Ruokahimot ja mieliteot

Tulipas mieleen, et onko täällä odottajia jostain muualta kuin Suomesta? Että kuinka tarkkoja ruoka suosituksia tai kieltoja on muualla? Tuntuu et paljon on tullut lisää tässä verraten esikoisen odotukseen 14v sitten kun nyt. Toki neuvolan terkasta ja tavasta esittää asiatkin vähän riippuu...kielto vai suositus.... Mutta, miten muualla maailmassa?
 
Mulla on muuttunu noi suositukset lähes joka raskauteen. Mutta ei vaikuta sinänsä mun elämään nuo kun jouluna.. :) esikoista odotin 8v sitten (kauhee ku on pitkä aika muuten jo)

Nyt tänään oon himoinnu jouluruokia. Sitä kinkkua varsinki. :)
 
THL:n suosituksesta näkee mitkä pitäisi jättää kokonaan pois ja mitä saa käyttää vähän.
Mullakin on esikoisen ajoista eli vuodesta 2014 jo tullut muutoksia suosituksiin. Ainakin siemenet on uusi ja lakritsin/salmiakin ei suositella ollenkaan -ohje.
 
THL:n suositus on tosiaan Suomessa se ”virallinen”, jota kai neuvolassa pitäisi noudattaa ja ohjata myös äitiä noudattamaan. Tosin oon kuullut että jotkut terkat on sanoneet, ettei ohjeeseen tarvi suhtautua niin vakavasti, mutta itse kyllä suhtaudun. Koska miksi ei?

Ruokavalioon ohjeet vaikuttaa mulla aika paljonkin, koska esim. sushi kuuluu kyllä normaalisti ihan viikottaiseen ruokavalioon. Ja jos valitsen karkkia, niin salmiakki ja laku on yleensä olleet suosikkeja. Inkivääriä oon myös syönyt normaalisti lähes päivittäin ja viikoittain jotain medium-pihviä tms.

Mutta kuten oon aiemmin kirjoittanut, niin 9 kk on lyhyt aika elämästä ja ohjeita voi kyllä noudattaa, jos haluaa. Jää muuten silti todella paljon hyvää syötävää.
 
Mulla on rajotuksia muutenkin niin paljon ruokavaliossa niin ihan lääkärikin sano et en voi ihan kaikkee noudattaa koska sit oma terveys kuten suoliston toiminta kärsii. :D ja noista rajoituksista on iso osa jotka ei kuulu normaalistikin mun ruokavalioon. :D
 
Himoan kaikkea suolaista. Hapankorput, sipsit, ranskalaiset toimii. Välillä tekee myös mieli hamppareita ja pizzaa. Hedelmät kuten mandariinit maistuusen sijaan karkki ja kaikki makea ällöttää.
 
Mulla on ihan sama juttu, suolainen maistuu ja hedelmät menee, mutta ei mikään kovin makea. Ennen söin suklaata lähes joka päivä. Nyt ei maistu ollenkaan.
 
Onko muita joilla nälkä kokoajan? Aamulla ku herää niin hirvee nälkä ja muutenki kokoajan pitäs syödä! Oon nyt yrittäny syödä säännöllisesti pieniä aterioita tiheesti et pysyy kurissa! :hungry: Himoitsen lähinnä leipää juustolla. Niitä voisinkin sitten syödä kokoajan..:happy: Ei vaan viitsisi ihan hirveesti antaa periksi ku sit paino nousee paljo ja se ahdistaa.
 
Jos se on pastöroitu, se on jo kuumennettu.
 
Ai että, riisi kanakoskenlaskijakermakastikkeella :Heartred Sitä voisi syödä vaikka kuinka paljon, mutta vatsa ei valitettavasti loputtomiin vedä :hungry:
 
Virallisen ohjeen mukaan pehmeitä juustoja ei suositella pastöroitunakaan. Pizzan päälle olen laittanut vuohenjuustoa, kun siinä kuumentuu. :)
 
Tulipas mieleen, et onko täällä odottajia jostain muualta kuin Suomesta? Että kuinka tarkkoja ruoka suosituksia tai kieltoja on muualla?
Odottaja Düsseldorfista tässä hei! :) Täällä Saksassa on muuten melko samanlaiset suositukset kuin siellä, mutta kalojen (paitsi tonnikala) syöntiä ei täällä ole rajoitettu, koska sisävesien kaloja ei muutenkaan syödä, eikä korvasieniä ole samaisesta syystä mainittu kiellettyjen listalla. Meillä ei myöskään pakastemarjojen syönti kuumentamatta ole kiellettyä, eikä lakritsin. Muita eroja on, että tonnikalaa suositellaan syötävän korkeintaan kerran kuussa raskasmetallipitoisuuksien takia. Ja yksi asia menee ihan ristiin Suomen suositusten kanssa: täällä yrttiteitä suositellaan juomaan raskausaikana. Täällä on jopa myynnissä ihan erikseen raskausteetä. :)
 
Oletteko ajatelleet tehdä jotain spesiaalia sapuskaa jouluksi? Haluaisin itselleni jotain herkkua kalojen tilalle, mut en oikein keksi mitä... o_O ideoita?
 
Mä ajattelin uskaltaa syödä mätiä. Siinä kun on kuulemma todella pieni listeriariski. Mätihän pakastetaan heti tuoreeltaan niin vois sitä sitten sulatella aina päiväksi kerrallaan.
 
Oletteko ajatelleet tehdä jotain spesiaalia sapuskaa jouluksi? Haluaisin itselleni jotain herkkua kalojen tilalle, mut en oikein keksi mitä... o_O ideoita?
Äiti lupas tehdä mulle alkupalaksi katkarapuja majoneesikastikkeessa, silakkarullia ja kreikkalaista salaattia. Ei nyt ihan graavilohelle vedä vertoja, mutta eiköhän noilla tän joulun pärjää.
 
Ai niin ja lämminsavulohta kanssa. :)
 
Äiti lupas tehdä mulle alkupalaksi katkarapuja majoneesikastikkeessa, silakkarullia ja kreikkalaista salaattia. Ei nyt ihan graavilohelle vedä vertoja, mutta eiköhän noilla tän joulun pärjää.
Oi vitsit, katkarapuja! Vois oikein panostaa ja ostaa sellasia jättikatkiksia! Toi oli hyvä idea, nam :hungry:
 
Mä ajattelin tehdä jonkinlaisen lämminsavulohimoussen ja sitten katkarapuja.
 
Takaisin
Top