti tuosta, onhan se jotain kuitenki seki :)

Mulla on painoa tullu nyt lähtöpainoon 600g, ihan kiva , hirveesti ei tartteiskaan tulla, jotta sokerit pysyis paremmin hallussa.

Stardust, meinaan tehdä tänään ruuaksi/ välipalaksi pinaattilettuja itse. Ostin eilen tuoretta pinaattia kilon ja tänää alkaa lettukestit! Mullahan on ollut tuo ruoka major problem tämän raskauden aika,kun mikään mei maistu,mutta jos nämä saisi alas? Löysin ohjeen netistä, tein joskus samantyyppiä fitness lettuja myös.Niihin tulee pinaattia, kaurahiutaleita,jauhoja,kananmunaa, rasvaton maito ja kylmäpuristettu kookosrasva--muistaakseni,mutta kuuostaa aika hyvälle!Jospa pinaatilla saisi vähän tota hemppaa ylös. Kaupassa kattelin myös sitä floradix- rauta juomaa..onko kenelläkään kokemusta siitä? Auttaako se taikka saako sitä oksentamatta nieltyä? :)

Muokattu viimeksi:
Mulla tuli ekassa raskaudessa sillon parikymppisenä sellanen 23kg, viikossa laitokselle jäi jo hyvä määrä ja kuukaudessa multa oli pudonnut n. 17kg, loput lähti siit pikkuhiljaa. Nyt on tähän mennessä on tullu 6kg. En ressaa tosta painoasiasta pätkän vertaa, käyn salilla ja jumpassa n. 4 krt/viikko ja muutenkin täs touhuu kotona noit remppajuttuja.. Mihkään ruokapelleilyyn en oo ryhtyny vaan syön perus kotiruokaa ja välillä kun tekee mieli niin herkuttelen tai syön mättöö.. Ne kilot mitä täs tulee niin tulkoot, ne hoidetaan sit pois ku tää raskaus on ohi. :) Ja yks syy miks en oo ikinä ton painon mukaan eläny on se et mä oon aina painanu paljon kokooni nähden. Oon siis normaalikokonen, mut aina painanu jotenkin helvetisti, et porukkakin on aina ihmetelly et miten sä voit painaa noin paljon. Mä siis ennemmin elän sen mukaan miltä näytän, painosta viis. :)

Tänään olen ravinnut itseäni kekseillä.

Mulla on pommiina vähän sama juttu, kukaan ei koskaan usko mitä painan koska en siltä näytä. Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta mulle on lääkärissä sanottu että mulla on painavat luut. (Terveisiä cartmanille):grin

Mä toivon että mun kilot lähtis synnärillä ja puolen vuoden päästä synnytyksestä.

Mulla jäi synnärille 4 kiloa eli vauvan ja istukan painon verran :confused: Kamala pettymys kun kotiin päästyä punnitsin itseni ja jäljellä oli edelleen 16 kiloa :eek: MUTTA, seuraavan kahden viikon aikana HIKOILIN pois 10 kiloa :grin Siis joka paikka vuoti; tissit, alapää ja sen lisäksi jokaikinen ihohuokonen puski hikeä. Viimesen raskaudesta jääneen kilon sain pois viime kesänä eli kolme vuotta siihen meni :)

Niin ja varmaan osa kiloista on ihan kertyneitä nesteitä, jotka sitten synnytyksen jälkeen pikku hiljaa lähtee pois...?

Mulla kiloja tullut ekasta neuvolasta tähän päivään 9,5 kg ja kun lähtöpainoa oli jo ennestään (BMI 29) ihan tarpeeksi, niin nyt pari viikkoa sitten todetun radin takia ei saisi kuulemma tulla yhtään lisää painoa ennen viikkoa 37 o_O
Ja nyt siis 24+6..

Joo eli siis tulis noudattaa 1600 kcal dieettiä (max 1800), hirveesti vihanneksia ja kaikki muut minimiin.. Liikuntaa tarttis olla puol tuntia päivässä yms.
Tää raskaus ei oo kyllä tähän mennessä ollu millään tavalla kovinkaan mielekästä, eikä varmasti ainakaan helpommaksi ole menossa :mad:

^ mä vähän pelkään että perästä tullaan vielä...

Saitko jotain ruokaohjeita oikein vai sanottiin vaan että paljon vihanneksia?

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=nix01029

Mie oon ainakin tuolta tota ruokavalioo kattonu et mitä kannattaa syödä ja aika tarkasti noudattanu ruoka-aikoja ja lautasmallii. Ja oikeestaan koko raskausajan seurannu mitä suuhuni pistän, kun mullakin toi bmi oli jo alussa 29 ja sanoivat jo np-ultrassa , kun tieto oli et radi tulis olemaan tässäkin raskaudessa, ettei painon tarvii nousta yhtään raskauden aikana!!! Ja tähän mennessä siis mulla paino noussu sen 600g ja viikkoja 21+5.

Jotain lappusia sain sillon pari viikkoo sitte lautasmallista ja ruokien määrästä.. Aikalailla perustiedoiltaan sama kuin linkki jonka Huli tuossa laittoi. :)

Huli, olis vissiin mullakin kannattanu jo alusta asti kattoo mitä suuhun laittaa ja kuinka paljon nii ei tuntuis nytte niin kauheen "työläältä" :rolleyes:

Takaisin